schakelen...

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ervan uitgaande dat het degelijk is en efficient werkt zie ik best mogelijkheden.

- 2x8 ipv 1x12 waarbij de kettinglijn beter is en je die bizarre 50 tands achterbladen niet nodig hebt

- Een Pinion P1.9 ...... x2

- "SS" x2 zonder kettingspanner

wellicht nog wel meer .... ben benieuwd naar de praktijk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

De 2xSS? Zo'n prachtig verfijnd product voor de gevoelige hippe espressoënde gravelaar in de groezelige, ranzige klauwen van de biergorgelende stoempers laten vallen? :oops:



Best een idee eigenlijk, op fatsoenlijke snelheid naar het bos en dan lekker verder trappen in dat andere verzetje
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

bartsince1975 schreef: vr 14 augustus 2020, 22:13 En niet alleen dat maar ook hoe ze belast worden. Dat is zeer lastig vergelijkingen maken.

Even voor Loknor: ik werk al wat langer in de eBikes en heb ook buiten enviolo jarenlange ervaring en geef echt niet hier commentaar om reclame te maken. Het is ook zeker geen product voor sportieve bikes en kent beperkingen. Maar ga hier niet lopen doen alsof inter8 perfect is. Wat Lars ook al aangaf, in veel ebike toepassingen kiezen merken (als het niet persé om prijs gaat) duidelijk voor andere versnellingsnaven en dat zijn niet de minste merken.
Bart, kom lang bij de grootste communities en lees eens mee over de jaren.

Ik heb met Inter 8 nu 6 fietsen die de wereld rond zijn inclusief middenmotor. Ik heb in de community (ik heb net nog gecheckt) in 9 jaar geen post over een kapotte Inter 8 gevonden. Ik heb interessant genoeg wel het een en ander zien terugkomen over Nuvinci, overigens ook wel fans.

De Duitse community heeft meer issues (zwaarder terrein zal zeker meespelen), maar ook daar is de overgrote consensus dat het een goed systeem is. Nuvinci issues zijn ondanks veel kleinere marktpenetratie zeker niet onbekend (bekende oude freewheel body en actuator problemen). Dit is zeker beter geworden (freewheel is prima na vervanging), en sinds gen 3 is Harmony nu ook veel minder problematisch. Ik neem direct aan dat Nviolo een veel beter product is, ik lees hier inderdaad zelden iets over.

En nee, Inter 8 is absoluut niet impopulair bij Ebike merken en is zeer zeker niet alleen voor budget fietsen. Hoe kom je daarbij? Het is één van de meest voorkomende oplossingen van het gros van fietsen tussen de 2-3500 euro inclusief Duitse merken (Victoria, Pegasus, Kalkhoff, zelfs Riese Und Muller gerbuikt hem op 3800 euro fietsen...).

Nogmaals, relevant voor dit forum? Nee. Maar de teneur van posts dat een Inter 8 zomaar tot Yoghurt wordt getrapt en dat ze in grote getalen worden vervangen door ebike gebruikers zijn de spreekwoordelijke hyperbool. En dat iemand van Nuvici iets zegt over de betrouwbaarheid van Inter 8 doet me echt even fronzen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Loknor schreef: zo 16 augustus 2020, 09:04
bartsince1975 schreef: vr 14 augustus 2020, 22:13 En niet alleen dat maar ook hoe ze belast worden. Dat is zeer lastig vergelijkingen maken.

Even voor Loknor: ik werk al wat langer in de eBikes en heb ook buiten enviolo jarenlange ervaring en geef echt niet hier commentaar om reclame te maken. Het is ook zeker geen product voor sportieve bikes en kent beperkingen. Maar ga hier niet lopen doen alsof inter8 perfect is. Wat Lars ook al aangaf, in veel ebike toepassingen kiezen merken (als het niet persé om prijs gaat) duidelijk voor andere versnellingsnaven en dat zijn niet de minste merken.
Bart, kom lang bij de grootste communities en lees eens mee over de jaren.

Ik heb met Inter 8 nu 6 fietsen die de wereld rond zijn inclusief middenmotor. Ik heb in de community (ik heb net nog gecheckt) in 9 jaar geen post over een kapotte Inter 8 gevonden. Ik heb interessant genoeg wel het een en ander zien terugkomen over Nuvinci, overigens ook wel fans.

De Duitse community heeft meer issues (zwaarder terrein zal zeker meespelen), maar ook daar is de overgrote consensus dat het een goed systeem is. Nuvinci issues zijn ondanks veel kleinere marktpenetratie zeker niet onbekend (bekende oude freewheel body en actuator problemen). Dit is zeker beter geworden (freewheel is prima na vervanging), en sinds gen 3 is Harmony nu ook veel minder problematisch. Ik neem direct aan dat Nviolo een veel beter product is, ik lees hier inderdaad zelden iets over.

En nee, Inter 8 is absoluut niet impopulair bij Ebike merken en is zeer zeker niet alleen voor budget fietsen. Hoe kom je daarbij? Het is één van de meest voorkomende oplossingen van het gros van fietsen tussen de 2-3500 euro inclusief Duitse merken (Victoria, Pegasus, Kalkhoff, zelfs Riese Und Muller gerbuikt hem op 3800 euro fietsen...).

Nogmaals, relevant voor dit forum? Nee. Maar de teneur van posts dat een Inter 8 zomaar tot Yoghurt wordt getrapt en dat ze in grote getalen worden vervangen door ebike gebruikers zijn de spreekwoordelijke hyperbool. En dat iemand van Nuvici iets zegt over de betrouwbaarheid van Inter 8 doet me echt even fronzen.
Ik zal het kort houden want niet relevant voor dit forum, maar voel mij door jou reactie genoodzaakt te reageren. Je trekt namelijk mijn persoonlijke intenties hier op het forum, en voor mij persoonlijk belangrijke waarden in twijfel. Ik heb ervaring in de eBikes sinds de eerste Heinzmann motoren ergens net na 2000 op de markt kwamen, en reageer hier vanuit jarenlange ervaring in de branche, dus van ruim voordat NuVinci zelfs op de markt kwam en in die tijd heb ik enorm veel en vol overtuiging ook Shimano en Sachs en SRAM verkocht of gemonteerd. Dat ik mijn huidige werkgever vermeld is omdat ik transparant wil zijn. Ik heb ook zeer bewust geen enkele opmerking gemaakt over ons eigen product.

Jij maakt er een veel groter verhaal van dan een gerichte reactie op wat ik hier letterlijk post. Ik begrijp dat je, kennelijk doordat ik mijn werkgever noem, aanneem dat ik hier enorm vooringenomen ben. Ik reageer hier privé, met relevante technische brancheervaring over een product, waarbij ik alleen aangeef dat dat product in specifieke situaties, namelijk schakelen onder belasting, nog best welleens defect gaat. Ik heb dus niet geschreven dat het een slecht product is, maar het heeft zijn zwakke punten en dat vind ik eerlijk om in een discussie over dat product te vermelden.

Is het toch langer geworden :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef: zo 16 augustus 2020, 09:04 En nee, Inter 8 is absoluut niet impopulair bij Ebike merken en is zeer zeker niet alleen voor budget fietsen. Hoe kom je daarbij? Het is één van de meest voorkomende oplossingen van het gros van fietsen tussen de 2-3500 euro inclusief Duitse merken (Victoria, Pegasus, Kalkhoff, zelfs Riese Und Muller gerbuikt hem op 3800 euro fietsen...).
Je moet het niet omdraaien... Die naven worden in die prijsklasse gemonteerd omdat het de enige optie is, niet omdat ze goed zijn of zo.


En het is net als de betrouwbaarheid van Toyota in het verleden: die was daar omdat de gebruikers nauwelijks kilometers reden met die auto's en ook nog eens voorzichtig reden.

Bij zwaarder belaste fietsen staan de Shimano naven binnen de industrie gewoon bekend als minder betrouwbaar. Levensduur hebben we het sowieso niet over. Wereldreizigers vind ik ook niet onder het kopje 'zware belasting' vallen. Dat is net als veel snelwegkilometers met de auto maken, ook weinig belasting: je schakelt nauwelijks, trapt soepel, want anders haal je de kilometers niet. Kijk ook naar de Gates riem: onder wereldreizigers gaan ze tot over de 30.000 km mee, in de Nederlandse praktijk mag de gemiddelde gebruiker blij zijn met 12.000 km.

Ik denk dat er bij de fietsenmaker waar ik bij om de hoek zit 2 kapotte Shimano naven per maand heeft. Dat heeft ten eerste natuurlijk met het enorme aantal naven in de markt te maken. Maar op het aantal verkochte fietsen vanuit de winkel is het wel een erg hoog percentage! De bakfietswinkel een paar deuren verder probeert die naven zo min mogelijk te verkopen.


Het is inmiddels geen slecht product meer, maar het valt absoluut niet onder de kwaliteitsproducten. Gewoon een middenklasser. En daar is de prijs ook naar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://kindernay.com/

Laten we deze dan ook maar hier dumpen.


(over slechte websites gesproken...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die link hadden we toch al?

En wat betreft Inter8, de stadsfietsenmaker bij mij om de hoek, waar ik kwam voor spulletjes voor mn Alfine 8, heeft mij een vuilnisbak vol inter8 binnenwerken laten zien. Shimano was blijkbaar heel coulant met het vervangen van die meuk. Hij wenste mij veel succes met de Alfine in mn mtb.
Bij mij is de Alfine8 niet kapot gegaan, heb m ook niet zolang gehad. Geen idee hoe het de volgende eigenaar is vergaan.
Maar een andere fietsenmaker had me gerust een vuilnisbak vol kapotte derailleurs en cassettes kunnen laten zien;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Lars TB schreef: zo 16 augustus 2020, 12:14 https://kindernay.com/

Laten we deze dan ook maar hier dumpen.


(over slechte websites gesproken...)
Die zou ik dus best eens willen testen. Al zal dat pas Eurobike 2021 worden ben ik bang :-{ En hopelijk gaat dit nog wel wat goedkoper worden want in deze prijsklasse blijft het zo exclusief dat je je kunt afvragen hoeveel je gaat verkopen. Voor minder heb je bewezen kwaliteit van Rohloff. Hopelijk gaan ze niet dezelfde toekomst tegemoet als Trust, wat ze mee hebben is in ieder geval het moment van introductie, vraag naar fietsen is er genoeg.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

bartsince1975 schreef: ma 17 augustus 2020, 22:41
Lars TB schreef: zo 16 augustus 2020, 12:14 https://kindernay.com/

Laten we deze dan ook maar hier dumpen.


(over slechte websites gesproken...)
Die zou ik dus best eens willen testen. Al zal dat pas Eurobike 2021 worden ben ik bang :-{ En hopelijk gaat dit nog wel wat goedkoper worden want in deze prijsklasse blijft het zo exclusief dat je je kunt afvragen hoeveel je gaat verkopen. Voor minder heb je bewezen kwaliteit van Rohloff. Hopelijk gaan ze niet dezelfde toekomst tegemoet als Trust, wat ze mee hebben is in ieder geval het moment van introductie, vraag naar fietsen is er genoeg.
Ik heb er een klein stukje mee gereden maar vond het tegenvallen. Veel geratel in alle verzetten, minder soepel schakelen (al is de triggershifter wel weer prettig) en geen ruimte voor een riem. Tov van de Duitsers hebben ze dus nog wel even te gaan.
Mocht je eerder willen testen dan moet je in Rotterdam zijn. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het is niet duur; het gaat lang mee , wel veel geld.

Nb Rohloff is 135 mm zonder steekas.

Kindernay is met steekas. Hoeveel er al rijden ???. Heeft voor mij 1 nadeel shifter en dropper bediening links is lastig/niet ergonomisch te realiseren. Shifters zitten links en rechts.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: ma 17 augustus 2020, 22:58 en geen ruimte voor een riem. Tov van de Duitsers hebben ze dus nog wel even te gaan.
Mocht je eerder willen testen dan moet je in Rotterdam zijn. :-q
van de website ...
Belt drive is possible. As of now, there is one Gates cog that will fit, the 22T so called 6 bolt cog:

Gates Carbon drive

Note that we are now cooperating with Gates in order to develop more cog sizes that will work with our hub.
Note: The beltline with the above Gates cog is 45.5mm
verder nog niet mee gereden en ook nog geen behoefte, lijkt niet veel meer/beter te bieden dan Rohloff, en mijn voorkeur ligt nu voornamelijk bij Pinion.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Inderdaad lijkt voor MTB gebruik de Pinion een betere oplossing, en bied het buiten de steekas niet veel voordelen tov Rohloff , zeker als ie nog wat minder stil is. Dan wordt het toch een ebike product, waarbij ze meer kans gaan hebben als ze elektronisch schakelen gaan toevoegen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Die conclusie heeft Kindernay zelf al getrokken want er staat op de homepage "The high-performance eMTB gearsystem"

Dat is een aparte positionering, waarom niet alle eBikes en waarom dan persé 14 versnellingen? Voor een fiets zonder ondersteuning is 543% fijn, maar is dat nodig voor een eBike/eMTB? Zou een lichtere, goedkopere 10V naaf dan niet logischer zijn?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Moet je je eens voorstellen wat er gebeurt als Pinion besluit om de lege ruimte van een 1.9 te vullen met een motortje... :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie