"Flatbar Gravelbikes" zin of onzin? Marin DSX "a mountainbikers gravelbike".

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 01:11
mud mate schreef: wo 10 november 2021, 20:01 Tja Marin maakt leuke en betaalbare fietsen.
Of ben ik een beetje bevooroordeeld...? :wink:
ff offtopic:
Ik kan je de Headlands1 ( of 2) enorm aanbevelen in je collectie. Heerlijk fietsje zowel op een bochtig singletrackje als op de weg. :winkie:
Ze hebben helaas niet mijn maat. :((
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mud mate schreef: do 11 november 2021, 21:46
MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 01:11

ff offtopic:
Ik kan je de Headlands1 ( of 2) enorm aanbevelen in je collectie. Heerlijk fietsje zowel op een bochtig singletrackje als op de weg. :winkie:
Ze hebben helaas niet mijn maat. :((
Maat 60 met ett 615 valt groter als menig 62-64 racer vlgs mij? Ik zit normaal op 58, maar nu op 56.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Artikeltje dat ik tegenkwam over "flatbar gravel"

https://www.cyclingabout.com/best-flat- ... ikes-2021/

Videootje https://youtu.be/h6PLsFExOV8

Er is erg veel te vinden over drop vs flatbar en ook in conversies van drop naar flatbar.
Mooie roadbike conversie https://youtu.be/DWrMpTj-SGE

NB: ik ben er ook niet specifiek voorstander van, maar vind het wel leuk nieuwe ( hernieuwde ?) trends te volgen.
Zeker als je daarmee ook nieuw leven kunt blazen in afgedankte "hybrides" of oudere wat te lange racefietsen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 21:58
mud mate schreef: do 11 november 2021, 21:46

Ze hebben helaas niet mijn maat. :((
Maat 60 met ett 615 valt groter als menig 62-64 racer vlgs mij? Ik zit normaal op 58, maar nu op 56.
Ja maar met mijn 2 meter ben ik ook groter dan normaal :lol: :lol: :lol:
Geloof mij, ze passen niet. Dat is jammer want ik verkoop Marin zelf (was zelfs de eerste shop in NL onder de nieuwe distributeur), maar kan helaas Marin niet voor mijzelf rijden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mud mate schreef: za 13 november 2021, 11:44
MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 21:58

Maat 60 met ett 615 valt groter als menig 62-64 racer vlgs mij? Ik zit normaal op 58, maar nu op 56.
Ja maar met mijn 2 meter ben ik ook groter dan normaal :lol: :lol: :lol:
Geloof mij, ze passen niet. Dat is jammer want ik verkoop Marin zelf (was zelfs de eerste shop in NL onder de nieuwe distributeur), maar kan helaas Marin niet voor mijzelf rijden.
Ik geloof je zeker. Ik had inderdaad begrepen dat je Marin verkoopt. Blijft erg leuk en vaak betaalbaar merk :-q Leuk staal ook ! Zou best eens wat meer aandacht mogen hebben.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 13 november 2021, 11:56
mud mate schreef: za 13 november 2021, 11:44

Ja maar met mijn 2 meter ben ik ook groter dan normaal :lol: :lol: :lol:
Geloof mij, ze passen niet. Dat is jammer want ik verkoop Marin zelf (was zelfs de eerste shop in NL onder de nieuwe distributeur), maar kan helaas Marin niet voor mijzelf rijden.
Ik geloof je zeker. Ik had inderdaad begrepen dat je Marin verkoopt. Blijft erg leuk en vaak betaalbaar merk :-q Leuk staal ook ! Zou best eens wat meer aandacht mogen hebben.
Hun e-bike enduro's Alpine Trail zijn ook erg mooi, maar idd de stalen El Roy ook.
Net weer een Alpine Trail E1 binnen om op te bouwen voor een klant :D
Het mooie is ook dat ze nog met de hand worden gelast, daar waar de heel veel merken de frames met de robot laten lassen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

MonkeyRider schreef: za 13 november 2021, 11:35
Zeker als je daarmee ook nieuw leven kunt blazen in … oudere wat te lange racefietsen.
Oudere racers zijn bijna per definitie te kort, en als ze te lang zijn is je zadelbuis vast veeeels te lang
En als het toch werkt met de maten is het met 25mm bandjes meestal al schuren tegen de seatstays.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Grappig om die cyclus in fietsland te zien.
10-15 jaar terug bouwde ik zelf dit soort fietsen, omdat ik een racefiets te hard vond voor waar ik veel reed (schelpen/zandpaden op de Veluwe), en een starre MTB te traag.
Toen de gravelracers kwamen dacht ik 'eindelijk de fiets die ik in gedachten had'.
En nu dus deze flatbar gravels....

Foto uit 2012, stalen Jamis Coda, Mavic Open Pro velgen met 700x35 banden.

Afbeelding
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Alles is al eens een keer bedacht...😉 Eind jaren 80 voor toenmalige vriendin een racefiets van zo breed mogelijke banden en een mtb stuur voorzien vanwege rug- en nekklachten. Originele shifters van onderbuis naar stuurpen verplaatst want 2 x 10 speed mtb shifters waren er nog niet....😬
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

History repeats inderdaad :winkie:

Mijn 1996 Marin Redwoods met flatbar als "kale hybride" ........

Afbeelding

heeft 6 jaar geleden met dropbar uitstekend gefunctioneerd als mijn eerste "gravelbike" .......

Afbeelding

en is na aanschaf van mijn eerste "echte" gravelbike weer met "gewoon" stuur in gebruik bij mijn schoonzoon als "fitness bike" .........

Afbeelding

Daar is vlgs mij niks mis mee.....wat in 1996 een lekker fietsje was, is dat in 2022 waarschijnlijk nog steeds.....alleen noemen we het nu een "flatbar gravelbike" , zitten er schijfremmen op en is de voorderrie eraf.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met dropbar zou het destijds een Randonneur genoemd worden, was nogal een hype in fietsenland destijds...enkel de lowrider tassendragers aan de voorvork ontbreken 😉
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Randonneurs zijn een stuk ouder als fietstype, het was juist de 'hybride' die de hype was in de jaren '90. Een kruising tussen racefiets en mtb, juist met een flatbar dus. Eén fiets voor alles weet je wel ;)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Har77 schreef: do 11 november 2021, 10:43Heb hier namelijk nog nooit een topic gezien over de Giant Toughroad of Koga X29 Runner/X-over..... 8)
Dan let je niet goed op.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gijsje schreef: za 13 november 2021, 20:35 Alles is al eens een keer bedacht...😉 Eind jaren 80 voor toenmalige vriendin een racefiets van zo breed mogelijke banden en een mtb stuur voorzien vanwege rug- en nekklachten. Originele shifters van onderbuis naar stuurpen verplaatst want 2 x 10 speed mtb shifters waren er nog niet....😬
2x10 bestond sowieso nog niet, op de gloednieuwe Gazelle (racer) die ik in 1990 kocht zat 2x7 Ultegra.
Shimano kwam toen op de 105 groep voor het eerst met dual pivot raceremmen. Die groep zat namelijk op de Giant Cadex carbon racer waarover ik ook twijfelde.

Het was de keuze mindere groep op -onbekend want ook net geintroduceerd- carbon Cadex of betere groep op oud en vertrouwd staal. Wakker liggen (fuiguurlijk dan) over details waarvan ik nu weet dat het gerommel in de marge is en wat je grappig genoeg ook regelmatig terug ziet in de bikeadvies- en beginners hoekjes hier...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kermit schreef: zo 14 november 2021, 10:58
gijsje schreef: za 13 november 2021, 20:35 Alles is al eens een keer bedacht...😉 Eind jaren 80 voor toenmalige vriendin een racefiets van zo breed mogelijke banden en een mtb stuur voorzien vanwege rug- en nekklachten. Originele shifters van onderbuis naar stuurpen verplaatst want 2 x 10 speed mtb shifters waren er nog niet....😬
2x10 bestond sowieso nog niet, op de gloednieuwe Gazelle (racer) die ik in 1990 kocht zat 2x7 Ultegra.
Shimano kwam toen op de 105 groep voor het eerst met dual pivot raceremmen. Die groep zat namelijk op de Giant Cadex carbon racer waarover ik ook twijfelde.

Het was de keuze mindere groep op -onbekend want ook net geintroduceerd- carbon Cadex of betere groep op oud en vertrouwd staal. Wakker liggen (fuiguurlijk dan) over details waarvan ik nu weet dat het gerommel in de marge is en wat je grappig genoeg ook regelmatig terug ziet in de bikeadvies- en beginners hoekjes hier...
Ik bedoelde 2 x 5 😊 ( = 10 ) en de stuurshifters die mij ter beschikking** stonden waren Sachs Gripshifters ..die waren zo enorm slecht dat ik de raceshifters maar heb hergebruikt. ( **ik werkte toen voor een fietsfabrikant dus waren onderdelen goedkoop )
Plaats reactie