Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Pro_Shifty schreef: di 20 april 2021, 10:09 Iemand enig idee of er ergens nog een Specialized Epic Evo te vinden is in NL? Of dat er wellicht een bericht uitgedaan is dat er überhaupt voor 2021 geen fietsen meer beschikbaar zijn.

Iemand enig idee?
1 maat M op marktplaats... mtbheeze.... daarnaast is er in Spanje nog wat te krijgen..
Ik ben mij er eentje...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

I_do schreef: ma 19 april 2021, 20:54
Rayb81 schreef: ma 19 april 2021, 20:19 Buiten het feit dat het mooie fietsen zijn, moet zo'n winkel toch iedere keer met het schaamrood op de kaken staan als er weer een door hun verkochte fiets teruggebracht wordt wegens een defect onderdeel...
Schijnbaar niet, want er zijn nog zat specialized dealers.
Nog meer bijzonder: dat er nog steeds fanboys zijn (niet persoonlijk naar Jasper!) die het goedpraten, bagetalliseren en blijven kopen.
Ik gok er sinds de introductie van de recente EVO al op dat de Brain op sterven na dood is en ze gewoon overstappen op een normale demper.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik denk dat het nog wel even blijft.
Er zijn hele volksstammen die denken dat je alleen goed kunt mountainbiken op een S-Epic.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

daniel1975 schreef: di 20 april 2021, 12:36 Nog meer bijzonder: dat er nog steeds fanboys zijn (niet persoonlijk naar Jasper!) die het goedpraten, bagetalliseren en blijven kopen.
Ik gok er sinds de introductie van de recente EVO al op dat de Brain op sterven na dood is en ze gewoon overstappen op een normale demper.
Ik ben geen fanboy en heb ook geen specialized fiets. Maar ik vind het ergens ook wel goed dat ze in het brain concept blijven geloven en niet opgeven. Als het ze lukt om de problemen op te lossen, dan hebben ze mijn inziens echt iets unieks in handen. Het lijkt er alleen op dat het nog niet voldoende uitgerijpt is, en daar mag de consument natuurlijk nooit de dupe van worden.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat zou na 19 jaar toch al wel eens gelukt mogen zijn toch?
2002 was het eerste jaar waarin ze er mee kwamen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

IN 2002 had het systeem potentie en vulde een gat in; dempers waren nog niet zo goed als nu en fully's waren een soort van hobbelpaarden op wielen. Tegenwoordig is de geo veel beter, dempers veel verder door ontwikkeld en is Brain eigenlijk een overbodig systeem.
Dat, in combinatie met de al 19 jaar durende kwetsbaarheid, lijkt mij toch inmiddels wel een goede reden om te stoppen met die techniek.
Bicycle, bicycle, bicycle
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Er zijn ondertussen legio dempers de revue gepasseerd met een platform systeem dat wel blijft werken, instelbaar en uitschakelbaar is enz.
Ik snap niet dat Specialized blijft vasthouden aan een kwetsbaar concept.
Kindje van iemand heel hoog in de boom met een bord voor zn kop?

Maar ondanks prijsverhoging van 500 euro toch uitverkocht tot 2022.
Dus er is nog steeds vraag naar. :~

Maar ik heb het vermoeden dat al die mensen die denken niet te kunnen fietsen zonder dit systeem, niet eens in de gaten heb en als het na een paar maanden kapot is :D
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Even weer een terugkoppeling. Gisteren de mail richting Specialized gestuurd en vanmiddag antwoord gehad. Ze gaan nu met 4Bikes en De Fietsenmaker CC contact zoeken. Kort maar krachtig. Ben wederom benieuwd wat hieruit komt. Geeft wel aan dat ze meer informatie willen.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

daniel1975 schreef: di 20 april 2021, 12:36
I_do schreef: ma 19 april 2021, 20:54

Schijnbaar niet, want er zijn nog zat specialized dealers.
Nog meer bijzonder: dat er nog steeds fanboys zijn (niet persoonlijk naar Jasper!) die het goedpraten, bagetalliseren en blijven kopen.
Ik gok er sinds de introductie van de recente EVO al op dat de Brain op sterven na dood is en ze gewoon overstappen op een normale demper.
Ik ben zeker geen fanboy, wat ik denk al eerder heb aangehaald en jij ook. Ik heb een Scott Spark RC en Trek Supercaliber gehad. Qua rijgedrag is de Epic echt top. Qua vering is de Spark RC echt top. Qua XC en stijfheid de Supercaliber.

Daarentegen wil ik alles wel goed uitproberen en dat doe ik ook zeker op bepaalde routes of wedstrijden. De Epic heeft geeneens een wedstrijd gereden maar is helaas niet betrouwbaar. In een wedstrijdseizoen gaat dat gewoon wedstrijdplezier kosten of erger nog annuleren.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

JasperGr schreef: di 20 april 2021, 21:19 Even weer een terugkoppeling. Gisteren de mail richting Specialized gestuurd en vanmiddag antwoord gehad. Ze gaan nu met 4Bikes en De Fietsenmaker CC contact zoeken. Kort maar krachtig. Ben wederom benieuwd wat hieruit komt. Geeft wel aan dat ze meer informatie willen.
Je bent bezig de koop te ontbinden?
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Niet direct want je moet ze de gelegenheid geven om een alternatief te geven. Dat is in mijn geval een Epic Evo. Mocht dit niet lukken dan gaat het wel die kant op. Ik betaal niet voor een product dat na 4 uur fietsen al kapot gaat en vervolgens om de twee maanden.

Vandaag is wel weer de vork aangekomen dus ik kan wel weer mountainbiken.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 20 april 2021, 12:36
I_do schreef: ma 19 april 2021, 20:54

Schijnbaar niet, want er zijn nog zat specialized dealers.
Nog meer bijzonder: dat er nog steeds fanboys zijn (niet persoonlijk naar Jasper!) die het goedpraten, bagetalliseren en blijven kopen.
Ik gok er sinds de introductie van de recente EVO al op dat de Brain op sterven na dood is en ze gewoon overstappen op een normale demper.
Wat mij vooral enorm verbaast is dat we in de autosport meer dan 20 jaar geleden al schokdempers hadden die veel geavanceerder in elkaar zaten dan waar we nu op de fiets meer rijden. Je zou toch verwachten dat die technieken doorsijpelen naar kleinere dempers. Wat je met die schokdempers aan grip kon creëren was echt waanzinnig. Niet goedkoop, een setje dempers zo duur als een dikke Epic, maar wel nagenoeg onverwoestbaar. Ik heb wel eens een compleet lagerhuis + wielen aan puin reden in een crash en dan was de demper nog recht.

Wat mij ook verbaast is dat in diezelfde autosport computergestuurde schokdempers gemeengoed zijn geworden. En het werkingsprincipe van die gestuurde dempers is niet veel anders dan bij een brain, namelijk dat ergens een oliekanaal (al dan niet gedeeltelijk) open of dicht wordt gezet.

Als ik die twee dingen bij elkaar zie heb ik vooral het gevoel dat er sprake kan zijn van twee situaties:
1. de fietsindustrie is niet bereid de duurdere techniek uit de auto- en motorsport (zoals meervoudige lageringen) toe te passen
2. de fietsindustrie is zo introvert dat ze blind zijn dat er buiten de fietswereld ook wel eens ontwikkeling van schokdempers plaatsvindt.

Overigens weet ik ook dat in bepaalde delen van de autosport luchtvering toegepast wordt en dat is in de regel een bron van ellende. Zo simpel kan het probleem natuurlijk ook zijn: dat de brain in combinatie met een coil wel goed zou kunnen werken. Is alleen een stuk lastiger tunen.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Het probleem zit in de brain, niet in de luchtveer, dus een coil lost niets op.
De mechanische brain vervangen door een electronisch geregelde lockout / compressie demper zal zeker niet slechter werken. (Niets zal slechter werken :wink: )

Het probleem vd fiets is dat alles licht en klein moet zijn.
Omdat alle power uit je benen moet komen speelt ook mechanische weerstand een rol.
Dan vallen sommige opties buiten de boot.

De komst vd emtb biedt wel mogelijlheden.
Extra gewicht wordt bij een ebike makkelijker geaccepteerd.
Electronica en accu zijn al aanwezig.
De extra weerstand van een betere afdichting wordt door de motor overwonnen.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Pro_Shifty schreef: di 20 april 2021, 10:09 Iemand enig idee of er ergens nog een Specialized Epic Evo te vinden is in NL? Of dat er wellicht een bericht uitgedaan is dat er überhaupt voor 2021 geen fietsen meer beschikbaar zijn.

Iemand enig idee?

Een dag of 10 geleden stond er nog 1 bij de Bikeshop in Amersfoort, geen idee welke maat, was een expert! :-q
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Pro_Shifty schreef: di 20 april 2021, 10:09 Iemand enig idee of er ergens nog een Specialized Epic Evo te vinden is in NL? Of dat er wellicht een bericht uitgedaan is dat er überhaupt voor 2021 geen fietsen meer beschikbaar zijn.

Iemand enig idee?
Probeer eens bij Specialized dealer Hawe Tweewielers;

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Plaats reactie