MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Uit 2004:
https://probos.nl/rapporten-2004/169-sc ... -realiteit
Conflicten verklaard!?
Conflicten tussen bosbezoekers moet volgens veel onderzoekers (o.a. Carothers 2001, Moore 1994, Cessford 1995, Jacob en Schreyer 1980) niet gezocht worden in de onverenigbaarheid van verschillende recreatiegroepen. De meest gebruikte theorie voor het verklaren van conflicten is de ‘goal interference’ theorie (interpersonal conflict): de fysieke aanwezigheid van een individu/groep heeft een negatieve invloed op het doel van het bezoek van een ander individu/groep. Elke recreant is op zoek naar bepaalde ervaringen of belevenissen, zoals uitdaging, rust, contact met vrienden en familie of natuur ervaren. Welke ervaringen of belevenissen gezocht worden verschilt tussen de verschillende activiteiten, tussen mensen die dezelfde activiteit uitvoeren en zelfs tussen verschillende bezoeken van dezelfde persoon. Elke
discrepantie tussen datgene wat een recreant zoekt en wat hij daadwerkelijk ondervindt wordt als een conflict ervaren. Over het algemeen varieert het tolerantieniveau sterk per individu; afhankelijk van persoonlijke normen en de individuele situatie (groepsgrootte, motivatie voor het bezoek, locatie, etc.). Een andere theorie (social value conflict) stelt dat conflicten worden veroorzaakt door verschillen in normen en waarden, onafhankelijk of er werkelijk contact is tussen de twee groepen (Carothers 2001):8

• Tolerantie voor technologieniveau
Uit onderzoek is bekend dat mensen die een laag niveau van technologie gebruiken conflictgevoelens kunnen hebben bij het ontmoeten van personen die een hoog technologieniveau toepassen. Voorbeelden zijn langlauf versus sneeuwmobiel en kano versus motorboot (Moore 1994). In het geval van een mountainbiker gaat het niet alleen om de fiets, maar ook het dragen van een helm, handschoenen, bril en felgekleurde kleding dragen hier aan bij. ‘The bigger, brighter, louder, smellier the unnatural object is, the more it will offend and reduce
the quality of the hiking experience’ (Kitt Keller 1990). Dit esthetische of filosofische vraagstuk kan moeilijk objectief worden benaderd.

• Tolerantie voor andere recreatievormen
Sommige mensen zijn weinig tolerant voor mensen die andere activiteiten uitvoeren, bijvoorbeeld omdat ze dit niet vinden passen in de betreffende omgeving (McCay & Moeller 1976, Goldbloom 1992). Mountainbiken wordt door deze groep vaak gezien als ongepast en een dissonant in de natuurlijke omgeving. Bovendien zijn sommige traditionele bosbezoekers intolerant ten aanzien van ‘nieuwkomers’ (Nielsen 1977, Carothers 2001, Moore 1994, Kitt Keller 1990). Veel mensen houden niet van veranderingen.

• Tolerantie voor andere levensstijlen
Veel mensen hebben de neiging om minder tolerant te zijn ten aanzien van mensen met een andere achtergrond of levensstijl (o.a. Jacob & Schreyer 1980, Chavez 1999, Carothers 2001). Wandelaars hebben de perceptie dat mountainbikers een afwijkende levensstijl hebben, hetgeen zich onder andere zou uiten in het gedrag ten aanzien van natuur en milieu. Dit speelt des te sterker bij frequente bezoekers en mensen die natuur en milieu als zeer belangrijk zien (Nielsen 1977). Uit onderzoek blijkt overigens dat de groepen meer gemeen
hebben dan algemeen gedacht (Horn 1994, Ramthun 1995, Watson, Williams & Daigle 1991). Het verschil tussen mountainbikers en wandelaars is voor een belangrijk deel gebaseerd op percepties en stereotypen. Uit recreatieonderzoek van Natuurmonumenten blijkt bijvoorbeeld dat er geen sprake is van een sterke scheiding tussen de verschillende bezoekersgroepen. Zo blijken vrijwel alle mountainbikers ook te wandelen en heeft maar liefst 37% van alle bezoekers in het Bergherbos de afgelopen twee jaar gemountainbiked (Nederlands Research Instituut voor recreatie en Toerisme 2002). De twee groepen leren elkaars problemen daardoor in toenemende mate kennen.
Bij de sociale conflicten tussen wandelaars en mountainbikers zal ook zeker een rol spelen dat het om twee verschillende generaties gaat met verschillende motivaties (Cessford 1995, Weigands 1993, Wöhrstein 1998). De gemiddelde leeftijd van mountainbikers ligt in veel (internationale) onderzoeken tussen de 25 en 35 jaar. Tijdens een onderzoek in Rheinland-Pfalz (Ministerium für Landwirtschaft und Forsten Rheinland-Pfalz in Wöhrstein 1998) lag bij meer dan tweederde van de wandelaars in een bosgebied de gemiddelde leeftijd hoger dan
40 jaar en bij vakantiegangers was dit zelfs meer dan 70%. Weigands (1993) vond een gemiddelde leeftijd van wandelaars van 44 jaar. Het ‘actieve’ profiel van een mountainbiker staat soms ook lijnrecht tegenover het meer ‘passieve’ profiel van een wandelaar (Cessford 1995).

Wellicht is dit ook een verklaring voor het feit dat zichtbaar recreatieve mountainbikers minder snel conflicten hebben, omdat ze
beter passen binnen het profiel van de wandelaar .

• Tolerantie voor drukte
Drukte is geen objectieve maat, maar een subjectieve constatering dat er te veel mensen zijn. Of het daarbij gaat om mountainbikers of wandelaars is niet van belang. Uit onderzoek (o.a. Jansen 1993) blijkt dit een belangrijke reden te zijn voor ontevreden gevoelens onder bepaalde groepen recreanten. Des te drukker, des te lager de waardering voor de situatie. Voor sommige mensen (m.n. vrouwen) kan de aanwezigheid van een kleine groep andere recreanten (2-4 personen), zoals vaak het geval bij mountainbikers, bovendien leiden tot gevoelens van onveiligheid. Grotere groepen geven daarentegen vaak een veiliger gevoel.9
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ff advocaat van de duivel: wanneer ik aankwam met een studie van 18 jaar oud gebaseerd op bronnen van nog ouder, met het doel een actueel sociaal probleem te beschrijven, dan stuurde mijn prof me toch echt weer stevig terug naar de tekentafel.
In 2004 waren er misschien 10 routes, laat staan 2.0.
Ik lees dat er geroepen wordt om een belangenbehartiger: is de NTFU hierin geen (mogelijke) partij?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

nomad030 schreef: ma 21 november 2022, 14:43 Ff advocaat van de duivel: wanneer ik aankwam met een studie van 18 jaar oud gebaseerd op bronnen van nog ouder, met het doel een actueel sociaal probleem te beschrijven, dan stuurde mijn prof me toch echt weer stevig terug naar de tekentafel.
Die gedachte had ik ook.
Echter, het artikel lijkt nog steeds enorm actueel.
Bicycle, bicycle, bicycle
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

nomad030 schreef: ma 21 november 2022, 14:43 Ff advocaat van de duivel: wanneer ik aankwam met een studie van 18 jaar oud gebaseerd op bronnen van nog ouder, met het doel een actueel sociaal probleem te beschrijven, dan stuurde mijn prof me toch echt weer stevig terug naar de tekentafel.
In 2004 waren er misschien 10 routes, laat staan 2.0.
Ik lees dat er geroepen wordt om een belangenbehartiger: is de NTFU hierin geen (mogelijke) partij?
De NTFU begint nu pas door te krijgen dat mountainbiken een eigen gemeenschap is buiten de TWC's om en toch zetten ze naar mijn gevoel meer in op de gravel (want daar zal meer commercieel perspectief in zijn).

Ik vestig mijn hoop er niet op eerlijk gezegd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik ben bang dat dit einde routes is. Natuurbescherming is nu eenmaal goed geregeld en wordt ook gehandhaafd als het om kleine belanghebbenden zijn. Overheden, grote projecten en commerciële instellingen hebben genoeg middelen om dit tegen te houden juridisch gezien. Dit weet deze persoon ook en vandaar dat hij daar weinig tegen begint.
Afwachten wat de uitkomst is maar als dit gegrond wordt verklaard dan ook gelijk een rechtszaak beginnen tegen alle andere recreanten met routes in het gebied want iets met gelijke monniken, gelijke kappen. Iets met een precedent om alle recreanten uit het bos te weren. Dus dan ook al wandelaars (overlast door geluid en veelal loslopende honden), ruiters (kunnen ook hagedissen plat trappen), geen fietspaden meer door het gebied (want fietsers hebben dezelfde impact op het gebied als MTB-ers), wegen hebben nog een veel grotere impact dus ook afsluiten. Dan krijgt de stichting cultuurlandschap ook een probleem want voor landgoederen gaan dan hun subsidies mislopen want daarvoor moet een landgoed opengesteld worden...echter mag dit niet vanwege kwetsbare natuur....
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij moeten daarom stichtingen, NTFU, mtb clubs, Track&Trails en een ieder die enig belang heeft bij route aanleg/onderhoud zich nu verenigen.

Deze zaak kan idd een precedent scheppen en als dit soort natuur'club'/sekte dit eenmaal weet is het hek van de dam.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hmmmm. RvN heeft een onherroepelijke omgevingsvergunning waar niemand in de periode die voor zienswijze, bezwaar en beroep openstond bezwaren tegen heeft ingebracht.
Net als voor jouw dakkapel geldt ook hier dat je rechtszekerheid hebt. Als je buurman geen bezwaar maakt en pas na de bouw gaat klagen en de krant erbij haalt, dan is hij te laat en blijft jouw dakkapel staan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1940
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Even uit interesse: er wordt door de bezwaarmakers vaak de term 'kwetsbare natuur' gebruikt, Rijk van Nijmegen is echter geen Natura 2000 gebied als ik de kaart mag geloven. Wie of wat bepaald welke delen kwetsbare natuur zijn? En welke 'verstoring' is daarbinnen dan wel of niet toegestaan?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: di 22 november 2022, 18:22 Volgens mij moeten daarom stichtingen, NTFU, mtb clubs, Track&Trails en een ieder die enig belang heeft bij route aanleg/onderhoud zich nu verenigen.

Deze zaak kan idd een precedent scheppen en als dit soort natuur'club'/sekte dit eenmaal weet is het hek van de dam.
Ik riep hier een paar jaar terug al de vraag op waar de NTFU is nu je ze hard nodig hebt. Er is schijnbaar nog niets veranderd.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Steelboy schreef: di 22 november 2022, 20:01 Even uit interesse: er wordt door de bezwaarmakers vaak de term 'kwetsbare natuur' gebruikt, Rijk van Nijmegen is echter geen Natura 2000 gebied als ik de kaart mag geloven. Wie of wat bepaald welke delen kwetsbare natuur zijn? En welke 'verstoring' is daarbinnen dan wel of niet toegestaan?
Was daar ook al naar opzoek, maar er is nogal wat beschermde natuur in Nederland:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... urgebieden

En hieruit https://media.gelderland.nl/Natuurtoets ... 36e759.pdf lijkt dat Natuurnetwerk Nederland en de wet Natuurbescherming het meest van toepassing (iig voor Nijmegen)

Ben ook benieuwd wat voor een precedent dit kan scheppen :-{
Laatst gewijzigd door ThijsE op di 22 november 2022, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Kijk, uiteindelijk draait alles op deze aarde om de knaken.

Zo ook natuur gerelateerd toerisme.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/22 ... -neemt-toe

Waarbij de provincie Gelderland de tweede meest natuurgerichte vakantie provincie in Nederland is zelfs.

Je kan je voorstellen dat alle Landals en Centerparcs die in de buurt zitten van de vaste MTB routes ook niet blij zullen zijn als een deel van hun verkoopargumenten worden weggekaapt van hun site om toeristen naar hun huisjes te lokken. En wat te denken van pannenkoeken restaurants etc die inkomsten mislopen door mountainbike toerisme.

Dus wellicht zijn de partners in deze kwestie niet de WTC's en NTFU's van deze wereld, maar juist commerciële instellingen die er baat bij hebben de mountainbiker over de vloer te hebben. Want als de mountainbiker z'n vakantie niet meer in Gelderland gaat vieren, dan gaat ie wel naar Drenthe of Limburg waar het ook prima mountainbiken is.

Daarnaast is het toverwoord van tegenwoordig 'duurzaam', dus juist de stichting die RvN onderhoudt moet dieper in gesprek gaan met degene die de rechtzaak aanspant, om te kijken hoe het mountainbiken duurzamer kan worden toegepast. Dit kan dan ook als tegen argument bij een eventuele rechtspraak gelden als verweer. Een goed voorbeeld hiervan is het UHR vignet dat wordt gebruikt voor allerlei natuurprojecten in de omgeving, ondersteund door de vignetopbrengsten. Dit zijn zwaarwegende argumenten in een rechtzaak die een rechter zeker meeneemt om een beslissing te bepalen tussen 'gaat het gewoon om mountainbikertje te pesten hier of doen de mountainbikers echt afbreuk aan de natuur en er komt vervolgens een verbod op mountainbiken'.

Ik denk, dat als de mountainbikers in Gelderland het een beetje slim aanpakken en met organisaties samenwerken die baat hebben bij de mountainbiker en ze een visie hebben op 'duurzaamheid', ze heel sterk in hun schoenen staan. Dan is 65k zo bij elkaar geharkt denk ik :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Steelboy schreef: di 22 november 2022, 20:01 Even uit interesse: er wordt door de bezwaarmakers vaak de term 'kwetsbare natuur' gebruikt, Rijk van Nijmegen is echter geen Natura 2000 gebied als ik de kaart mag geloven. Wie of wat bepaald welke delen kwetsbare natuur zijn? En welke 'verstoring' is daarbinnen dan wel of niet toegestaan?
Ik vraag mij af of dit niet een bewust gekozen term is vanwege de gevoeligheid van dit onderwerp. Het klinkt natuurlijk veel zwaarwegender als je kwetsbaar voor natuur zet dan aangelegd bos ... 8)

Je 2e vraag is denk ik een hele goede. Ben alleen bang dat wanneer de provincie, die dus aangeklaagd wordt het te heet onder de voeten wordt, liever eieren voor zn geld kiest en een snelle, makkelijke en vooral vervelende (voor ons) middenweg zal kiezen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: di 22 november 2022, 20:16 Kijk, uiteindelijk draait alles op deze aarde om de knaken.

Zo ook natuur gerelateerd toerisme.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/22 ... -neemt-toe

Waarbij de provincie Gelderland de tweede meest natuurgerichte vakantie provincie in Nederland is zelfs.

Je kan je voorstellen dat alle Landals en Centerparcs die in de buurt zitten van de vaste MTB routes ook niet blij zullen zijn als een deel van hun verkoopargumenten worden weggekaapt van hun site om toeristen naar hun huisjes te lokken. En wat te denken van pannenkoeken restaurants etc die inkomsten mislopen door mountainbike toerisme.

Dus wellicht zijn de partners in deze kwestie niet de WTC's en NTFU's van deze wereld, maar juist commerciële instellingen die er baat bij hebben de mountainbiker over de vloer te hebben. Want als de mountainbiker z'n vakantie niet meer in Gelderland gaat vieren, dan gaat ie wel naar Drenthe of Limburg waar het ook prima mountainbiken is.

Daarnaast is het toverwoord van tegenwoordig 'duurzaam', dus juist de stichting die RvN onderhoudt moet dieper in gesprek gaan met degene die de rechtzaak aanspant, om te kijken hoe het mountainbiken duurzamer kan worden toegepast. Dit kan dan ook als tegen argument bij een eventuele rechtspraak gelden als verweer. Een goed voorbeeld hiervan is het UHR vignet dat wordt gebruikt voor allerlei natuurprojecten in de omgeving, ondersteund door de vignetopbrengsten. Dit zijn zwaarwegende argumenten in een rechtzaak die een rechter zeker meeneemt om een beslissing te bepalen tussen 'gaat het gewoon om mountainbikertje te pesten hier of doen de mountainbikers echt afbreuk aan de natuur en er komt vervolgens een verbod op mountainbiken'.

Ik denk, dat als de mountainbikers in Gelderland het een beetje slim aanpakken en met organisaties samenwerken die baat hebben bij de mountainbiker en ze een visie hebben op 'duurzaamheid', ze heel sterk in hun schoenen staan. Dan is 65k zo bij elkaar geharkt denk ik :-q
Het CBS hanteert strandtoerisme ook als natuurrecreatie :roll:

Gelderland staat dus wel degelijk op de eerste plek qua natuurrecratie (het is alleen een veel groter gebied dus is de intensiteit per km2 ook lager)

Neem niet weg dat heel veel commerciële instellingen hier hun inkomsten uit krijgen, misschien nog wel meer inkomsten als uit de wielrenners en gravellaars.

Mountainbikers zijn in het algemeen meer geneigd ergens langer te blijven en/ of meermaals een bepaald gebied/ route te rijden.

Gravelaars en wielrenners zijn wat dat betreft meer 'passanten' en qua inkomsten ook minder interressant denk ik.

Als de VNC om wat voor onverklaarbare reden dan ook deze zaak gaat winnen draaien ze een complete toeristische sector de nek om.
Eerst in Gelderland, daarna de rest van Nederland :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

bert l. schreef: di 22 november 2022, 19:12 Hmmmm. RvN heeft een onherroepelijke omgevingsvergunning waar niemand in de periode die voor zienswijze, bezwaar en beroep openstond bezwaren tegen heeft ingebracht.
Net als voor jouw dakkapel geldt ook hier dat je rechtszekerheid hebt. Als je buurman geen bezwaar maakt en pas na de bouw gaat klagen en de krant erbij haalt, dan is hij te laat en blijft jouw dakkapel staan.
We zijn nog steeds in Nederland waar niets onherroepelijk is, als je maar lang genoeg klaagt, zeurt en zoekt.

Dat is het grootste nadeel van die natuur-extremisten, die hebben (denk ik) verder geen nuttige invulling van hun leven en zijn overal aan het zoeken om iets te vinden wat bijvoorbeeld bij de aanvraag van die vergunning mogelijkerwijs verkeerd is gegaan en proberen het dan maar via die weg te bewerkstelligen.

Trieste zaak, helaas wel de waarheid waarin we verkeren :(( .
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1940
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

ThijsE schreef: di 22 november 2022, 20:15 En hieruit https://media.gelderland.nl/Natuurtoets ... 36e759.pdf lijkt dat Natuurnetwerk Nederland en de wet Natuurbescherming het meest van toepassing (iig voor Nijmegen)
Goed gevonden, Thijs. Naar mijn idee ook gewoon een degelijk onderzoek waaruit blijkt dat de routes negatief effect hebben op met name zandhagedis/hazelworm/vliegend hert, maar dat met ofwel ontheffing op de Wet Natuur beheer óf maatregelen zoals een andere route of tijdelijke sluiting van een deel, de routes gewoon kunnen voortbestaan. Als het precedent is dat bestaande MTB routes hierop aangepast worden, dan ben ik voor (want dan heb je simpelweg een sluitend verhaal waarom de route geen significante verstoring meer heeft).
Gesloten