schakelen...

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik weet niet wat jouw probleem is, maar ik heb een video gezien waarin ze het product voorstellen, geen review. Ik weet wat ik van GCN en GMBN moet verwachten (geen diepgaande of onafhankelijke reviews), en zo kijk ik die video's ook. Leuk vermaak, je krijgt wat informatie, om de productplacement en plugs kijk ik heen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn probleem is dat er mensen zijn die denken dat zo’n door GCN in opdracht van de adverteerder gemaakte commercial een review is. “Bevat betaalde promotie” dekt de lading niet eens. Ze nemen alle claims van Classified over en stellen niets ter discussie. Een beetje zoals we van de Nederlandse fietstijdschriften gewend zijn. Maar goed, er zal een doelgroep zijn voor wie de nadelen van dit systeem opwegen tegen de voordelen (?) en als ze dan ook het geld er voor over hebben, prima.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik vind het ongelofelijk knap dat, in een wereld waar Shimano en Sram domineren a la Apple, Google en Youtube, een nieuw merk als Classified zo iets nieuws neer kan zetten. Het ziet er technisch en doordacht uit, niet iets wat je zo maar even bedenkt. Het lijkt de prototype fase voorbij te zijn. Het is alleen al knap vanuit financieel oogpunt om zo iets vanuit het niets te ontwikkelen. Of het al helemaal geschikt en betaalbaar genoeg is weet ik niet. Maar als nieuw merk is het echt David tegen een paar Goliaths. De infrastructuur van fietsfabrikanten is al 25 jaar gericht op het werken met Shimano, en in iets mindere mate Sram. Deze merken schrijven eenvoudig voor hoe hoe de frames er uit moeten zien. Het is dus voor een nieuw merk extreem moeilijk om er tussen te komen. Ik heb er bewondering voor en ik hoop dat ze het gaan redden!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Of ze mikken erop de boel aan Shimano of SRAM te verkopen. Is ook een businessmodel.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef: ma 5 april 2021, 13:24 Of ze mikken erop de boel aan Shimano of SRAM te verkopen. Is ook een businessmodel.
Die hebben al "nee" gezegd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Lars TB schreef: ma 5 april 2021, 14:15
Alien schreef: ma 5 april 2021, 13:24 Of ze mikken erop de boel aan Shimano of SRAM te verkopen. Is ook een businessmodel.
Die hebben al "nee" gezegd!
Volgens mij ontwikkelt Shimano liefst alles zelf. Ik kan mij weinig overnames van technische vindingen herinneren. Maar vertel eens Lars, je insinueert inside information te hebben?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 14:45
Lars TB schreef: ma 5 april 2021, 14:15

Die hebben al "nee" gezegd!
Volgens mij ontwikkelt Shimano liefst alles zelf. Ik kan mij weinig overnames van technische vindingen herinneren. Maar vertel eens Lars, je insinueert inside information te hebben?
Ja, ik heb inside information. Valt weinig meer te vertellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Oli4k schreef: za 3 april 2021, 22:33 Vast. Product placement in een how to video vind ik prima maar een review die gewoon ingekocht is is natuurlijk niet heel ongeloofwaardig. Dat is geen review maar een infomercial.

“Kaik wat ik now helemaal toevallig ontdekt heb Mike, een volautomatische interne getrapte schakeltransmissie-unit voor je sportfiets. En als je now bestelt kraig je niet 7, niet 11, nee, maar liefst 22 overbrengingen!!1! Dus wacht niet langer en bel now voor deze fentestische aanbieding. *Maar er is meer! Bestel meteen en je krijgt ook nog deze handige schakelversteller voor op het stuur, helemaal GRATIS! Zo geef je al je fietsmaten het nakijken! Weesersnelbijwantopisop.”
Kun je er ook mee raspen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maar als je voor 1 april bestelt, dan krijg je er ook een fiets bij.
En niet alleen een fiets maar ook 2 wielen !
En niet 1, maar 2 pedalen !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 14:45 Volgens mij ontwikkelt Shimano liefst alles zelf. Ik kan mij weinig overnames van technische vindingen herinneren.
Het is een zijstapje maar de achterderailleur zoals we hem kennen (met parallellogram) is ontwikkeld door Suntour. Drie keer raden wat er gebeurde toen het patent verliep...
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

George schreef: di 6 april 2021, 08:34
Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 14:45 Volgens mij ontwikkelt Shimano liefst alles zelf. Ik kan mij weinig overnames van technische vindingen herinneren.
Het is een zijstapje maar de achterderailleur zoals we hem kennen (met parallellogram) is ontwikkeld door Suntour. Drie keer raden wat er gebeurde toen het patent verliep...
Meer bepaald: derailleur met het parallellogram onder een hoek. Een parallollogram-derailleur werd voor het eerst al gemaakt in 1938 door de Franse firma Nivex. Maar het is met name de plaatsing onder een hoek die een groter bereik en beter schakelen mogelijk maakte. Shimano was het die het verlopen patent van Suntour 'gebruikte' om er de Dura Ace uit te ontwikkelen. De eerste echt fatsoenlijk werkende, geindexeerde derailleur, waarop nagenoeg alle derailleurs – van wie ook – daarna gebaseerd zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de toelichting.
Het schuine of zgn Slant parallelogram.
Dit scharniert schuin met de vorm vd cassette mee.
Voor die tijd ging het zuiver van binnen naar buiten, waardoor je eigenlijk alleen in het midden vd cassette (toen nog pignon) de ketting op de goede manier rond het kransje kreeg. Geluk bij een ongeluk was dat het maar 5 kransjes waren, van 13 naar 23 tandjes. Daardoor werkte het nog een beetje.

Onze huidige 50+ cassettes zouden nooit bruikbaar zijn zonder dit slant paralleloram.

De voorderailleur is altijd een onding geweest.
Stond ook al meteen op achterstand omdat de ketting moet worden geschakeld op het punt waar aan getrokken wordt.

Dus deze naaf is misschien iets als je geen voorderailleur wilt, maar ook geen afscheid wilt nemen van 2x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 19:15 Bedankt voor de toelichting.
Het schuine of zgn Slant parallelogram.
Dit scharniert schuin met de vorm vd cassette mee.
Voor die tijd ging het zuiver van binnen naar buiten, waardoor je eigenlijk alleen in het midden vd cassette (toen nog pignon) de ketting op de goede manier rond het kransje kreeg. Geluk bij een ongeluk was dat het maar 5 kransjes waren, van 13 naar 23 tandjes. Daardoor werkte het nog een beetje.

Onze huidige 50+ cassettes zouden nooit bruikbaar zijn zonder dit slant paralleloram.
Toch wel. Sram laat dat juist zien. Want de Sram 1x-derailleurs zijn niet Slant/schuin. Daarom heten ze ook 'X-Horizon' ;-) De scharnierpunten staan parallel aan het vlak van het wiel. Om er voor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje bij elke krans op de juiste plek uitkomt, hebben ze het wieltje extreem off center gezet tov het scharnierpunt van de kooi. Nadeel: dit is zo extreem, dat het nooit werkt met een voorderailleur. Goed; zover je dát nog als nadeel zou willen zien.

Een bijkomend groot voordeel is dat het wrijving die de clutch geeft, tijdens het schakelen niet tegenwerkt aan je schakelkracht (deze krachten staan bij dit type derailleur principieel haaks op elkaar en hebben dus geen uitwerking op elkaar). Ergo: een Sram 1x-derailleur vraagt sec op dat punt dus minder kracht van je duim tijdens het schakelen dan een Shimano equivalent. Uiteraard spelen meer factoren mee in de schakelkracht, dus netto is het verschil niet zo eenvoudig vast te stellen. Maar in dit hele verhaal schuilt wél de reden waarom de nieuwste 12-speed derailleurs van Shimano ook beduidend meer 'rechtopstaande' scharnieren hebben (ergo 'meer horizontaal' bewegen) dan hun voorgangers. Sram deed een gouden zet met hun horizontale layout (feitelijk de oudste variant van een parallellogram derailleur layout), maar voor de Japanners lijkt dat lastig toe te geven, dus kost dat een paar groepset-uitvoeringen voor ze ook exact dat zullen hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, bedankt voor deze aanvulling/correctie, ik weet mn plek weer ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

DeKerfs schreef: di 6 april 2021, 11:30Shimano was het die het verlopen patent van Suntour 'gebruikte' om er de Dura Ace uit te ontwikkelen. De eerste echt fatsoenlijk werkende, geindexeerde derailleur, waarop nagenoeg alle derailleurs – van wie ook – daarna gebaseerd zijn.
Als we elkaar dan toch vliegen aan het afvangen zijn: de eerste drie (of vier, als je de Crane meetelt) generaties Dura-Ace (7100, 7200 en 7300) hadden geen gekanteld parallellogram, en waren ook niet geïndexeerd. Dat kwam allebei pas bij de 7700. En de eerste geïndexeerde (Shimano) achterderailleur was de Positron, in de jaren ‘70.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie