High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 19:52 Volgens mij hebben we een ervaringsdeskundige op het forum,
de GT RTS is ook een high pivot, en Zonoskar heeft er zo een toch?

Afbeelding
Zo een heb ik inderdaad (beetje late reaktie :)) Als de demper het doet, rijdt het best aardig. Maar ik had in het begin geen demping (geen olie in de demper), en dat veerde als de malle. Bij elke pedaalslag veerde hij in en weer uit, om zeeziek op te worden. Daarom hebben ze die idlers gemaakt tegenwoordig om dat tegen te gaan. Bij de korte veerweg (60mm?) van de RTS was dit al een probleem, laat staan met veerwegen van 150mm of meer die tegenwoordig standaard zijn.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Heckler40 schreef: di 28 april 2020, 12:52 Done,

Dit is die Kavenz, anders dan de druid en de Highlander is het een 4-bar linkage, FSR type met pivot in de chainstay, dus de idler zit niet op het echte pivot point van de swing arm, adat is een funnctie van de 4-bar layout. De ontwerper noemt het Vitual High Pivot:

Afbeelding

Afbeelding
Kwam er vanmorgen ene tegen in de gondel. Wat een mooie machine irl. :-q
Geen kans gehad om even met de eigenaar te praten, was rap vertrokken richting de trails.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die Kavenz gaat vast nog wel vaker omhoog, misschine zie je hem nog een keer.

Intussen is ook Hope BIkes aan de High Pivot met een Enduro protoype op 'Ard Rock 21,

Made in Barnoldswick UK:
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zullen we afspreken dat Kavenz plaatjes posten verboden is?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Daar zijn anders wel heel mooie plaatjes van te vinden ….

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi bos :-q
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Dutch schreef: za 14 augustus 2021, 21:48Mooi bos :-q
De mossen op die rots zijn ook prachtig! :winkie:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Op Bikemarkt.de staat nu een Forbidden Druid frameset in XL,
Geen wachttijd om een trailbike met 130mm veerweg op te bouwen.

https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... rahmen-neu

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

https://m.pinkbike.com/news/tested-how- ... mbing.html

Leuk artikel waar het effect van de idler wordt getest in een klim t.o.v. een fiets zonder idler.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik las hem ook, je bent me voor met posten :wink:

0.8% langzamer klimmen in de praktijktest, die ze berichten als 1,5% (het dubbele) omdat de bike 660 gram lichter is
En 2% meer power consumptie in de surrealistische hometrainer set-up. Ofwel net geen 6W op 264W totaal gemeten

Maar ze wilden eigenlijk verklaren waarom 2 idler bikes in de groeptest wel 9!% langzamer waren in de klim.
Aaah damn, de verduivelde meet-data heeft weer eens een goede headline story de nek om gedraaid :winkie:

Voor het idee, die 6 watt weerstand gemeten op een roller is hetzelfde verschil als tussen een Racing Ralph en een Maxxis Ikon of tussen een Rocket Ron en een Fast Track. Of meer to the point, tussen een Force AM en een Hans Dampf. Allemaal ook gemeten in surrealistische roller set-ups natuurlijk.

Voor een racer die met een hartslag van 195 een XC klim doet waar elke seconde telt kan 6 Watt het veschil maken, maar daar zijn high pivot idler bikes niet voor bedoeld. En voor een modale funloving weekend warrior als ik, op een klim naar de trailhead van een mooie afdaling? ik rijd dan toch liefst op zeg 70-80% of zo want ik wil niet uitgepierd boven komen, ik wil knallen op die afdaling. Daar heb ik de Highlander toch voor gebouwd, yeahh!! En over lift assisted Bikepark dagen hoef ik het helemaal niet te hebben. YMMV

Aks ik na het Bikepark seizoen de Highlander voor XC rondjes in NL ga omzetten rapporteer ik weer terug. En een ding staat vast, ik ga in elk geval voor een hele snelle set banden dan, voor en achter kan ik 2x die 6 watt terugpakken 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wel jammer dat ze een zeer getrainde testers hebben genomen. Met een "Jan Modaal" met rond 200W vermogen had de test nog getrouwer geweest. Het aantal amateur fietsers die met 300W vol naar boven klappen is minder dan de 200W categorie vermoed ik :lol:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Misschien wel niet echt een boutique merk, maar toch is die high pivot in de mode gekomen, tenminste ik kom ze meer en meer tegen.
In de laatste Mountainbike Plus magazine hebben ze en de GT Force staan (in rubriekje nieuws, geen testverslag) :
Afbeelding

In het nieuwsbericht werd gesproken over anti-squad en anti-rise.
Verder heeft de Force een hogere anti-squad, maar werd tegelijkertijd de anti-rise verhoogd naar 70% om remprestaties te verbeteren en het duiken tegen te gaan.
Kan iemand me uitleggen wat dat nu in leek-termen inhoudt?

En een testverlsag over de nieuwe Cannondale Jekyll:
Afbeelding
Dit is dan de Jekyll 1, maar ik vind de kleur van Jekyll 2 mooier, de Purple Haze. Krijg ik gelijk hallucinerende verbeeldingen bij met Jimi Hendrikx op de achtergrond..
Ik vind de demper schuilplaats wel mooi gevonden, of het echt praktisch is met onderhoud, vraag ik me af..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Twee high pivots met 4 bar linkage set-ups

Is wel een variatie op de single high pivot designs, vooral de idler werkt anders. Bij een single pivot leg je met de idler de ketting lijn door het enkele draaipunt en daardoor heb je weinig of geen invloed van de krachten door de ketting op de vering en vice versa. Maar een 4-bar linkage heeft een "virtueel" draaipunt, en dat verandert ook nog van plek als de bike door zijn vering gaat. De kettinglijn op de idler is dus altijd een compromis.

Overigens is dat oud nieuws en hoeft niks mis mee te zijn. Alle 4 bars hebben het en alles wat we vroeger met een triple reden. De ketting lijn van het middenblad van mijn Heckler lag op het draaipunt en de 2 andere bladen dus niet, en toch vele uren heerlijk op gereden.
Meegs schreef: do 26 augustus 2021, 10:17
Verder heeft de Force een hogere anti-squad, maar werd tegelijkertijd de anti-rise verhoogd naar 70% om remprestaties te verbeteren en het duiken tegen te gaan.
Kan iemand me uitleggen wat dat nu in leek-termen inhoudt?
Het is anti squat trouwens. En "squatten" in de sportschool is kniebuigen en je achterwerk laten inzakken. En anti squat gaat ook over het zakken van de achterkant van de fiets. Squat op de bike is volgens mij het effect dat als je kracht zet op de pedalen de achter vering inzakt. Ofwel dat je met de ketting de vering in elkaar trekt.

(bij (race)auto's zie je ook wel de achterkant inzakken als er veel vermogen aan de achterwielen komt. Motor probeert de wielen hard te laten draaien maar actie is reactie, en dus draait de rest van de auto een stukje in de andere richting om de as: kont omlaag neus omhoog.)

De bike ontwerper kan keuzes maken met de ligging van de draaipunten en de hefbomen in de linkages die dat squat effect onderdrukken. En een ontwerp met een hoge anti squat is een ontwerp dat weinig inzakt onder aanzetten. Als je dus flink op de pedalen duwt blijft de achterkant stabiel. Die keuzes hebben natuurlijk ook gevolgen voor de rest van het veergedrag, no free lunch.

Rise is van hetzelfde maar dan de andere kant op, als de achterkant omhoog komt. Achterkant omhoog gebeurt vaak door de reactie kracht op de remklauw als je de rem achter flink aantrekt, ook wel "brake jack". En anti rise is dan een maat van hoezeer het ontwerp last heeft van dat omhoog komen onder remmen. Hoge anti rise is weinig brake jack.

Brake jack is niet fijn. Stel voor, steile helling naar beneden, hangen achter op de bike om niet over the bar te gaan en als je dan remt probeert de bike je van achter omhoog een zetje te geven. Er zijn wat oudere designs die dat vrij extreem haden (de GT LTS als ik het goed onthouden heb)

Overigens kun je met de ketting ook de vering uit elkaar trekken, zeker bij de 4-bars met hun compromissen op de kettinglijn vs bewegend virtueel draaipunt. En mijn trusty Heckler deed het in de granny ring ook al net als alle single pivots met een triple en het draaipunt op het midenblad. Santa Cruz verkocht dat effect in de folder overigens gewoon als extra tractie bij het klimmen bergop 8)

Werkt dit voor je? :bier:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Anti squad, is zoals squad misschien al doet vermoeden. Dat de veerweg karakteriatiek zodanig ontworpen is dat de fiets niet in zijn veerweg gedrukt wordt door het trappen.

Anti Rise is dan weer dat de veerkarakteristiek ontwerpen is om tegen te gaan dat als je (hard) remt met je achterkant de achterkant niet uit de veering getrokken wordt of de achterkant stugger wordt, of juist de achterzijde ingetrokken wordt. Dit alles omdat wij als rijder dood gewicht zijn op de fiets.

Voor mij heldere uitleg van paar jaar terug.
Is ook een stuk over de rise aanwezig op Bikerumor
https://bikerumor.com/2018/09/13/suspen ... nti-squat/
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Hmm telefoontje tussendoor en Heckler is me te snel af :-q
Plaats reactie