Mountainbiken in Italië gelimiteerd?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

If you enjoy riding your bike off-road in Italy, that may, unfortunately, be about to change. In a federal decree first adopted on October 28, 2021, and then first published in the Italian Official Gazzette (where all new laws are published) on December 1, 2021, Italy announced new restrictions on what vehicles can use paths through forests and fields.

For purposes of the new law, affected off-road paths are those that measure less than 2.5 meters across (approximately 8.2 feet). Under this law, only vehicles required to either manage those paths or adjacent areas will be allowed on those paths. Think tractors and agricultural equipment and you’ll have the right idea.

While motorcycles aren’t specifically called out, this law effectively bans all other off-road vehicles from using those areas. That includes (but is not limited to) motorcycles, mountain bikes, quads, and other recreational off-road vehicles that riders or drivers may previously have enjoyed in such settings. If you’re wondering whether this has something to do with emissions and/or noise complaints, there’s no exception for electric vehicles in this decree, either.


The objection period expires on December 16, 2021, after which point this decree will officially become law. While individual regions in Italy have leeway to enforce it as they see fit, riders who violate this new law can possibly be fined without warning once the law is officially in place.

Italian motorcycle groups are already hard at work fighting back against this law, including the National Association of Cycle/Motorcycle Accessories (ANCMA) and the Italian Motorcycle Federation (FMI). They argue that this rule is short-sighted, and could create serious economic harm. The groups have announced that they plan to speak with government officials in order to seek clarification and hopefully enact changes that won’t result in a total ban on off-road motorcycling within the country.

We’ll be sure to keep you updated as and when any changes to this situation arise.

Sources: Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Motociclismo.IT, Motorrad, Italian Motorcycle Federation
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Snel ff door Deepl gegooid.
Als u graag off-road rijdt in Italië, kan dat helaas veranderen. In een federaal decreet dat voor het eerst werd aangenomen op 28 oktober 2021, en vervolgens voor het eerst gepubliceerd in de Italiaanse Staatscourant (waar alle nieuwe wetten worden gepubliceerd) op 1 december 2021, kondigde Italië nieuwe beperkingen aan op welke voertuigen gebruik kunnen maken van paden door bossen en velden.

In het kader van de nieuwe wet worden als off-road paden beschouwd paden met een doorsnede van minder dan 2,5 meter (ongeveer 8,2 voet). Krachtens deze wet mogen alleen voertuigen die nodig zijn voor het beheer van deze paden of aangrenzende gebieden, op deze paden rijden. Denk aan tractoren en landbouwmachines en je hebt het juiste idee.

Hoewel motorfietsen niet specifiek worden genoemd, verbiedt deze wet in feite alle andere off-road voertuigen om deze gebieden te gebruiken. Dit omvat (maar is niet beperkt tot) motorfietsen, mountainbikes, quads en andere off-road recreatievoertuigen waarvan bestuurders in het verleden in dergelijke gebieden gebruik hebben kunnen maken. Als u zich afvraagt of dit iets te maken heeft met uitstoot- en/of geluidsklachten, er is ook geen uitzondering voor elektrische voertuigen in dit decreet.

De bezwaartermijn loopt af op 16 december 2021, waarna dit decreet officieel wet wordt. Hoewel individuele regio's in Italië de ruimte hebben om de wet naar eigen inzicht te handhaven, kunnen motorrijders die deze nieuwe wet overtreden mogelijk zonder waarschuwing beboet worden als de wet eenmaal officieel van kracht is.

Italiaanse motorgroeperingen zijn al hard aan het werk om zich tegen deze wet te verzetten, waaronder de nationale vereniging van motorfietsaccessoires (ANCMA) en de Italiaanse motorfietsfederatie (FMI). Zij zijn van mening dat deze regel kortzichtig is en ernstige economische schade kan veroorzaken. De groepen hebben aangekondigd dat zij van plan zijn met overheidsfunctionarissen te gaan praten om opheldering te krijgen en hopelijk veranderingen door te voeren die niet zullen resulteren in een totaal verbod op off-road motorrijden in het land.

Wij zullen u op de hoogte houden van eventuele veranderingen in deze situatie.

Bronnen: Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Motociclismo.IT, Motorrad, Italiaanse Motorrijdersfederatie
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Puur op eerste gevoel: bijzonder. Dat voertuigen (in de zin van "gemotoriseerd") geweerd worden snap ik nog, maar fietsers?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het betreft hier een regionale bevoegdheid. De regio's hoeven deze handreiking van de nationale overheid niet te volgen. Ik heb nog nergens gelezen dat regio's hun wetgeving hebben aangepast.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een korte uitwisseling gehad met Finale Bikers (in Finale Ligure) en zij maken zich nergens druk over.

Het is ook zo dat het een behoorlijk deel van het stadje leeft van de bikers en het bike toerisme.
Als het inderdaad aan de lokale overheid is denk ik ook niet dat ze daar het mes in gaat zetten.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zou wel jammer zijn als het gevolg uiteindelijk is dat er alleen nog op aangewezen trails gereden mag worden.
In tegenstelling tot velen rijd ik in de bergen nog het liefst over rustige paden en ga liever niet naar specifieke mtb-trailcentra (leuk voor een dagje, maar niet voor een week).

Ik heb de afgelopen paar jaar een paar begeleide trektochten in noord-oost Italië gemaakt (Piemonte) en dat hoop ik nog een aantal jaren te kunnen volhouden.
Het lijkt erop dat mountainbiken aan z'n eigen populariteit misschien niet ten onder gaat, maar als gevolg ervan wel met steeds meer beperkingen te maken krijgt. In ons eigen overbevolkte landje speelt dat natuurlijk al langer maar dit soort berichten laat zien dat het ook elders speelt.

Hopelijk zijn er veel regio's die losjes omgaan met de beschreven regeltjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

kermit schreef: ma 27 december 2021, 16:11 Hopelijk zijn er veel regio's die losjes omgaan met de beschreven regeltjes.
Ik help het je hopen, en als gezegd een echte bike regio als Finale heeft er best vertrouwen in.

Maar de historiein Italie met dit soort regels leert dat dat per individueel geval sterk kan varieren.....
Wat ook wel tpisch is dat een passend "local compensation package" dat dan weer kan oplossen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik zou me er niet druk om maken. Dat doen de meeste Italianen ook als het om verkeersregels gaat. Zoals Willem Altes al aangeeft is het een landelijke regel die eerst nog eens per regio geïmplementeerd moet worden en zover is het nog lang niet.

Ik spreek een beetje Italiaans en als het niet te moeilijk is, kan ik het ook lezen

Titelzin boven dit artikel https://www.bikeitalia.it/2021/12/16/fu ... vvero-cosi is 'L’allarmismo diffuso dai mass media', oftewel 'door media gecreëerde ophef.

Kortom, rustig blijven ademhalen en je nergens druk om maken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mountainbikers zijn toeristen en toeristen zijn euro's.
De lokale economie kan het zich niet permitteren die euro's te verliezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Precies, in Duitsland is ook zo,n soort regel.
Duizenden kilometers gefietst in het Harz tijdens dat drukke heksenfeest.
Nergens last van gehad.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Gewoon wat Euro flapjes in je rugzakje paraat hebben, om aan oom agent te geven als je wordt staande gehouden.

Of je moet een MTB hebben die buiten de maten valt :bier:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik zit nu in Livigno en ze kennen de aankondiging niet, vinden verzet helemaal niet noodzakelijk, en moesten lachen toen ik vroeg of ze erop gingen handhaven. Dit geld zeker niet voor Livigno. En een straal van 100km eromheen zei hij (nogal wides dan zit je al diep in Zwitserland LOL)
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

Ik kom al heel lang in Italië en heb zo'n beetje overal wel gebiked, da's nooit een probleem, meestal staat iedereen je aan te moedigen (als je al iemand tegenkomt). Maar ik weet wel van locals in bepaalde populaire wandelgebieden in Piemonte (hoog in de bergen) waar het echt druk is in het weekeind, dat ze sinds een paar jaar worden overspoeld door e-bikes, al dan niet gehuurd.

Daar zouden ze al een tijdje paal en perk aan willen stellen was het verhaal, die gingen namelijk (te) hard omhoog en afdalen was over het algemeen ook niet zo'n succes. Maar over het algemeen zijn ze in Italië erg dol op quads enzo, dus lijkt me eerder daar betrekking op hebben. En verder is handhaven altijd weer een ander verhaal daar...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Filthy Phil schreef: zo 9 januari 2022, 21:15 Ik kom al heel lang in Italië en heb zo'n beetje overal wel gebiked, da's nooit een probleem, meestal staat iedereen je aan te moedigen (als je al iemand tegenkomt). Maar ik weet wel van locals in bepaalde populaire wandelgebieden in Piemonte (hoog in de bergen) waar het echt druk is in het weekeind, dat ze sinds een paar jaar worden overspoeld door e-bikes, al dan niet gehuurd.

Daar zouden ze al een tijdje paal en perk aan willen stellen was het verhaal, die gingen namelijk (te) hard omhoog en afdalen was over het algemeen ook niet zo'n succes. Maar over het algemeen zijn ze in Italië erg dol op quads enzo, dus lijkt me eerder daar betrekking op hebben. En verder is handhaven altijd weer een ander verhaal daar...
Afbeelding

Deze hangt in mijn man cave als bewijs van bovenstaande.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

bert l. schreef: ma 10 januari 2022, 11:34
Filthy Phil schreef: zo 9 januari 2022, 21:15 Ik kom al heel lang in Italië en heb zo'n beetje overal wel gebiked, da's nooit een probleem, meestal staat iedereen je aan te moedigen (als je al iemand tegenkomt). Maar ik weet wel van locals in bepaalde populaire wandelgebieden in Piemonte (hoog in de bergen) waar het echt druk is in het weekeind, dat ze sinds een paar jaar worden overspoeld door e-bikes, al dan niet gehuurd.

Daar zouden ze al een tijdje paal en perk aan willen stellen was het verhaal, die gingen namelijk (te) hard omhoog en afdalen was over het algemeen ook niet zo'n succes. Maar over het algemeen zijn ze in Italië erg dol op quads enzo, dus lijkt me eerder daar betrekking op hebben. En verder is handhaven altijd weer een ander verhaal daar...
Afbeelding

Deze hangt in mijn man cave als bewijs van bovenstaande.
:D :D Precies dat ja.
Plaats reactie