MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Overigens wel geinig om te zien hoe druk NL (en vlaanderen) is qua fietsen itt omringende gebieden

Afbeelding
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

In dit geval gaat het om Nijmegen maar ook Sallandse heuvelrug en School hebben te maken met rechtzaken. Zijn alle drie wel drukke gebieden, voornamelijk in het weekend.
Have fun!
Rinse.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Noord-Oost Brabant e.o. (De Peel)

De regio Eindhoven is beslist drukker geworden, met zowel race als mtb en de regio Nijmegen idem.
Daar zit ik net tussenin, wat een genot :-{

In de zomer was het langs de maas altijd al wat drukker, maar de laatste jaren krijg je met regelmaat een toertocht gevoel.

Ik rij dan vaak via Gennep naar Oss of Zaltbommel, maar daar is het bijna net zo druk als in het bos op die smalle dijkwegen.

(Groepjes) racefietsers, peletons e-bikes met refecterende hesjes, motoren, wandelaars, cabrio's, inline skaters, steppers, e-choppers werkelijk alles en dat gaat vaker 'maar net goed' dan in het bos.

Richting Oisterwijk en Tilburg is het ook vaak kop aan kont rijden over de weg, vooral als je een rondje Den Utrecht - Kampina maakt.

Hier is het qua mtb'ers rustiger dan op de weg, maar wij hebben hier wat dat betreft zoveel keus qua mtb routes dat het eigenlijk nooit echt druk is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

At1 schreef: ma 28 november 2022, 20:50 Ik maak me er niet zo druk om. Uiteindelijk zal het besef bij iedereen wel komen dat alle routes sluiten niet zo verstandig is....
Misschien moet je dat wel doen, want het besef dat je noemt en zaken als gezond verstand lijken steeds vaker tóch echt te ontbreken. Hoe veel jaren moeten we tegen meer sluitingen aan kijken? Voorheen kon je in je eigen bos vrij wandelen en fietsen. Inmiddels is het één vaste en verplichte route. Nu staat zelfs dat onder druk. Moeten we allemaal 1,5u in de auto gaan zitten voor de dichtstbijzijnde 'lokale' trail?

Toevoeging:
Singletrack Sundays schreef: ma 28 november 2022, 21:06 In dit geval gaat het om Nijmegen maar ook Sallandse heuvelrug en School hebben te maken met rechtzaken. Zijn alle drie wel drukke gebieden, voornamelijk in het weekend.
Volgens mij zit in Salland en Schoorl nog wat overlap, zijnde de ongein van ene Harry Hobo en vriendjes.

Ik denk dat wat we nu zien prikken is van een aantal organisaties, die bewust aan het kijken zijn hoe ver ze met de 'handhavingsverzoek' methode komen. Natuurbeleving wordt als natuurbescherming gepresenteerd, waardoor je ineens meer bijval krijgt én het wetboek erbij kan pakken. Of dat uiteindelijk succesvol is is maar de vraag, maar de tussentijdse schade (sluitingen, weggegooid gemeenschapsgeld, weggegooid geld van trailcrews en andere belangenbehartigers) hebben we sowieso al mee te maken.
Stamppot with weaksauce!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Deze routes hebben oa Trek, Shimano en Giant als sponsoren.

https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/sponsoren/

Als routes zoals het Rijk van Nijmegen worden gesloten, worden deze sponsoren uiteindelijk keihard en direct in hun portemonnaie geraakt lijkt mij ?

Zijn er mogelijkheden onderzocht in hoeverre zij juridische bijstand kunnen verlenen ?

Uiteindelijk maken zij zich ook op voor een verantwoord gebruik van de routes, in lijn met hun sociale doelstellingen.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/comp ... nsibility/
https://www.shimano.com/en/company/miss ... phies.html
Alleen van Giant kon ik niet echt een sociale doelstelling vinden :~
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat van Giant verbaast me maar verder zou het wel eens een idee kunnen zijn. Met zoveel fietsers kan je toch ook een positief tegengeluid geven.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

eRicW schreef: ma 28 november 2022, 21:58Natuurbeleving wordt als natuurbescherming gepresenteerd, waardoor je ineens meer bijval krijgt én het wetboek erbij kan pakken.
Dat dus. Waarbij eigenlijk iedereen die de natuur niet op de juiste manier beleeft geweerd zou moeten worden (er zijn citaten te vinden die dat min of meer impliceren), waarbij MTB'ers alleen veruit de makkelijkste zijn om te onderscheiden (ook met een wetboek) dan dat je tussen wandelaars moet discrimineren op basis van hun natuurbeleving.

Stunning schreef: ma 28 november 2022, 23:46Uiteindelijk maken zij zich ook op voor een verantwoord gebruik van de routes, in lijn met hun sociale doelstellingen.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/comp ... nsibility/
https://www.shimano.com/en/company/miss ... phies.html
Alleen van Giant kon ik niet echt een sociale doelstelling vinden
Ik maak me er (zeer) weinig illusies bij dat die partijen in essentie een confrontatie zouden aangaan. Tenminste in NL schat ik dat daar meer voor ze te verliezen is dan te winnen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

cheeta schreef: di 29 november 2022, 08:35
eRicW schreef: ma 28 november 2022, 21:58Natuurbeleving wordt als natuurbescherming gepresenteerd, waardoor je ineens meer bijval krijgt én het wetboek erbij kan pakken.
Dat dus. Waarbij eigenlijk iedereen die de natuur niet op de juiste manier beleeft geweerd zou moeten worden (er zijn citaten te vinden die dat min of meer impliceren), waarbij MTB'ers alleen veruit de makkelijkste zijn om te onderscheiden (ook met een wetboek) dan dat je tussen wandelaars moet discrimineren op basis van hun natuurbeleving.

Stunning schreef: ma 28 november 2022, 23:46Uiteindelijk maken zij zich ook op voor een verantwoord gebruik van de routes, in lijn met hun sociale doelstellingen.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/comp ... nsibility/
https://www.shimano.com/en/company/miss ... phies.html
Alleen van Giant kon ik niet echt een sociale doelstelling vinden
Ik maak me er (zeer) weinig illusies bij dat die partijen in essentie een confrontatie zouden aangaan. Tenminste in NL schat ik dat daar meer voor ze te verliezen is dan te winnen...
Het hoeft ook niet perse een tegengeluid te zijn, maar een gezonde discussie inzake een eventuele 'oplossing' die voor beide partijen werkt kan ook een uitkomst zijn.

Sponsoren willen graag maatschappelijk betrokken zijn en dit ook graag delen in hun communicatie en dit zou een mooi project kunnen zijn.

Overigens, wil de tegenpartij hier niks van weten en gewoon doordrammen dat de MTB'ers weg moeten, terwijl de MTB'ers een poging hebben gedaan om tot een werkende oplossing te komen, kan dit een zwaar meewegen in de eventuele beslissing van een rechter.

Kijk, ik zit niet dicht bij het vuur hier van de organisatie die de RvN routes in de lucht houdt, maar denk er eens over na. Er zal vast wel contact zijn met de sponsoren. Denk aan een mogelijke oplossing (overigens voor een probleem dat er volgens mij niet eens is), stel dit voor en werk ook aan een mediaplan met de sponsoren en je hebt een startpunt. Zomaar een idee....
Willempie94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 november 2022, 16:55
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail cf6

Idske schreef: ma 28 november 2022, 21:02 Overigens wel geinig om te zien hoe druk NL (en vlaanderen) is qua fietsen itt omringende gebieden

Afbeelding
Leuk om te zien! Hoe kom je aan dit plaatje?
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Crapton schreef: ma 28 november 2022, 20:53
Waar fietsen jullie dan?

Utrechtse Heuvelrug
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wanneer je op een heatmap inzoomt kan je zien dat het ene pad populairder is dan het andere.
maar wanneer je naar dit niveau uitzoomt is het niet anders dan een bevolkingsdichtheid kaart.
en dan is het al gauw duidelijk dat we in het dichtstbevolkte stuk van Europa wonen en dat je voor je ongerepte natuur beter ergens anders heen kan gaan.
dat betekend niet dat we het beetje natuur dat er is dan maar moeten slopen, maar dat is juist wat er zal gebeuren wanneer je er een hek omheen zet. dan is er geen draagvlak meer en wordt het vroeg of laat gebulldozert en volgebouwd. juist om de natuur in stand te houden moet je zorgen dat mensen het bos in gaan.
het merendeel van de jongeren die ik het bos in zie gaan zit op een mtb, de rest slentert naar hun telefoon kijkend achter hun ouders aan.

Afbeelding
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

sik schreef: di 29 november 2022, 14:23
dat betekend niet dat we het beetje natuur dat er is dan maar moeten slopen, maar dat is juist wat er zal gebeuren wanneer je er een hek omheen zet. dan is er geen draagvlak meer en wordt het vroeg of laat gebulldozert en volgebouwd. juist om de natuur in stand te houden moet je zorgen dat mensen het bos in gaan.


Afbeelding
Hoezo is er geen draagvlak meer wanneer je een hek eromheen zet?
Ik kan me voorstellen dat een hek erom voor de natuur het fijnste is. Dat het niet voor iedere burger fijn is, tja... we zijn niet meer gewend nee te horen en dat iets niet kan na 75 (Europese) welvaart. Op een bepaald moment komt er iets in het gedrang, je kunt niet EN recreatievormen onbeperkt laten groeien EN de natuur ongemoeid laten. Hoe vervelend dat ook is voor de individuele behoeften van een hobby-beooefenaar.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

cheeta schreef: di 29 november 2022, 08:35
eRicW schreef: ma 28 november 2022, 21:58Natuurbeleving wordt als natuurbescherming gepresenteerd, waardoor je ineens meer bijval krijgt én het wetboek erbij kan pakken.
Dat dus. Waarbij eigenlijk iedereen die de natuur niet op de juiste manier beleeft geweerd zou moeten worden (er zijn citaten te vinden die dat min of meer impliceren), waarbij MTB'ers alleen veruit de makkelijkste zijn om te onderscheiden (ook met een wetboek) dan dat je tussen wandelaars moet discrimineren op basis van hun natuurbeleving.

Stunning schreef: ma 28 november 2022, 23:46Uiteindelijk maken zij zich ook op voor een verantwoord gebruik van de routes, in lijn met hun sociale doelstellingen.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/comp ... nsibility/
https://www.shimano.com/en/company/miss ... phies.html
Alleen van Giant kon ik niet echt een sociale doelstelling vinden
Ik maak me er (zeer) weinig illusies bij dat die partijen in essentie een confrontatie zouden aangaan. Tenminste in NL schat ik dat daar meer voor ze te verliezen is dan te winnen...
Als ik het goed begrijp gaat het om deze rechtszaak niet om de mountainbikers zelfs die de natuur schaden maar om de (manier van) aanleg en dat deze niet volgens de wetgeving is.
Raar dat de lokale Mtb verenigingen hiervoor moeten opdraaien, lijkt mij dat de gemeente en provincie normaal gesproken voor de kosten moeten opdraaien. Zij hebben tenslotte een vergunning afgegeven voor de routes.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De vergunning is afgegeven aan de stichting RvN op terrein van de gemeente Nm met de Provincie Ge als toezichthouder.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gesloten