Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Specialized hanteert gewoon het Ferrari-principe:
Voor de winst op elke Ferrari moet BMW, niet de minste, 30 auto's verkopen.

Als je product een dermate goede naam heeft en je marketing staat als een huis dan kun je dat maken.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

JasperGr schreef: vr 26 juni 2020, 10:40
D-man schreef: vr 26 juni 2020, 09:47

Van wat ik begrepen heb krijgen de dealers ruildempers op voorraad, kunnen dus direct een andere steken en jij kan verder.

Daarbij geven ze nu iig 2 jaar garantie op de brain demper en is de onderhoudsinterval langer geworden.. verdubbeld volgens mij.
Prijzen zijn wel riant te noemen idd... maar we gaan het zien ben er toch curieus naar...

Over de prijzen kan je veel zeggen.. ik las een fietsblad welke de epic expert van 6500 vergeleek met de scalpel van 7999... met als conclusie dat de scalpel toch wel iets beter afgemonteerd was... tsja €1500 meer mag je dat ook voor verwachten... maar fair enough de prijzen van deze bikes groeien fors

expert die er hiervoor was zat op 5499 ... €100 verschil dus

Verschil met de 2021 is dat je nu een wiel krijgt met een dt350 naaf ipv formula naaf... en X0 eagle ipv GX (niet de cassette en ketting) en een SID SL ipv een SID... en volgens mij nu een carbon crankstel.. is dat 1000 waard? Mag iedereen zelf bepalen.

Ok eerlijk is eerlijk ik ben een specialized man.. maar laten we wel appels met appels vergelijken. Ik denk dat je bij de Scalpel gelijk materiaal voor gelijk geld hebt.. Beide overigens enorm boeiende bikes!
Cannondale Scalpel Carbon 2 2021: 4.999,-
XT afgemonteerd
Lefty
Carbon wielen
Specialized Epic Comp 2021: 4.299,-
SLX
RS Reba RL
Aluminium velgen

Ben bang dat je voor 700 euro verschil niet de componenten van Cannondale kan krijgen.
True... maar vergelijk de Hi-Mod 1 eens met de Pro... och... ik heb ook een Specialized bril op das zeker waar hoor :D
Ik ben mij er eentje...
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Vergelijk Hi-mod 1 vs Specialized Pro/Expert:

Hi-Mod 7.999,-
- Hi Mod carbon, is hetzelfde als een Sworks frame
- Lefty carbon
- Fox factory demper
- Enve stuur en zadelpen
- XTR/XT
- XTR Remmen
- HollowGram crank

Epic Pro 8.499,-
- 11 Fact carbon
- Sid SL
- Brain Demper
- Sworks stuur en zadelpen
- AXS X01
- Level TLM
- X1 crank

Epic Expert 6.999,-
- 11 fact carbon
- Sid SL
- Brain demper
- Alu stuur en zadelpen
- X01/GX
- Level TL remmen
- X1 crank

Het verschil tussen de pro en hi mod is meer een vergelijk waarin je meer waarde geeft aan een frame (Hi-Mod) wat gelijk is aan een Sworks of aan de groepset (Epic Pro, AXS X01). Als je de XTR groepset verkoopt (Zonder remmen) en een AXS X01 groepset koopt ben je denk voor beide 8.499 euro kwijt maar heb je een beter frame bij de Cannondale.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

JasperGr schreef: vr 26 juni 2020, 13:09 Vergelijk Hi-mod 1 vs Specialized Pro/Expert:

Hi-Mod 7.999,-
- Hi Mod carbon, is hetzelfde als een Sworks frame
- Lefty carbon
- Fox factory demper
- Enve stuur en zadelpen
- XTR/XT
- XTR Remmen
- HollowGram crank

Epic Pro 8.499,-
- 11 Fact carbon
- Sid SL
- Brain Demper
- Sworks stuur en zadelpen
- AXS X01
- Level TLM
- X1 crank

Epic Expert 6.999,-
- 11 fact carbon
- Sid SL
- Brain demper
- Alu stuur en zadelpen
- X01/GX
- Level TL remmen
- X1 crank

Het verschil tussen de pro en hi mod is meer een vergelijk waarin je meer waarde geeft aan een frame (Hi-Mod) wat gelijk is aan een Sworks of aan de groepset (Epic Pro, AXS X01). Als je de XTR groepset verkoopt (Zonder remmen) en een AXS X01 groepset koopt ben je denk voor beide 8.499 euro kwijt maar heb je een beter frame bij de Cannondale.
Bijzonder topic dit. Ik lees opvallend veel reacties van mensen die niet op de fiets hebben gereden en allang hun oordeel klaar hebben (duur, overpriced, marketing, demper zal wel weer falen, niet gevoelig genoeg, voor mij nooit meer een Epic). Prima als je 45 bent en niet meer op een volbloed racebak zoekt; dan is de Epic hoogstwaarschijnlijk je fiets niet. En ja; ook ik heb de bewuste problemen met dempers meermaals meegemaakt, maar geen seconde getwijfeld om recentelijk inmiddels mijn 3e Epic aan te schaffen.

Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT. Ook stellen dat een Scalpel Himod vergelijkbaar is met en S-Works (puur omdat dat dan de hoogste van Cannondale is) is in mijn opzicht nogal kort door de bocht. Ga op beide rijden en geef dan je oordeel. Of kies voor longer/lower/slacker en lekker veel veerweg omdat je denkt dat nodig te hebben op de UHR of Nijmegen, allemaal prima. Maar ga zelf op onderzoek uit en niet alleen achter je schermpje.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je voor je 3e epic opgaat, wat was er dan mis met de vorige als je een nieuwe nodig hebt?

Ik vind het een mooie fiets en zeker zonder de brain spreekt ie mij weer aan. Echter ben ik al voorzien.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Amen? Geniet van je derde epic! :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pinkbike heeft ze naast elkaar gezet, de Epic en de Scalpel: https://m.pinkbike.com/news/on-the-fenc ... el-se.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Aapjes schreef: vr 26 juni 2020, 18:43
JasperGr schreef: vr 26 juni 2020, 13:09 Vergelijk Hi-mod 1 vs Specialized Pro/Expert:

Hi-Mod 7.999,-
- Hi Mod carbon, is hetzelfde als een Sworks frame
- Lefty carbon
- Fox factory demper
- Enve stuur en zadelpen
- XTR/XT
- XTR Remmen
- HollowGram crank

Epic Pro 8.499,-
- 11 Fact carbon
- Sid SL
- Brain Demper
- Sworks stuur en zadelpen
- AXS X01
- Level TLM
- X1 crank

Epic Expert 6.999,-
- 11 fact carbon
- Sid SL
- Brain demper
- Alu stuur en zadelpen
- X01/GX
- Level TL remmen
- X1 crank

Het verschil tussen de pro en hi mod is meer een vergelijk waarin je meer waarde geeft aan een frame (Hi-Mod) wat gelijk is aan een Sworks of aan de groepset (Epic Pro, AXS X01). Als je de XTR groepset verkoopt (Zonder remmen) en een AXS X01 groepset koopt ben je denk voor beide 8.499 euro kwijt maar heb je een beter frame bij de Cannondale.
Bijzonder topic dit. Ik lees opvallend veel reacties van mensen die niet op de fiets hebben gereden en allang hun oordeel klaar hebben (duur, overpriced, marketing, demper zal wel weer falen, niet gevoelig genoeg, voor mij nooit meer een Epic). Prima als je 45 bent en niet meer op een volbloed racebak zoekt; dan is de Epic hoogstwaarschijnlijk je fiets niet. En ja; ook ik heb de bewuste problemen met dempers meermaals meegemaakt, maar geen seconde getwijfeld om recentelijk inmiddels mijn 3e Epic aan te schaffen.

Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT. Ook stellen dat een Scalpel Himod vergelijkbaar is met en S-Works (puur omdat dat dan de hoogste van Cannondale is) is in mijn opzicht nogal kort door de bocht. Ga op beide rijden en geef dan je oordeel. Of kies voor longer/lower/slacker en lekker veel veerweg omdat je denkt dat nodig te hebben op de UHR of Nijmegen, allemaal prima. Maar ga zelf op onderzoek uit en niet alleen achter je schermpje.

Aandelen in specialized ?! :wink:
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Rayb81 schreef: vr 26 juni 2020, 19:14 Als je voor je 3e epic opgaat, wat was er dan mis met de vorige als je een nieuwe nodig hebt?
Relatief weinig, maar mijn nieuwe is op eigenlijk alle vlakken beter; lichter, stijver, meer gevoelige Brain, betere afmontage en betere kleur. Er verandert echt een boel in een paar jaar tijd.
Marcel964 schreef: vr 26 juni 2020, 19:56 Aandelen in specialized ?! :wink:

Helaas niet... :bier:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT.
Nee, klopt. Ook op basis van prijs voor het gebodene en betrouwbaarheid...... *oeps*
Spesh is gewoon duur en korting is een zeldzaamheid. De hier boven genoemde prijzen zijn adviesprijzen, waarbij bij de meeste merken nog ruimte zit. Alleen $pesh houdt de dealers gewoon strak.
Dat gekoppeld aan de heilige overtuiging van de specidealers die ik ken dat hun merk écht het beste is wat je kunt overkomen deed mij jaren terug af afhaken.
Heb zowel 2x een Tarmac s-works gehad als een Epic Expert, dus ik zat wel bij de kerk.
Bicycle, bicycle, bicycle
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

daniel1975 schreef: vr 26 juni 2020, 20:30
Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT.
Nee, klopt. Ook op basis van prijs voor het gebodene en betrouwbaarheid...... *oeps*
Spesh is gewoon duur en korting is een zeldzaamheid. De hier boven genoemde prijzen zijn adviesprijzen, waarbij bij de meeste merken nog ruimte zit. Alleen $pesh houdt de dealers gewoon strak.
Dat gekoppeld aan de heilige overtuiging van de specidealers die ik ken dat hun merk écht het beste is wat je kunt overkomen deed mij jaren terug af afhaken.
Heb zowel 2x een Tarmac s-works gehad als een Epic Expert, dus ik zat wel bij de kerk.
Maar gelukkig toch tot inkeer gekomen en een betere fiets gekocht? Een Orbea Oiz toch?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Aapjes schreef: vr 26 juni 2020, 18:43
JasperGr schreef: vr 26 juni 2020, 13:09 Vergelijk Hi-mod 1 vs Specialized Pro/Expert:

Hi-Mod 7.999,-
- Hi Mod carbon, is hetzelfde als een Sworks frame
- Lefty carbon
- Fox factory demper
- Enve stuur en zadelpen
- XTR/XT
- XTR Remmen
- HollowGram crank

Epic Pro 8.499,-
- 11 Fact carbon
- Sid SL
- Brain Demper
- Sworks stuur en zadelpen
- AXS X01
- Level TLM
- X1 crank

Epic Expert 6.999,-
- 11 fact carbon
- Sid SL
- Brain demper
- Alu stuur en zadelpen
- X01/GX
- Level TL remmen
- X1 crank

Het verschil tussen de pro en hi mod is meer een vergelijk waarin je meer waarde geeft aan een frame (Hi-Mod) wat gelijk is aan een Sworks of aan de groepset (Epic Pro, AXS X01). Als je de XTR groepset verkoopt (Zonder remmen) en een AXS X01 groepset koopt ben je denk voor beide 8.499 euro kwijt maar heb je een beter frame bij de Cannondale.
Bijzonder topic dit. Ik lees opvallend veel reacties van mensen die niet op de fiets hebben gereden en allang hun oordeel klaar hebben (duur, overpriced, marketing, demper zal wel weer falen, niet gevoelig genoeg, voor mij nooit meer een Epic). Prima als je 45 bent en niet meer op een volbloed racebak zoekt; dan is de Epic hoogstwaarschijnlijk je fiets niet. En ja; ook ik heb de bewuste problemen met dempers meermaals meegemaakt, maar geen seconde getwijfeld om recentelijk inmiddels mijn 3e Epic aan te schaffen.

Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT. Ook stellen dat een Scalpel Himod vergelijkbaar is met en S-Works (puur omdat dat dan de hoogste van Cannondale is) is in mijn opzicht nogal kort door de bocht. Ga op beide rijden en geef dan je oordeel. Of kies voor longer/lower/slacker en lekker veel veerweg omdat je denkt dat nodig te hebben op de UHR of Nijmegen, allemaal prima. Maar ga zelf op onderzoek uit en niet alleen achter je schermpje.
XT of SLX is niet onderscheid, maar een paar duizend euro duurder zijn dan de meeste anderen met een demper die al 20 jaar stuk gaat is wel onderscheidend.
De huidige epic is trouwens ook lang, slack en met extra veerweg voor de EVO. Dus specialized is het eens met de trend. Als volger dan.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

I_do schreef: vr 26 juni 2020, 21:34
Aapjes schreef: vr 26 juni 2020, 18:43

Bijzonder topic dit. Ik lees opvallend veel reacties van mensen die niet op de fiets hebben gereden en allang hun oordeel klaar hebben (duur, overpriced, marketing, demper zal wel weer falen, niet gevoelig genoeg, voor mij nooit meer een Epic). Prima als je 45 bent en niet meer op een volbloed racebak zoekt; dan is de Epic hoogstwaarschijnlijk je fiets niet. En ja; ook ik heb de bewuste problemen met dempers meermaals meegemaakt, maar geen seconde getwijfeld om recentelijk inmiddels mijn 3e Epic aan te schaffen.

Daarnaast valt mij op dat er mensen oeverloos speclijstjes te vergelijken. Ja, Specialized is niet goedkoop, maar een fiets onderscheidt zich niet op basis van SLX vs XT. Ook stellen dat een Scalpel Himod vergelijkbaar is met en S-Works (puur omdat dat dan de hoogste van Cannondale is) is in mijn opzicht nogal kort door de bocht. Ga op beide rijden en geef dan je oordeel. Of kies voor longer/lower/slacker en lekker veel veerweg omdat je denkt dat nodig te hebben op de UHR of Nijmegen, allemaal prima. Maar ga zelf op onderzoek uit en niet alleen achter je schermpje.
XT of SLX is niet onderscheid, maar een paar duizend euro duurder zijn dan de meeste anderen met een demper die al 20 jaar stuk gaat is wel onderscheidend.
De huidige epic is trouwens ook lang, slack en met extra veerweg voor de EVO. Dus specialized is het eens met de trend. Als volger dan.
Nogmaals: weet je meer over de nieuwe Epic of is dat een vooroordeel?

Wat betreft de laatste opmerking weet ik niet waar je naar toe wilt.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

At1 schreef: vr 26 juni 2020, 20:57 Maar gelukkig toch tot inkeer gekomen en een betere fiets gekocht? Een Orbea Oiz toch?
Beter? Geen idee
Anders? Dat sowiso.

Maar op zeker: goedkoper, geen onnodige brain die toch kapot gaat en veel soepeler aansprekende vork/demper.

Een EVO zou ik eventueel nog wel zien zitten, mits een nettere prijs.
Bicycle, bicycle, bicycle
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Aapjes schreef: vr 26 juni 2020, 21:48
I_do schreef: vr 26 juni 2020, 21:34

XT of SLX is niet onderscheid, maar een paar duizend euro duurder zijn dan de meeste anderen met een demper die al 20 jaar stuk gaat is wel onderscheidend.
De huidige epic is trouwens ook lang, slack en met extra veerweg voor de EVO. Dus specialized is het eens met de trend. Als volger dan.
Nogmaals: weet je meer over de nieuwe Epic of is dat een vooroordeel?

Wat betreft de laatste opmerking weet ik niet waar je naar toe wilt.
Ik snap je eerste vraag niet. Ik weet wat hij kost, ik weet hoe hij is afgemonteerd. Ik weet dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat je met brain sneller bent dan zonder. Het zou kunnen dat dit na twintig jaar de eerste brain is die wel betrouwbaar is. Dat weet ik niet, maar dat weet je ook niet als je er op hebt gefietst.
Wat betreft mijn laatste opmerking, jij "zeurt" over mensen die een fiets willen dit langer, slacker en met meer veerweg is. Terwijl dat precies de behandeling is die specialized de epic heeft gegeven.
Plaats reactie