Surly Ghost Grappler ; voor de "gravelbike" haters ?!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor de "gravel-bike" ontkenners/haters .......of gewoon weer een leuke Surly bike waar je veel (alles?) mee kunt?
Ik vind hem nu al leuk.

https://bikepacking.com/bikes/surly-gho ... er-review/

https://www.velozine.nl/nieuws/surly-in ... rail-bike/

Afbeelding
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Als de grote D zo'n bike al maakt is het niet echt 'nieuws'....😉😂

https://www.decathlon.co.uk/p/touring-b ... REEN_KHAKI

Zelfs nog meer clearance

Maar....het hele gravelverhaal is natuurlijk knip- en plakwerk...
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die Decathlon fiets is ook niet verkeerd, blijkbaar ziet hun marketingafdeling ook een doelgroep.
Surly houdt het bij mtb standards: boost 12-15mm, 72mm BSA en IS mount, terwijl Decathlon het bij gravel/road houdt.
Uiteindelijk is het allemaal niet "nieuw" , maar er komt zo wel steeds meer keuze tussen FS trail mountainbikes en hardcore racers....en waarschijnlijk gaan er daardoor wereldwijd steeds meer mensen fietsen ipv auto/motor rijden in de natuur.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Werkt wel, auto- of motorrijden in de natuur is in ieder geval voor Nederland echt zoeken naar je plekje terwijl fietsen nog vrijheid geeft.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

De Decathlon versie is out of stock.....alle maten
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Hele gave bike, in de winter een singlespeed monster en in de zomer een perfecte bikepacking rig. Ik teken ervoor!
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Ik zie trouwens dat hij behalve de stack en bb drop behoorlijk overeenkomt met de karate monkey...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vraag me af hoe dat met een dropbar combineert, die hele lange bovenbuis. In mijn maat is die 61cm, ter vergelijking: mijn vroegere racefiets had een 53cm tt, mijn huidige gravelbike zit rond de 55cm en langer moet dat volgens mij niet worden.

61cm is zelfs langer dan de langste mountainbikes die ik gehad heb (Mondraker en Banshee). Kan me echt niet voorstellen dat dat comfortabel rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fraaie fiets zo'n Ghost Grappler :)
CC-Rider schreef: zo 20 februari 2022, 11:01 De Decathlon versie is out of stock.....alle maten
Best een tijd ook al. Zijn er geloof ik 200 geleverd als limited edition, maar of ze 'm na de covid-/onderdelencrisis nu echt in grote aantallen willen gaan leveren...?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hij is vrij lang inderdaad, maar wel met 60-70mm pen en Cowchipper bar heeft maar 68mm reach.
Ik rijd met 182 op een M old-school KM (ett 60) en dat ging met 60-70 mm pen en bv Satori Beach dropbar ( ook vrij kort ) uitstekend. Met een 70mm pen en 72cm stuur zit ik ook goed, maar kort en vrij ver achterin, zodat je de starre vork ontlast.
Voordeel van deze Surly met dropbar is het veel langere balhoofd, misschien eindelijk eens een Surly zonder enorme spacertoren?
@kermit
Je moet denk ik aan een S of zelfs XS denken, ook als je naar de hoge stack kijkt.

Wel duidelijk mtb roots. Een GRX setje met 68mm bsa en flatmount kan er niet op. Wel eventueel een flatbar of Jones.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fourteen schreef: zo 20 februari 2022, 14:06 Fraaie fiets zo'n Ghost Grappler :)
CC-Rider schreef: zo 20 februari 2022, 11:01 De Decathlon versie is out of stock.....alle maten
Best een tijd ook al. Zijn er geloof ik 200 geleverd als limited edition, maar of ze 'm na de covid-/onderdelencrisis nu echt in grote aantallen willen gaan leveren...?
Zie je veel bij Decathlon fietsen, maar de vraag is of de Surly morgen bij je deur staat als je hem bestelt :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 20 februari 2022, 14:18 Hij is vrij lang inderdaad, maar wel met 60-70mm pen en Cowchipper bar heeft maar 68mm reach.
Ik rijd met 182 op een M old-school KM (ett 60) en dat ging met 60-70 mm pen en bv Satori Beach dropbar ( ook vrij kort ) uitstekend. Met een 70mm pen en 72cm stuur zit ik ook goed, maar kort en vrij ver achterin, zodat je de starre vork ontlast.
Voordeel van deze Surly met dropbar is het veel langere balhoofd, misschien eindelijk eens een Surly zonder enorme spacertoren?
@kermit
Je moet denk ik aan een S of zelfs XS denken, ook als je naar de hoge stack kijkt.

Wel duidelijk mtb roots. Een GRX setje met 68mm bsa en flatmount kan er niet op. Wel eventueel een flatbar of Jones.
Een XS is nog steeds 59cm in de bovenbuis, Surly geeft zelf een S aan vanaf 1.65m.
Ik rijd mijn 55cm toptube op de Genesis al met een 70mm pen...

Los van de (reach van de) drops zit je dan ook heel gestrekt met de handen midden bovenop het stuur.
Ik kan me voorstellen dat deze geo werkt als je het terrein in duikt en veel staat, maar om kilometers te malen over de weg of makkelijke paden...?
Misschien dat die hoge stack iets compenseert maar op papier vind ik het een geo die ik nooit zou willen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

MonkeyRider schreef: zo 20 februari 2022, 14:20
Fourteen schreef: zo 20 februari 2022, 14:06 Fraaie fiets zo'n Ghost Grappler :)



Best een tijd ook al. Zijn er geloof ik 200 geleverd als limited edition, maar of ze 'm na de covid-/onderdelencrisis nu echt in grote aantallen willen gaan leveren...?
Zie je veel bij Decathlon fietsen, maar de vraag is of de Surly morgen bij je deur staat als je hem bestelt :winkie:
Dat gaat nog moeilijker worden. Op een Surly moet je altijd lang wachten...... Maar ze zijn het wachten meer dan waard
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: zo 20 februari 2022, 14:40
MonkeyRider schreef: zo 20 februari 2022, 14:18 Hij is vrij lang inderdaad, maar wel met 60-70mm pen en Cowchipper bar heeft maar 68mm reach.
Ik rijd met 182 op een M old-school KM (ett 60) en dat ging met 60-70 mm pen en bv Satori Beach dropbar ( ook vrij kort ) uitstekend. Met een 70mm pen en 72cm stuur zit ik ook goed, maar kort en vrij ver achterin, zodat je de starre vork ontlast.
Voordeel van deze Surly met dropbar is het veel langere balhoofd, misschien eindelijk eens een Surly zonder enorme spacertoren?
@kermit
Je moet denk ik aan een S of zelfs XS denken, ook als je naar de hoge stack kijkt.

Wel duidelijk mtb roots. Een GRX setje met 68mm bsa en flatmount kan er niet op. Wel eventueel een flatbar of Jones.
Een XS is nog steeds 59cm in de bovenbuis, Surly geeft zelf een S aan vanaf 1.65m.
Ik rijd mijn 55cm toptube op de Genesis al met een 70mm pen...

Los van de (reach van de) drops zit je dan ook heel gestrekt met de handen midden bovenop het stuur.
Ik kan me voorstellen dat deze geo werkt als je het terrein in duikt en veel staat, maar om kilometers te malen over de weg of makkelijke paden...?
Misschien dat die hoge stack iets compenseert maar op papier vind ik het een geo die ik nooit zou willen.
Je hebt misschien gelijk met de geo op papier, maar ik vertrouw juist Surly er wel op iets te maken dat in ieder geval goed rijdt. Er is nogal wat gaande in die hele "dropbar" bike geometrie, slacker, droppers en met steeds kortere stuurpennen. Misschien niet voor kmrs asfalt, maar wel voor kmrs offroad op ruig terrein ( wat we in Nederland nauwelijks hebben)
Kijk maar eens naar deze Evil Charmois met vergelijkbare lange geo voor een dropbar gravelbike
https://eu.evil-bikes.com/a/bikes/chamois-hagar
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a3 ... ar-review/
Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Geomtrie op papier vergelijken kent altijd beperkingen, ik zou ook Surly wel vertrouwen

Zelf meet ik altijd de afstand van hart zadelpen op de zadelrail tot midden van mijn hand op de bar. Dan neem je alles mee, lengte stuurpen, breedte en backsweeo, van het stuur, mar ook de zithoek en setback van een zadelpen etc etc. Wel ook de hoogteverschillen in de gaten houden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie