Route niveau aangeven met kleurcode

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij reed te langzaam.
Op een wallride en drop is dat de mindfuck. Je gaat te voorzichtig, te langzaam, en dan maak je je hetzelf moeilijk. Op een wallride glij je dan naar beneden, op een drop kukelt je voorwiel ineens naar beneden. Snelheid houden is alles.

En Alpenrood lukt je nog wel als je Nl's zwart makkelijk kunt rijden. Mooie voorbereiding juist.

@edit, zie net je post Lars
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 20 juni 2021, 21:36
suravida schreef: zo 20 juni 2021, 20:12

Jij hebt overduidelijk nooit de Noorse XC jeugdselectie de zwarte lijnen in Livigno zien rijden.
TenZNL doelt op het filmpje op het journaal, waarin 3 typische NL-bikers (laat ik ze geen boswielrenners noemen) een paar keer door het beeld rijden, bij het trailparkje van de route van ´t Hulsbeek.

Dat gaat al een paar keer bijna fout bij de dropjes (scheef landen, voet schiet van pedaal) en op het laatst glijdt er 1 van de wallride af :roll:
Ah, ik zal zo eens de stream van het journaal zoeken, klinkt grappig. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: zo 20 juni 2021, 21:56
Lars TB schreef: zo 20 juni 2021, 21:36

TenZNL doelt op het filmpje op het journaal, waarin 3 typische NL-bikers (laat ik ze geen boswielrenners noemen) een paar keer door het beeld rijden, bij het trailparkje van de route van ´t Hulsbeek.

Dat gaat al een paar keer bijna fout bij de dropjes (scheef landen, voet schiet van pedaal) en op het laatst glijdt er 1 van de wallride af :roll:
Ah, ik zal zo eens de stream van het journaal zoeken, klinkt grappig. :winkie:
Dat filmpje staat gewoon in de link van de startpost, is gelijk al bij de intro.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

I_do schreef: zo 20 juni 2021, 20:09
MonkeyRider schreef: zo 20 juni 2021, 19:17 Pffff.....en straks nog een verplicht mtb-vaardigheids bewijs en we zijn er weer helemaal ( Nederlands) klaar voor :-{
Route niveau met kleur doen ze ook bijvoorbeeld in Canada en de Alpen toch?
Klopt, maar volgens mij hebben we wereldwijd gezien helemaal geen echt "gevaarlijke" / rode of zwarte routes?
Je kunt door elke wortel, hobbel, bocht of rul stuk van je mtb vallen als je onervaren bent en/of de route niet kent. Dat hoort er gewoon bij en voorkom je niet met kleurtjes of gladstrijken van routes. Je moet niet door een paar ongelukkige valpartijen een hele sport gaan over-reguleren, dat geeft alleen maar schijnveiligheid.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wat is er mis om indicatie mee te geven van moeilijkheidsgraad of op routes waarschuwingsbordjes te plaatsen voor drop of steileafdaling? Het is enkel een indicatie dat er iets meer verwacht wordt van je technische vaardigheden op de fiets.

Persoonlijk vindt ik het geen slechte of negatieve ontwikkeling. Men kan dan zelf de keuze maken. En ja er zullen altijd mensen zijn die zich te hoog inschatten. Tja... u was gewaarschuwd. :wink:

Voor sommige is NL een platte pannenkoek waar je af en toe worteltje en dropje tegenkomt te hoogte van een stoeprand. Maar niet iedereen heeft 20+ jaar ervaring op een mountainbike en zwarte/diamant routes in buitenland gereden.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

MonkeyRider schreef: ma 21 juni 2021, 08:16 Klopt, maar volgens mij hebben we wereldwijd gezien helemaal geen echt "gevaarlijke" / rode of zwarte routes?
Je kunt door elke wortel, hobbel, bocht of rul stuk van je mtb vallen als je onervaren bent en/of de route niet kent...
Of als je gewoon domme pech hebt. En precies dat is iets waar Hollanders heel erg veel moeite mee hebben. Aardig wat mensen willen alles uitsluiten, ieder risico dekken en als het toch mis gaat de vraag stellen wie ze gaat compenseren. De anti-MTB groep wijst er ook maar al te graag op hoe vaak mensen vallen (niet dat het een valide argument is, maar toch).

Juist daarom is kleurcodering nodig. Ben het er mee eens dat in the grand scheme of things fietsen hier niet bijster lastig of riskant is (conflicten met andere recreanten daargelaten :tong ). Maar onderling vergelijken blijft sowieso lastig. De UK en EU wijken toch wel af van de IMBA klassificering (waar rood niet voor komt), Trailforks gooit alles door elkaar, en in het bikepark is het ene zwarte lijntje de andere niet (voorbeeld in Fiss, AT: zwarte DH lijn rijd ik met gemak en rag ik de meeste anderen voorbij, de net zo zwarte freeride lijn heeft 3-5 m drops waar ik huilend langs loop).

Laat mensen vooral inzien dat de bouwers en beheerders vinden dat iets lastig is, dan passen ze hopelijk wat meer op en blijven die routes ietsje uitdagender voor wie dat echt kan waarderen.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

eRicW schreef: ma 21 juni 2021, 09:32
........................

Laat mensen vooral inzien dat de bouwers en beheerders vinden dat iets lastig is, dan passen ze hopelijk wat meer op en blijven die routes ietsje uitdagender voor wie dat echt kan waarderen.
:-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Koban schreef: ma 21 juni 2021, 08:55 Wat is er mis om indicatie mee te geven van moeilijkheidsgraad of op routes waarschuwingsbordjes te plaatsen voor drop of steileafdaling? Het is enkel een indicatie dat er iets meer verwacht wordt van je technische vaardigheden op de fiets.

Persoonlijk vindt ik het geen slechte of negatieve ontwikkeling. Men kan dan zelf de keuze maken. En ja er zullen altijd mensen zijn die zich te hoog inschatten. Tja... u was gewaarschuwd. :wink:

Voor sommige is NL een platte pannenkoek waar je af en toe worteltje en dropje tegenkomt te hoogte van een stoeprand. Maar niet iedereen heeft 20+ jaar ervaring op een mountainbike en zwarte/diamant routes in buitenland gereden.
Het probleem is natuurlijk dat mensen niet zelf kiezen, maar gewoon ervan uitgaan dat ze overal moeten kunnen fietsen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Het heeft er ook mee te maken dat de terreineigenaren geen claims aan hun kont krijgen als er een ongeluk gebeurd op hun terrein. Tenminste dat is bij ons de bedoeling. Vooral een stukje bewustwording dus. :-q
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Ik hoop dat ze die kleurcodes een beetje afstemmen...
Als ik dat zo op mtbroutes.nl bekijk zijn er een aantal aparte keuzes gemaakt

Routes op moeilijkheidsgraad

Alle Nijmeegse routes zijn blauw terwijl er een hele lading in Limburg die niets moeilijker zijn als rood geclassificeerd... Maar het kan ook aan mij liggen. :D
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

MonkeyRider schreef: ma 21 juni 2021, 08:16
Klopt, maar volgens mij hebben we wereldwijd gezien helemaal geen echt "gevaarlijke" / rode of zwarte routes?
Je kunt door elke wortel, hobbel, bocht of rul stuk van je mtb vallen als je onervaren bent en/of de route niet kent. Dat hoort er gewoon bij en voorkom je niet met kleurtjes of gladstrijken van routes. Je moet niet door een paar ongelukkige valpartijen een hele sport gaan over-reguleren, dat geeft alleen maar schijnveiligheid.
Het grootste probleem ontstaat eigenlijk door gebrek aan parcour kennis. Je kun daar wel een bordje voor zetten maar zelfs voor een ervaren biker kun je voor verassingen komen te staan.

Maar goed zo'n "pas op" bordje voor een worteltje schiet bij de meeste toertochten zijn doel voorbij. Bij de eerste rem je nog af daarna volle gas naar beneden. Tot er wel iets serieus tussen zit.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Baron Tankhe schreef: ma 21 juni 2021, 09:52 Ik hoop dat ze die kleurcodes een beetje afstemmen...
Als ik dat zo op mtbroutes.nl bekijk zijn er een aantal aparte keuzes gemaakt

Routes op moeilijkheidsgraad

Alle Nijmeegse routes zijn blauw terwijl er een hele lading in Limburg die niets moeilijker zijn als rood geclassificeerd... Maar het kan ook aan mij liggen. :D
Hier zie je dan volgens mij vooral het referentiekader van degene die de kleur bepaalt..... Parkstad heeft wel wat uitdagingen, maar die heb ik star, zonder dropper en met bikepacking bagage gereden, iets wat me op bijvoorbeeld Bergschenhoek niet lukt. Groesbeek blauw lijkt me een prima waardering, alles is goed te rijden en wordt pas uitdagender als het tempo omhoog gaat. Col du Kragge rood? Hooguit fysiek.

Verder moet je gewoon altijd blijven opletten met de kleuren, ook in het buitenland. Afgelopen jaar in Pila heb ik een paar rode downhills gereden die voor mij net te doen waren, en zelfs een paar stukken zwart waar ik lekker doorheen kwam, om vervolgens een andere rode route daar vrijwel helemaal te hebben moeten lopen omdat ik simpelweg de skills niet had.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Baron Tankhe schreef: ma 21 juni 2021, 09:52 Ik hoop dat ze die kleurcodes een beetje afstemmen...
Als ik dat zo op mtbroutes.nl bekijk zijn er een aantal aparte keuzes gemaakt

Routes op moeilijkheidsgraad

Alle Nijmeegse routes zijn blauw terwijl er een hele lading in Limburg die niets moeilijker zijn als rood geclassificeerd... Maar het kan ook aan mij liggen. :D
Die Limburgse kleurtjes kloppen wel, de Limburgse routes met elkaar vergelijkend. De moeilijkheid zit 'm soms in de steilheid, qua klimmen en/of dalen, het gevaar zit 'm in de hogere snelheden bergaf vanwege de grotere hoogteverschillen, en de losse stenen, geulen, etc. die je er tegen komt (routeonderhoud in Zuid L is vooral een mooi woord, zeg maar :winkie: ).

Maar er valt prima te leven met een rood Nijmegen en rood Groesbeek.
Bikeparkje Mook is de flowline ook wel rood, met die drops aan het einde erbij, en de zwarte lijn is rood als je 'm rolt, maar noem het gerust zwart, als je er los van de grond/table komt. Daar staan dan weer duidelijke waarschuwingsborden en moet je eerst door een obstakel, voor je het parkje in kunt. Als je dan nog niet gewaarschuwd bent...
Op de UHR is Kwintelooijen ook minimaal rood, Amerongen idem, etc.

't Is allemaal naar Nederlandse maatstaven, he?
En bedoeld voor zichzelf overschattende Nederlanders die denken of vinden dat ze alles wel kunnen en mogen, ook al missen ze nog wat ervaring. Zijn ze in ieder geval gewaarschuwd. En hoeven ze achteraf niet te zeuren als het toch eens fout gaat. En de serieuze beginnende MTB-er is er ook mee geholpen.
Vorig jr was er in Drenthe een verdrietig dodelijk ongeval gebeurd op een route die wel al gereden werd, maar die formeel nog niet open was. Niet alles is dus te voorkomen. Maar waarschuwingsbordjes helpen wel wat. Ook waar het gaat om aansprakelijkheidsstellingen achteraf, en ander gedoe.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zijn in het buitenland routes ook niet altijd naar moeilijkheidsgraad gekleurd. Ik kom elk jaar in de Franse Alpen (regio Briancon-Embrun) en daar zie ik oranje bordjes, paarse, groene, rode, blauwe...
Allemaal Frans xc-werk en meestal voor een NL biker met ervaring ook (grotendeels) te doen. Alleen kun je er niet blind overheen knallen omdat er altijd een verrassing in kan zitten die je dan niet gaat redden :D
Ook op de routes met oranje of groene bordjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ma 21 juni 2021, 09:59
MonkeyRider schreef: ma 21 juni 2021, 08:16
Klopt, maar volgens mij hebben we wereldwijd gezien helemaal geen echt "gevaarlijke" / rode of zwarte routes?
Je kunt door elke wortel, hobbel, bocht of rul stuk van je mtb vallen als je onervaren bent en/of de route niet kent. Dat hoort er gewoon bij en voorkom je niet met kleurtjes of gladstrijken van routes. Je moet niet door een paar ongelukkige valpartijen een hele sport gaan over-reguleren, dat geeft alleen maar schijnveiligheid.
Het grootste probleem ontstaat eigenlijk door gebrek aan parcour kennis. Je kun daar wel een bordje voor zetten maar zelfs voor een ervaren biker kun je voor verassingen komen te staan.

Maar goed zo'n "pas op" bordje voor een worteltje schiet bij de meeste toertochten zijn doel voorbij. Bij de eerste rem je nog af daarna volle gas naar beneden. Tot er wel iets serieus tussen zit.
Exact !
Natuurlijk mogen kleurtjes en waarschuwingsbordjes, zeker als terreineigenaren daarmee claims voorkomen....maar ga er niet vanuit dat mtb-en daardoor een "veilige" sport wordt waarbij alle risiko's zijn gecoverd. Schijnveiligheid verhoogt alleen maar het risiko op ongevallen.
Op een onbekende trail ben je veel voorzichtiger als op een aangelegde route waarbij je er vanuit gaat dat alles rijdbaar is.
Plaats reactie