Shimano LinkGlide: duurzamer!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 10:24En nog even terug over de (imo te dure) cassettes, je hebt inderdaad de keus om die niet te kopen. Maar het is een proces waarin uiteindelijk ook de lagere groepen meegezogen worden en alles duurder wordt (meer dan alleen gerechtvaardigd door inflatie). En dan heb je geen keus meer, of je moet de fietshobby eraan geven.
Er is (vrijwel) altijd een markt voor “budget”-producten, die juist wél voor kostprijs + marge(s) over de toonbank gaan.
Vorsprung durch Pedantik.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja, maar wat is daar momenteel het belang van?
De huidige onderdelen zijn niet aan te slepen.

Ik bent het daar wel mee eens. Bv deore of SLX zou een slijtvastere groep kunnen zijn.
Maarja had het dan 3x9 gelaten.....

En voor ebikes moet toch ook eens nagedacht worden. vaak personen met minder conditie en zwaarder, waardoor de kracht wel enorm is, zeker ook omdat deze personen en de ebike ook zorgen voor een lagere cadans. De kracht op kleine dunnen kransen wordt dan zo groot.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Deze nieuwe groep is toch juist bedoeld voor de Ebike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mede, en daar heeft Sram dan de EX1 voor. Met een best wel dure cassette en te grote stappen tussen de (8) versnellingen...

Er zijn idd e-bikers die te zware versnellingen draaien, maar dat is hun eigen keuze. Net zoals je op analoge bikes mensen hebt die alles kapot trappen en mensen waarbij de spullen heel blijven.
Persoonlijk probeer ik op mijn e-mtb zoveel mogelijk te rijden als op een analoge bike. Dus schakelen als het terrein erom vraagt en niet alleen op de motorpower rijden. Alleen bij echt steile stukken "schakel" ik even links op het stuur, van eco naar trail :)
(Maar dan ligt de ketting ook al op een van de grotere kransjes).

Je merkt wel dat de ondersteuning toerental-afhankelijk is. Bij een extreem lage trapfrequentie is er niemand thuis, en boven een bepaalde frequentie bouwt de ondersteuning ook snel af. Dit karakter is ook motor-afhankelijk, ik heb er zelf geen ervaring mee maar de Yamaha (Giant) motor schijnt al bij lage toeren veel ondersteuning te bieden. Dat kan trappen in te zware versnellingen verleidelijk maken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 10:24

Overigens, ik durf het niet goed aan maar anders zou ik best een Rohloff overwegen op mijn e-mtb. Zie daar toch wel de nodige voordelen in!
Maar een Rohloff oefent in bepaalde versnellingen een behoorlijk koppel uit op de afsteuning en daarmee de achtervork, het risico dat die het op een gegeven moment begeeft wil ik niet nemen.

Wat betreft degelijkheid is de Rohloff top. Echter het schakelen kan niet met kracht op de ketting. Dat kan met een e-bike , afhankelijk van het type motor en controler, complicaties geven.
inbouwbreedte is ook nog een beperking; deze is 135 mm
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Cube-Elite schreef: di 4 mei 2021, 09:20 Ja, maar wat is daar momenteel het belang van?
De huidige onderdelen zijn niet aan te slepen.
Ja, logisch als die e-bikers alles zo snel verslijten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ooit een Rohloff gehad, weggedaan omdat ik overstapte naar een frame dat ik niet vertrouwde met een Rohloff erin (om eerder genoemde reden). Schakelen onder kracht doe ik sowieso al nooit, op geen enkele fiets.

Inmiddels kan een Rohloff ook in 12mm steekasframes worden ingebouwd, ook boostbreedte. Afhankelijk van de dikte van de patten komt er dan een bepaalde adapter in (en hij is zelfs leverbaar in twee fatbike-breedtes maar dan heb je een totaal andere shell).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb alleen op een ebike als stadsfiets gereden door een paar straten, maar ik kan me goed voorstellen dat je daar geen 90rpm mee gaat rijden.

Een slijtvastere cassette staat wat mij betreft gelijk aan bredere tandwielen en ketting.
Je kan nog zult hard materiaal gebruiken, maar inderdaad naar bv 8 speed en breder is een betere oplossing.

Of een bak met dubbele koppeling bij de motor :D
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: di 4 mei 2021, 09:39[…] analoge bikes […]
🤨
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja sorry, die term raakt ingeburgerd... :D
Komt waarschijnlijk voort uit wat weerstand om de term "gewone" te gebruiken voor fietsen zonder ondersteuning want dat zou impliceren dat... afijn, je snapt 'm wel :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 4 mei 2021, 13:43 Ja sorry, die term raakt ingeburgerd... :D
Komt waarschijnlijk voort uit wat weerstand om de term "gewone" te gebruiken voor fietsen zonder ondersteuning want dat zou impliceren dat... afijn, je snapt 'm wel :wink:
Op een fiets moet je 100% zelf trappen. Dat is gewoon.


Een e-bike is een e-bike. Die is alleen voor speciale mensen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Lars TB schreef: di 4 mei 2021, 14:11
kermit schreef: di 4 mei 2021, 13:43 Ja sorry, die term raakt ingeburgerd... :D
Komt waarschijnlijk voort uit wat weerstand om de term "gewone" te gebruiken voor fietsen zonder ondersteuning want dat zou impliceren dat... afijn, je snapt 'm wel :wink:
Op een fiets moet je 100% zelf trappen. Dat is gewoon.


Een e-bike is een e-bike. Die is alleen voor speciale mensen.

"Gewoon" zou over een paar jaar wel eens andersom kunnen zijn :winkie: ( zie: "gewone" stads fietsen )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat je op een e-bike ook gewoon moet trappen, en nog wel zelf ook :o , zien sommigen over het hoofd ;-)
Ik maak (ongeveer) evenveel omwentelingen met de crank op een rondje op de e-mtb als op de, jawel, analoge Snowdon. Alleen hoef ik op de e-bike net wat minder hard op die trappers te duwen. Lekker toch! :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: di 4 mei 2021, 14:26
Lars TB schreef: di 4 mei 2021, 14:11

Op een fiets moet je 100% zelf trappen. Dat is gewoon.


Een e-bike is een e-bike. Die is alleen voor speciale mensen.

"Gewoon" zou over een paar jaar wel eens andersom kunnen zijn :winkie: ( zie: "gewone" stads fietsen )
Daarom mijn commentaar, dat moment moeten we zo lang mogelijk uitstellen.

(Net als het nu blijkbaar heel gewoon is 90% van je vrije tijd op een telefoonschermpje te staren...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het heeft met de smartphone uiteindelijk niet zo heel lang geduurd voordat vrijwel iedereen er een had ( wie heeft er nog drukknopjes???) .....gaat met de E-mtb waarschijnlijk de zelfde kant op.

Dat betekent nog niet dat ik zo warm loop voor E-mtb specifieke groepen ???
Ik moet eerst nog maar eens zien of de cassettes wel 3x ( 3x als wat? Hoelang dan? ) mee gaan. Daarbij niet compatible met bestaande groepen?????
Ik moet de eerste bewezen of merkbare "verbeterde stijfheid" van boost of "verbeterde kettinglijn" van GRX nog zien .....en wie vroeg er om cassette body's voor 10t terwijl je er net zo goed ( en zelfs beter) een iets groter voorblad op kunt gooien???
Intussen kom je er bijna niet meer onderuit om veel nieuw spul te kopen omdat het allemaal onderling niet meer past......en daar gaat het natuurlijk om.
Waarschijnlijk "geloven" we ook dit marketing verhaal straks allemaal en doet "upgraditis" de rest ( ik ben er zelf jammergenoeg ook erg gevoelig voor en al jaren aan het vechten tegen aankoopdrang van vaak volstrekt onnodige en onzinnige fietsspullen... :-{ )
Voorlopig wacht ik ff een "objectieve" duurtest af , als die er ooit komt, voordat ik mijn geld er aan uit geef.
Plaats reactie