Nieuwsbrief MTB vereniging de Zeeuwse kust over naleving regels.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Uit de nieuwsbrief van MTB vereniging de Zeeuwse kust:

Beste leden, volgers
We zitten nu al een tijd met Covid-19 om ons heen en er word ook van ons verwacht om
naar deze regels te leven. Jullie hebben vast ook via verschillende kanalen gelezen en
gezien over het toenemend aantal bezoekers in de natuurgebieden. Dit is heel erg
toegenomen door diverse gebruikers: wandelaars/hardlopers/mountainbikers/ruiters,etc.
want buitensporten is nu de beste oplossing om even aan die regels te ontsnappen.
Maar wat ook is toegenomen is de verkoop op mountainbikes en dat betekend ook het aantal
gebruikers. De één is goed voorbereid en de ander veel minder, de één met ervaring en de
ander die ziet wel. Kortom het is druk……… Nu gelden er voor mountainbikers zeer zeker
regels en die worden de laatste maanden bewust/onbewust genegeerd. En hierop zijn we de
laatste weken (soms) met harde woorden op gewezen! Deze harde woorden kwamen van
andere natuur gebruikers en van diverse instanties, hieronder een uitleg.

Duinen Valkenisse-Zoutelande:
Met recht een heel mooi stuk om over te mountainbiken en ook door iedereen een geliefd
stuk van de route. Voor dit stuk van de route hebben we heel veel werk moeten verzetten en
gesprekken moeten voeren. Vooral waarom wij vinden dat mountainbikers daar wel
overheen kunnen in combinatie met andere gebruikers. Er werd door ons en het Waterschap
Scheldestromen een pilot opgezet, gebruikers worden geïnformeerd via borden en
waarschuwingsborden werden geplaatst. Het eerste jaar ging verrassend goed en we kregen
complimenten, het tweede jaar kwamen er wel wat klachten maar die hebben we geprobeerd
op te lossen, nu het derde jaar…… De klachten reizen de pan uit en we zullen gelijk eerlijk
zijn: het Waterschap Scheldestromen is van plan om dit stuk van de route voor ons heel snel
af te sluiten!

Een opsomming van wat klachten:
- Hard rijden in de afdalingen (af te lezen op STRAVA)
- Op drukke zomerse dagen daar toch blijven rijden
- Met meer dan 2 personen rijden (groepen van 6+ komen regelmatig voor)
- Bij tegemoet komende andere gebruikers gewoon naast elkaar blijven rijden
- Andere routes creëren dan die er zijn
- Hard schreeuwen als er fietsers aankomen en er langs willen (i.p.v. even inhouden,
een belletje en een vriendelijk “goedendag”)

Naar aanleiding van deze klachten hebben we zelf ook buiten gekeken en geconstateerd dat
bovenstaande wel eens voorkomt. We hebben binnenkort een gesprek met het Waterschap
Scheldestromen, de gemeente Veere en Staatsbosbeheer maar wij vermoeden al wat er
gaat gebeuren. Kunnen we dit nog tegen houden? Wij niet maar het gedrag van sommige
mountainbikers moet wel veranderen en zelfs die van sommige groepen mountainbikers.

Het gebruik van de route paden:
Een mountainbike route is uitgezet met routepalen en daarop het bloso teken, 2 rondjes en
een driehoek op kleur van de route. Natuurlijk zijn er andere paden op Walcheren
interessanter maar deze zijn met een reden door de beherende instanties niet opgenomen
in de route. Afgelopen 5 jaar hebben we geprobeerd toch een zo aantrekkelijk mogelijke
route uit te zetten. Op vele delen van de route is Staatsbosbeheer de eigenaar en zijn ook in
hun gebieden de geldende mountainbike regels van kracht. Ook deze instantie, die altijd heel
goed met ons samenwerkt en denkt, heeft nu aan de bel getrokken. Het regent klachten over
mountainbikers die geen gebruik maken van de officieel uitgezette paden.

Een opsomming van wat klachten:
- De wandelpaden rondom de Kreek in Westkapelle zijn op zondag een racebaan voor
groepen mountainbikers
- Wandelaars krijgen een grote mond als men aangesproken word
- Herkenbare groepen (vaak dezelfde)
- Het rijden op wandelpaden kriskras door het Veerse bos
- Hekken rondom de Staatsbosbeheer camping bij Veere worden opengebroken

Nu voel ik gelijk heel veel mensen zuchten bij het lezen van bovenstaande, wij moesten dit
ook toen we dit te horen kregen. We kregen ook heel vaak het Be Nice Say Hi toegestuurd
via de media, inderdaad zo zou het wel moeten zijn. En gelukkig zijn er nog wel heel veel
mountainbikers die rekening houden met andere gebruikers, zich netjes houden aan de
gedragsregels en genieten van het fietsen. Nu kunnen we ook wel gaan wijzen naar andere
gebruikers die zich niet aan de voor hun geldende regels houden (loslopende honden op
plekken waar het niet mag, mensen die expres niet opzij gaan, paarden(poep) op onze
paden, wandelaars op onze paden enzovoort), maar we houden het liever bij onszelf.
“een ander kan je niet veranderen, wel jezelf”

Helaas is dit dus de harde waarheid en gaan wij proberen om sluiting van delen van de route
te voorkomen. Zo vragen we jullie nog even geduld te hebben met het rijden van de Veerse
route. Deze kan pas na de zomer in zijn geheel gereden worden. Als er nu al kriskras door
het Veersebos gereden wordt bestaat de kans dat we daar straks helemaal niet meer mogen
rijden. Het is misschien nog niet te laat. Daarom onze oproep aan jullie en jullie vrienden:
- Blijf aub op de routepaden
- Rem af bij tegenliggers en maak ruimte
- Pas je snelheid aan
- Spreek elkaar aan
- Rijd met niet meer personen dan momenteel is toegestaan
- BE NICE SAY HI
Genieten doen we met zijn allen maar verpest het niet voor de rest, mogen we op jullie steun
rekenen?

Met vriendelijke groet,
MTB vereniging de Zeeuwse kust
Laatst gewijzigd door George op di 6 april 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast om het onderwerp van het topic te verduidelijken.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik snap de frustratie en de poging hier wat tegen te doen, maar ik vermoed dat het leeuwendeel van de "overlast gevende" groep niet op dit forum te vinden is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Het is inderdaad ook niet meer dan een "baat het niet, dan schaadt het niet". Dit zal op meerdere plekken spelen en hopelijk verbetert als we covid meer onder de duim hebben. Ik schrok er toch wel even van want als je gewoon rekening houdt met de andere gebruikers dan pik je zo een complimentje mee. Helaas heeft het gedrag van enkelen dan toch grote gevolgen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Hard rijden in een afdaling :o zijn ze nou helemaal gek geworden die mountainbikers.
Have fun!
Rinse.
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Je kan er ook lekker naar beneden knallen als je vrij baan hebt, maar tijdens hoogseizoen deel je het pad met veel wandelaars en die willen wel eens schrikken als er eentje voorbij komt scheuren. En het staat ook bij dat deel aangegeven dat de bouwers hun best hebben moeten doen om toegang te krijgen voor dat stuk van de duinen met als toezegging dat er rekening wordt gehouden met andere gebruikers.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Toerclubs aanschrijven. Meestal zijn 't toch altijd weer die copycat groepjes.
Niet groeten, gezicht op onweer, hartslag 180, wattagemeters, overschoenen, bandana.

Ik zal wel weer generaliserend overkomen maar de feiten liggen er nu eenmaal. Hier op 't forum zijn dit soort gasten op 1 hand te tellen. Dus, schrijf de clubs aan. Of nog beter, de sponsor die op de latexpakjes staat.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Precies, die clubjes met sponsoroutfit van de lokale toerclub kun je toch makkelijk aanpakken?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Giant-E schreef: zo 21 maart 2021, 20:20 gezicht op onweer
Dat snap ik dus nooit. Ik kom er ook heel veel tegen maar je zou toch denken dat je stopt met iets wat je niet leuk vindt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Giant-E schreef: zo 21 maart 2021, 20:20Toerclubs aanschrijven. Meestal zijn 't toch altijd weer die copycat groepjes.
Niet groeten, gezicht op onweer, hartslag 180, wattagemeters, overschoenen, bandana.

Ik zal wel weer generaliserend overkomen maar de feiten liggen er nu eenmaal. Hier op 't forum zijn dit soort gasten op 1 hand te tellen. Dus, schrijf de clubs aan. Of nog beter, de sponsor die op de latexpakjes staat.
Kun je hier wel blijven vingerwijzen en beweren dat het altijd die anderen zijn en, heus, nóóit „ons soort mensen“; ik wandel daar (duinen tussen Valkenisse en Zoutelande) vaak (m‘n ouders wonen er), en het zijn MTB‘ers van all pluimage die daar voor overlast zorgen. En weet je, wat ik (en velen met mij) denk, als ik weer eens half aangereden wordt door zo‘n klojo in baggy outfit? Ik denk: „kut-mountainbikers,“ en ik denk: „oppakken, fiets afpakken, beboeten, opsluiten.“

Dus steek de hand maar eens lekker in eigen boezem, want het aantal MTB’ers dat zich daar wél netjes gedraagt, is verwaarloosbaar.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Klitse schreef: zo 21 maart 2021, 20:29
Giant-E schreef: zo 21 maart 2021, 20:20 gezicht op onweer
Dat snap ik dus nooit. Ik kom er ook heel veel tegen maar je zou toch denken dat je stopt met iets wat je niet leuk vindt.
Gisteren een groepje uit de buurt hier. Even een stukje Posbank doen. 155 km op de teller. Dan kan ik me voorstellen dat je wat moeilijk gaat kijken vanaf 100 km ofzo.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

kan niet meer schreef: zo 21 maart 2021, 20:58
Klitse schreef: zo 21 maart 2021, 20:29

Dat snap ik dus nooit. Ik kom er ook heel veel tegen maar je zou toch denken dat je stopt met iets wat je niet leuk vindt.
Gisteren een groepje uit de buurt hier. Even een stukje Posbank doen. 155 km op de teller. Dan kan ik me voorstellen dat je wat moeilijk gaat kijken vanaf 100 km ofzo.
Als iemand mij zegt dat ie 155km gaat fietsen kijk ik al moeilijk. :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een oud spreekwoord zegt;
Wie een hond wil slaan vindt licht een stok
Dus als ze het willen afsluiten hebben ze nu een goed/makkelijk excuus.

Afsluiten is natuurlijk een zwaktebod, de eikels fietsen gewoon hufterig door, daar, of op een andere plek.
Aanspeken en of handhaven zou veel beter zijn.
Maar ja, in NL heerst een chronisch tekort aan handhavers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

overal hetzelfde : paar mensen veroorzaken overlast ....hop dicht gooien :-{

het zijn altijd een paar die het verpesten voor de rest .
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Giant-E schreef: zo 21 maart 2021, 20:20 Of nog beter, de sponsor die op de latexpakjes staat.
Dat werkt iig wel heel goed is de ervaring, maar ik neem aan dat je op latexpakkies alleen Christin le Duc of PABO ziet staan ? :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Die rijden dan weer niet achter elkaar.......maar rennen achter elkaar :lol: :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten