MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 20:52
Stunning schreef: di 22 november 2022, 20:16 Kijk, uiteindelijk draait alles op deze aarde om de knaken.

Zo ook natuur gerelateerd toerisme.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/22 ... -neemt-toe

Waarbij de provincie Gelderland de tweede meest natuurgerichte vakantie provincie in Nederland is zelfs.

Je kan je voorstellen dat alle Landals en Centerparcs die in de buurt zitten van de vaste MTB routes ook niet blij zullen zijn als een deel van hun verkoopargumenten worden weggekaapt van hun site om toeristen naar hun huisjes te lokken. En wat te denken van pannenkoeken restaurants etc die inkomsten mislopen door mountainbike toerisme.

Dus wellicht zijn de partners in deze kwestie niet de WTC's en NTFU's van deze wereld, maar juist commerciële instellingen die er baat bij hebben de mountainbiker over de vloer te hebben. Want als de mountainbiker z'n vakantie niet meer in Gelderland gaat vieren, dan gaat ie wel naar Drenthe of Limburg waar het ook prima mountainbiken is.

Daarnaast is het toverwoord van tegenwoordig 'duurzaam', dus juist de stichting die RvN onderhoudt moet dieper in gesprek gaan met degene die de rechtzaak aanspant, om te kijken hoe het mountainbiken duurzamer kan worden toegepast. Dit kan dan ook als tegen argument bij een eventuele rechtspraak gelden als verweer. Een goed voorbeeld hiervan is het UHR vignet dat wordt gebruikt voor allerlei natuurprojecten in de omgeving, ondersteund door de vignetopbrengsten. Dit zijn zwaarwegende argumenten in een rechtzaak die een rechter zeker meeneemt om een beslissing te bepalen tussen 'gaat het gewoon om mountainbikertje te pesten hier of doen de mountainbikers echt afbreuk aan de natuur en er komt vervolgens een verbod op mountainbiken'.

Ik denk, dat als de mountainbikers in Gelderland het een beetje slim aanpakken en met organisaties samenwerken die baat hebben bij de mountainbiker en ze een visie hebben op 'duurzaamheid', ze heel sterk in hun schoenen staan. Dan is 65k zo bij elkaar geharkt denk ik :-q
Het CBS hanteert strandtoerisme ook als natuurrecreatie :roll:

Gelderland staat dus wel degelijk op de eerste plek qua natuurrecratie (het is alleen een veel groter gebied dus is de intensiteit per km2 ook lager)

Neem niet weg dat heel veel commerciële instellingen hier hun inkomsten uit krijgen, misschien nog wel meer inkomsten als uit de wielrenners en gravellaars.

Mountainbikers zijn in het algemeen meer geneigd ergens langer te blijven en/ of meermaals een bepaald gebied/ route te rijden.

Gravelaars en wielrenners zijn wat dat betreft meer 'passanten' en qua inkomsten ook minder interressant denk ik.

Als de VNC om wat voor onverklaarbare reden dan ook deze zaak gaat winnen draaien ze een complete toeristische sector de nek om.
Eerst in Gelderland, daarna de rest van Nederland :-{
Waarom zou strandtoerisme geen natuurrecreatie zijn dan :~ :roll:

On topic; de rest van je conclusie klopt wel. Want nu zijn het de mountainbikers, volgende maand de kanoverhuurbedrijven en de maand daarna zijn de ruiters aan de beurt.

Dat zal de Provincie Gelderland wel lekker in z'n portemonnaie gaan voelen !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Steelboy schreef: di 22 november 2022, 20:01 Even uit interesse: er wordt door de bezwaarmakers vaak de term 'kwetsbare natuur' gebruikt, Rijk van Nijmegen is echter geen Natura 2000 gebied als ik de kaart mag geloven. Wie of wat bepaald welke delen kwetsbare natuur zijn? En welke 'verstoring' is daarbinnen dan wel of niet toegestaan?
Kort antwoord: de aanwezigheid van soorten van de rode lijst. De meest bedreigde soorten die maximaal beschermd moeten worden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Cookiebaker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 1 oktober 2022, 21:30
Mijn mountainbike: Giant Trance 29 - 2 (2019) <3

Echt bizar, ik zag het op RTL4 nieuws vandaag en krijg sterk de indruk dat het ook niet eens zozeer om de kwetsbare natuur bescherming gaat. Ik zag interviews met de MTB tegenstanders en het kwam vooral op me over alsof ze zich niet meer in natuur kunnen wanen als er ook MTB-ers rondfietsen.
Hun natuurbeleving wordt verstoord, door MTB-ers, dus zijn het MTB-ers, die de natuur verstoren. Zo gaat dat blijkbaar.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: di 22 november 2022, 21:02 Waarom zou strandtoerisme geen natuurrecreatie zijn dan :~ :roll:
Je snapt best wat ik bedoel

Nu is het wel zo dat strandtoerisme een grotere impact heeft op de natuur als ik er over denk.

Al die dikke tokkies die hun peuken en blikjes overal neertiefen en chipszakken maar weg laten waaien, dat Japie zich daar niet druk om maakt is me een raadsel.

Wat dat betreft gedragen MTB'ers zich uitstekend als recreant.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 22:10
Stunning schreef: di 22 november 2022, 21:02 Waarom zou strandtoerisme geen natuurrecreatie zijn dan :~ :roll:
Al die dikke tokkies die hun peuken en blikjes overal neertiefen en chipszakken maar weg laten waaien, dat Japie zich daar niet druk om maakt is me een raadsel.
Omdat Japie geen strand met tokkies in zijn achtertuin heeft maar wel een mooie mtb route. Het is puur eigenbelang en dat hij hier geld uit zijn stichting voor kan misbruiken is belachelijk. :(
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Steelboy schreef: di 22 november 2022, 21:01
ThijsE schreef: di 22 november 2022, 20:15 En hieruit https://media.gelderland.nl/Natuurtoets ... 36e759.pdf lijkt dat Natuurnetwerk Nederland en de wet Natuurbescherming het meest van toepassing (iig voor Nijmegen)
Goed gevonden, Thijs. Naar mijn idee ook gewoon een degelijk onderzoek waaruit blijkt dat de routes negatief effect hebben op met name zandhagedis/hazelworm/vliegend hert, maar dat met ofwel ontheffing op de Wet Natuur beheer óf maatregelen zoals een andere route of tijdelijke sluiting van een deel, de routes gewoon kunnen voortbestaan. Als het precedent is dat bestaande MTB routes hierop aangepast worden, dan ben ik voor (want dan heb je simpelweg een sluitend verhaal waarom de route geen significante verstoring meer heeft).
Ik ben bang dat aanpassen het maximaal haalbare is: https://www.gld.nl/nieuws/7809313/recht ... ediscussie

En zie ook het artikel dat hier is geplaatst door enjoytheride op 22-11 om 20:53 (kan volgend mij niet direct naar een bericht linken) https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 5#p2704715
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben er als belangstellende bij geweest en heb heel andere dingen gehoord. Een verhaal over olifanten zat er niet tussen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~a6a7c85f/

Het is wel een dingetje in die omgeving...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De route Nijmegen zoals de route er nu bij ligt is al een aanpassing :roll:
Bij het toen bekend maken van de nieuwe route zijn alle bezwaren behandeld en de route is toen aangepast aangelegd :-q
Dit lijkt wel meer op een kat en muis spelletje.....wat erg veel belasting/gemeenschaps geld kost :evil:
Ik zou hopen dat de rechter dit in ziet en korte metten maakt met deze onnodige verspilling :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

bert l. schreef: wo 23 november 2022, 00:29 Ik ben er als belangstellende bij geweest en heb heel andere dingen gehoord. Een verhaal over olifanten zat er niet tussen.
Het filmpje op gld.nl opent er mee, was dat een andere zitting?
https://www.gld.nl/nieuws/7809313/recht ... ediscussie
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

In het parallel topic over de routes bij Nijmegen heb ik er ook al iets over geroepen maar wat ik niet goed begrijp is dat op alle filmpjes (die van RTL heb ik nog niet gezien, maar ik ga er even vanuit dat dat daar ook zo gaat) het beeld wordt gewekt dat het om de "MAMIL" gaat die zijn vrijetijdsbesteding drijft te verliezen (voor het beeld even disrespectvol, absoluut niet mijn mening uiteraard). Uiteraard met de beste bedoelingen maar het spreekt natuurlijk niet aan bij de mensen die verder niet zo veel hebben met deze sport.

We zouden van onze sport (en in zekere zin geld dat ook voor de wielrennerij die zoals bekend al jaren met imagoproblemen kampt) veel meer het maatschappelijk belang moeten laten zien volgens mij. Dat ze eens gaan filmen bij een jeugdtraining van een club en dat die jongens en meiden straks als ze beperkt worden tot een klein trainingsparcoursje van de club op een vuilnisbelt (in het beste geval) ook de de plezier in hun sport zullen verliezen en terugvallen op hun spelcomputer. Bij mij thuis zal dat in ieder geval zeker zo gaan helaas. :(

De andere kant zet vol in op het media offensief en "wij" zullen dan ook wat beter moeten inspelen op de publieke opinie en daarin kunnen we gewoon terechte argumenten maken volgens mij.

De knwu heeft hier misschien ook wel een rol in want de toekomstige generatie toppers komt echt niet allemaal toevallig bovendrijven uit de voetballerij of het schansspringen...
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 22:10 Nu is het wel zo dat strandtoerisme een grotere impact heeft op de natuur als ik er over denk.

Al die dikke tokkies die hun peuken en blikjes overal neertiefen en chipszakken maar weg laten waaien, dat Japie zich daar niet druk om maakt is me een raadsel.
... en dan niet te vergeten die kilometerslange files van vervuilende auto's die op zonnige dagen iedere parkeerplaats aanvallen... precies vóór de duinen, je weet wel, dat kwetsbare stukje natuurgebied wat ook nog eens zo belangrijk is voor onze waterbescherming...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Peelrijder schreef: ma 21 november 2022, 23:10
nomad030 schreef: ma 21 november 2022, 14:43 Ff advocaat van de duivel: wanneer ik aankwam met een studie van 18 jaar oud gebaseerd op bronnen van nog ouder, met het doel een actueel sociaal probleem te beschrijven, dan stuurde mijn prof me toch echt weer stevig terug naar de tekentafel.
In 2004 waren er misschien 10 routes, laat staan 2.0.
Ik lees dat er geroepen wordt om een belangenbehartiger: is de NTFU hierin geen (mogelijke) partij?
De NTFU begint nu pas door te krijgen dat mountainbiken een eigen gemeenschap is buiten de TWC's om en toch zetten ze naar mijn gevoel meer in op de gravel (want daar zal meer commercieel perspectief in zijn).

Ik vestig mijn hoop er niet op eerlijk gezegd.
Dan kan je beter zelf een initiatief opzetten denk ik. persoonlijk denk ik dat het meer loont om met een aantal stakeholders uit de routebouwers/beherende clubs een stoel aan tafel te hebben bij de NTFU, en in het verlengde daarvan bij NM en SBB en de NL landschappen. Maar misschien gebeurt dit al, geen idee.
Persoonlijk ervaar ik niet zoiets als een mtb-gemeenschap. Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar de meeste mensen die ik ken die een mountainbike hebben (en dat zijn er vrij veel hier in de regio Utrecht-Zeist), doen het er een beetje bij naast de voetbal en het zomerwielrennen. Echt dedicated mtbers kom ik weinig tegen, en vaak zijn het dan vrije vogels die nergens bij willen horen/niet vast willen liggen.

De KNWU die iemand noemde zou ik links laten liggen. Die krijgen het wegwielrennen al niet geregeld, maak het alsjeblieft niet nog ingewikkelder voor ze :lol: Zelfs een shirt voor de nationale ploeg krijgen ze niet voor elkaar? Een mooi in het peloton herkenbaar oranje shirt? Nee joh, laten we een onopvallend wittig shirt nemen, ideaal in de regen en modder, schijnt lekker door en alles :lol:
Laatst gewijzigd door nomad030 op wo 23 november 2022, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Marcobiker schreef: wo 23 november 2022, 09:33
... en dan niet te vergeten die kilometerslange files van vervuilende auto's die op zonnige dagen iedere parkeerplaats aanvallen... precies vóór de duinen, je weet wel, dat kwetsbare stukje natuurgebied wat ook nog eens zo belangrijk is voor onze waterbescherming...
:lol: je schetst precies de Kuil in LV of de Amerongseberg op een mooie weekenddag.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mario070 schreef: wo 23 november 2022, 08:01 De route Nijmegen zoals de route er nu bij ligt is al een aanpassing :roll:
Bij het toen bekend maken van de nieuwe route zijn alle bezwaren behandeld en de route is toen aangepast aangelegd :-q
Dit lijkt wel meer op een kat en muis spelletje.....wat erg veel belasting/gemeenschaps geld kost :evil:
Ik zou hopen dat de rechter dit in ziet en korte metten maakt met deze onnodige verspilling :-{
Schoorl is een identiek verhaal maar er zijn altijd mazen in een wet/vergunning etc waardoor er bijna eindeloos geprocedeerd kan worden en dat wordt dus ook gedaan (met gemeenschapsgeld inderdaad en met een sterke nimby agenda onder het mom van "natuurbescherming"). Ik zie dit niet veranderen, eerder groter worden en heb voor mijzelf enkel jaren terug besloten "mountainbiking is not a crime" en pas mijn gedrag daar op aan.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gesloten