Protest tegen MTB routes toegenomen?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee hoor dat ging over je stellige mening over bikepark en pretpark achtige aanpassingen aan de route. Dat het drukker is en blijft (waarschijnlijk..) is een heel ander punt.

Veel onderbuikgevoelens kun je weerleggen door goede info te geven. Maar de hetze tegen sportieve fietsers is wel een toenemend probleem. Vaak zijn het bepaalde types die zo praten. En mekaar opfokken op plaatsen waar de gemiddelde sportieve fietser niet zo vaak komt (bier zorgt voor een dikke buik ... :lol: :tong )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: za 12 september 2020, 13:09 Nee hoor dat ging over je stellige mening over bikepark en pretpark achtige aanpassingen aan de route. Dat het drukker is en blijft (waarschijnlijk..) is een heel ander punt.

Veel onderbuikgevoelens kun je weerleggen door goede info te geven. Maar de hetze tegen sportieve fietsers is wel een toenemend probleem. Vaak zijn het bepaalde types die zo praten. En mekaar opfokken op plaatsen waar de gemiddelde sportieve fietser niet zo vaak komt (bier zorgt voor een dikke buik ... :lol: :tong )
En als je het goed naleest welke indruk dat achterlaat bij andere gebruikers in het gebied, "pretpark in het bos". Wat de genoemde weerstand mede oproept. Denk dat het stukje in de monitor het ook al wel aangeeft. Dus heeft wel degelijk met e.e.a. de maken.

Iedereen kan wel blijven zeggen dat het een "hetze" is en daarmee de boel willen afdoen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Het gedrag van de "gemiddelde persoon op de mtb" om het zo maar te zeggen is niet al te best, en daar ligt zeker een terechte aanleiding van de diverse bezwaren.
Downhill is geen grapje
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

B100 schreef: za 12 september 2020, 14:28 Het gedrag van de "gemiddelde persoon op de mtb" om het zo maar te zeggen is niet al te best, en daar ligt zeker een terechte aanleiding van de diverse bezwaren.
Dit herken ik niet; ik wandel tegenwoordig meer in t bos dan dat ik er fiets. Gaat altijd prima. Leven en laten leven.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

BikerBas2 schreef: za 12 september 2020, 14:35
B100 schreef: za 12 september 2020, 14:28 Het gedrag van de "gemiddelde persoon op de mtb" om het zo maar te zeggen is niet al te best, en daar ligt zeker een terechte aanleiding van de diverse bezwaren.
Dit herken ik niet; ik wandel tegenwoordig meer in t bos dan dat ik er fiets. Gaat altijd prima. Leven en laten leven.
Dat is jouw ervaring, maar het gaat dus niet altijd goed. Zal ook afhankelijk zijn van locatie/route, tijdstip.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En vooral ook welk seizoen. :-{
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

JoopO schreef: wo 9 september 2020, 14:30 Over je schouder kijken, spiegelen, rechts houden, allemaal zaken die je in de auto (over het algemeen) wel doet.
Wanneer heb jij voor het laatst gespiegeld als je aan het fietsen was? :roll:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat ik bizar vind is dat je over wielrenners en mtb,ers op een manier mag schijven dat als we dat woord vervangen door Marrokaan of zwarte je waarschijnlijk digitaal wordt opgespoord en een hoop ellende krijgt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘We’ doen er zelf ook aan mee. Ieder vanuit zijn eigen ‘bubbel’. Op het forum lees ik regelmatig wat minder achtende uitspraken over bv ‘lycrarijders’, ‘gravelkabouters’, ‘stravajagers’, etc. etc.

Er wordt nogal ‘over één kam geschoren’ vanuit heel veel bubbels, bubbels met en zonder 2 wielen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

aurelius schreef: za 12 september 2020, 18:01 ‘We’ doen er zelf ook aan mee. Ieder vanuit zijn eigen ‘bubbel’. Op het forum lees ik regelmatig wat minder achtende uitspraken over bv ‘lycrarijders’, ‘gravelkabouters’, ‘stravajagers’, etc. etc.

Er wordt nogal ‘over één kam geschoren’ vanuit heel veel bubbels, bubbels met en zonder 2 wielen...
Een beetje prikken over en weer tussen de disciplines hoort er wat mij betreft wel een beetje bij zolang het bij een lolletje blijft.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

aurelius schreef: za 12 september 2020, 18:01 ‘We’ doen er zelf ook aan mee. Ieder vanuit zijn eigen ‘bubbel’. Op het forum lees ik regelmatig wat minder achtende uitspraken over bv ‘lycrarijders’, ‘gravelkabouters’, ‘stravajagers’, etc. etc.

Er wordt nogal ‘over één kam geschoren’ vanuit heel veel bubbels, bubbels met en zonder 2 wielen...
Is niet minachtend, dit beschrijft een type rijder, scheelt een hoop uitleg.

Ik rij ook in lycra en jaag segmenten na, zowel op de mtb als de racer.

En in de winter komt de bmx weer vaker van stal, ben ik dan ook een lomperik?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Uitgebreide discussie hier. In mijn omgeving W Brabant is nog best veel bos en ruimte. Wel merk ik dat de laatste tijd meer Belgiërs de grens over komen, dus de extra recreatiedruk komt deels vanuit het buitenland. Tja...

Verder iha weinig last van knollen en wandelaars. Wel soms mensen die hun hond niet bij zich willen houden, hoewel dat eigenlijk de uitzonderingen zijn. De meeste mensen gedragen zich best wel, mits je zelf dat ook doet door af te remmen en te bellen. Wederkerigheid.

En niet gaan fietsen in de drukste gebieden op zondagmiddag. Vragen om problemen natuurlijk, met gezinnetje met kleine kindjes enz. Niet slim niet doen.

Wat betreft protest tegen MTB routes merk ik niets van. Hier worden diverse nieuwe routes gemaakt waarbij ik me juist als actieve MTB-er afvraag of dat nou wel moet. Nieuwe routes hebben twee grote nadelen: 1) sterk aanzuigende werking en concentratie dus verhoging recreatiedruk en 2) nog meer nieuwe paadjes in het bos en verstoring natuur.

Ik kan me voorstellen dat je dit wel doet als er weinig ruimte is, of erg druk. Dan beter de stromen te scheiden. Maar als dat NIET zo is dan ben je als natuurbeheerde m.i. verkeerd bezig en zelf een oplossing voor een niet bestaand probleem aan het maken, met bijwerkingen. Kijk en dan gaan mensen wel protesteren tegen weer een nieuwe onnodige route. Mijn punt: alleen vaste routes als dat kan en echt nodig is.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:58
aurelius schreef: za 12 september 2020, 18:01 ‘We’ doen er zelf ook aan mee. Ieder vanuit zijn eigen ‘bubbel’. Op het forum lees ik regelmatig wat minder achtende uitspraken over bv ‘lycrarijders’, ‘gravelkabouters’, ‘stravajagers’, etc. etc.

Er wordt nogal ‘over één kam geschoren’ vanuit heel veel bubbels, bubbels met en zonder 2 wielen...
Is niet minachtend, dit beschrijft een type rijder, scheelt een hoop uitleg.
Nee, het propt iedereen die toevallig aan het betreffende woord voldoet in hetzelfde hokje. En dat is niet terecht.
Daarom schuilt er wat mij betreft een gevaar in dergelijke benamingen/omschrijvingen want je gaat volledig voorbij aan het feit dat iedereen anders is. Dat iemand een lycra fietsbroek draagt zegt verder niets over die persoon en zijn/haar gedrag (wat je zelf ook al aangeeft in je post).

Natuurlijk is er geen bezwaar tegen een geintje en moeten we niet elke opmerking even serieus nemen (liever niet zelfs), maar je mag je best bewust zijn van het effect als dergelijke benamingen steeds maar weer gebruikt worden. Uiteindelijk creëert dat een veel te generaliserend beeld met (vrijwel altijd) een negatieve bijklank.
De context waarin dergelijke opmerkingen geplaatst worden verdwijnt doorgaans heel snel, en dan blijft alleen sec die laatdunkende tekst over.

Daarom ben ik het dus wel eens met aurelius' bovenstaande opmerking...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik ben afgelopen weekend begonnen met een MTB clinic in Roderesch/Norg. Het had ook dichter bij huis (Assen) gekund, maar het gebied rond Norg ken ik nog niet. Er liggen geen officiele MTB routes maar het is wel een erg mooi gebied! Ik had het daar over toen ik naast de instructeur reed (die ik natuurlijk moeiteloos bij hield :lol: ) Hij gaf aan dat ze daar vanuit de vereniging al jaren mee bezig zijn, officiele routes, maar dat er dus veel weerstand is. Zo erg zelfs, dat er met officiele wedstrijden - zoals de veldslag om Norg, met de benodigde vergunningen en alles - door boze bewoners afzettingen of wegwijzers worden weggehaald. Heel apart. Maar de mensen die dat doen zijn ook zo opgefokt dat praten eigenlijk al zinloos is. Als je een fietshelm op hebt is het al mis, zei de instructeur en dat was eigenlijk dus niet eens gekscherend bedoeld. :-{
Ik snap dat niet want nu zijn er evengoed MTB-ers in het bos bij Norg, maar ook ruiters en wandelende gezinnen. En dat allemaal door elkaar natuurlijk. Een officiele MTB route kan daarin juist duidelijkheid geven en is daarmee ook veiliger lijkt me.
Plaats reactie