Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Jan the Man schreef: vr 3 juli 2020, 11:36
Markk schreef: vr 3 juli 2020, 00:31 Uiteindelijk zouden we als sport ook voor de oplossing kunnen kiezen waarvoor de hippische sport heeft gekozen (ruiterbewijs). Kort gesteld zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien: je mag alleen gebruik maken van een vaste mtb-route als je aan de volgende voorwaarden voldoet: je moet lid zijn van een mountainbikevereniging, je volgt bij deze vereniging een cursus en doet examen, als je slaagt krijg je het bikersbewijs en mag je op alle vaste routes in NL fietsen.
Een "MTB bewijs" zou ook voor de parcoursbouwers een verademing zijn. Nu zie je heel veel schade: remkuilen, ontstaan door onnodig/verkeerd remmen, heuveltjes die kapot getrapt worden omdat men met de fiets naar beneden loopt, bochten die aan de buitenkant afbrokkelen omdat men de bocht niet goed kan nemen etc.

Ik geef clinics, en als ik vooraf de fietsen op veiligheid controleer en bijvoorbeeld speling in het balhoofd constateer, krijg ik regelmatig te horen "de voorrem gebruik ik toch nooit".

Ciao,
Jan
Ik vind het geen gek idee. Eigenlijk boeit het me uit de aansprakelijkheidscasus niet of iemand ook kan mountainbiken, maar wel dat hij aangeeft bekend te zijn met de gevaren van mountainbiken. Je zou ook kunnen denken aan een landelijk vignet, niet zozeer om onderhoudskosten te dekken, maar wel om dit soort aansprakelijkheidszaken te regelen. Gewoon goede disclaimer er bij met alle risico's die kunnen voorkomen, en dat je die als gebruiker van de route accepteert. Zou ook prima online te regelen zijn. En dan alleen bij begin van de routes duidelijk bord met waarschuwing + vignetplicht. Al die bordjes op de route bij elke wortel en stoeprandhoge afstap zijn niet houdbaar. Slecht te zien, vandalisme etc. En hoe ga je voor modder waarschuwen? MTB routes zijn daarvoor veel te veranderlijk. Bovendien wordt er teveel met 2 maten gemeten, bij de (grote) drop op schoorl staat (terecht) een bordje "drop", maar dezelfde bordjes staan op andere routes bij stoeprandhoge afstapjes. Leuk als je eerste keer op schoorl en bent en denk dat je een 20cm hoog afstapje voor de wielen krijgt...
Downhill is geen grapje
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Tarwetijger schreef: vr 3 juli 2020, 19:11 Je ziet het inderdaad niet op de foto’s, maar ik vond het best heftig qua omhoog & omlaag. :o
Foto van het zijzicht van de afdaling zou meer info geven..
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

B100 schreef: za 4 juli 2020, 09:33 En dan alleen bij begin van de routes duidelijk bord met waarschuwing + vignetplicht.
Wat is het begin van de route? Ik ken de vaste routes in mijn regio uit mijn duimpje en er zijn bij elke route wel een stuk of 10 startplekken te bedenken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Jan the Man schreef: za 4 juli 2020, 12:21
B100 schreef: za 4 juli 2020, 09:33 En dan alleen bij begin van de routes duidelijk bord met waarschuwing + vignetplicht.
Wat is het begin van de route? Ik ken de vaste routes in mijn regio uit mijn duimpje en er zijn bij elke route wel een stuk of 10 startplekken te bedenken.

Ciao
Jan
10 borden dan :-)
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Om die reden kom je op de UHR routes per route vier borden tegen. Op een complete ronde rijd je dus vier keer onder een bord door. Probeer dan nog maar eens 'Ich habe es nicht gewußt' vol te houden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bert l. schreef: za 4 juli 2020, 13:39'Ich habe es nicht gewußt'
"Leuke" zinspeling, maar er is nergens gezegd dat het om onwetendheid draait.
Vorsprung durch Pedantik.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Alien schreef: za 4 juli 2020, 14:45
bert l. schreef: za 4 juli 2020, 13:39'Ich habe es nicht gewußt'
"Leuke" zinspeling, maar er is nergens gezegd dat het om onwetendheid draait.
Juist, het draait vooral om wat je "mag verwachten" op een MTB route, wat dus de ondergrens is. Secties die hier buiten vallen kunnen een eigen waarschuwingsbordje krijgen.
B100 schreef: za 4 juli 2020, 09:33 Bovendien wordt er teveel met 2 maten gemeten, bij de (grote) drop op schoorl staat (terecht) een bordje "drop", maar dezelfde bordjes staan op andere routes bij stoeprandhoge afstapjes. Leuk als je eerste keer op schoorl en bent en denk dat je een 20cm hoog afstapje voor de wielen krijgt...
dit dus..... het beborden van stoeprandjes werkt zo averechts omdat er geen ondergrens is en "gevaarlijk" voor iedereen anders is. De bordjes staan er "uit angst voor een claim" maar het gevolg is dat er dan een miljoen miljard bordjes op een route komen en iemand daar een keer zijn nek over breekt :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef: za 4 juli 2020, 20:20 Een miljoen miljard bordjes op een route
Miljaar! Wie gaat die miljoen miljard bordjes zetten? Kabouter Wesley zeker?
Ja, doei !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Joepie de schreef: za 4 juli 2020, 20:32
yo-eddy schreef: za 4 juli 2020, 20:20 Een miljoen miljard bordjes op een route
Miljaar! Wie gaat die miljoen miljard bordjes zetten? Kabouter Wesley zeker?
kent uw klassiekers :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

yo-eddy schreef: za 4 juli 2020, 20:55
Joepie de schreef: za 4 juli 2020, 20:32

Miljaar! Wie gaat die miljoen miljard bordjes zetten? Kabouter Wesley zeker?
kent uw klassiekers :-q
Voor die kabouter zijn die kleine "dropjes" dan weer wel erg hoog
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Langzamerhand gaan we in NL naar Nederlandse begrippen een classificatie systeem krijgen met kleuraanduidingen. (Dit om de flauwe voorspelbare reacties voor te zijn ..)

Dat geeft dan ook meer ruimte aan kleine lusjes met extra uitdaging. In de geest van de handbuild op HV. Dan maak je bewuste keuzes en is er zeker geen sprake meer van onwetendheid. Hoewel je natuurlijk voor de eerste keer nog niet weet wat je onder je wielen krijgt dus ben je per definitie voor de eerste keer dat je iets rijdt onwetend. 8)

Ofwel pas daar je snelheid op aan. Te lastig? Er is altijd een weg terug (dat wordt zelfs met offpiste skiën aangeraden ..) Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: za 4 juli 2020, 21:40Dat geeft dan ook meer ruimte aan kleine lusjes met extra uitdaging. In de geest van de handbuild op HV.
Maar hoeveel extra uitdaging is dat? Je zit nog steeds ruim binnen XC, behoorlijk ver verwijderd van wat je in een WorldCup parcours tegenkomt aan hindernissen en zwaarder geschut dan een standaard XC fiets hoef je er al helemaal niet voor mee te nemen. Terwijl het aantal fullies dat je ziet dat XC overstijgt toch aanzienlijk te noemen is...

Ik snap oprecht waarom iets als het DIMB Flowtrail concept met fatsoenlijke gap jumps, drops e.d. in Duitsland wel (met een groot bord met uitleg aan het begin) en in Nederland niet kan buiten een klein deel van de bikeparks (er zijn er bij die je nog met je cyclocrosser rijdt, dan gaat er echt iets fout) die zich dan vaak meer voor een DJ dan een long & slack trail bike lenen.

hanjovdberg schreef: za 4 juli 2020, 21:40Hoewel je natuurlijk voor de eerste keer nog niet weet wat je onder je wielen krijgt dus ben je per definitie voor de eerste keer dat je iets rijdt onwetend. 8)
Nee, daarvoor heeft men al lang iets uitgevonden: fiets naast de trail parkeren en te voet langs de trail wandelen om het eerst eens te aanschouwen (of gelijk trackwalk van de hele sectie).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn bijdrage had niet de intentie dit evt classificatie systeem en daarbij horende meningen over uitdagingen op de trails te starten. Het had als doel aan te geven dat je dan in de toekomst bij een afdaling als in het bericht een bordje kunt zetten met andere kleurcodering of iets dergelijks. Dan is degene die toch doorrijdt dubbel gewaarschuwd.

Discussies over wat wel en niet mag is weer voer voor een ander topic.

Ps; als een groot deel van NL met een te dikke bak over de snelwegen gaat rijden passen we toch ook niet de wegen en of snelheidsmarges aan?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Off topic .. maar er zijn nog nooit zoveel auto’s geweest die gemaakt zijn voor snelheden boven ‘normaal’. Wat wordt er gedaan max snelheid verlaagd naar 100km/h ... :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie