MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voor u gelezen in ons lokale sufferdje.

Ter duiding. Er wordt een oude camping gelegen in het bos terug gegeven aan de natuur. Feitelijk is dat al 4 jaar zo maar goed ... (Ik fiets er wekelijks doorheen omdat er wel wat leuke stukjes liggen). Echter nu wordt dit gebied geduid als compensatieruimte voor de natuur 8) :roll:

Het WFC (World Food Center) ligt aan de andere kant van Ede. Ofwel die beestjes gaan daar helemaal nooit komen. Die worden/zijn bij de aanleg van alles allang doodgereden, getrapt etc. Maar in politieke taal heet dat 'niet duurzaam in stand te houden' en ze worden wel 'verdreven' maar er komt een mooi leefgebied voor terug.

Maar even verderop moet een MTB route dicht, worden paden voor fietsers gesloten ivm gevaar voor de daar levende diersoorten. U snapt het nog? 8) :((

Afbeelding
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

hanjovdberg schreef: wo 30 november 2022, 20:25
Het WFC (World Food Center) ligt aan de andere kant van Ede. Ofwel die beestjes gaan daar helemaal nooit komen. Die worden/zijn bij de aanleg van alles allang doodgereden, getrapt etc. Maar in politieke taal heet dat 'niet duurzaam in stand te houden' en ze worden wel 'verdreven' maar er komt een mooi leefgebied voor terug.
Technisch gezien snap ik het. Beestjes worden afgevangen en uitgezet in een nieuw gebied.

Maar ik mag toch aannemen dat niet alleen de beestjes erop vooruit gaan maar dat ze ook in overleg zijn met de locale MTB vereniging? Ik verwacht dat er een inspraak/ bezwaar ronde is gehouden voorafgaande aan dit besluit? Je wil als provincie wel enig draagvlak houden voor dit soort beslissingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Beestjes worden afgevangen ... Yeah right ... Net een politica gesproken, dit is gewoon een papieren afhandeling. Die beestjes zijn allang dood want er wordt al enige jaren gebouwd. En het compensatie terrein is nog niet gereed (lees niet geschikt voor genoemde diersoorten).

Maar dit gaat niet over MTB routes in Ede. Het gaat om het punt dat er bij een bouw van een WFC en woningen zonder probleem termen als 'niet duurzaam in stand te houden', verdreven, afgevangen en elders uitgezet kunnen worden gebruikt. En op een MTB route moeten we accepteren dat deze beestjes er zijn gekomen en moeten we de routes sluiten.

Waarom daar dan geen compensatie gebied elders?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
w0to
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 november 2022, 02:03

Johangr schreef: wo 30 november 2022, 16:01 Afbeelding
De vignetten zijn ook in Friesland aangekomen :winkie:
:-q
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

hanjovdberg schreef: wo 30 november 2022, 21:26 Beestjes worden afgevangen ... Yeah right ... Net een politica gesproken, dit is gewoon een papieren afhandeling. Die beestjes zijn allang dood want er wordt al enige jaren gebouwd. En het compensatie terrein is nog niet gereed (lees niet geschikt voor genoemde diersoorten).
....
Dit is waar de klassieke onzin waar we in grossieren in de binnenlandse en europese politiek. Een hoop virtue signaling dat in de praktijk niks tastbaars oplevert omdat het allemaal puur theoretisch is.

Het is eigenlijk raar als straks de Veluwe gezoneerd wordt en vooral fietsers en ruiters – maar ook wandelaars – van allerlei terreinen geweerd worden. Terwijl de schade aan de natuur in de Veluwe niet aantoonbaar te wijten is aan die drie pipo's op een gravelbike die écht een eind de rimboe in trekken, laat staan die paar wandelaars met een 80 L rugzak en een camera. De ware aard van het probleem is veel lastiger aan te pakken omdat de sociale en economische belangen groter zijn. Dus betaal jij, letterlijk dan wel figuurlijk, als burger ervoor. Omdat je simpelweg onderaan de voedselketen staat. Je mag hier niet meer fietsen.

Bovenstaande is dus ook wat er mis is met de hele focus op bikers, bikeroutes én het hand-in-eigen-boezem gedoe hier. Je kan wel begripvol zijn dat je eigen hobby misschien wat schade berokkent, maar zelfs als dat zo is – wat discutabel is – is het op z'n best een druppel op de gloeiende plaat. De 'natuur' in dit land ondervindt veel meer hinder en schade van andere meer structurele zaken, die lastiger op te lossen zijn dan simpelweg bikers het bos uit bonjouren. Dit laatste gaat vooral om het beeld creëren dat er vooruitgang geboekt wordt.

Ik zat nog even het filmpje van Jaap Dirkmaat terug te kijken. Behalve dat het een hele boze meneer is, die allerlei plukjes informatie graag uit verband trekt en er op los insinueert, heeft hij natuurlijk een heel goed punt over hoe we omgaan met de natuur. Alleen is zijn persoonlijke afkeur van biken zo'n gigantische blinde vlek geworden, dat hij helemaal niks voor de natuur gaat betekenen.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Precies dat. Als hardcore natuurliefhebbende biker kan ik de argumentatie van Dirkmaat over hoe wij met de natuur omgaan helemaal volgen.
Tot het punt dat er een waas voor de ogen komt en de mtb-er het bos uit moet.
Natuur in Nederland heeft grotere problemen dan een fietser op een onverhard pad.
Laatst gewijzigd door bert l. op do 1 december 2022, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bovenstaande reacties zijn mij uit het hart gegrepen :kiss:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

hanjovdberg schreef: wo 30 november 2022, 21:26 Beestjes worden afgevangen ... Yeah right ... Net een politica gesproken, dit is gewoon een papieren afhandeling. Die beestjes zijn allang dood want er wordt al enige jaren gebouwd. En het compensatie terrein is nog niet gereed (lees niet geschikt voor genoemde diersoorten).

Maar dit gaat niet over MTB routes in Ede. Het gaat om het punt dat er bij een bouw van een WFC en woningen zonder probleem termen als 'niet duurzaam in stand te houden', verdreven, afgevangen en elders uitgezet kunnen worden gebruikt. En op een MTB route moeten we accepteren dat deze beestjes er zijn gekomen en moeten we de routes sluiten.

Waarom daar dan geen compensatie gebied elders?
Maar Jaap Dirkmaat doet hier niks aan? Ik kan me voorstellen dat voor hem dit juist zijn bezwaar gebied is. Afvangen van Beestjes.

Of heeft hij in het weekend een jagers uitrusting?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat denk ik niet. Die richt zich vooral op Nijmegen en omgeving.

Maar opnieuw; het punt is niet dat er wel of niet door een stichting bezwaar wordt gemaakt, maar dat er zo verschillend gereageerd wordt. Als de provincie aangeklaagd wordt is het eerste wat ze doen de MTB stichting RvN aanspreken en een ultimatum stellen.

Als de gemeente/provincie zelf om voor heb moverende redenen een gebied gebruikt voor andere doeleinden ten koste van beestjes is een compensatie gebied en afvangen ineens wel afdoende om het probleem op te lossen.

Ofwel er wordt met 2 maten gemeten. Wij als mtbers liggen onder vuur als zeer kleine verstoorders, terwijl grote bedrijven, bouwprojecten en wat al niet meer blijkbaar met een klein gebiedje elders al gecompenseerd kunnen worden.

Daarom sluit ik mij volledig aan bij bovenstaande reacties van Eric en Bert. Wij zijn het hoofdprobleem helemaal niet. Het bekt, smoelt en klinkt lekker als je een bepaalde groep (die al langere tijd zwart worden gemaakt) stevig aanpakt want dat doet het goed in de media.

Dat het geen echte oplossing is maar eigenlijk gewoon een politiek statement is blijkbaar helemaal niet belangrijk.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

eRicW schreef: wo 30 november 2022, 23:48
Dit is waar de klassieke onzin waar we in grossieren in de binnenlandse en europese politiek. Een hoop virtue signaling dat in de praktijk niks tastbaars oplevert omdat het allemaal puur theoretisch is.

Het is eigenlijk raar als straks de Veluwe gezoneerd wordt en vooral fietsers en ruiters – maar ook wandelaars – van allerlei terreinen geweerd worden. Terwijl de schade aan de natuur in de Veluwe niet aantoonbaar te wijten is aan die drie pipo's op een gravelbike die écht een eind de rimboe in trekken, laat staan die paar wandelaars met een 80 L rugzak en een camera. De ware aard van het probleem is veel lastiger aan te pakken omdat de sociale en economische belangen groter zijn. Dus betaal jij, letterlijk dan wel figuurlijk, als burger ervoor. Omdat je simpelweg onderaan de voedselketen staat. Je mag hier niet meer fietsen.

Bovenstaande is dus ook wat er mis is met de hele focus op bikers, bikeroutes én het hand-in-eigen-boezem gedoe hier. Je kan wel begripvol zijn dat je eigen hobby misschien wat schade berokkent, maar zelfs als dat zo is – wat discutabel is – is het op z'n best een druppel op de gloeiende plaat. De 'natuur' in dit land ondervindt veel meer hinder en schade van andere meer structurele zaken, die lastiger op te lossen zijn dan simpelweg bikers het bos uit bonjouren. Dit laatste gaat vooral om het beeld creëren dat er vooruitgang geboekt wordt.

Ik zat nog even het filmpje van Jaap Dirkmaat terug te kijken. Behalve dat het een hele boze meneer is, die allerlei plukjes informatie graag uit verband trekt en er op los insinueert, heeft hij natuurlijk een heel goed punt over hoe we omgaan met de natuur. Alleen is zijn persoonlijke afkeur van biken zo'n gigantische blinde vlek geworden, dat hij helemaal niks voor de natuur gaat betekenen.
AMEN

dussssssss©
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Nu verwachten we toch minstens een foto van Jaap D en Bert L binnenkort, handenschuddend en met onderschift "nieuwe beste vrienden" :-)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Steelboy schreef: do 1 december 2022, 19:05 Nu verwachten we toch minstens een foto van Jaap D en Bert L binnenkort, handenschuddend en met onderschrift "nieuwe beste vrienden" :-)
Dat ga ik voor je regelen, Coen. Maak jij dan de foto?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gesloten