Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

5 Jaar geleden al eens in juni met een fietsmaatje twee Spark RC’s besteld, zouden in september komen. Werd steeds met 1-2 maanden uitgesteld.
8 mnd later was ik er klaar mee, met al dat opschuiven.
Toen heb ik de deal maar gecanceld (en (weer) een Lux gekocht). Een paar maanden later kreeg mijn maatje pas zijn Spark.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik denk dat het meer de moeite loont om op zoek te gaan naar een beschikbaar model. Zo heb ik er 1 in december kunnen scoren (bike24) en ivocare heeft (als ik het goed heb) een gecancelde order bij zijn LBS gevonden.

En wat betreft 120mm en het bijkomende gewicht.. hier krijg je dus een heerlijk breed inzetbare fiets voor terug. Geschikt voor XC races (zeker als je de lock op de middelste stand zet), maar ook voor lange ritten (marathons). En je kan er behoorlijk ruige dingen mee opzoeken.
Zijn er betere fietsen, jazeker, maar dan per inzet gebied. Voor een vlakke xc race zal een supercaliber vast iets sneller zijn. Voor een hillclimb zonder technische stukken misschien zelfs een lichte hardtail. Voor de Ardennen of de Alpen ben je misschien beter af met een trail fiets. Maar nu heb je 1 fiets waar je dat ook allemaal mee kan, met behoorlijk weinig concessies! Je kan natuurlijk een compromis zoeken aan verschillende kanten, maar de spark is wat mij betreft DE xc racer waar je ook marathons mee kan doen + gewoon random ruige shit.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

bertp schreef: wo 21 september 2022, 14:04 Ik begrijp wel dat je een lichte fiets wil, maar uiteindelijk komt het grootste voordeel van dat licht gewicht toch enkel tot uiting wanneer je aan het klimmen gaat. En je geeft zelf aan dat je eigenlijk niet veel gaat klimmen dus dan maakt een kilo meer of minder toch echt helemaal niets uit.
Ok, 11kg of 15kg ga je zeker merken. Maar 10kg of 11kg, dat betwijfel ik.
Investeer dan gewoon in lichte stijve wielset zodat je een supersnelle aanzet hebt en een heel strak gevoel in de fiets krijgt.
Verder zal je op een xc fully ten opzichte van xc hardtail wel voordeel halen bij technische stukken zoals wortels of stenen, drops en kleine jumps.

Ik rijd nu enkele maanden met de spark 900 axs en ben heel tevreden. Enkel de wielen wil ik nog vervangen.
Deze zomer in de Dolomieten was het echt de perfecte down country fiets.
Bij ons op het vlakke voelde hij iets te langzaam naar mijn zin. Heb dan de wicked will vervangen door maxxis reckon race en de balhoofdhoek aangepast naar de RC stand en dat is toch al een heel verschil.
Het is zeker niet de snelste op het vlakke, maar dat zocht ik ook niet.
En met de steeds technischer worden trails heb ik er alleen maar plezier van. Kleine dropjes en jumps pak ik nu met meer vertrouwen omdat hij zo fantastisch is in de landing.
Natuurlijk dat weet ik mijn huidige racer scott foil is ook 7.4kg terwijl mijn vorige velgrem foil 6.4 was.
Ik heb nog nooit zo,n fijne fiets als mijn huidige gehad. En zeker vlak met die kilo niets uit.

Dus het gaat me niet om de laatste 100gram en functie gaat bij mij ook voor gewicht.

Ik heb ook geen twijfel dat ie op wat ruwer terrein veel beter is dan een hardtail.
Het liefst test ik er eens een op amerongen, dan kan ik echt appels met appels verglijken met mijn huidige fiets.
Maar dat zal niet makkelijk zijn, zeker voor een licht top model (betalen voor huur zou ik geen probleem vinden overigens)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zullen we het bij Scott NIEUWS houden?

Praten over jullie eigen fiets kan in een SYS.
Daar kan je dan ook over je Strava tijden praten.
En er is ook al een topic over Strava.

Hier nieuwtjes, uitgestelde levering, snelle levering etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 september 2022, 22:02 Zullen we het bij Scott NIEUWS houden?

Praten over jullie eigen fiets kan in een SYS.
Daar kan je dan ook over je Strava tijden praten.
En er is ook al een topic over Strava.

Hier nieuwtjes, uitgestelde levering, snelle levering etc.
Nieuw jaar! Nieuwe kleuren! Nieuwe prijzen :o !
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Wat 2023 betreft hebben de dealers reeds hun bestelling moeten plaatsen, althans volgens mijn lbs.
Via dealer login kunnen ze op website van Scott terecht voor alle info van de 2023 modellen.
Ik heb zelf al eens achter de toonbank mee mogen kijken op het scherm maar mocht hier zelfs geen foto’s van nemen. Alles nog geheim.
Maar prijzen gaan weer omhoog natuurlijk.
De 900axs 2023 zal nu 10k kosten, is meer high end model geworden met alles kashima coating.
910 moet het dan weer zonder axs derrie doen maar krijgt full XT, net zoals vroeger.
De 920 heeft dan weer wel GX axs maar krijgt alu achterbrug.
De rc modellen heb ik niet bekeken.
En nu heb ik al teveel gezegd 😉


Tijd voor een nieuw topic.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

Heb je een update ontvangen over de levering van je Spark?
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou schreef: ma 3 oktober 2022, 15:11 Heb je een update ontvangen over de levering van je Spark?
Nog steeds 30 oktober.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou schreef: ma 3 oktober 2022, 15:11 Heb je een update ontvangen over de levering van je Spark?
En jij ?
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

Nog steeds 4 november...
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou schreef: di 4 oktober 2022, 14:11 Nog steeds 4 november...
Hoop dat het zo blijft en succes nog .
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

ik hoop het ook!!
Gebruikersavatar
Scottfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 10:48
Mijn mountainbike: Scott Spark 920 customized

Hi!

Gister zei mijn achtervolger dat mijn achterwiel zwabberde. Spaken en naaf gecheckt niets aan de hand. Velg is ook recht. Bij nadere inspectie kwam ik erachter dat de speling uit de achterbrug kwam van mijn spark 920 2022 editie. Alles even losgedraaid en anti seize erop gedaan en netjes dichtgezet op de NM zoals op de boutjes staan. Dat is voor de onderste bouten 10 NM. Nu heb ik het idee dat dit niet genoeg is. Eerder heb ik iets gehoord over een nadere instructie naar de dealers toe ivm bouten die los kunnen draaien. Heeft iemand die originele instructie of misschien tips? Ik kan wel weer naar de dealer waar ik hem heb gekocht maar als ik het zelf simpel kan verhelpen doe ik dat graag.

Alvast bedankt.

Ride on :-q
A bad day on the mountainbike always beats a good day at the office
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat betreft de bout achter het kijkgaatje (voor de sag ring en de bout dus) aan de zijkant van je frame, hiervoor moet de lucht uit je demper, anders zit de bout boven het gat. Deze moet op 15 ipv de bedrukte 10
Gesloten