Zou zomaar kunnen, al was het maar omdat iedereen dan op Ebikes zit.
Maar eigenlijk was de high pivot een resultante van mijn zoektocht naar een eenvoudiger te bouwen achterkant, zonder gedoe met ruimte voor het kettingblad en met meer ruimte voor de cranks en band. Het omhoog verplaatsen van het draaipunt bleek een handige manier te zijn om dat te realiseren. En als je dan toch bezig bent kan je natuurlijk meteen mooi meehoppen op de laatste mode.
Vandaag de eerste echte test bij Groesbeek met de MK5, vooral om te kijken hoe het met de idler ging werken (en of deze heel bleef) en hoe de fiets reed. Geometrie is zoals Nol hierboven omschrijft, dus best veel fiets voor NL. Met deze 216x63 demper 163mm achter, maar er is de optie om er een 210 demper in te zetten. (Zo gauw DVO weer leverbaar is komt er ws een Topaz in)
Ik had helaas vooral ruzie met deze Suntour Duair, want als ik hem netjes op sag zette, klapte hij na een paar 100m ineens door veel meer veerweg heen. Duurde dus een poging of 10 voordat ik een druk had waarbij hij in ieder geval behoorlijk veerde zonder als een chopper rond te rijden. Geen idee of dit iets te maken heeft met de 2 luchtkamers die druk moeten verdelen ofzo, maar mijn Cane Creek deed het beter...
Bergaf denk ik dus ook dat deze rit nog niet de volle potentie heeft laten zien. Ik was daarnaast een beetje de weg kwijt in de instellingen van de vork, dus ook die deed het nu suboptimaal. Dus voor het betreft het je van een berg af gooien is er nog ruimte voor verbetering, maar ik denk in ieder te weten waar het nu misging.
Bergop daarentegen deed hij het stukken beter dan je zou verwachten van een lange, slacke All Mountain fiets met 160mm voor en achter. Klim naast het Traumapad ging niet veel slechter dan op Victor (Ondanks de zware banden) en het lijkt zelfs alsof inveren bijdraagt aan versnellen. De idler doet zijn werk in de 1e 9 kransjes onmerkbaar, en loopt wat aan op de 2 grootste, maar de slijtage op de idler laat mooi zien waar de ruimte voor verbetering zit. Misschien toch maar eens de vijl langshalen.... Slingerende singletracks zijn niet helemaal zijn natuurlijke habitat, en ik moet nog even wennen om nóg meer de druk op het voorwiel te houden, maar ik denk dat in bijv. Pila dit geen enkel probleem gaat zijn. Daar voelde mijn Mk1 Vertigo best kort aan met zijn 470mm reach.
Qua rearward axle path: Hij groeit van 435 naar max 448mm, en ondanks het gekloot met de demper is het zeker bij lage snelheid voelbaar dat hij minder blijft hangen op wortels en randen.
Qua springen lijkt hij meer aan de grond te plakken, maar ik heb de laatste tijd alleen maar op p0 met SPD gereden, en mijn nieuwe 5-10s zijn ook een stuk minder sticky dan mijn oude, dus daarmee schoot ik vooral van de pedalen af.
Al met al lijkt het me dus een geslaagd concept, en ga ik eens wat meer tijd steken in het afstellen van de vork en demper.
Overigens begon de fiets wel steeds meer de tikken en kraken gedurende de rit, en ik dacht dat de idler of de versleten cassette daar debet aan waren, maar dat bleek de 2ehands Next R crank te zijn die uit elkaar viel. Jammer dat mijn Aeffect cranks niet te zijn voorzien van een 50mm chainline, anders had ik die wel gemonteerd.
Leuke bijkomstigheid van die high pivot is trouwens ook dat het heel eenvoudig is om hier een Pinion of motor onder te hangen.