Specialized gaat direct sales

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Specialized gaat een direct sales optie toevoegen aan de verkoop van fietsen per 1 Februari, lekker goedkoper je Specialized bestellen via online dan een fiets kopen bij je lokale Specialized dealer.

https://www.pinkbike.com/news/specializ ... ary-1.html
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dealers worden gepasseerd, kunnen alleen nog de service doen en worden straks opgekocht als ze bijna omvallen door gebrek aan omzet. Tot we een netwerk van alleen nog maar een paar merkwinkels over hebben en de LBS is verdwenen. Trek heeft een agressieve strategie wat dat betreft en de andere grote merken kunnen niet achterblijven. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (misschien omdat Nederland een a-typische markt is dat het hier niet zo'n vaart al lopen?). Vooralsnog gaat vooral de winstgevendheid van Specialized hier voordeel van hebben denk ik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De marge gaat niet naar de klant in ieder geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik hanteer zo veel als mogelijk de volgende basisregel:
"SUPPORT YOUR LOCAL DEALER."

Er zijn over de afgelopen jaren in mijn wijk al zoveel winkeltjes verdwenen omdat mensen online kopen of liever kiezen voor one-stop-shopping in supermarkt, bouwmarkt of warenhuis. Winkeltjes die verdwijnen worden vervangen door cafetaria's, shoarmatenten of omgebouwd naar woonruimte. Dat geeft zo'n verarming in het straatbeeld.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ondanks dat ik 5 van die overprized plastic dingen in de garage heb hangen, en absoluut fan ben van hun producten op technisch vlak, is het devil himself die daar het bewind lijkt te voeren. Als je weet hoe Specialized hun dealer netwerk misbruikt en ronduit schoffeert mbt eisen aan bestellingen en vervolg bestellingen, denk ik dat er niet zo heel veel dealers echt rauwig hierom zijn. De stervens dure Sworksen (die ze gewoon 20% in prijs hebben geplusd afgelopen jaar) zullen sowieso wel hun klanten blijven ontvangen.

Persoonlijk ken ik wel wat non specialized dealers mogelijk beter sleutelen dan specialized dealers, dus dikke prima verder.
Voor frame only bestellingen is de toegevoegde waarde van de dealer natuurlijk al minimaal en beperkt, tenzij de dealer dat frame op eigen risico op voorraad heeft genomen. In de praktijk zie je dat hoogs zelden.

Ben er persoonlijk niet zo heel erg rauwig om.

:winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is wel duidelijk dat ze weinig om hun eigen dealernetwerk geven als ik de tekst lees.
Maar wat ik me wel afvraag: hèt sterke punt van merken die helemaal direct sales via internet doen (Canyon, Commencal etc.) is natuurlijk de prijs. Daar gaat Specialized niet op inzetten lijkt me, want de hoge prijs draagt deels ook bij aan hun zorgvuldig opgebouwde image. Dat ga je niet afbreken door Canyon-prijzen te gaan hanteren.

Wat gaat dan wel de meerwaarde van die direct sales worden? Alleen de hogere marge voor de grote S zelf?
Nu kunnen ze (iig in theorie) nog een hele goede after sales service bieden met hun dealernetwerk. Maar als die dealers straks uitgekleed zijn wordt dat ook minder. Er zullen dealers uitstappen denk ik.

Ik heb mijn Merida een paar jaar geleden ook direct bij de importeur besteld (na een proefrit aldaar). Ik moest een dealer uitzoeken die de fiets dan zou uitleveren. Niks mis mee wat mij betreft. Omdat ik alles aan een fiets zelf doe hoefde de lbs weinig te doen en ik kreeg ook ongevraagd wat korting.
Als Merida de fiets ook direct thuis zou bezorgen zou ik dat alleen gedaan hebben als er een prijsverschil aan vast zou zitten. Als ik toch dezelfde eindprijs betaal gun ik daar wel een deel van aan de plaatselijke rijwielhandelaar en bespaar mezelf het moeten opruimen van een fikse dosis verpakkingsmateriaal :wink:

Even helemaal los van de fietsen (want daar zie ik echt wel positieve dingen in) vind ik Specialized al jaren een van de merken met de minst sympathieke uitstraling. Alles wat me tegenstaat aan de US of A stralen zij uit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dit speelt in de USA waar je als consument niet op elke hoek van de straat een bikeshop vindt en het online kopen veel verder ingeburgerd is door de infrastructuur. In het pre-internet tijdperk was het kopen via een postorderbedrijf de gewoonste zaak vd wereld om dezelfde reden.
Dit verschijnsel doet zich ook al tientallen jaren voor bij onze oosterburen, in NL struikel je over de fietsenwinkels en in Duitsland moet je toch flink op zoek. Het is ook niet geheel toevallig dat veel succesvolle webshops een Duitse achtergrond hebben, en dan hebben we het nog niet eens over het succes van Canyon.

Het online bestellen van luxe consumptiegoederen op de website van de fabrikant cq importeur kennen wij in brede zin in ons land ook al, zij het met wisselend succes, maar de aflevering vindt altijd nog via de locale dealer plaats die daar een soms een stukje marge voor inlevert.
Maar die heeft dan ook geen verkoopgesprek hoeven te voeren, of het bewuste product maanden op voorraad hoeven houden wat ook gewoon geld kost.

Laten we het dus niet spannender maken dan nodig is.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 12:33 Het is wel duidelijk dat ze weinig om hun eigen dealernetwerk geven als ik de tekst lees.
Maar wat ik me wel afvraag: hèt sterke punt van merken die helemaal direct sales via internet doen (Canyon, Commencal etc.) is natuurlijk de prijs. Daar gaat Specialized niet op inzetten lijkt me, want de hoge prijs draagt deels ook bij aan hun zorgvuldig opgebouwde image. Dat ga je niet afbreken door Canyon-prijzen te gaan hanteren.

Wat gaat dan wel de meerwaarde van die direct sales worden? Alleen de hogere marge voor de grote S zelf?
Nu kunnen ze (iig in theorie) nog een hele goede after sales service bieden met hun dealernetwerk. Maar als die dealers straks uitgekleed zijn wordt dat ook minder. Er zullen dealers uitstappen denk ik.

Ik heb mijn Merida een paar jaar geleden ook direct bij de importeur besteld (na een proefrit aldaar). Ik moest een dealer uitzoeken die de fiets dan zou uitleveren. Niks mis mee wat mij betreft. Omdat ik alles aan een fiets zelf doe hoefde de lbs weinig te doen en ik kreeg ook ongevraagd wat korting.
Als Merida de fiets ook direct thuis zou bezorgen zou ik dat alleen gedaan hebben als er een prijsverschil aan vast zou zitten. Als ik toch dezelfde eindprijs betaal gun ik daar wel een deel van aan de plaatselijke rijwielhandelaar en bespaar mezelf het moeten opruimen van een fikse dosis verpakkingsmateriaal :wink:

Even helemaal los van de fietsen (want daar zie ik echt wel positieve dingen in) vind ik Specialized al jaren een van de merken met de minst sympathieke uitstraling. Alles wat me tegenstaat aan de US of A stralen zij uit...
Dealers verdienden sowieso al relatief weinig aan Sworksen van 10+k euro, wat logisch is als dealers ze niet op voorraad hebben.
Ik denk dat Specialized eerst eens aan beschikbaarheid en levertijden moet werken eerlijk gezegd, de knop bestellen was er natuurlijk al een tijdje, maar ik heb Specialized nog nooit betrapt op het ook daadwerkelijk kunnen leveren of doorverwijzen naar een dealer die hem op vooraad heeft basis je postcode. :winkie:

Elk jaar is het 1 groot drama. De enige truc lijkt einde seizoen een fiets bestellen (die dan niet meer beschikbaar is) en die door Specialized wordt doorgeschoven naar het volgende seizoen. Alhoewel dat ook niet altijd lijkt te werken. Wij horen nu al sinds december (sept besteld) "volgende maand", het wordt nu maart, terwijl een bestelde Demo framekit wel opeens begin december werd geleverd. De transparantie hieromtrent is totaal niet aanwezig en dat irriteert mateloos. Als je online gaat bestellen, en ze leveren en leveren maar later, heb je wel al betaald, en ik kan me zomaar voorstellen, dat de irritatie grens dan veel eerder bereikt wordt. Met andere woorden, gaat dit ze wel brengen wat ze willen ?

:winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 12:33 Even helemaal los van de fietsen (want daar zie ik echt wel positieve dingen in) vind ik Specialized al jaren een van de merken met de minst sympathieke uitstraling. Alles wat me tegenstaat aan de US of A stralen zij uit...
Ironhorse Erik schreef: vr 28 januari 2022, 12:08 Ondanks dat ik 5 van die overprized plastic dingen in de garage heb hangen, en absoluut fan ben van hun producten op technisch vlak, is het devil himself die daar het bewind lijkt te voeren. Als je weet hoe Specialized hun dealer netwerk misbruikt en ronduit schoffeert mbt eisen aan bestellingen en vervolg bestellingen, denk ik dat er niet zo heel veel dealers echt rauwig hierom zijn. De stervens dure Sworksen (die ze gewoon 20% in prijs hebben geplusd afgelopen jaar) zullen sowieso wel hun klanten blijven ontvangen.

Persoonlijk ken ik wel wat non specialized dealers mogelijk beter sleutelen dan specialized dealers, dus dikke prima verder.
Voor frame only bestellingen is de toegevoegde waarde van de dealer natuurlijk al minimaal en beperkt, tenzij de dealer dat frame op eigen risico op voorraad heeft genomen. In de praktijk zie je dat hoogs zelden.

Ben er persoonlijk niet zo heel erg rauwig om.

:winkie:
Het ging wat mij betreft mis met de eerste Stumpjumper waarvan het idee en ontwerp gejat is van Ritchey, Gary Fisher en Charles Kelly (die van die Repack races). Als ik me niet vergis hebben ze letterlijk een fiets van die drie gasten naar Taiwan gestuurd om na te laten maken. Ze hebben dat imago bij mij nooit weten recht te zetten. Daarna hebben ze natuurlijk ook wat dingen zelf bedacht die prima OK zijn (en wat dingen die niet zo goed bleken te werken maar dat mag ook).

Grappig dat je Merida noemt trouwens, zij zijn 49% eigenaar van Specialized.

Was Spesh (🤢) sowieso niet een van de eersten in Nederland die met eigen dealers begon? Op zich wel logisch dat ze nu deze stap maken. Niet dat de winkelstrategie in NL er iets van invloed op gehad zal hebben.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat was te verwachten na de "concept stores"
Dus het wordt dan een soort Canyon voor 150% van het geld.

Ik vind Speci het Audi bij de fietsen best mooi, maar bij een ander merk koop je iets beters, goedkopers of mooiers.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ironhorse Erik schreef: vr 28 januari 2022, 12:08 Ondanks dat ik 5 van die overprized plastic dingen in de garage heb hangen, en absoluut fan ben van hun producten op technisch vlak, is het devil himself die daar het bewind lijkt te voeren. Als je weet hoe Specialized hun dealer netwerk misbruikt en ronduit schoffeert mbt eisen aan bestellingen en vervolg bestellingen, denk ik dat er niet zo heel veel dealers echt rauwig hierom zijn. De stervens dure Sworksen (die ze gewoon 20% in prijs hebben geplusd afgelopen jaar) zullen sowieso wel hun klanten blijven ontvangen.
Principieel de logo,s verwijderen en een Loekie fiets logo er overheen plakken.
Aan de serieuze kant: als een merk dingen doet die ik echt niet okee vind, dan koop ik daar niks van.
Niet altijd even praktisch maar principes zijn toch ook wat waard denk ik dan, en er zijn zat alternatieven.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Fun Racer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 7, Canyon Grail CF SL 8

Dit blijft een zeer gevoelig onderwerp...... Ikzelf heb inmiddels 2x bij Canyon een bike besteld en daar zeer tevreden over. Ondanks dat ik weet dat er ook nog steeds (wellicht terecht maar mijns inziens onterecht) kritiek is op dit bedrijf betaal je gewoonweg een behoorlijk stuk minder met nog steeds behoorlijk goede specs. We moeten ook niet vergeten dat er door heel de fiets-, auto- en motorenwereld veel "gebakken" lucht wordt verkocht. Is een S-Works wel echt die hoge prijs waard in onderdelen als je objectief zou kijken? Ik heb zeer mijn twijfels of framekits en fietsen van deze prijsklassen ook daadwerkelijk zooo veel beter zijn........ Wij - de consument/jullie Bikers - weten donders goed wat een fiets waard is of zou mogen zijn...... Jullie zijn allen Bikers met meestal lange ervaring en weten echt wel een Frikadel van een goeie Fiets te onderscheiden.

Ik denk dat er meerdere merken de overstap zullen maken naar een combi van Online verkoop met mogelijk een dealernetwerk achter de rug...... Er rijst dan alsnog een vraag..... We willen allemaal dat de LBS blijft bestaan........ toch ?! Waarom groeit de grote M uit tegenwoordig Arnhem, Utrecht, R'dam en Den Bosch zoooo gigantisch hard en doen de ander aanbieders van onderdelen en kleding het zo ontzettend goed?

Ik vrees dat de LBS langzaamaan zal verdwijnen in de huidige vorm......... Darwin zei het reeds lang gelden.... "Niet de sterkste LBS zal overleven maar de LBS die zich het beste aanpast".........

Amen......
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Fun Racer schreef: vr 28 januari 2022, 13:51 Dit blijft een zeer gevoelig onderwerp...... Ikzelf heb inmiddels 2x bij Canyon een bike besteld en daar zeer tevreden over. Ondanks dat ik weet dat er ook nog steeds (wellicht terecht maar mijns inziens onterecht) kritiek is op dit bedrijf betaal je gewoonweg een behoorlijk stuk minder met nog steeds behoorlijk goede specs. We moeten ook niet vergeten dat er door heel de fiets-, auto- en motorenwereld veel "gebakken" lucht wordt verkocht. Is een S-Works wel echt die hoge prijs waard in onderdelen als je objectief zou kijken? Ik heb zeer mijn twijfels of framekits en fietsen van deze prijsklassen ook daadwerkelijk zooo veel beter zijn........ Wij - de consument/jullie Bikers - weten donders goed wat een fiets waard is of zou mogen zijn...... Jullie zijn allen Bikers met meestal lange ervaring en weten echt wel een Frikadel van een goeie Fiets te onderscheiden.

Ik denk dat er meerdere merken de overstap zullen maken naar een combi van Online verkoop met mogelijk een dealernetwerk achter de rug...... Er rijst dan alsnog een vraag..... We willen allemaal dat de LBS blijft bestaan........ toch ?! Waarom groeit de grote M uit tegenwoordig Arnhem, Utrecht, R'dam en Den Bosch zoooo gigantisch hard en doen de ander aanbieders van onderdelen en kleding het zo ontzettend goed?

Ik vrees dat de LBS langzaamaan zal verdwijnen in de huidige vorm......... Darwin zei het reeds lang gelden.... "Niet de sterkste LBS zal overleven maar de LBS die zich het beste aanpast".........

Amen......
Met betrekking tot jouw laatste opmerking...klopt !
Een traject wat in de autobusiness reeds ingezet is en waar de dealerbedrijven aan het omvormen zijn.
Het is ook geen toeval dat los van PON er op retailvlak ook steeds meer samensmelting tussen autobedrijven en 2-wielerwinkels plaatsvindt. ( de plaatselijke Specialized Concept Store hier is vorig jaar overgenomen door de Volvo dealer )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 13:20 ...Grappig dat je Merida noemt trouwens, zij zijn 49% eigenaar van Specialized....
Ik heb toen ook de Levo even op de radar gehad, maar als je de afmontage vergeleek met die van de (zelfs nog goedkopere) Merida kon je toch niet echt serieus een Levo overwegen :roll: :D

Hoe de eigendomsverhoudingen liggen weet ik vaker niet dan wel, maar hoe een merk zich presenteert is natuurlijk wel goed zichtbaar. En dan ben ik niet echt een Specialized-fan.

Het liefst koop ik een los frame van een klein merk en bouw zelf op, maar als je eenmaal "op een e-mtb aangewezen bent" zijn die opties er amper (en al helemaal niet betaalbaar).

Maar het is wat gijsje zegt, het artikel rept vooralsnog alleen over de US markt.
Of die strategie hier ook doorgezet gaat worden is nog even afwachten.

Die algehele schaalvergroting is iets wat niet in het voordeel van de consument is denk ik. Hoe groter hoe meer de menselijke maat verdwijnt en we hebben al heel erg veel voorbeelden om aan te tonen dat dat nooit positief uitpakt. Volgens de bijbehorende marketingpraat overigens wel, daarin wordt graag geblaat over verbeterde efficiency en daardoor kostenbesparingen. Grappig dat die vervolgens niet terug te zien zijn in de prijsstellingen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 14:48 Het liefst koop ik een los frame van een klein merk en bouw zelf op, maar als je eenmaal "op een e-mtb aangewezen bent" zijn die opties er amper (en al helemaal niet betaalbaar).
Persoonlijk koop ik bij voorkeur weinig tot niets meer bij dit soort megalomane bedrijven waar geld verdienen een heel stuk belangrijker is geworden dan mooie producten maken en zorgen voor een op allerlei vlakken duurzaam en gezond ecosysteem. Maar goed, ik heb niet de illusie dat mijn gedrag om zoveel mogelijk klein en lokaal te kopen veel verschil gaat maken, zonder cynisch te willen doen denk ik dat het overgrote deel toch vooral naar andere aspecten kijkt. En zoals je aangeeft is het ook zo dat kleinschaligere en duurzamere opties vaak ook aanzienlijk duurder zijn, dat moet je je ook kunnen veroorloven.
Plaats reactie