MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

nomad030 schreef: wo 23 november 2022, 14:28 Dan kan je beter zelf een initiatief opzetten denk ik. persoonlijk denk ik dat het meer loont om met een aantal stakeholders uit de routebouwers/beherende clubs een stoel aan tafel te hebben bij de NTFU, en in het verlengde daarvan bij NM en SBB en de NL landschappen. Maar misschien gebeurt dit al, geen idee.
Geen idee wat hier de status van is en hoe het in elkaar steekt, maar een ander initiatief opzetten is sowieso aan mij niet besteed en ik denk dat daar maar weinig animo voor is want:
nomad030 schreef: wo 23 november 2022, 14:28 vaak zijn het dan vrije vogels die nergens bij willen horen/niet vast willen liggen.
Ik onderstreep dat wel in enige mate, maar daar kom ik zo op terug.
nomad030 schreef: wo 23 november 2022, 14:28 Persoonlijk ervaar ik niet zoiets als een mtb-gemeenschap. Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar de meeste mensen die ik ken die een mountainbike hebben (en dat zijn er vrij veel hier in de regio Utrecht-Zeist), doen het er een beetje bij naast de voetbal en het zomerwielrennen. Echt dedicated mtbers kom ik weinig tegen, en vaak zijn het dan vrije vogels die nergens bij willen horen/niet vast willen liggen.
Dat kan, hier in de regio ervaar ik dat anders.
Alhoewel het allemaal een beetje einzelgangers zijn (maar dat is elke mtb'er wel een beetje) is er op andere platforms (Facebook bijvoorbeeld) een vrij grote gemeenschap die samen initiatieven vormen voor o.a. ride-outs en traildays.
Dat zijn ook niet per definitie 'dedicated' mtb'ers maar er heerst wel een heel groot 'wij' gevoel.

De echte toegewijde groep (veelal de wedstrijdrijders) is vrij klein, logisch want dit is ook een relatief kleine sport binnen Nederland.
Die kennen elkaar wel, maar hebben onderling ook nauwelijks contact en vormen in die zin weer geen gemeenschap terwijl ze dezelfde belangen hebben.
Ik ken relatief veel mensen uit de (semi) professionele wielersport (mtb, wielrennen, bmx, veldrijden) en ook daar kent niet iedereen elkaar, waarbij bmx nog een beetje de uitzondering vormt)
Maar de bonden die daar overkoepelend op zijn doen domweg ook niet veel meer als wedstrijdjes organiseren en cashen.

Wat weer nooi aansluit op:
nomad030 schreef: wo 23 november 2022, 14:28 De KNWU die iemand noemde zou ik links laten liggen. Die krijgen het wegwielrennen al niet geregeld, maak het alsjeblieft niet nog ingewikkelder voor ze :lol: Zelfs een shirt voor de nationale ploeg krijgen ze niet voor elkaar? Een mooi in het peloton herkenbaar oranje shirt? Nee joh, laten we een onopvallend wittig shirt nemen, ideaal in de regen en modder, schijnt lekker door en alles :lol:
Heel herkenbaar en ook vaak gehoord, dat de KNWU alles onnodig gecompliceerd maakt (nieuwe licentiesysteem bijvoorbeeld).
De echte goede worden er wel uitgepikt en geholpen, maar een groot deel van de jeugdselectie stopt of gaat op eigen houtje verder omdat daar simpelweg meer aandacht voor ze is.

Uiteindelijk zullen we ons allemaal neer moeten leggen bij de beslissigen die genomen gaan worden.
Hoe wrang het ook is, maar het grote succes wordt nu de ondergang.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

nomad030 schreef: wo 23 november 2022, 14:30
Marcobiker schreef: wo 23 november 2022, 09:33 ... en dan niet te vergeten die kilometerslange files van vervuilende auto's die op zonnige dagen iedere parkeerplaats aanvallen... precies vóór de duinen, je weet wel, dat kwetsbare stukje natuurgebied wat ook nog eens zo belangrijk is voor onze waterbescherming...
:lol: je schetst precies de Kuil in LV of de Amerongseberg op een mooie weekenddag.
... nou zie ik toch vrij weinig kilometerslange files op dei plekken... :winkie:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

even het filmpje nog eens goed bekeken. zie dat die vrouw 2 loslopende honden bij haar heeft. daar wordt het wild niet door opgejaagd?
Mtb Renkum
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

yo-eddy schreef: wo 23 november 2022, 15:54 Schoorl is een identiek verhaal maar er zijn altijd mazen in een wet/vergunning etc waardoor er bijna eindeloos geprocedeerd kan worden en dat wordt dus ook gedaan (met gemeenschapsgeld inderdaad en met een sterke nimby agenda onder het mom van "natuurbescherming"). Ik zie dit niet veranderen, eerder groter worden en heb voor mijzelf enkel jaren terug besloten "mountainbiking is not a crime" en pas mijn gedrag daar op aan.
Gezien de vele 'alternatieve' sporen (en schansjes) in de Noord-Hollandse duinen, denken vermoedelijk nog wel meer (hardcore) mtb'ers er zo over – "mountainbiking is inderdaad not a crime" 🕵️‍♂️ – en passen hun gedrag daar keurig op aan. 🙃
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

B@zz schreef: do 24 november 2022, 15:42
yo-eddy schreef: wo 23 november 2022, 15:54 Schoorl is een identiek verhaal maar er zijn altijd mazen in een wet/vergunning etc waardoor er bijna eindeloos geprocedeerd kan worden en dat wordt dus ook gedaan (met gemeenschapsgeld inderdaad en met een sterke nimby agenda onder het mom van "natuurbescherming"). Ik zie dit niet veranderen, eerder groter worden en heb voor mijzelf enkel jaren terug besloten "mountainbiking is not a crime" en pas mijn gedrag daar op aan.
Gezien de vele 'alternatieve' sporen (en schansjes) in de Noord-Hollandse duinen, denken vermoedelijk nog wel meer (hardcore) mtb'ers er zo over – "mountainbiking is inderdaad not a crime" 🕵️‍♂️ – en passen hun gedrag daar keurig op aan. 🙃
Ik rij slechts waar ik al 35 jaar rij, maak geen nieuwe sporen en/of paden (sterker nog, ik gooi ze vaak dicht) en rij wanneer het (zeer) rustig is. Dat mag jij over één kam scheren met hoe anderen zich gedragen, dat is aan jou.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

nou ik ben wel benieuwd waar dat schansjes en alternatieve sporen paradijs dan is, want de enige alternatieve sporen die ik ken liggen op onderhouden routes en zijn de afgesneden bochten (WTF, echt) en chickenruns die overal gecreerd, gedoogd en onderhouden worden :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ironhorse Erik schreef: do 24 november 2022, 19:52 nou ik ben wel benieuwd waar dat schansjes en alternatieve sporen paradijs dan is, want de enige alternatieve sporen die ik ken liggen op onderhouden routes en zijn de afgesneden bochten (WTF, echt) en chickenruns die overal gecreerd, gedoogd en onderhouden worden :~
Er ligt helaas nog steeds genoeg illegaal rond de Nielsblink (de Kneet) ...... (dat heeft een historische oorzaak maar toch ......)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

yo-eddy schreef: vr 25 november 2022, 13:19 ...... (dat heeft een historische oorzaak maar toch ......)
Dan maakt het gewoonte recht het legaal :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Inderdaad die vind ik weinig illegaal (alhoewel ik er eigenlijk bijna nooit kom)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ironhorse Erik schreef: vr 25 november 2022, 16:12 Inderdaad die vind ik weinig illegaal (alhoewel ik er eigenlijk bijna nooit kom)
Jij weet inmiddels ook de status van dat gebied .......... sinds 1989 :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ja de status ken ik wel, een door SBB uitgevoerd experimentje wat begon met een grote vergissing.
:winkie:
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Ironhorse Erik schreef: do 24 november 2022, 19:52 nou ik ben wel benieuwd waar dat schansjes en alternatieve sporen paradijs dan is, want de enige alternatieve sporen die ik ken liggen op onderhouden routes en zijn de afgesneden bochten (WTF, echt) en chickenruns die overal gecreerd, gedoogd en onderhouden worden :~
Vragen naar de alternatieve bekende weg? :wink:
Hoe dan ook, in de Noord-Hollandse duinen zijn 'alternatieve' sporen o.a. te vinden nabij de Kruisberg, Westerhout, Paasduin, Bloemberg, Duin & Bosch, Beukenduin, Russenduin, Russengat en de Zanderij. En ja, in Schoorlse contreien inderdaad ook bij Niels Blink (incl. het aloude crossterrein), en tevens nabij Frederiks Blink, de Kerf, Klimweg, Zuidwesthoek en uiteraard de Schoorlse Nok. Vanaf de Schoorlse Nok kan je inmiddels in nagenoeg alle windrichtingen over allerlei alternatieve trails (soms opgeleukt met schansjes) afdalen. Vandaar wellicht dat er soms 'acrobaten' rondrijden met een 'full face'-helm?

En ongetwijfeld zullen er nog vele heimelijke spoortjes zijn, die ik niet ken. Vraag het anders eens aan Eddie. Gezien zijn eerder gepubliceerde 'ondeugende' beeldmateriaal, weet hij er vermoedelijk nog wel meer. Voorts zou ik het geen 'alternatieve sporen'-paradijs willen noemen. Het zijn immers overwegend tricky trails, waar je vooral spooky spookrijders, bunkerharde bomen én balorige boa's zal moeten ontwijken... :-q

Afbeelding
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

3/4 van wat je noemt ken ik niet, maar ik begrijp dat ik er even heen moet :-)
`
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kunnen jullie niet gewoon weer lekker terug naar je eigen topic? :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

:lol: :lol:
Gesloten