High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Idd wil je het liefst rond die 100% zitten en voorkeur er net onder ipv er over.
Als ik weer naar een fully zou gaan en hij wordt wel >140mm achter, dan ga ik wel goed uitzoeken wat de ratio is van het betreffende frame icm beoogde gebruik en shock type.
Ik zou dan de voorkeur hebben voor een coil, en dan zou ik geen lineair frame willen zeker met mijn ~90kg totaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: vr 24 september 2021, 14:27 Ik denk ook dat de minderheid van het fiets-kopend publiek iets met die grafiekjes kan en hoe dat in de praktijk aanvoelt. Ik in ieder geval niet en ik rij toch al heel wat jaartjes rond (sind 1999 vrijwel exclusief op een fully). Al weet ik wel dat ik geen >100% anti-rise wil.
Dit is helemaal het punt. Je moet ongeveer 100 van die dubbelgeveerde dingen gereden hebben, van iedere fiets dan precies weten hoe die veercurve is en dan...


...weet je nog geen reet. Maar kun je wel iets zeggen.


In de praktijk komt er meestal een inferieure demper op of een dempercurve die niet op het gewicht en de rijstijl zijn aangepast.



Ik heb ongeveer alles wel gereden en ook de grootste 'wrakken'. Die laatsten werkten met een goede demper beter dan fietsen die met een 38 pagina handleiding met iedere mogelijke grafiek geleverd worden, maar dan wel een 'middle-of-the-road' dempert komen... .

Enige wat je echt merkt is progressiviteit. Dan kun je nog anti-squiz tot in Tokyo hebben, als je vering te lineair of te progressief is, dan die die squatle-dinges helemaal niets.

(Maar goed, dit is mijn ongenuanceerde versie die slechts voor 99,98% van de rijders op gaat)


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We zijn inmiddels op pag.11 van dit topic.
Ik heb er kennis van genomen, ik snap het en ik vind het technisch wel interessant.

Toch denk ik ook dat dit niet de norm gaat worden.
Maar ooit dacht ik ook dat 29" niets zou worden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Toch hè, een 26”/27.5” - 2.7” bandjes high pivot met ergens tussen de 13 en 16cm veerweg … misschien merk ik dan wel het verschil; dat het voorwiel daar zit waar ik denk te sturen en dat de achterkant op de trail gelijmd lijkt .. ooit :tong
Lekker fietsen!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ Lars, wat is je advies over mijn Highlander en zijn Kitsuma demper moet het daarmee lukken?
Er is trouwens een 150mm linkage beschikbaar voor dit frame, die heeft meer progressie by design.

En voor de sceptici, jullie hoeven geen 10 jaar te wachten. Commencal levert de eerste "moderne" high pivot al in serie sinds 2016, en dat is al 5 jaar. En bij de finale races in Snowshoe had Commencal 4 podiumplekken bij de mannen en vrouwen, plus de winnaar race 1 bij de mannen was Reece Wilson op de Trek high pivot. En een week eerder werdt Myriam Nicole vrij overtuigend World Champ bij de dames op een high pivot Commencal.

Ja maar dat is full on DH racing. Klopt. Maar de DH racers reden ook al eerder met schijfremmen, brede sturen, korte stuurpennen, lage BB, dropped zadels etc etc. Een concept wat betere controle geeft in de DH race geeft dus gewoon meer controle, period. En dat KAN dus ook doorbreken naar de mainstream, maar het hoeft niet hoor.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: ma 27 september 2021, 23:35 @ Lars, wat is je advies over mijn Highlander en zijn Kitsuma demper moet het daarmee lukken?
Er is trouwens een 150mm linkage beschikbaar voor dit frame, die heeft meer progressie by design.

Ik heet geen LarsTB maar weet wel dat je Highlander 140 een progresieve curve heeft.
De ratio is de eerste 1/3 veerweg ~ 2.65 en loopt heel geleidelijk via het opvolgende derde deel ~2.5/2.6 tot de laatste 40mm van je travel oploopt naar 2.0 ratio.
Mocht je met air blijven rijden kun je die progressie wel perfect afstellen met je HSC als je alsnog teveel veerweg gebruikt in onverwacht zwaar terrein.

Air (kitsuma) of Coil is een persoonlijke voorkeur.
Wat zoek je aan veelgedrag? Ik zou die fiets 100% met coil willen rijden aangezien de leverage ratio dusdanig oploopt dat dit de coil zijn souplese kan laten geven in het eerste deel van je travel, en midstroke.
Maar volgens mij heb jij de keuze tussen beide opties toch?

Anti-Squad is met 111% en maar minimaal oplopend in veerweg naar 114% mooi stabiel lijkt mij. (Hier wel erg benieuwd naar, daar is die idler ook deels voor natuurlijk)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De Kitsuma in mij Highlaner is een coil demper 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: di 28 september 2021, 13:26 De Kitsuma in mij Highlaner is een coil demper 8)

Enjoy!!
F#ck :lol: :lol: :lol:

Maar tevreden? Of kom je niet lekker aan de sag, gebruik je teveel veerweg of gewoon voor de interesse?

Lijkt mij op papier toch een heel fijne demper?
Tuurlijk kan het theoretisch NOG beter (Storia, ElevenSix als broedercoils) maar de kitsuma moet toch wel een erg fijne demper zijn?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben best tevreden, heb ook wat geschreven in het SYS topic van de Highlander. Maar ik heb ook zeker niet de illusie dat ik deze demper in 5 dagen serieuze trails rijden al op zijn volle capaciteit heb uitgevogeld, er kan simpelweg teveel mee.

Een goede basis instelling van Deviate, en steeds kleine aanpassingen in Solden, Hurtgenwald en op een Enduro clinic. Zo heb Ik intussen het vertrouwen dat ik van “niet slecht” op zeg een 80/20 set-up ben aangekomen. Maar bij de volgende trip sta ik weer voor de keus van demper trials of gewoon de trails 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Demper trails, of gewoon de trails? Bedoel je trails kiezen om de boel in te stellen?
Enkel als je daar lol aan hebt toch? 80/20 klinkt toch alsof je het gevoel hebt na deze genoemde dagen dat er nog veel te halen is.
Je weet zeker dat je coil de juiste veersterkte voor jou heeft?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Demper trials, niet demper trails - ofwel de keuze tussen pielen aan de demper of een dagje lekker fietsen. Tenminste, zo lees ik 'm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bonus punten voor de Kapitein :-q Pielen of rijden, keus is niet heel moeilijk. Toch?

Kijk thuis kan ik dempers afstellen om de hoek, goed voor NL trails. Maar voor de bergen moet ik toch in de bergen zijn en eenmaal daar is de keuze dan lastig. En hoe weet ik met 1 veer om uit te kiezen dat het de juiste is? Hij klopt met mijn gewicht en de aanbevelingen van Ben van Deviate. Dat is wel leuk bij een klein merk, een prima 1 op 1 chat, net als over de juiste maat L of XL. En zie mijn review, de bike werkt goed.

Maar de grenzen van deze bikes liggen ver voorbij mijn grenzen als piloot. Dat is een bewussie, en ook daarom 80/20 .

Idee is dat ik binnen de grenzen van de bike mezelf meer kan pushen. Eerder de remmen loslaten, grotere diepere drops nemen en grotere sprongen maken dan ooit tevoren. En dat werkt dus tot nu toe prima. Maar ik loop ik ook tegen nieuwe uitdagingen aan, die ook op de set-up hun uitwerking hebben.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat las ik dus goed, en verder evolueer dan lekker mee met je fiets. :-q Heerlijk toch dat de fiets meer in je naar bven haalt en je nieuwe uitdagingen geeft?
En als je een trail rijdt let dan op hoe de fiets voelt, rij je de trail nog een keer, probeer je wat minder of meer LSC of HSC en probeer je het te vergelijken. Was de eerste beter zet je het zo terug. (Een setting per keer :wink: )
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding

Twee trends in een...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een blijvende en een voorbijgaande :wink:
(ja, da's een knipoog-smiley)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie