Specialized gaat direct sales

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, zoals (bijna) altijd is geld de allesbepalende factor... helaas.

En tegelijkertijd ook begrijpelijk. Je moet behoorlijk principieel zijn om te kiezen voor een eenvoudiger product terwijl je voor hetzelfde geld iets beters kunt kopen dat dan wel minder duurzaam geproduceerd is.

En daar wordt ook misbruik van gemaakt. Ik weet van een eigenaar van een biologische winkel die zijn komkommers gewoon bij de supermarkt haalde (vele jaren geleden). Liefst niet de mooiste, want die zagen er niet biologisch genoeg uit... :o :evil:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 14:48 Die algehele schaalvergroting is iets wat niet in het voordeel van de consument is denk ik. Hoe groter hoe meer de menselijke maat verdwijnt en we hebben al heel erg veel voorbeelden om aan te tonen dat dat nooit positief uitpakt. Volgens de bijbehorende marketingpraat overigens wel, daarin wordt graag geblaat over verbeterde efficiency en daardoor kostenbesparingen. Grappig dat die vervolgens niet terug te zien zijn in de prijsstellingen...
Er zijn een paar monopolies in de fietsbranche en die doen er met z'n allen alles aan om de prijzen en marges omhoog te krijgen en niet omlaag. Het concept 'halo bike' hebben ze niet voor niets uitgevonden. Zolang er ogenschijnlijk concurrentie lijkt te zijn maar het allemaal onder hetzelfde concern valt gaat niemand ze in de weg zitten. Trek vindt het echt wel prima als Specialized volgend jaar een fiets van 15k op de menukaart zet. Laat mensen maar denken dat dat is wat een goede fiets waard is. Het jaar daarop is het hun beurt om de anderen af te toepen. Als ik een complotdenker was zou ik denken dat er een complot was 🤔

Ondertussen zie ik aan de andere kant van het prijsspectrum wel steeds leukere fully's voorbijkomen waar je als normale mountainbiker toch wel flink waar voor je geld krijgt. Dus er gebeuren ook wel goede dingen. Als Specialized nu echt D2C gaat en mensen dezelfde waar voor betere prijzen elders zien ben ik benieuwd hoe ze dat gaan spelen. De eerder genoemde vergelijking met Audi gaat daar zeker op. Met dat verschil dat als je niet bij de grote 4 koopt maar bij Commençal of vergelijkbaar je geld naar een partij gaat die nog een beetje hun best doen de markt scherp te houden. Het alternatief voor een Audi is dezelfde auto voor een paar duizend € minder en met iets andere styling maar je geld komt alsnog bij VAG terecht. Maar goed, dat moeten mensen allemaal lekker zelf weten. Wat fietsmerken betreft kan ik meer sympathie opbrengen voor kleinere prijsvechters dan voor die grote toko's in handen van enorme investeringsmaatschappijen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Idem hier. Het is jammer dat in de loop der jaren zoveel merken hun eigenheid zijn kwijtgeraakt door op te gaan in grotere concerns. Zie een Cannondale dat relatief lang zijn eigen frames is blijven maken maar uiteindelijk ook overstag gegaan is cq opgekocht. Of onderdelenmerken die alleen voor het imago worden opgekocht maar totaal niets meer te maken hebben met het oorspronkelijke merk (Syncros en Bontrager bv).

Er zijn nog wel kleine spelers met eigen karakter maar die zullen altijd maar een klein stukje van de markt bedienen. Enerzijds omdat ze te klein zijn voor grote volumes en anderzijds omdat het grote publiek ze niet kent.
Ik heb vaak genoeg vragen gehad over veel van mijn fietsen omdat het geen Cube, Canyon, Giant of Specialized was... (en ook geen Trek of Cannondale. Ik ben al wel iemand tegengekomen die nog nooit van Merida gehoord had :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

gijsje schreef: vr 28 januari 2022, 12:45 en in Duitsland moet je toch flink op zoek. Het is ook niet geheel toevallig dat veel succesvolle webshops een Duitse achtergrond hebben, en dan hebben we het nog niet eens over het succes van Canyon.
Dat was ooit het geval… midden jaren ‘90 (en eerder).
Inmiddels zijn er in Duitsland heel veel fietsenwinkels bijgekomen. Bijvoorbeeld Rose is gewoon begonnen als winkel, net als Bike-discount (vroeger H&S in Bonn; vaak geweest). Fietsen is ook in Duitsland iig een populaire hobby geworden.

Veel van de nu grote webshops hebben een oorsprong in de mtb-boom tussen ‘90 en ‘00. Vroeger waren het vooral postorderbedrijven die maandelijks paginagrote advertenties (of meerdere pagina’s) in de Bike hadden. Of in NL Bikepride. Ooit nog bij zo een postorderbedrijf gewerkt. Inmiddels zijn de advertenties mooie websites geworden.
StAlTiCa
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Geldt alleen voor de US markt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als pilot ja, als dat goed loopt gaat dat hier ook geheid worden geïntroduceerd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jamis Diablo schreef: vr 28 januari 2022, 22:30 Als pilot ja, als dat goed loopt gaat dat hier ook geheid worden geïntroduceerd.
Markten zijn niet altijd met elkaar te vergelijken, op de concept stores na zijn hier in NL de meeste Specialized dealers een multi brand store. Staan de condities van het merk een dealer niet aan gaat de aandacht toch gewoon naar een ander merk wat men toch al verkocht.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Dizer schreef: vr 28 januari 2022, 22:20 Geldt alleen voor de US markt.
Nope, ook voor Europa. Grote middelvinger naar alle dealers die geïnvesteerd hebben in het merk.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En de klant die vertrouwen had in t merk.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook Peter schreef: za 29 januari 2022, 00:22 En de klant die vertrouwen had in t merk.
Maar die klanten lijken erg trouw (en alles te slikken).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 januari 2022, 00:40
Ook Peter schreef: za 29 januari 2022, 00:22 En de klant die vertrouwen had in t merk.
Maar die klanten lijken erg trouw (en alles te slikken).
Die trouw hangt samen met het vertrouwen in de dealers.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Elke andere 'directie' komt met een andere strategie. Ik denk dat ze zo de concurrentie met de 'internet'-merken aan willen gaan. Zolang ze niets aan hun 'prijspolitiek' doen zal dat vlgs mij niet werken. Ik kom niet vaak bij een dealer, maar als ik ze nodig heb wordt ik altijd super geholpen. Heb nu toevallig ook een 'garantiegevalletje' lopen waarbij ik super geholpen ben(nee, geen defecte demper😉).
Als ik online moet bestellen,tegen de adviesprijs.......
Dan koop ik idd. wel een 'internet-merk' op prijs.

Als deze 'nieuwe strategie niet het gewenste resultaat heeft, komt er vast wel weer een nieuwe directie met andere ideeën!!🤣
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Veranderingen roepen altijd wisselende reacties op. Ik snap Specialized wel, ook al is het een beetje een mes in de rug van de dealers.

Uiteindelijk veranderd de wereld continue, en ik denk dat de dealers die zich weten te onderscheiden door persoonlijke aandacht, kennis en service verlening zich anders zullen moeten profileren. Dat zie je overal, niet alleen in de fiets branch gebeuren. Het vervelende is dat dit tijdelijk ten koste gaat van bestaande bedrijven die niet snel genoeg om kunnen schakelen.

Het vervelende is hier dat Specialized er jaren alles aan heeft gedaan om dealers naar hun hand te zetten, en vendor locking te creëren. Dat staat vanuit de dealers gezien haaks op de wendbaarheid die nodig is om je businessmodel te veranderen. Het is een goede wake-up call om te zorgen dat je zo onafhankelijk mogelijk blijft (niet blind op 1 merk inzetten).

Maargoed, als Spezialized dit niet had gedaan, hoor je waarschijnlijk over 5 jaar dat ze achterhaald zijn en de boot gemist hebben...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als deze 'nieuwe strategie niet het gewenste resultaat heeft, komt er vast wel weer een nieuwe directie met andere ideeën!!🤣
Tegen die tijd zijn alle S-dealers Canyon brandstores geworden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En gaat Canyon de oude 'trading up' route volgen die alle groter groeiende bedrijven voor hen ook gedaan hebben,inclusief de bijbehorende prijspolitiek.....😉
Maar dan is er weer plaats voor een nieuwe gamechanger......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie