High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Heckler: dank voor de voor mij verhelderende uitleg. Ik snap nu hoe het werkt, geen idee of ik het zelf echt ga merken als ik zo'n fiets zou hebben.
@ Dutch: bedankt ook voor de aanvulling met het artikel.

:-q
:bier:

( excuses nog voor de typefout. een anti-squad is misschien meer een https://g.co/kgs/yUwjdW )
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als een Bike een extreme variant heeft zul je het zeker merken.

Klimmen dat de Bike steeds 4-5cm in en uit de vering zakt op de maat van je pedaalslag dat voel je wel. Of juist positief dat een Bike niet verhard onder remmen en goed het wasbord aan brake bumps voor een scherpe bocht eruit filtert.

Het is wel een beetje als het verhaal van de lange reach, ke kunt het niet in isolatie zien. Een lange reach maakt nog geen goede Bike, en alleen anti squat/rise ook niet. Een totaal ontwerp maakt veel beslissingen die ieder het karakter van de Bike een kant op of just een andere kant op kunnen beïnvloeden. Het gaat om het totaal resultaat, is de Bike een werkend geheel en in balans, en dan moet het ook nog passen bij jouw rijstijl en de trails die je rijdt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Potverdorie zeg, die GT is wel een mooi fietsje! Zal wel het onderste uit mijn spaarpotje gaan kosten.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Grappig dat gisteren voorbij keam dan UCI DH rijdster Myriam Nicole een nieuwtje op haar fiets had in de vorm van een "floating brake-arm" om anti rise tegen te gaan.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Niet alleen van de dame Nicole, ook Thibault Daprosa reedt er mee

Floating brake arms zijn er al veel langer ook op andere bikes, Foes en Kona weet ik vrij zeker.

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij motoren reden ze daar in de seventies al mee, en misschien nog wel eerder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Intussen heeft ook Devinci een duit in het zakje gedaan, de nieuwe Spartan (wel weer een 160-170mm bike)
Deze heeft een high pivot lay out met een split pivot rond de steekas en komt met een chain device

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Cavalerie HP op de eurobike 2021 met Valeo Effigear motor & gear unit

Afbeelding

https://www.emtb-news.de/news/valeo-eff ... bike-2021/
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Die Devinci ziet er wel mooi uit. Ook met die kettinggeleider aan de onderkant.

Maar 160-170 mm is toch wel een beetje teveel veerweg voor de ritjes die ik maak. (zelfs de 140 mm van mijn Spectral is eigenlijk al iets te veel)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Over de Devinci, is wel een punt, ik heb ook geen 160mm bike en heb me met 140mm prima vermaakt in de Alpen.

Ooit was 120mm het nieuwe 100mm. En dan bedoel ik dat allrounder trail/XC fullies met 120-125mm de norm werden. En dat die dus nog heel goed trappen op een NL XC rondje en klimmen als een berggeit. De laatste paar jaar zien we XC race bikes met 110-120mm en vooral in het buitenland dat 140mm het nieuwe 120mm is. Er is een enorme verscheidenheid aan bikes met 130-140mm veerweg achter, van lichte fun machines tot bijna Enduro's. En ik spreeek uit ervaring dat die ook heel erg goed op de UHR uit de voeten kunnen.

Waar je pak em beet 5 jaar geleden in 29er land nog met een lampje moest zoeken naar iets met meer als 120mm veerweg is 140mm nu absoluut mainstream geworden. Alle fabrikanten bieden ze aan. En in die tijd waren de bikes met 160-170mm veerweg vooral 27,5" en gericht op de afdaling of "Enduro".

Nu zijn de Enduro's ook in 29" beschikbaar en is het vooral de ride tune en afmontage die hen onderscheid van de 140mm allrounder. ik zie de crossovers wel verschijnen, beide kanten op. Nog een maand en een "last hurrah" voor 2021 naar echte trails en dan ga ik mijn 140mm Highlander ook eens tot alrrounder verbouwen, proof of the pudding is ..... All about the ride

Enjoy!!


E-bikes interesseren me niet, zijn andere topics voor
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gisteren idler binnen van Commencal, dus meteen opgebouwd en lokaal wat op straat rond gepeddeld en trappetjes meegepakt. Conclusies: Idler doet zijn werk onmerkbaar, behalve bij de 2 grootste kransjes. Nou is deze idler van een Commencal Supreme, met langere chainstays en kleinere cassette. Een assymetrisch profiel van de idler zal wellicht al geruislozer werken. Eerst maar eens mee fietsen, kan ik altijd nog later hem op de draaibank wat bijwerken. (En in Finale Nol zijn idler constructie op zijn Deviate eens goed bestuderen)
Maar voor een nieuwe ketting op een goed gebruikte cassette, en wat vermoeide SLX derailleur draait het beter dan verwacht, denk dat met een kortere demper en wat snellere banden er ook prima in NL mee te fietsen gaat zijn. (Al is 485 reach, 160mm vork, 64 graden balhoofdhoek en 140mm achter wellicht wat overkill)


Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi werk :-q
Zijn er meer foto's?

Die herrie op de grootste kransjes kan natuurlijk ook vd grootste kransjes zelf komen.
Groter klankbord.
En die zijn van alu en mijn ervaring was dat ze harder sleten den de rest (van staal).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Nice!!!!!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ik moet nog wat meer foto's maken, kon niet wachten om te gaan fietsen.

Het is wel echt de idler, je ziet ook dat de ketting net nog gepakt wordt door de idler. Maar dit is een vrij basic wieltje, niet narrow wide, en dus symmetrisch. Ik vermoed dat hij vanzelf stiller wordt als hij wat slijt, en anders pak ik de draaibank er wel bij. Ketting blijft er tot dusver wel prima op liggen bij lomp van trappen af rammelen.

Dit is de fiets waar normaliter die idler op zit:

Afbeelding Niet helemaal ontworpen voor een 11-42 cassette ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

suravida schreef: ma 20 september 2021, 09:31


Afbeelding
Oh dat vind ik wel mooi, erg leuk dat je zo'n idee ook oppakt om het uit te pluizen en uit te proberen.
:bier:
Plaats reactie