Yeti 2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

I_do schreef: vr 27 december 2019, 09:51
nielsvo schreef: vr 27 december 2019, 00:33
Tsja, sinds Pon Holdings Santa Cruz heeft overgenomen is de charme van dat merk er wel een beetje af voor mij. Te commercieel geworden.
Waar zie je dat in terug?
Explosie van die dingen in het bos. Canyon is nog net niet jaloers :winkie:
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

I_do schreef: vr 27 december 2019, 09:51 Waar zie je dat in terug?
In de volumes, je ziet ze nu opeens overal verschijnen [edit: Jurriaan was me voor met hetzelfde statement)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ze hebben een visie. En dat is waarschijnlijk 'Specialized'. En ze gaan inderdaad aardig die kant op... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

nielsvo schreef: di 31 december 2019, 18:18
I_do schreef: vr 27 december 2019, 09:51 Waar zie je dat in terug?
In de volumes, je ziet ze nu opeens overal verschijnen [edit: Jurriaan was me voor met hetzelfde statement)
+1
Bekijk de aantallen fietsen en frames op bijvoorbeeld bikemarkt.de en ik vind het zonde van mijn geld om dan niet wat exclusievers onder mijn bips te hebben qua fiets
Laatst gewijzigd door slapbandje op di 31 december 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

nielsvo schreef: di 31 december 2019, 18:18
I_do schreef: vr 27 december 2019, 09:51 Waar zie je dat in terug?
In de volumes, je ziet ze nu opeens overal verschijnen [edit: Jurriaan was me voor met hetzelfde statement)
Ah ik dacht dat je vond dat er daadwerkelijk iets mis wat met de fietsen. Vandaar mijn vraag. Vind ze nog steeds waanzinnig mooi. Maar zou zelf k ook graag iets "bijzonders" rijden waar je waarschijnlijk geen tweede van tegenkomt op een ritje. Dus snap het argument zeker.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heckler40 schreef: do 26 december 2019, 13:46 En ik las ergens van Santa Cruz dat ze bewust sturen met de prijzen dat de eenvoudigste comptete bikes interessant worden.
Dat is toch bij Canyon niet anders toch? Een los frame is schunnig duur in verhouding tot de goedkoopste afmontage.
Bicycle, bicycle, bicycle
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

daniel1975 schreef: di 31 december 2019, 21:15
Heckler40 schreef: do 26 december 2019, 13:46 En ik las ergens van Santa Cruz dat ze bewust sturen met de prijzen dat de eenvoudigste comptete bikes interessant worden.
Dat is toch bij Canyon niet anders toch? Een los frame is schunnig duur in verhouding tot de goedkoopste afmontage.
Klopt, maar daar heb ik het niet over gelezen en daar heb ik geen emotie bij. :winkie:

Santa Cruz hun business model in Europa was het jarenlang dat ze losse frames verkochten via dealers. Die werden dan, al dan niet door de dealer, opgebouwd tot custom bikes. Ik heb er zo een paar gereden, “dreambikes”. En de eerste in 1997 toen Santa Cruz nog 2 hippies met een loods in Californië waren bezig een merk op te bouwen.

En als klant van het eerste uur van Santa Cruz ben ik er goed ziek van dat ze “mijn” volgende aankoop met prijspolitieke penalty van gevoelsmatig 1000 EUR opzadelen. Daarom is er in huize Heckler geen Tallboy 3 of nieuwe Blur. En de jongens en meisjes van Ibis en ook Yeti volgen de lead van SC, doen precies hetzelfde. Ze zijn dus voor mij ook uitwisselbaar geworden, ook al ben ik Heckler. Een los frame van de nieuwste 2020 Yeti SB165 zag ik deze week voor meer dan 4000 EUR. En voor dezelfde prijs in hetzelfde forum de laatste 2019 complete basis bikes.

Ik zeg BS. En niet voor het eerst. Ik doe niet mee.

Zo rant mode af, ik ga de hond uitlaten, veel geluk in 2020 allemaal.
En ik schrijf later nog een stukje wat ik dan wel ga doen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heckler40 schreef: wo 1 januari 2020, 11:50
Ik zeg BS. En niet voor het eerst. Ik doe niet mee.

Ik snap je helemaal. Zie ook bijvoorbeeld het hele AXS verhaal van SRAM*; stervens duur, totaal NIET compatible met enig drive-train onderdeel uit oudere groepen, wegwerp-powermeter en zelfs niet compatible met bestaande cranks. En let op, Shimano gaat straks ook iets unieks, niet-compatible in de markt zetten.

Voor een fiets met een beetje XT groep of Ultegra (weg) betaal je tegenwoordig meer dan voor een topfiets met een topgroep 3 jaar geleden. Krijg je voor meer geld ook nog even meer grammen erbij :-{
Fietsen wordt een dure hobby zo.

*vooral een racefietsdingetje
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voorbeelden? Ik kan me in ieder geval plenty topmodellen van 3 of meer jaar geleden herinneren die de 10.000,- passeerden. Ik ken nu weinig fietsen met XT of Ultegra die die prijs halen....
Ik ben trouwens groot fan van de tactieken van Yeti, Santa etc, lijken custom frames ineens helemaal zo gek niet. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

suravida schreef: wo 1 januari 2020, 15:34 Ik ben trouwens groot fan van de tactieken van Yeti, Santa etc, lijken custom frames ineens helemaal zo gek niet. :winkie:
Zolang het dan maar titanium frames zijn zoals Seven Cycles, Baum, of Wittson :-q

:winkie:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Heckler40
Ik snap de rand tegen Santa en Ibis niet helemaal. :~
Volgens mij ben je toendertijd voor ze gevallen omdat ze iets heel erg moois/goeds maakte dat aansprak.
Blijkbaar denken meer mensen daar zo over, neemt de vraag toe en leveren ze wat de meeste klanten vragen: een kant en klaar product dat goed is afgemonteerd met onderdelen die logisch bij elkaar passen zodat de fiets werkt zoals bedacht.
Dat slaat aan dus ze verkopen er steeds meer tegen een weliswaar een behoorlijke prijs, maar wel eentje die veel mensen er voor over hebben anders zagen we ze niet zoveel (hoewel in mijn beleving het nog steeds geen Trek/Cube/Specialized is).
Dat lijkt mij tot zover gezonde bedrijfsvoering bij een succesvolle formule. :roll:
De extra knaken die binnenkomen kunnen ze leuke dingen mee doen: uiteraard gewoon winst, maar het creëert ook budget voor R&D, sponsoring, support aan winkels etc
Anders gezegd, wat hadden ze dan moeten doen? Totaal niet ingaan op een vraag uit de markt en alleen losse frames moeten blijven leveren in kleine oplages om maar klein en exclusief te blijven?

Wat betreft de prijzen van losse frames: ja die zijn niet misselijk, maar als ik het vergelijk met de prijzen en prijsontwikkeling die ik bij andere kleinere sporten zie dan loopt dat redelijk synchroon. Voor een high end Carbon Sup betaal ik ook tussen 2800-3800,- waar dat in 2013 nog 1000,- minder was. De hoofdreden is dat in Azie produceren gewoon niet meer zo goedkoop is als dat het was omdat die lui ook graag een goede boterham verdienen voor het werk wat ze doen (en terecht!).
Een mogelijke oplossing is om meer lokaal te bestellen, maar je dan zie je weer overal van die Project 12s alsof het Cubes zijn. :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

suravida schreef: wo 1 januari 2020, 15:34Ik ben trouwens groot fan van de tactieken van Yeti, Santa etc, lijken custom frames ineens helemaal zo gek niet. :winkie:
Amen to that :-q



En te dure topmodellen waren er altijd, de Yeti FRO, Cannondale Raven, 1e Scott Ransom, S-works etc. Custom staal voelt terug naar de begindagen van de MTB, toen was alles custom en staal. Joe Breeze, Tom Ritchey et al.

En toch even een plug. De mannen van 11Ants zijn heel goed bezig, zelf bikes ontwikkelen en nu ook fabriceren in Nederland, toppers. Misschien de enige reden dat ik er nog geen heb is dat ik al eens een MTB met Rohloff had en dat was het niet voor mij. En ik weet uit eerste hand dat Yo Eddie’s Rohloff hardtail op mijn oude huisrondje Schoorl fantastisch rondgaat, de handling is echt top. Eigenwijs concept, niet voor iedereen, maar wel heel goed uitgevoerd. :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jurf schreef: wo 1 januari 2020, 18:28 @Heckler40

Anders gezegd, wat hadden ze dan moeten doen? Totaal niet ingaan op een vraag uit de markt en alleen losse frames moeten blijven leveren in kleine oplages om maar klein en exclusief te blijven?

Wat betreft de prijzen van losse frames: ja die zijn niet misselijk, maar als ik het vergelijk met de prijzen en prijsontwikkeling die ik bij andere kleinere sporten zie dan loopt dat redelijk synchroon.
Hey Jurf,

Natuurlijk moeten ze op de vraag van de markt ingaan, maar waarom niet en-en?? Complete fietsen in grotere oplages en dan de schaak benefits ook in de losse frames laten doorwerken. Want schaalvergroting geeft betere prijzen toch?

En kosten van manufacturing stijgen? Ben ik het niet mee eens, zeker als je de volume toenames meeneemt. Wat ik er zelf van kan zien bij Ali en ook LightBicycle bijvoorbeeld is dat de prijzen van de producten eigenlijk heel stabiel zijn. Mijn wielenbouwer Zoran koopt velgen direct bij de makers op de vakbeurs in Duitsland, is al jaren constant. Kwaliteit is ook constant, mijn eerste setje is van 2012 of zo en was al heel strak.

Het product is wel door ontwikkeld en je koopt bijvoorbeeld nu voor dezelfde pak em beet 150-200$ een veel mooiere velg. Ze adverteren ook met duurdere velgen, maar de goedkope velg van nu is de dure velg van 2 jaar geleden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Allereerst een gelukkig 2020 en alle hieropvolgende jaren.

On topic:

Ook in 2020 hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. Ik hoop zelfs dat we het niet met elkaar eens zijn want dat houdt het lekker levendig en interessant. Graag wel elkaar in de waarde laten en met respect behandelen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Heckler40 schreef: wo 1 januari 2020, 19:01
Jurf schreef: wo 1 januari 2020, 18:28 @Heckler40

Anders gezegd, wat hadden ze dan moeten doen? Totaal niet ingaan op een vraag uit de markt en alleen losse frames moeten blijven leveren in kleine oplages om maar klein en exclusief te blijven?

Wat betreft de prijzen van losse frames: ja die zijn niet misselijk, maar als ik het vergelijk met de prijzen en prijsontwikkeling die ik bij andere kleinere sporten zie dan loopt dat redelijk synchroon.
Hey Jurf,

Natuurlijk moeten ze op de vraag van de markt ingaan, maar waarom niet en-en?? Complete fietsen in grotere oplages en dan de schaak benefits ook in de losse frames laten doorwerken. Want schaalvergroting geeft betere prijzen toch?

En kosten van manufacturing stijgen? Ben ik het niet mee eens, zeker als je de volume toenames meeneemt. Wat ik er zelf van kan zien bij Ali en ook LightBicycle bijvoorbeeld is dat de prijzen van de producten eigenlijk heel stabiel zijn. Mijn wielenbouwer Zoran koopt velgen direct bij de makers op de vakbeurs in Duitsland, is al jaren constant. Kwaliteit is ook constant, mijn eerste setje is van 2012 of zo en was al heel strak.

Het product is wel door ontwikkeld en je koopt bijvoorbeeld nu voor dezelfde pak em beet 150-200$ een veel mooiere velg. Ze adverteren ook met duurdere velgen, maar de goedkope velg van nu is de dure velg van 2 jaar geleden.

Enjoy!!
Vraag want ik weet dat niet: worden de Santa,s in China of in Taiwan gemaakt?
China controleert heel erg zijn prijzen en houdt die kunstmatig laag, Taiwan waar o.a Giant produceert doet dat niet, dat scheelt nogal een slok op een borrel (die wij betalen)..Dat verschil is groter als schaalvergroting opvangt.
Afbeelding

Verder deel ik deels je mening dat de losse frames goedkoper zouden kunnen en het lijkt of er wel heel erg word gekeken, krijgen we het ervoor als we iets heel geks vragen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie