De ultieme fietsendrager?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wat ik zeg, je heb wel weer wat aan de haak hangen. Maar wellicht inspiratie voor een project. :-D
◼︎ Go round the outside.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Real Epic '89 schreef: do 3 februari 2022, 19:30 Omdat je meer dan een halve meter afwijkt achter de auto is in veel landen dit bord verplicht. Ikzelf monteer daarop ook nog een extra witte kenteken plaat. Als de verlichting nog zichtbaar is zou het verder geen probleem moeten zijn.

Afbeelding
Als je achterlichten (ongeveer) op het achterste punt zijn gemonteerd (zoals met bijna elk EU toegelaten drager het geval is) is dit bord niet noodzakelijk. Persoonlijk zie ik ze ook alleen op camper/caravan rekken zonder extra lichtbak, al dan niet met de fietsen in een hoes (lekker alles kapot flapperen)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Volleyoghurt schreef: wo 2 februari 2022, 19:59 Mag je hiermee de weg wel op? Aangezien er al geen ce keurmerk op zit.

Ik kan me zo voorstellen dat de wetgeving en de handhavers daarvan er iets van vind...
Ik heb geen idee hoor, ik vraag me het allemaal af vanuit een veiligheids oogpunt.
CE is geen keurmerk maar een markering.

Competente personen mogen die dingen verzorgen, ik heb ze zelf op custom hijsapplicaties verzorgd, ben regelmatig geaudit, het was altijd ok, gaat minimale documentatie aan vooraf, vooral gericht op veiligheid van de gebruiker.

Ik denk dat je het wel zou moeten willen op zo een drager, ken de ins and outs wel hoe het werkt, maar we moeten ook realistisch blijven. De claim cultuur uit de USA is een beter incentive voor een veilig product dan een CE keur in NL :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ironhorse Erik schreef: do 17 februari 2022, 20:04
Volleyoghurt schreef: wo 2 februari 2022, 19:59 Mag je hiermee de weg wel op? Aangezien er al geen ce keurmerk op zit.

Ik kan me zo voorstellen dat de wetgeving en de handhavers daarvan er iets van vind...
Ik heb geen idee hoor, ik vraag me het allemaal af vanuit een veiligheids oogpunt.
CE is geen keurmerk maar een markering.

Competente personen mogen die dingen verzorgen, ik heb ze zelf op custom hijsapplicaties verzorgd, ben regelmatig geaudit, het was altijd ok, gaat minimale documentatie aan vooraf, vooral gericht op veiligheid van de gebruiker.

Ik denk dat je het wel zou moeten willen op zo een drager, ken de ins and outs wel hoe het werkt, maar we moeten ook realistisch blijven. De claim cultuur uit de USA is een beter incentive voor een veilig product dan een CE keur in NL :winkie:
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef: do 17 februari 2022, 20:00
Real Epic '89 schreef: do 3 februari 2022, 19:30 Omdat je meer dan een halve meter afwijkt achter de auto is in veel landen dit bord verplicht. Ikzelf monteer daarop ook nog een extra witte kenteken plaat. Als de verlichting nog zichtbaar is zou het verder geen probleem moeten zijn.

Afbeelding
Als je achterlichten (ongeveer) op het achterste punt zijn gemonteerd (zoals met bijna elk EU toegelaten drager het geval is) is dit bord niet noodzakelijk. Persoonlijk zie ik ze ook alleen op camper/caravan rekken zonder extra lichtbak, al dan niet met de fietsen in een hoes (lekker alles kapot flapperen)
In Italië en Spanje is zo'n bord altijd verplicht, maar uiteraard in I een ander bord dan in E (*)
Dus mocht je met je fietsen achterop naar het zuiden rijden...

*)
Spanje
In Spanje heb je een vierkant reflecterend bord van 50 bij 50 centimeter met diagonale en rode en witte strepen nodig. Voertuigen met een lengte van meer dan 5 meter mogen maximaal 2 meter naar voren en 3 meter naar achteren uitsteken. Bovendien mag een lading maximaal 2,55 meter breed zijn en maximaal 40 centimeter aan de zijkant uitsteken.

Italië
Allereerst heb je in Italië een markeringsbord van 50 x 50 centimeter nodig. Dit bord mag zowel van kunststof als aluminium zijn, en moet diagonaal gestreept zijn (vijf keer rood en vier keer wit). In het donker heb je rode verlichting nodig. Bovendien mag een lading rechts of links niet uitsteken.

Houd wel in de gaten dat je in Italië een ander markeringsbord nodig hebt dan in Spanje. In Italië is een aluminium bord met vijf diagonaal rood-witte strepen verplicht, terwijl je in Spanje een markeringsbord nodig hebt van drie strepen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Mad Wally schreef: do 17 februari 2022, 21:05
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
CE is ook voor producten verplicht die voor eigen gebruik zijn (iig volgens de machinerichtlijn)
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bamboocha schreef: zo 20 maart 2022, 08:20
Mad Wally schreef: do 17 februari 2022, 21:05
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
CE is ook voor producten verplicht die voor eigen gebruik zijn (iig volgens de machinerichtlijn)
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/keuring ... rplicht-is

met als meest relevante opmerking onderaan:
Voor de meeste consumentenproducten is een keuring niet verplicht. Wel kan een fabrikant van een gekeurd product sterker staan als de veiligheid van zijn product wordt betwist.
Er worden ook genoeg wegdraaiende fietsdraag constructies voor campers gebouwd particulier.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie