Surly Ghost Grappler ; voor de "gravelbike" haters ?!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, ik kan ook niet oordelen over hoe die fiets daadwerkelijk zit. Maar als Surly een geo heeft gekozen die wel werkt voor "mtb-gebruik" wil dat nog niet zeggen dat het ook werkt voor zittend kilometers malen. En een dropbar op een fiets die vooral staand gebruikt wordt snap ik niet zo goed, dat biedt geen voordeel.

Ik ben het asfalt rijden op mijn mountainbikes altijd snel beu, vooral door de zithouding: met m'n handen midden op het stuur zit ik te gestrekt om comfortabel te zitten. Ben altijd blij dat ik weer thuis ben als ik de 13km vanaf de dichtstbijzijnde mtb-route terug moet fietsen :D

Maar goed, dit zou in elk geval een fiets zijn waar ik heel graag een keer op zou willen zitten (of rijden) voordat ik 'm kocht. Terwijl ik met de meeste frames best vanaf papier durf te kopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er staat nergens dat Surly hem ontworpen heeft voor "staand mtb" gebruik :~

Quote uit review: "dedicated drop-bar trail bike built for bikepacking excursions, singletrack sessions, and all-day dirt rides.” We’ve been riding one on chunky gravel, rugged trails, and everything in between for the last year.

Samengevat : Lange offroad tochten zonder asfalt

Overigens zou ik uit ervaring juist eerder een Surly bestellen zonder proefrit, dan enig ander merk. Ik heb zowel old als new style Karate Monkey ( star en geveerd ) en Krampus (star 29plus) gereden en het rijdt allemaal top. Ook de Midnight Special roadbike rijdt heerlijk, maar die moest het afleggen als opvolger van de veel lichtere titanium Pickenflick.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 21 februari 2022, 14:26 Er staat nergens dat Surly hem ontworpen heeft voor "staand mtb" gebruik :~
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat dat soort gebruik niet automatisch tot eenzelfde geometrie leidt als "zittend gebruik".

En zittend fietsen op bikes met een hele lange toptube is mij nog nooit goed bevallen.
Vandaar mijn twijfel over de geo. Louter afgaande op de tabelletjes ;-)
Misschien compenseert die hoge stackwaarde de lange toptube wel, maar dat zou ik dan graag eerst uitproberen door er een keer op te zitten/rijden.

Ik vind Surly wel een merk met sympathieke uitstraling overigens, juist omdat ze veel dingen wat anders doen dan mainstream.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Met lange toptubes icm lage stack ben ik ook zeker geen vrienden, maar gecombineerd met hoge stack kun je ook een maatje kleiner kiezen.
In hun blog leggen ze het ontwerp proces van de geo uit
https://surlybikes.com/blog/steel_yours ... er_is_here
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

CC-Rider schreef: zo 20 februari 2022, 11:01 De Decathlon versie is out of stock.....alle maten
Dat ding is nooit leverbaar geweest, net als hun titanium Gravelbikes
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

hoodoo schreef: ma 21 februari 2022, 16:03
CC-Rider schreef: zo 20 februari 2022, 11:01 De Decathlon versie is out of stock.....alle maten
Dat ding is nooit leverbaar geweest, net als hun titanium Gravelbikes
daar gaat het toch ook niet om: mijn punt was dat Surly zogezegd iets nieuws bedacht had....maar dat was er al.
Overigens regelmatig die tita gravelbikes voorbij zien komen bij Belgische ritten, dus is wel degelijk geleverd, je moet er alleen echt bovenop zitten bij ze.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Genesis kwam in 2017 al met dit concept, de Vagabond. Alleen heeft die meer clearance bij 29". Daar past achter gemakkelijk een 2.4 in en voor een 3.0.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

"Nieuws" voor Surly :-D
Goed beschouwd is er wel vaker niks "nieuws" onder de zon met de zoveelste "nieuwe" mountain/gravel/road/endurance/trekking...enz...-bike van de zoveelste fietsfabriek. We fietsen al meer dan 100jr tussen twee wielen :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk gelijk aan de Salsa Fargo die al bijna 10 jaar bestaat. De enige echte dropbar mountainbike.

Maar inderdaad Surly had zoiets nog niet in hun lineup. Beter extreem laat dan nooit.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er zijn talloze voorbeelden van andere, eerdere of oudere dropbar 29ers. Singular Gryphon anyone?

Er werden best veel Surly’ mtb’s opgebouwd met een dropbar. Als je dat ziet als fabrikant ga je daar een keer op inspelen. Volgens mij moet je het niet ingewikkelder maken dan dat.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

MonkeyRider schreef: za 19 februari 2022, 11:40 Voor de "gravel-bike" ontkenners/haters .......
Volgens mij zijn die er niet. Er is hooguit een groep die wacht tot de ontwikkeling er wat meer uit is waardoor ze 120+ voor en achtervering hebben met dropper en 2.3+ banden de standaard is. :bier:

Verder een grappige fiets hoewel als je dan toch "extreme" gravel gaat de Evil mij meer aanspreekt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

George schreef: vr 4 maart 2022, 21:04 Er zijn talloze voorbeelden van andere, eerdere of oudere dropbar 29ers. Singular Gryphon anyone?

Er werden best veel Surly’ mtb’s opgebouwd met een dropbar. Als je dat ziet als fabrikant ga je daar een keer op inspelen. Volgens mij moet je het niet ingewikkelder maken dan dat.
Zo heeft mijn old-school Surly KM een tijd rond gereden. Dat gaat met de nieuwere geo KM minder goed ( lange reach, hoger bb ).

Afbeelding
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Afbeelding

Ik ben zeker geen gravelbike hater. In tegendeel, veel gravelbikes vind ik er super cool uitzien. Vooral als ze afgeleid zijn van een racefiets. Maar een MTB achtige fiets met een racestuur, dat vind ik er niet uitzien. Bovenstaande fiets zou ik zo veel mooier vinden met een MTB achtig stuur. Maar smaken verschillen, en dat is maar goed ook.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Om dan hier ook maar even een inbreng te hebben; ik heb vanmiddag een surly ghost grappler frame opgehaald bij Justpedal. De specs gaven mij het idee dat ik beter uit zou zijn op een XS frame maar bij het passen, bleek ik toch beter af te zijn met een maat S. Dus de geo op papier, zegt echt niet alles.

Wat een mooie site is om diverse geo te vergelijken is de volgende: http://www.bikegeo.net

De fiets gaat gebruikt worden voor bikepacktochten over onverhard terrein. Hij wordt opgebouwd met een 27,5 wielset en dikke banden (2.6).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We zien de foto's graag tegemoed :-q
viewtopic.php?f=43&t=144968
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie