Absolute Black Graphenwax

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Lars TB schreef: wo 6 januari 2021, 20:21
Nadeel van wax is dat het niet in de ketting doordringt. Tenminste, niet als het dus heel dun is. Wat het pas wordt bij hogere temperaturen. Dus alleen als je de ketting kookt in de wax, dan komt het smeermiddel op de plaatsen waar je het wilt hebben.
Als het dun is komt het juist wel op de plek waar je het wilt hebben. Ik gebruik al jaren naar tevredenheid Squirt en dat is heel waterig als je het aanbrengt. Het vocht droogt echter in ongeveer 30 minuten op, waarna je een prima wax (vooral) in je ketting hebt zitten. Dat kun je goed voelen als de fiets een tijdje stil heeft gestaan. De eerste paar rotaties van je crank gaan dan wat zwaarder. Als je het goed aanbrengt (na grondig te hebben ontvet), dan zijn 100 km + (droog en nat) geen probleem :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Roy1980 schreef: wo 6 januari 2021, 21:03
Lars TB schreef: wo 6 januari 2021, 20:21
Nadeel van wax is dat het niet in de ketting doordringt. Tenminste, niet als het dus heel dun is. Wat het pas wordt bij hogere temperaturen. Dus alleen als je de ketting kookt in de wax, dan komt het smeermiddel op de plaatsen waar je het wilt hebben.
Als het dun is komt het juist wel op de plek waar je het wilt hebben. Ik gebruik al jaren naar tevredenheid Squirt en dat is heel waterig als je het aanbrengt. Het vocht droogt echter in ongeveer 30 minuten op, waarna je een prima wax (vooral) in je ketting hebt zitten. Dat kun je goed voelen als de fiets een tijdje stil heeft gestaan. De eerste paar rotaties van je crank gaan dan wat zwaarder. Als je het goed aanbrengt (na grondig te hebben ontvet), dan zijn 100 km + (droog en nat) geen probleem :-q
Nee, dat is het probleem dus. Wax is niet dun. Het lijkt dun misschien, maar is stukken dikker dan oliebasis die andere smeermiddelen gebruiken.

Een smeermiddel moet echt de ketting intrekken. Wat veel smeermiddelen echter doen is de buitenkant bedekken. En hoe goed het werkt wordt dan 'afgelezen' aan hoe schoon de ketting blijft... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Vergeet de capillaire werking van vloeistoffen niet. Ik denk dat het verder komt dan je denkt. Mits je het de tijd geeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Patrick_V schreef: wo 6 januari 2021, 22:42 Vergeet de capillaire werking van vloeistoffen niet. Ik denk dat het verder komt dan je denkt. Mits je het de tijd geeft.
Is wax een vloeistof?


Ach, wie weet na 3 weken zit die wax dan ook daar waar die zou moeten zitten, wat loop ik nou te zeuren :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Gesmolten wax? Nee... das een vaste stof. Net als squirt :lol:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 6 januari 2021, 22:49
Patrick_V schreef: wo 6 januari 2021, 22:42 Vergeet de capillaire werking van vloeistoffen niet. Ik denk dat het verder komt dan je denkt. Mits je het de tijd geeft.
Is wax een vloeistof?


Ach, wie weet na 3 weken zit die wax dan ook daar waar die zou moeten zitten, wat loop ik nou te zeuren :bier:
Het is een emulsie, microscopische vet bolletjes in een waterige vloeistof. En ja dat gedraagt zich als een vloeistof tot het opdroogt en alleen de was achterblijft. Uit ervaring weet ik dat het er in blijft trekken, daarom moet je het de eerste keer ook 3x aanbrengen zodat de holtes goed gevuld worden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 januari 2021, 20:15 Wax is leuk bij 30C.
Er is een reden waarom het uit Africa komt ;)
Bij -3C wil je iets dunners op je ketting.
Olie bijvoorbeeld.
Kan je ook tijdens lange of vieze ritten gewoon onderweg bijsmeren.
Werkt meteen, dwars door de modder heen.

Zelf nog nooit nodig gehad in de kou, maar er bestaat low temperature Squirt
https://www.squirt-lube.be/?page_id=11

En speciale e-bike Squirt natuurlijk :D

Vind de verpakking van Graphenwax wel tof, maar lees op de website alleen maar nadelen en geen voordelen tov mijn huidige olie + Squirt + plakzooi combinatie.
Het is hier geen ponykamp!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ook Peter schreef: za 2 januari 2021, 18:10 Dat spul doet me denken aan de blikken kettingvet die ik lang geleden gebruikte voor de niet O/X/Q-ring kettingen. Zou helemaal tussen de pen en de roller moeten kruipen en houdt het dan best lang. Heel benieuwd naar de ervaringen.
Als ik echt door het slijk ga ploeteren, doe ik dat nog weleens. Begin vd winter je ketting uitkoken en je hoeft de hele winter alleen maar wat bij te smeren.

Als dit met kokend water kan en het werkt maar half zo goed, dan ben ik al om.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een jaar of 10 geleden is er een keer een test geweest, ik meen in Tour, waar ze gekeken hebben naar de eigenschappen van smeermiddelen en dan vooral of het inderdaad in de ketting kon trekken.

Van de 20 geteste middelen waren er 3 die deze eigenschap in voldoende mate hadden. Daarbij zat in ieder geval geen wax.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

*Houd zIjn oren dicht en zingt luidkeels* :lol:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 7 januari 2021, 10:37 Een jaar of 10 geleden is er een keer een test geweest, ik meen in Tour, waar ze gekeken hebben naar de eigenschappen van smeermiddelen en dan vooral of het inderdaad in de ketting kon trekken.

Van de 20 geteste middelen waren er 3 die deze eigenschap in voldoende mate hadden. Daarbij zat in ieder geval geen wax.
Er zijn ook zat tests waarbij ze het prima spul vinden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: do 7 januari 2021, 10:52
Lars TB schreef: do 7 januari 2021, 10:37 Een jaar of 10 geleden is er een keer een test geweest, ik meen in Tour, waar ze gekeken hebben naar de eigenschappen van smeermiddelen en dan vooral of het inderdaad in de ketting kon trekken.

Van de 20 geteste middelen waren er 3 die deze eigenschap in voldoende mate hadden. Daarbij zat in ieder geval geen wax.
Er zijn ook zat tests waarbij ze het prima spul vinden.
De vraag is waaraan een smeermiddel moet voldoen. Iedere andere test beoordeeld alleen hoeveel product er aan de buitenkant blijft hangen en hoe lang dit er aan blijft hangen.

Terwijl een ketting dus juist van binnen gesmeerd moet zijn. En dat wordt dus door geen enkele test beoordeeld. Dus zijn die testen waardeloos.



En komen we ook hier tot de conclusie (al door anderen getrokken) dat het geen ene reet uitmaakt wat je op je ketting smeert, de levensduur verschilt maar heel beperkt. Zolang de boel niet piept gaat het niet slecht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Kijk, dat vind ik nou een prima conclusie Lars (en dat bedoel in niet sarcatsitsch :-q )
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 7 januari 2021, 10:57 Iedere andere test beoordeeld alleen hoeveel product er aan de buitenkant blijft hangen en hoe lang dit er aan blijft hangen.

Terwijl een ketting dus juist van binnen gesmeerd moet zijn. En dat wordt dus door geen enkele test beoordeeld. Dus zijn die testen waardeloos.
Hiermee zeg dat er geen enkele test is die gekeken heeft naar hoe licht de ketting loopt, hoeveel km je kunt fietsen op een enkele smering en hoeveel km een ketting meegaat. :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: do 7 januari 2021, 11:12
Lars TB schreef: do 7 januari 2021, 10:57 Iedere andere test beoordeeld alleen hoeveel product er aan de buitenkant blijft hangen en hoe lang dit er aan blijft hangen.

Terwijl een ketting dus juist van binnen gesmeerd moet zijn. En dat wordt dus door geen enkele test beoordeeld. Dus zijn die testen waardeloos.
Hiermee zeg dat er geen enkele test is die gekeken heeft naar hoe licht de ketting loopt, hoeveel km je kunt fietsen op een enkele smering en hoeveel km een ketting meegaat. :-{
Precies.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie