MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Cookiebaker schreef: di 22 november 2022, 21:21 Echt bizar, ik zag het op RTL4 nieuws vandaag en krijg sterk de indruk dat het ook niet eens zozeer om de kwetsbare natuur bescherming gaat. Ik zag interviews met de MTB tegenstanders en het kwam vooral op me over alsof ze zich niet meer in natuur kunnen wanen als er ook MTB-ers rondfietsen.
Hun natuurbeleving wordt verstoord, door MTB-ers, dus zijn het MTB-ers, die de natuur verstoren. Zo gaat dat blijkbaar.
Dit is exact waar het om gaat. Zie mijn oeverloos gezeik in het Arnhem topic hierboven. Het feit dan Jaap D van de VNC met z'n armen over elkaar, voor de camera (wie heeft een link naar het bewuste filmpje?) zit te vertellen dat "onderzoek niet nodig is, je voelt aan je klompen dat mountainbiken slecht is voor de natuur" zegt alles. Die hele natuur boeit mensen veel minder als hun eigen toegang en beleving.

Anders stonden al die natuurbeschermers te schreeuwen om gedegen onderzoek om aan te tonen wat nou echt de grote problemen zijn. Dat doen ze niet omdat ze het antwoord weten: mensen an sich zijn de issue, of je die nou een fiets of een paar wandelschoenen geeft. Maar dat wil men niet horen, omdat eigen toegang en recreatie daar mogelijk ook mee geraakt worden.

In Nijmegen is het helemaal absurd. Enerzijds krijst Dirkmaat over hoe de route's wegmoeten wegens natuurschade. Maar er wordt al decennia daar gereden, en veel kilometers lopen door bos dat altijd al vrij toegankelijk was. Zonder die route zouden bikers echt overal zitten. Anderzijds: ooit daar wezen wandelen op een mooie weekenddag in de winter? Holy shit wat een drukte.

Het achterliggende probleem is gewoon te weinig natuur voor te veel mensen. 2 jaar COVID heeft mensen doen beseffen dat buiten zijn ook belangrijk is, en deel van die drukte is gewoon gebleven. Vervelend, maar da's niet af te schuiven op één groep recreanten waarvan je de interesse toevallig niet deelt. Dat is echter precies wat de Jaap Dirkmaatjes, Harry Hobo's en andere ecofascisten in onze maatschappij wel doen.
Stamppot with weaksauce!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

eRicW schreef: zo 27 november 2022, 16:35 Dit is exact waar het om gaat. Zie mijn oeverloos gezeik in het Arnhem topic hierboven. Het feit dan Jaap D van de VNC met z'n armen over elkaar, voor de camera (wie heeft een link naar het bewuste filmpje?) zit te vertellen dat "onderzoek niet nodig is, je voelt aan je klompen dat mountainbiken slecht is voor de natuur" zegt alles. Die hele natuur boeit mensen veel minder als hun eigen toegang en beleving.

Anders stonden al die natuurbeschermers te schreeuwen om gedegen onderzoek om aan te tonen wat nou echt de grote problemen zijn. Dat doen ze niet omdat ze het antwoord weten: mensen an sich zijn de issue, of je die nou een fiets of een paar wandelschoenen geeft. Maar dat wil men niet horen, omdat eigen toegang en recreatie daar mogelijk ook mee geraakt worden.

In Nijmegen is het helemaal absurd. Enerzijds krijst Dirkmaat over hoe de route's wegmoeten wegens natuurschade. Maar er wordt al decennia daar gereden, en veel kilometers lopen door bos dat altijd al vrij toegankelijk was. Zonder die route zouden bikers echt overal zitten. Anderzijds: ooit daar wezen wandelen op een mooie weekenddag in de winter? Holy shit wat een drukte.

Het achterliggende probleem is gewoon te weinig natuur voor te veel mensen. 2 jaar COVID heeft mensen doen beseffen dat buiten zijn ook belangrijk is, en deel van die drukte is gewoon gebleven. Vervelend, maar da's niet af te schuiven op één groep recreanten waarvan je de interesse toevallig niet deelt. Dat is echter precies wat de Jaap Dirkmaatjes, Harry Hobo's en andere ecofascisten in onze maatschappij wel doen.
Ik ga deze uitprinten en inlijsten, Chapeau! :-q
Laatst gewijzigd door Peelrijder op zo 27 november 2022, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Nou inderdaad, treffend verwoord eRicW!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

eRicW schreef: zo 27 november 2022, 16:35
Dit is exact waar het om gaat. Zie mijn oeverloos gezeik in het Arnhem topic hierboven. Het feit dan Jaap D van de VNC met z'n armen over elkaar, voor de camera (wie heeft een link naar het bewuste filmpje?) zit te vertellen dat "onderzoek niet nodig is, je voelt aan je klompen dat mountainbiken slecht is voor de natuur" zegt alles. Die hele natuur boeit mensen veel minder als hun eigen toegang en beleving.
U vraagt.
Wij draaien.
https://www.youtube.com/watch?v=nrxYrhhJxrg.

Ik sprak dit weekend iemand die voor een andere uit vrijwilligers bestaande landschapsbeheerorganisatie in Gelderland als professional werkt. Het verhaal van het vliegend hert is nogal gezocht.
De beste man laat zich in het filmpje in de kaart kijken. Want als het met het vliegend hert niet lukt, dan gaat ie het daarna met een ander dier van vooraf aan opnieuw proberen. Het doel is niet soortenbescherming.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Dank, Bert. Precies wat jij nu noemt moet zowel in de media als rechtszaal meer aandacht krijgen!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik https://m.youtube.com/watch?v=zVeHhdlDvbk kijk dan hoeven we alleen maar heggen langs de routes te zetten wat hem betreft. :winkie:
Lekker fietsen!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je zou denken dat de NTFU met behulp van wat subsidie wat inzet van juristen kan betalen en zo de belangen van de sportende Nederlander te waarborgen. Ik zou er zelfs lid voor worden!

https://www.ntfu.nl/home/nieuws/id/2439 ... fietssport
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Vlecht heggen dan wel hè..... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"De Nationale Postcode Loterij (vaak afgekort als "NPL" of kortweg de "Postcode Loterij" genoemd), die in 1989 werd opgericht door Boudewijn Poelmann, Simon Jelsma, Herman de Jong en Frank Leeman, is een Nederlandse loterij die onderdeel is van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V." info wiki.

Ook leuk.....Postcode Loterij vs Nederlandse Loterij in de rechtbank tegen over elkaar :lol: :lol: ik kan niet wachten :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

eRicW schreef: zo 27 november 2022, 16:35
Cookiebaker schreef: di 22 november 2022, 21:21 Echt bizar, ik zag het op RTL4 nieuws vandaag en krijg sterk de indruk dat het ook niet eens zozeer om de kwetsbare natuur bescherming gaat. Ik zag interviews met de MTB tegenstanders en het kwam vooral op me over alsof ze zich niet meer in natuur kunnen wanen als er ook MTB-ers rondfietsen.
Hun natuurbeleving wordt verstoord, door MTB-ers, dus zijn het MTB-ers, die de natuur verstoren. Zo gaat dat blijkbaar.
Dit is exact waar het om gaat. Zie mijn oeverloos gezeik in het Arnhem topic hierboven. Het feit dan Jaap D van de VNC met z'n armen over elkaar, voor de camera (wie heeft een link naar het bewuste filmpje?) zit te vertellen dat "onderzoek niet nodig is, je voelt aan je klompen dat mountainbiken slecht is voor de natuur" zegt alles. Die hele natuur boeit mensen veel minder als hun eigen toegang en beleving.

Anders stonden al die natuurbeschermers te schreeuwen om gedegen onderzoek om aan te tonen wat nou echt de grote problemen zijn. Dat doen ze niet omdat ze het antwoord weten: mensen an sich zijn de issue, of je die nou een fiets of een paar wandelschoenen geeft. Maar dat wil men niet horen, omdat eigen toegang en recreatie daar mogelijk ook mee geraakt worden.

In Nijmegen is het helemaal absurd. Enerzijds krijst Dirkmaat over hoe de route's wegmoeten wegens natuurschade. Maar er wordt al decennia daar gereden, en veel kilometers lopen door bos dat altijd al vrij toegankelijk was. Zonder die route zouden bikers echt overal zitten. Anderzijds: ooit daar wezen wandelen op een mooie weekenddag in de winter? Holy shit wat een drukte.

Het achterliggende probleem is gewoon te weinig natuur voor te veel mensen. 2 jaar COVID heeft mensen doen beseffen dat buiten zijn ook belangrijk is, en deel van die drukte is gewoon gebleven. Vervelend, maar da's niet af te schuiven op één groep recreanten waarvan je de interesse toevallig niet deelt. Dat is echter precies wat de Jaap Dirkmaatjes, Harry Hobo's en andere ecofascisten in onze maatschappij wel doen.
Inderdaad, Amen

Stichting Duinbes (een zuur nimby clubje dat danst naar de pijpen van Harry Hobo (met een b) van Stichting Natuurbelang is zelfs niet eens te beroerd om toe te geven dat ze gewoon puur anti MTB zijn

http://www.duinbes.nl/
"De aanleiding voor de oprichting van Stichting Duinbes was het plan van Staatsbosbeheer een nieuwe mountainbikeroute dwars door de Schoorlse Duinen aan te leggen."
De dialoog met dit soort clubjes is 100% zonde van de tijd, gewoon hard aanpakken in de rechtbank is helaas de enige oplossing.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Happy is voor Hobo's :lol:

Ik zal de ntfu eens vragen of ze RvN in enige vorm ondersteunen in de kwestie die nu speelt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 23:14 Happy is voor Hobo's :lol:

Ik zal de ntfu eens vragen of ze RvN in enige vorm ondersteunen in de kwestie die nu speelt.
De NTFU was in persoon aanwezig bij de rechtszaak.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Mijn beeld is dat de hele absurditeit hiervan in de rechtszaal ook lastig is om je tegen te verweren. We gaan toe naar handhavingsverzoeken, procedure's en contra-procedure's zonder einde. Een voorbeeld, waarvan ik mijn beeld graag gecorrigeerd zie:

Kijkend naar het geval Sallandse Heuvelrug en de zandhagedissen, lijkt het dat de rechtspraak puur draait om het specifieke geval, zonder omkadering. Partij X maakt aannemelijk dat groep Y hagedissen platrijden en daaruit volgt een inspanningsverplichting (= hagedissen beschermen) van Z. Die verplichting komt Z (de provincie) kennelijk niet na, ergo oordeelt de rechter dat ze het wel moeten doen en de route gaat dicht.

Dat de 'schade' die groep Y maakt een druppel op de gloeiende plaat is (0,0016% van de hagedissen wordt platgereden volgens tellingen van Y zelf!) doet eigenlijk niet ter zake. Dat er andere doodsoorzaken zijn (auto's, brommers, fietsen, destructie habitat, predatie) evenmin, want daar gaat deze rechtszaak niet over.

Ben ik nu zelf zo kortzichtig en paranoïde? Ik vindt het ronduit idioot dat de rechter e.e.a. zo strak omkadert, vooral gegeven de achterliggende doelstelling (hagedissen op de rode lijst beschermen). Ik neig zelfs naar complotdenken als die strakke omkadering ineens wegvalt wanneer bikers met hun verweer komen: "Niet zeuren over Holten, jullie hebben in de regio al genoeg plekken om te biken." Dafuq!?!? :~
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Deels ook een kwestie van op de juiste manier procederen. Een rechter mag kijken naar de zaak die hij/ zij onder zicht heeft. Als dat een "
smalle vordering" is, is dat wat er primair beoordeeld wordt. Het is dat aan de gedaagde om in zijn/ haar verweer het bredere plaatje te betrekken en desnoods een tegenvordering (reconventie) in te stellen. Op dit manier is een bredere blik van de rechter af te dwingen.

Maar ook daar gaat het om belangen: als de gedaagde partij zelf ook geen (eigen, politiek of proces-economisch) belang heeft bij een breder kader, zal die zich enkel verweren op die smalle vordering. Ook dat is wel weer op te lossen, bijvoorbeeld door je te voegen in het proces, maar da's allemaal wel ingewikkeld.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

yo-eddy schreef: zo 27 november 2022, 22:36 Inderdaad, Amen

Stichting Duinbes (een zuur nimby clubje dat danst naar de pijpen van Harry Hobo (met een b) van Stichting Natuurbelang is zelfs niet eens te beroerd om toe te geven dat ze gewoon puur anti MTB zijn

http://www.duinbes.nl/
"De aanleiding voor de oprichting van Stichting Duinbes was het plan van Staatsbosbeheer een nieuwe mountainbikeroute dwars door de Schoorlse Duinen aan te leggen."
De dialoog met dit soort clubjes is 100% zonde van de tijd, gewoon hard aanpakken in de rechtbank is helaas de enige oplossing.

Nou zou ik die niet echt met Dirkmaat willen vergelijken, Hobo's natuurbelang en Duinbes zijn wappies die maar wat roepen. Heb niet het idee dat ze überhaupt enige kennis van natuur beheer hebben.
Dat heb ik bij Dirkmaat wel, niet alleen in deze kwestie maar ook bij andere zaken die hij aankaart.

Ik ben naast Mountainbiker ook natuurliefhebber en kan ook best voor een deel meegaan in de verstoring die hij aankaart, er ligt natuurlijk al jaren een route maar die is nooit machinaal aangelegd. De nieuwe routes worden best met wat geweld in he bos aangelegd (ja bosbouw ook)
Ook met dat slingeren door een perceel heeft hij wel een punt waar ik zelf nog nooit over na heb gedacht.
Het is lastig, aan de ene kant ben ik echt wel voorstander van de nieuwe leuke routes, aan de andere kant voel ik me soms ook wel schuldig als ik zie hoe routes met graafmachines worden aangelegd in de natuur.

Ik denk dat wij als moiuntainbikers (en natuurliefhebbers) ook wel naar ons zelf moeten kijken of je dit niet op een milieu en natuurvriendelijker kan doen.
Kan me best voorstellen dat natuurliefhebbers echt enorm schrikken als je ziet hoeveel routes er laatste jaren zijn aangelegd (aangepast) en hoe veel populairder mountainbiken is geworden.
Have fun!
Rinse.
Gesloten