Het gaat hier steeds over een kleurcodering van een gehele route, is het wel logisch om naar een route als geheel te kijken?
Het lijkt me veel praktischer om segmenten binnen een route te markeren. Vooral in combinatie met een keuze mogelijkheid: links groen, rechts rood; en dan komt het na het moeilijkere stuk weer bij elkaar.
Er zijn ook nu al routes die dat hebben, lijkt me goed om dáár een uniform systeem voor te maken.
Kleurcodering voor mtb routes
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Goede vraag die je het beste kan stellen aan Mark Torsius van IMBA Europe.
Patrick Jansen schrijft daar ook over in zijn column.RikD schreef: ↑za 13 juni 2020, 10:44 Het gaat hier steeds over een kleurcodering van een gehele route, is het wel logisch om naar een route als geheel te kijken?
Het lijkt me veel praktischer om segmenten binnen een route te markeren. Vooral in combinatie met een keuze mogelijkheid: links groen, rechts rood; en dan komt het na het moeilijkere stuk weer bij elkaar.
Er zijn ook nu al routes die dat hebben, lijkt me goed om dáár een uniform systeem voor te maken.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Doordat wij hier gewoon begonnen zijn met routes te bouwen zonder gradatie in het achterhoofd heb je inderdaad een mengelmoes van verreisde techniek op routes. Historisch zo gegroeid zeggen wij dan. Kijk bijvoorbeeld naar Schoorl. Het meeste is wel te rijden op je krantenfiets. Sprak gisteren toevallig een dame die daadwerkelijk op haar gewone fiets langs de kerf gereden was. Maar hier en daar heb je stukken waar je wel iets moet kunnen, zoals bijvoorbeeld de Nok af.
Dus voor de reeds bestaande routes is het inderdaad wel een goed idee om de segmenten een gradatie te geven. En waar mogelijk dan een extra lijn te maken waarmee je het moeilijkere deel overslaat. Dit kan uiteraard bestaand (fiets)pad zijn. Voorbeeld zou de hoog/laag te Schoorl kunnen zijn. Of het Traumapad te Nijmegen waar je over het naast gelegen beheerpad naar beneden kan. Dat hier dan in twee richtingen (omhoog en omlaag) gereden wordt is geen probleem het pad is breed en overzichtelijk genoeg.
Voor nieuwe en of vernieuwde routes zou je met een technisch niveau over de hele route kunnen gaan werken. Zeker als er meerdere routes bij elkaar, door elkaar gaan liggen. Je houd dan ook voor ieder wat wils. En je zou nog combinaties kunnen maken wat weer leuk is voor de afwisseling. Maar goed dat is toekomstmuziek.
Dus voor de reeds bestaande routes is het inderdaad wel een goed idee om de segmenten een gradatie te geven. En waar mogelijk dan een extra lijn te maken waarmee je het moeilijkere deel overslaat. Dit kan uiteraard bestaand (fiets)pad zijn. Voorbeeld zou de hoog/laag te Schoorl kunnen zijn. Of het Traumapad te Nijmegen waar je over het naast gelegen beheerpad naar beneden kan. Dat hier dan in twee richtingen (omhoog en omlaag) gereden wordt is geen probleem het pad is breed en overzichtelijk genoeg.
Voor nieuwe en of vernieuwde routes zou je met een technisch niveau over de hele route kunnen gaan werken. Zeker als er meerdere routes bij elkaar, door elkaar gaan liggen. Je houd dan ook voor ieder wat wils. En je zou nog combinaties kunnen maken wat weer leuk is voor de afwisseling. Maar goed dat is toekomstmuziek.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Gisteren op de Gevaarlijkste Afdaling sprong een groot Duits gezin voor me aan de kant toen ik er met een lekker gangetje aan kwam. Heel stoer dat ze met jonge kids (tussen 6 en 10 jaar gok ik) de route rijden maar het was voor iedereen beter als ze die afdaling hadden kunnen overslaan. Ze waren daar zichtbaar niet helemaal in hun element en het was het voor de ouders en kinderen duidelijk nogal stressvol. Dat zo’n alternatieve route eventueel over een twee richting wandelpad gaat zou weinig uit moeten maken. Er is ruimte en het zijn juist de rustige recreanten die dat zullen doen. Maar er zal altijd wel een chagrijnige nordick-walker of zelfuitgeroepen natuurliefhebber zijn die van het idee alleen al op zijn/haar achterste benen gaat en zoiets koste wat kost zal tegenhouden.Tijgerhaai schreef: ↑za 13 juni 2020, 11:28 Dat hier dan in twee richtingen (omhoog en omlaag) gereden wordt is geen probleem het pad is breed en overzichtelijk genoeg.
Laatst gewijzigd door Oli4k op za 13 juni 2020, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Geloof mij, dat hoef je niemand bij Schoorl uit te leggen. De route staat daar in graniet gebeiteld met dank aan dat soort types. En daarmee kom je op het punt dat je het hele stuk tussen de eerste opties over het fietspad een hogere status moet geven. Maar dat is een hele andere discussie. Eerst maar eens kijken hoe wij de kleurpotlodendoos gaan gebruiken.
(Gebruik Schoorl en Nijmegen als voorbeeld omdat de meeste waarschijnlijk wel bekend zijn met deze routes)
(Gebruik Schoorl en Nijmegen als voorbeeld omdat de meeste waarschijnlijk wel bekend zijn met deze routes)
●◼︎▲◆ Go round the outside.
We hebben laatst een rondje gelopen door het rode bikepark in Vlaardingen met Staatsbosbeheer en iemand van de gemeente.
Met name de meneer van de gemeente was meer bezig met de paaltjes dan bv. de northshores of de (door kabouters aangelegde) sprong waar laatst een ambulance nodig was.
de afgeschuinde kop van de paaltjes was te scherp
en hij heeft op 1 kilometer minimaal 5 keer gevraagd: en hoe weet je hier nou welke kant je op moet?
(500m. van de bebouwde kom)
Ik denk dat de kleurcodering in ieder geval meer ruimte geeft aan beheerders om om te gaan met aansprakelijkheid.
daarnaast geeft het routebouwers ruimte om buiten het flowconcept te kijken.
het zal niet zo zijn dat we hier straks 30km. rode Schotse trailcentre trails hebben of zwarte Franse alpiene singletrack.
maar naast de aangeharkte zand of repack afdaling, kombocht en klim komt een variant te liggen met bv. een steilere afdaling met daarin een paar flinke boomwortels dan een sprong en daarna een klim met een paar traptreden.
een aantal van dit soort varianten geeft de hele route een nieuwe dimensie, ik rij vaak eerst een "strava" rondje waarbij ik de snelste lijnen neem en daarna een speel rondje waarbij ik alle sprongen en ttf's pak.
ook al is dit 99% hetzelfde rondje, toch voelen deze twee rondjes compleet anders.
Met name de meneer van de gemeente was meer bezig met de paaltjes dan bv. de northshores of de (door kabouters aangelegde) sprong waar laatst een ambulance nodig was.
de afgeschuinde kop van de paaltjes was te scherp
en hij heeft op 1 kilometer minimaal 5 keer gevraagd: en hoe weet je hier nou welke kant je op moet?
(500m. van de bebouwde kom)
Ik denk dat de kleurcodering in ieder geval meer ruimte geeft aan beheerders om om te gaan met aansprakelijkheid.
daarnaast geeft het routebouwers ruimte om buiten het flowconcept te kijken.
het zal niet zo zijn dat we hier straks 30km. rode Schotse trailcentre trails hebben of zwarte Franse alpiene singletrack.
maar naast de aangeharkte zand of repack afdaling, kombocht en klim komt een variant te liggen met bv. een steilere afdaling met daarin een paar flinke boomwortels dan een sprong en daarna een klim met een paar traptreden.
een aantal van dit soort varianten geeft de hele route een nieuwe dimensie, ik rij vaak eerst een "strava" rondje waarbij ik de snelste lijnen neem en daarna een speel rondje waarbij ik alle sprongen en ttf's pak.
ook al is dit 99% hetzelfde rondje, toch voelen deze twee rondjes compleet anders.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ja ik had even niet in de gaten dat er een Nederlandse schaalverdeling komt.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 13 juni 2020, 00:05Na een hoop gel#l gaat hij bij 3:20 de blauwe trails op.Rayb81 schreef: ↑vr 12 juni 2020, 22:43 Grappig idee, maar zou niet automatisch iedere route hier in Nederland groen zijn?
Als ik bijv. deze video bekijk van een gast die allemaal blauwe routes rijdt dan zie ik dingen voorbij komen die hier echt niet op de routes te vinden zijn.
Enkele stukjes naast vaste routes zouden in aanmerking komen voor blauw, maar zeker geen volledige bekende vaste routes.
Hier het voorbeeld:
https://youtu.be/GwfOxlTKM-w
Inderdaad zie je genoeg dingen die in NL niet voorkomen, of op de Nederlandse schaalverdeling zwart zouden zijn
Dus je bent eerlijk en zit met honderden groene routes, of je maakt het spannender dan het is.
Ik dacht dat alleen de internationale schaalverdeling bestond maar kennelijk heeft ook Engeland een eigen.
Dan zou je idd wat nuances kunnen aanbrengen.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Denemarken heeft ook een eigen variant. Voor zo ver ik dingetjes links en rechts gehoord heb is het geloof ik de bedoeling om dat als voorbeeld te gebruiken. Maar uiteindelijk is het allemaal een variant op het IMBA systeem. Hoewel ik er wel voor ben om minstens binnen Europa overal het zelfde te gebruiken. Doorpakken en er een ISO norm van maken?
●◼︎▲◆ Go round the outside.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Hebben ze in landen als Denemarken, Schotland, Wales etc ook vaste routes?
Denk dat het makkelijker is om trails een kleurtje te geven dan een vaste route die wel weer features (lijnen) heeft met een andere kleur.
Dan blijf je bordjes plaatsen.
Ben wel benieuwd hoe het uitpakt, wellicht een volgende stap naar de professionaliteit van routes in NL.
Denk dat het makkelijker is om trails een kleurtje te geven dan een vaste route die wel weer features (lijnen) heeft met een andere kleur.
Dan blijf je bordjes plaatsen.
Ben wel benieuwd hoe het uitpakt, wellicht een volgende stap naar de professionaliteit van routes in NL.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Denemarken: https://singletracker.dk/en/mtb-trails-in-denmark
Schotland: https://forestryandland.gov.scot/visit/ ... ng/7stanes
In Schotland mag je overal rijden mits je je gedraagt. Maar je hebt er dus ook bike parken. En daar hebben ze inderdaad een groene, blauwe, rode ,zwarte routes. Plus wat DH elementen met een oranje markering. De hele route is dus een bepaald niveau, maar met die gedachte zijn ze ook aangelegd. Omdat het allemaal om elkaar heen loopt kan je naar eigen wens combinaties maken. Maar goed dat hebben wij hier niet. Dus het zal nog wel wat hoofdbrekers kosten voor er een goed systeem is voor ons land. Maar zoals reeds gezegd ik zie er de voordelen wel van of je nu een hele route of een trail een kleur geeft.
Schotland: https://forestryandland.gov.scot/visit/ ... ng/7stanes
In Schotland mag je overal rijden mits je je gedraagt. Maar je hebt er dus ook bike parken. En daar hebben ze inderdaad een groene, blauwe, rode ,zwarte routes. Plus wat DH elementen met een oranje markering. De hele route is dus een bepaald niveau, maar met die gedachte zijn ze ook aangelegd. Omdat het allemaal om elkaar heen loopt kan je naar eigen wens combinaties maken. Maar goed dat hebben wij hier niet. Dus het zal nog wel wat hoofdbrekers kosten voor er een goed systeem is voor ons land. Maar zoals reeds gezegd ik zie er de voordelen wel van of je nu een hele route of een trail een kleur geeft.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
Ja in Denemarken hebben ze ook mountainbike routes. Daar zijn ze echter al 10 stappen verder dan hier. Er zijn namelijk vaak op verschillende plekken extra lussen of segmenten die technisch lastiger zijn. Je moet dan zelfs denken aan stroken van een paar honderd meter. Zo was er in Marsellisborg (Aarhus) een afdaling waarin je een drop van zo'n 80cm kon rijden (of een kleinere die er langs lag), een andere afdaling met een rockgarden en een kleine gap jump, nog een met een aantal houten balken als afstapjes, en er werden meer van dat soort dingen aangelegd. In alle gevallen was er een makkelijkere lijn en/of een stuk gravelpad om zoiets te omzeilen. In de winter waren de technische stroken vaak nat en modderig, maar dan reed je die dus niet.
Ik denk dat het hebben van een kleurcodering een goede stap voorwaarts is, maar dat dat enkel werkt wanneer je keuze mogelijkheden hebt. Zoals anderen ook al aangaven: je kunt niet een route van 20Km aanmerken als "gevorderd/lastig" omdat er een strook van 2 meter in zit die lastig is. Daarmee help je niemand. Ik hoop dan ook dat wanneer nieuwe routes aangelegd/ingetekend worden hier meer over nagedacht word/op ingezet word, zelfs als het nu *nog* niet mag om lastigere stukken aan te leggen. i.e. ik zou liever zien dat er 10Km aan nieuwe track bij komt waarbij er 5 keer twee aparte lijnen zijn (van een paar honderd meter elk) waar je uit moet kiezen dan 20 km aan aaneengesloten lus zonder keuze mogelijkheiden.
Als laastste: op het moment is het denk ik belangrijker *dat* we gaan differentiëren in moeilijkheid (zodat we hopelijk lastigere trails krijgen in de toekomst) dan dat we een uniforme internationale schaal gebruiken. Wat voor schaal je ook gebruikt; geen twee routes zijn hetzelfde, dus ook bij een uniforme schaal is het zo dat als je zwarte route X kunt rijden dat nog niet wil zeggen dat je zwarte route Y ook kunt rijden. Uiteindelijk blijft het een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Ik denk dat het hebben van een kleurcodering een goede stap voorwaarts is, maar dat dat enkel werkt wanneer je keuze mogelijkheden hebt. Zoals anderen ook al aangaven: je kunt niet een route van 20Km aanmerken als "gevorderd/lastig" omdat er een strook van 2 meter in zit die lastig is. Daarmee help je niemand. Ik hoop dan ook dat wanneer nieuwe routes aangelegd/ingetekend worden hier meer over nagedacht word/op ingezet word, zelfs als het nu *nog* niet mag om lastigere stukken aan te leggen. i.e. ik zou liever zien dat er 10Km aan nieuwe track bij komt waarbij er 5 keer twee aparte lijnen zijn (van een paar honderd meter elk) waar je uit moet kiezen dan 20 km aan aaneengesloten lus zonder keuze mogelijkheiden.
Als laastste: op het moment is het denk ik belangrijker *dat* we gaan differentiëren in moeilijkheid (zodat we hopelijk lastigere trails krijgen in de toekomst) dan dat we een uniforme internationale schaal gebruiken. Wat voor schaal je ook gebruikt; geen twee routes zijn hetzelfde, dus ook bij een uniforme schaal is het zo dat als je zwarte route X kunt rijden dat nog niet wil zeggen dat je zwarte route Y ook kunt rijden. Uiteindelijk blijft het een kwestie van gezond verstand gebruiken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Het feit dat wij als Nederland deze stappen gaan zetten is natuurlijk een goede ontwikkeling. En top dat we van buurlanden kunnen afkijken. Wat ik alhier over Denemarken lees klinkt mij als muziek in de oren. Voor zover mijn kennis over Denemarken actueel is hebben ze daar ook weinig Alpen.
En dat dit alles niet in 2021 in kannen en kruiken is snappen we en vinden we niet leuk
In alle eerlijkheid vonden ik en mijn trainingsmaatjes dat het nog steeds niet technisch genoeg was, maar dat zul je misschien toch wel houden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Dat van die aparte technische lusjes is wel iets wat ze op de Posbank route gedaan hebben.
Persoonlijk zie ik liever dat het in een doorgaande route zit dan aparte lusjes, maar wellicht is het gewoon gewenning.
Het is wel makkelijker om het op die manier een kleurcodering mee te geven.
Persoonlijk zie ik liever dat het in een doorgaande route zit dan aparte lusjes, maar wellicht is het gewoon gewenning.
Het is wel makkelijker om het op die manier een kleurcodering mee te geven.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
juist, dit geeft de mogelijkheid om de huidige routes uit te breiden met meer technische opties, naast een bordje met kleur codering werkt een zgn "squirrel catcher" in het buitenland ook goed. Afgelopen Zaterdag zoiets ook in Schoorl toegepast om een (serieuze) drop af te schermen voor beginners en mensen die louter Hollandsche XC rondjes rijdenRikD schreef: ↑za 13 juni 2020, 10:44 Het gaat hier steeds over een kleurcodering van een gehele route, is het wel logisch om naar een route als geheel te kijken?
Het lijkt me veel praktischer om segmenten binnen een route te markeren. Vooral in combinatie met een keuze mogelijkheid: links groen, rechts rood; en dan komt het na het moeilijkere stuk weer bij elkaar.
Er zijn ook nu al routes die dat hebben, lijkt me goed om dáár een uniform systeem voor te maken.
Crappy knip/plak filmpje maar hopelijk duidelijk zo
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime