Shimano introduceert automatisch schakelen op e-MTB's

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die UDH is open source, dus die mag iedereen namaken. Itt bijvoorbeeld de x12 van Syntace, waar je voor moest betalen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

(Zijspoor, maar ik zit nu ook met een niet meer te vinden onderdeeltje van een Shimano fietsbril. Die bril is nog perfect, de sterkteglazen in het insertje kloppen nog, maar ik kan hem niet meer gebruiken omdat er een metalen pinnetje door het neusrubber steekt. Als ik zo'n ding van een paar cent niet meer kan vinden moet ik dus een perfecte bril met optische insert wegflikkeren... dank u Shimano.)
Daar zou ik eens mee naar een opticien gaan.
Die hebben vast vaker met dat bijltje gehakt.

Dat Shimano ervoor kiest om geen magazijn vol spare parts te hebben is economisch te verantwoorden en te begrijpen voor spul <€100 (natte vinger)
Daarboven staan de visie van de fabrikant en consument haaks op elkaar.
Over een component van €200 kan je misschien nog discussiëren, maar een e-motor die net zoveel kost als een instap model MTB, dat is geen wegwerp product meer.
Maar blijkbaar denkt Shimano daar anders over :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

suravida schreef: di 26 juli 2022, 17:45 Die UDH is open source, dus die mag iedereen namaken. Itt bijvoorbeeld de x12 van Syntace, waar je voor moest betalen.
Volgens mij klopt dat niet. Sram heeft een speciale pagina waar je je als fabrikant kan aanmelden om de merknaam en het patent te mogen gebruiken. Gratis, dat wel.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ja en nee. Je mag zelf een variant maken op de UDH, maar als je hem als UDH compatible wil verkopen moet je een licentie aanvragen zodat sram kan checken of dit ook echt zo is. Maar ik kan (heb) gewoon een dropout maken die UDH compatible is, zonder licentie.

" What is required to use the UDH?

A license. The bike brand needs to sign up for a free license. The license gives the licensee the right to use the UDH patent and the UDH trademark. A bike brand may want to make their own slightly different derailleur hanger with different features. This is ok. However in order to mark their frames with the UDH trademark they must conform to UDH frame and hanger specification. This ensures that if a rider breaks their hanger, it can still be replaced with a standard UDH hanger. "
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Azurri schreef: za 23 juli 2022, 17:23
Starcruiser schreef: vr 22 juli 2022, 22:45 Lijkt me meer iets voor een gewone e-bike. Op een mtb moet je vlak voor een steile helling de juiste versnelling er al in hebben liggen. Zo’n automatisch ding detecteert pas dat dat nodig is, als je al op de helling bent en dat is meestal te laat. Op langzaam steilere hellingen kan het wel, maar met een mtb kom je nu eenmaal vaak plotseling steile hellingen tegen.
Combineren met GPS is dat wat?
Nee, dat is niks, want de nauwkeurigheid van gps is ongeveer 10-20 meter. Dan is die helling vaak al voorbij. Militaire gps is wel precies, maar die hebben wij niet…
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Starcruiser schreef: wo 4 januari 2023, 00:00Nee, dat is niks, want de nauwkeurigheid van gps is ongeveer 10-20 meter. Dan is die helling vaak al voorbij. Militaire gps is wel precies, maar die hebben wij niet…
Allebei niet waar.

https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Vorsprung durch Pedantik.
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Alien schreef: wo 4 januari 2023, 11:22
Starcruiser schreef: wo 4 januari 2023, 00:00Nee, dat is niks, want de nauwkeurigheid van gps is ongeveer 10-20 meter. Dan is die helling vaak al voorbij. Militaire gps is wel precies, maar die hebben wij niet…
Allebei niet waar.

https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Maar in de praktijk toch wél waar. Theoretisch is GPS wel leuk precies te redeneren, maar ga nou maar eens kijken wat een gps-apparaat vooral in een beboste omgeving doet: dan wijkt de gps vaak wel 10 m af van het werkelijke pad. Kijk zelf maar in je eigen meegestuurde info onder het kopje "Why does GPS sometimes show me in the wrong place? " En dat "sometimes" komt vaker voor dan je zou willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar in de praktijk toch wél waar. Theoretisch is GPS wel leuk precies te redeneren, maar ga nou maar eens kijken wat een gps-apparaat vooral in een beboste omgeving doet: dan wijkt de gps vaak wel 10 m af van het werkelijke pad. Kijk zelf maar in je eigen meegestuurde info onder het kopje "Why does GPS sometimes show me in the wrong place? " En dat "sometimes" komt vaker voor dan je zou willen.
Een fietscomputer met gps is gewoon slecht in plaatsbepaling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Starcruiser schreef: zo 29 januari 2023, 15:33
Alien schreef: wo 4 januari 2023, 11:22 Allebei niet waar.

https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Maar in de praktijk toch wél waar. Theoretisch is GPS wel leuk precies te redeneren, maar ga nou maar eens kijken wat een gps-apparaat vooral in een beboste omgeving doet: dan wijkt de gps vaak wel 10 m af van het werkelijke pad. Kijk zelf maar in je eigen meegestuurde info onder het kopje "Why does GPS sometimes show me in the wrong place? " En dat "sometimes" komt vaker voor dan je zou willen.
Maar dat heb je met militaire devices ook, het hangt gewoon af van de receiver die je hebt en hoeveel signalen die pakt en dan kan een high end civiel apparaat gewoon net zo accuraat zijn als een militair apparaat. Echter, een Garmin fietscomputer is niet echt high end en zit er inderdaad weleens een paar meter naast.

De beperkte GPS voor civiel gebruik is er in ieder geval al lang niet meer.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

maar zou shimano niet onderhand eens moeten komen met reguliere (non e-mtb) 12 speed XT/XTR Di2? snap dat het een makkelijke tussenstap is, zo zonder eigen accu. (racefiets di2 heeft bij de nieuwe semi wireless de accu standaard in de seatpost, maar dat gaat bij MTB's met droppers en gekke zitbuis kronkels natuurlijk niet zo makkelijk, Maar zonder de voorderrailleur en wireless shifters is een centrale accu ook helemaal niet nodig / handig... moeten ze toch even een beetje beter afkijken bij de concurentie..
Plaats reactie