Op voorhand moest je gewicht en zadelhoogte doorgeven dus de fietsen stonden rijklaar gereed. Ruim 40 Sparks op een rijtje. Alleen uitkijken welke je "geloot" had. Ik kreeg zowat de dikste fiets van de hele stal, Spark RC SL EVO, X01 AXS, de full carbon Silverton wielen, wat een beestje. Zal niet veel meer als 10kg gewogen hebben denk ik. Mijn kameraad kreeg de RC team Issue GX AXS. Poeh, wat een zware fiets ... 1-0 voor mij
Bon, wij op pad. Het eerste wat opvalt is dat het een erg stijve fiets is voor een fully, dat het frame rond de shock gebouwd is heeft duidelijk zijn voordelen. Gelocked gaat ie als een speer. Eerst 10 minuten bergop fietsen voor we van een afdaling mogen genieten. In de lus die we verschillende keren mochten rijden zaten 2 afdalingen die echt wel zéér pittig waren, op een toertocht in Vlaanderen zal je ze niet tegenkomen. Plusje voor de dropper. Op een medium staat een 60mm stuurpen, balhoofdhoek veel slacker als wat we gewend zijn, je voorwiel staat echt een eind voor je uit. In die uitdagende afdalingen heeft dat wel zijn voordelen.
Dan gewisseld van fiets, ik dus naar de GX AXS. Poeh, wat een verschil. Op vrij simpele single tracks voel je gewoon hoeveel logger die fiets is, veel minder wendbaar. Aangezien de GX AXS de fiets is waar ik een oog op laten vallen had wou ik wel eens weten of dat met lichtere wielen beter was. Wielen gewisseld tussen beide fietsen en weer verder. Hetzelfde als de EVO werd het niet helemaal maar het scheelde toch aardig! Volgens de specs zou er tussen die 2 wielsets 550gr verschil zitten, dat is op een mtb écht dag en nacht. Op mijn vorige fiets zaten wielen van 1400gr dus ik was sowieso wel van zin om er meteen wat beters in te steken.
De fiets voelde behoorlijk kort aan, op de GX AXS had iemand het zadel volledig naar achter gezet, dat was wel beter qua reach. Qua geometrie vond ik de fiets wel erg naar trail neigen, en minder naar XC. De bedoeling is om hier in de buurt toertochten te rijden, in realiteit is dat 2 minuten bergop, 1 minuut bergaf. Met dat in het achterhoofd ben ik toch niet helemaal zeker dat het de ideale fiets is, dat het misschien een beetje teveel trail is. Al kan je met een andere lengte stuurpen en andere afstellingen dat nog aardig wijzigen.
Ik ken iemand met een Trek Supercaliber in bestelling (leverbaar half september), daar kan ik dan ook wel eens mee rijden. Als ik de geometrie vergelijk zit je daar met een balhoofdhoek die 1,8° minder slack is, wielbasis 4cm korter. Waar de Spark veel vertrouwen geeft op pittig terrein zal die supercaliber in principe een scherpere en vinnigere fiets zijn, meer racy. De Supercaliber is ook wel wat lichter als de Spark.
Conclusie: ik ben er nog niet helemaal uit. Die testfietsen waren afgemonteerd met alle spacers nog onder de stuurpen, terwijl ik op 29'rs bijna altijd quasi slammed rijd. Mits afstelling en eventueel een langere stuurpen denk ik wel dat ik veel plezier ga beleven aan die fiets. Maar ik ga er toch nog eens over denken en wachten om eens met die supercaliber te rijden.