Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

:D
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Har77 schreef: ma 24 januari 2022, 09:52
wolf75 schreef: zo 23 januari 2022, 22:34

Hoe zijn die problemen opgelost? Mijn RC Comp heeft ondertussen de eerste beurt gehad. Mag ik er vanuit gaan dat er een modificatie is geweest of moet ik hier nog navraag over doen?
Ik zal dit dan wel nog even nader toelichten:

De modificatie was alleen nodig voor de RC Team Issue AXS en de 910 uit de TESTSERIE die geassembleerd zijn in TAIWAN.
Alle dealers hebben nog voor het embargo voor verkoop van specifiek deze TESTfietsen bericht gehad dat er een modificatie moest plaatsvinden. En die hield niets meer in dan het vastzetten van de shock bolt op 15Nm ipv op de 10nm die op de bout staat gelaserd.

DE ANDERE MODELLEN HEBBEN DE JUISTE BOUT, EN HET JUISTE MOMENT AF FABRIEK MEEGEKREGEN.

De problemen die je nu online ziet, zijn dus fietsen die door buiten de lijntjes kleurende dealers zijn doorgeleverd aan consumenten of grijze beunhazen voor einde embargo, of bikes die zijn uitgeleverd door dealers die de berichten van hun leveranciers niet lezen.

Har77 out :wink:
Super bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Ik begon al een beetje zenuwachtig te worden van die foto's. Ik heb altijd aluminium gereden met als achterliggende gedachte dat ik dat sterker vond. Na veel informatie inwinnen ben ik toch overstag gegaan voor carbon. Helemaal overtuigd ben ik nooit geweest, dus dan wil je zo'n foto's al helemaal niet zien.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

wolf75 schreef: ma 24 januari 2022, 13:11
Har77 schreef: ma 24 januari 2022, 09:52

Ik zal dit dan wel nog even nader toelichten:

De modificatie was alleen nodig voor de RC Team Issue AXS en de 910 uit de TESTSERIE die geassembleerd zijn in TAIWAN.
Alle dealers hebben nog voor het embargo voor verkoop van specifiek deze TESTfietsen bericht gehad dat er een modificatie moest plaatsvinden. En die hield niets meer in dan het vastzetten van de shock bolt op 15Nm ipv op de 10nm die op de bout staat gelaserd.

DE ANDERE MODELLEN HEBBEN DE JUISTE BOUT, EN HET JUISTE MOMENT AF FABRIEK MEEGEKREGEN.

De problemen die je nu online ziet, zijn dus fietsen die door buiten de lijntjes kleurende dealers zijn doorgeleverd aan consumenten of grijze beunhazen voor einde embargo, of bikes die zijn uitgeleverd door dealers die de berichten van hun leveranciers niet lezen.

Har77 out :wink:
Super bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Ik begon al een beetje zenuwachtig te worden van die foto's. Ik heb altijd aluminium gereden met als achterliggende gedachte dat ik dat sterker vond. Na veel informatie inwinnen ben ik toch overstag gegaan voor carbon. Helemaal overtuigd ben ik nooit geweest, dus dan wil je zo'n foto's al helemaal niet zien.
Dit waardeer ik ook !!!!
Boyd013
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 15 januari 2022, 18:37

Vandaag contact gehad met de winkel gezien ik een mail en appje kreeg dat mijn fiets langs mocht komen voor onderhoud.. al heb ik hem nog niet dus ik dacht ik bel even.
Dit was een fout maar verwacht dat dit te maken heeft met het automatische systeem gezien de fiets in september '21 geleverd had moeten zijn...
Meteen maar nagevraagd wat nu de nieuwe verwachting is.. en dat word dus juli-september '22.
Het gaat hierbij om de spark 930.
Word nog even wachten :((
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Zal me hier als trotse Spark RC bezitter ook maar even (her)introduceren:

Nadat ik in 2006 begon met een Nishiki SRI Team XTR hardtail en later ben overgestapt op een Radon ZR Team full suspension kwam op een gegeven moment toen mijn dochters groter werden ineens ‘de klad er in’ en hing mijn MTB stof te happen.

Ook ik ben toen bij de start van de Corona lockdown weer gezwicht en heb mezelf eerst weer op een hardtail gehesen om te kijken of het me weer beviel en had al snel weer de smaak te pakken. Toen miste ik de achtervering dus al snel en heb eerst een Scott Spark 910 uit 2013 gekocht waar ik veel lol mee gehad heb. Op een gegeven moment bleek bij een servicebeurt dat de Fox voorvork niet meer geserviced kon worden omdat er geen onderdelen meer leverbaar voor waren dus toen besloten om mezelf maar te verwennen met een nieuwe Spark. Daar had ik ontzettend mazzel mee want mijn lokale fietsenmaker etappe-cc.nl in Hilversum had er ineens zomaar 1 staan in precies mijn maat op zijn Facebook account. Nog hetzelfde uur zonder hem live te hebben gezien telefonisch gekocht nadat Siebrand me had verleid om de NX set om te bouwen naar een GX set. Kon hem dezelfde avond nog ophalen!

Bij de 1e rit kon ik toch niet direct wennen aan de dikke 2.4” Rekon Race banden op de brede Syncros velgen dus een smaller setje Fulcrum velgen gekocht met Racing Ray/Ralp RaRa combi in 2.25”. Daarna de fiets nog beetje in Syncros stijl aangekleed met mini fender bij de voorvork, wat handvatten met ‘oren’ en een Syncros bidonhouder met pomp en toolkitje. De 1e 500km zit er ondertussen op en geniet er nog elke rit van. Wat een heerlijke machine! Vooral die Twinloc hendel die ik hier op de Hooge / Lage Vuursche route altijd op de middenstand heb staan was een innovatie waar ik met met Radon alleen maar van kon dromen destijds. Mijn rondetijden zijn er in elk geval vlot mee vooruit gegaan :D

Ook grappig om regelmatig de vraag te krijgen ‘hoe bevalt zo’n eMTB?’ maar kan daar wel hartelijk om lachen :lol:

Maar zo’n verhaal is nix zonder wat plaatjes dus hierbij :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
one life, live it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Har, bedankt voor deze toelichting:
Heel simpel: grijze handelaar kan geen beroep op garantie doen bij een merk. Fabrikant geeft vrijwillige garantie aan de consument en ontzorgt dus de OFFICIELE dealer in zijn VERPLICHTING.
Succes met je nieuwe job.

(met dit tempo van uitleveren was je waarschijnlijk toch met pensioen geweest voordat de laatste Spark geleverd zou zijn :winkie: )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Afbeelding

Ondanks dat het bijna godslastering is om een riser op een XC te zetten, ben ik blij met het resultaat. Ik had al proef gereden met een gouden versie op een lengte van 710mm. Die vond ik wat te kort. Ivm met een oude schouderblessure kan ik hem niet op 760mm laten. Ik heb de remhendels naar binnen gezet om 730mm na te bootsen om te kijken of mijn schouder dat trekt en of dat breed genoeg is.
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Heb zelf net de Spark RC Comp achtergelaten bij etappe-cc voor 1e onderhoudsbeurtje en ze gevraagd aan beide kanten het Syncros stuur 1 cm in te korten. Eens kijken hoe dat bevalt voor ik verder ga ;-)
one life, live it!
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

PS. Voor degenen die nog wachten / zoeken naar een Spark 2022, volgens mij heeft etappe-cc nog een RC Team in maat M in voorraad: https://www.etappe-cc.nl/product/scott ... lack-2022/
one life, live it!
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Erwinner schreef: wo 26 januari 2022, 17:52 Heb zelf net de Spark RC Comp achtergelaten bij etappe-cc voor 1e onderhoudsbeurtje en ze gevraagd aan beide kanten het Syncros stuur 1 cm in te korten. Eens kijken hoe dat bevalt voor ik verder ga ;-)
Tot 730mm vond ik fijn. 700mm was iets teveel van het goede. Ik vind hem daar wat zenuwachtig van worden.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Raken je shifters nog steeds je bovenbuis met de riser?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

At1 schreef: wo 26 januari 2022, 22:57 Raken je shifters nog steeds je bovenbuis met de riser?
Goeie vraag; hij staat nu bij de fietsenmaker voor onderhoud en zij korten hem ff in dus ga het morgen merken
one life, live it!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Erwinner schreef: wo 26 januari 2022, 23:28
At1 schreef: wo 26 januari 2022, 22:57 Raken je shifters nog steeds je bovenbuis met de riser?
Goeie vraag; hij staat nu bij de fietsenmaker voor onderhoud en zij korten hem ff in dus ga het morgen merken
Ik bedoelde bij het stuur met riser van wolf75.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

At1 schreef: wo 26 januari 2022, 22:57 Raken je shifters nog steeds je bovenbuis met de riser?
Ligt eraan hoe ver je in kort. Ik heb de shifters nu zo gezet alsof het lijkt dat ik tot 730mm in gekort heb. De shifter raakt dan net niks. Alleen de kabels van de rechter shifter gaan over de bovenbuis. Ik laat om die reden mijn Skean toptube protector gewoon zitten, ondanks dat ik ook folie op mijn bovenhuis heb zitten.

Afbeelding
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Afbeelding

Rechts is wel helemaal vrij.
Gesloten