BMC proto autodropper getest in Lenzerheide

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 13:20 Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Wel van tevoren even een bonenschotel nuttigen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 13:20
Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 12:46 Zal je zien dat je luchtreservoir halverwege je tocht van 6 uur leeg is. En je hem dus weer bij moet pompen.
Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Wat ik zeg, net op het moment dat je er op rekent dat dat ding naar beneden gaat is de lucht op. Dat zijn dan typisch van die afdalingen waar je echt niet meer even kan gaan zitten, want dan wil je 40 cm achter je zadel hangen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Nordin schreef: wo 14 augustus 2019, 13:47
zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 13:20 Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Wel van tevoren even een bonenschotel nuttigen.
:lol:

Dan mag je ook wel een fietsbroek met de nodige rek erin aandoen... :roll:
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 12:46
aurelius schreef: wo 14 augustus 2019, 11:31

Een bike zonder remote lockout van vork en demper valt voor mij af. Heerlijk, gelocked kunnen klimmen. Zeker als je bv 500-1000hm voor de boeg hebt, liefst geen liften gebruikt. Afgelopen 2 weken weer kunnen constateren in de bergen... En behalve een lock is relatief lichtgewicht dan trouwens ook wel errug fijn.
He, toevallig... ik bekijk het ook dus puur functioneel :winkie: ...
Nee, dat is niet functioneel. Je vindt het lekker, dat is iets heel anders.



Maar ik zeg nergens dat je geen dropper mag nemen die automatisch naar beneden gaat. Sterker nog, voor wedstrijdrijders zie ik een voordeel, omdat ze inderdaad vaak staande aan komen bij een nog lastigere passage. Alleen kan een toerist zich niet beroepen op dat voordeel. Wat niet weg neemt dat je er geen gebruik van mag maken als toerist.

Hooguit is deze uitvoering van BMC dus niet direct gericht op de toerist. Dat is mijn grootste klacht. Zal je zien dat je luchtreservoir halverwege je tocht van 6 uur leeg is. En je hem dus weer bij moet pompen. Natuurlijk is dat geen probleem, bij een auto op een lange reis moet je ook onderweg tanken. Maar praktisch is het niet, net op het moment dat je er op rekent dat de boel niet meer werkt... .

We zullen zien waar het naar toe gaat.
Sorry, maar wat een ontzettend slap ongefundeerd gelul. Een remote lockout is wel degelijk een meerwaarde. Ik durf te stellen dat als ik een marathon rijd (en die rij ik meer dan genoeg, op redelijk hoog niveau) dat de toevoeging van een remote lockout tov zonder (wat zowel op de vork als helemaal zonder kan betekenen) een degelijke meerwaarde heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

dirtbikertje schreef: wo 14 augustus 2019, 19:06 Sorry, maar wat een ontzettend slap ongefundeerd gelul. Een remote lockout is wel degelijk een meerwaarde. Ik durf te stellen dat als ik een marathon rijd (en die rij ik meer dan genoeg, op redelijk hoog niveau) dat de toevoeging van een remote lockout tov zonder (wat zowel op de vork als helemaal zonder kan betekenen) een degelijke meerwaarde heeft.
Euh, kun je dat onderbouwen? Want nu is het net "ontzettend slap ongefundeerd gelul"... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 19:10
dirtbikertje schreef: wo 14 augustus 2019, 19:06 Sorry, maar wat een ontzettend slap ongefundeerd gelul. Een remote lockout is wel degelijk een meerwaarde. Ik durf te stellen dat als ik een marathon rijd (en die rij ik meer dan genoeg, op redelijk hoog niveau) dat de toevoeging van een remote lockout tov zonder (wat zowel op de vork als helemaal zonder kan betekenen) een degelijke meerwaarde heeft.
Euh, kun je dat onderbouwen? Want nu is het net "ontzettend slap ongefundeerd gelul"... :roll:
In het kader van kinderachtigheid; wie deed de claim eerst :lol: ?

In het kader van daadwerkelijk onderbouwen; nee, ik kan oprecht toegeven dat ik dat niet met significante waarden kan onderbouwen, gezien er (tot mijn blijvende verbazing) bijzonder weinig wetenschap bestaat in de fietserij. Dus daar heb je me volledig. Maar het feit dat praktisch elke fietser die zichzelf serieus wedstrijdrijder noemt met een dergelijke setup aan de start staat zal ook puur en alleen sponsor belang zijn natuurlijk! :wink:

Verder laat ik mijn reactie voor wat het is, zonder verder te impliceren dat dit een feit is en geen mening :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

dirtbikertje schreef: wo 14 augustus 2019, 19:25
Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 19:10

Euh, kun je dat onderbouwen? Want nu is het net "ontzettend slap ongefundeerd gelul"... :roll:
In het kader van kinderachtigheid; wie deed de claim eerst :lol: ?

In het kader van daadwerkelijk onderbouwen; nee, ik kan oprecht toegeven dat ik dat niet met significante waarden kan onderbouwen, gezien er (tot mijn blijvende verbazing) bijzonder weinig wetenschap bestaat in de fietserij. Dus daar heb je me volledig. Maar het feit dat praktisch elke fietser die zichzelf serieus wedstrijdrijder noemt met een dergelijke setup aan de start staat zal ook puur en alleen sponsor belang zijn natuurlijk! :wink:

Verder laat ik mijn reactie voor wat het is, zonder verder te impliceren dat dit een feit is en geen mening :bier:
Je maakt je er erg makkelijk vanaf nadat je mij hebt beschuldigt van "ontzettend slap ongefundeerd gelul". Je zegt eigenlijk precies wat ik ook zeg: niet rationeel. Want functioneel win je er alleen tussen de oren mee. En dat maakt bij de wedstrijdrijder vaak het verschil.

Deze discussie hebben we eerder gevoerd. Toen kwamen 'we' met onderzoeken uit begin 2000 waar tot maximaal 2% verlies gemeten werd aan veersystemen. Op statische opstelling. Hooguit te vertalen naar een strakke asfaltweg.
De huidige demperafstelling en de veersystemen zelf zijn stukken efficiënter en het verlies zal dan ook tot niet eens een half procent beperkt zijn. Op strak asfalt EN als je niet als een chimpansee op de pedalen aan het rammen bent.

Mijn uitspraken zijn gedeeltelijk gebaseerd op testen in de diverse Duitse bladen van eind jaren negentig/begin 2000. Testen die je op het web inderdaad niet terug gaat vinden. Waar toen al bij sommige systemen op schotter geen verschil tot zelfs een voordeel voor geveerde fietsen gemeten werd. Ten opzichte van hardtail, gewichtsgecorrigeerd!! Zodra het echt terrein werd, was ieder veersysteem in het voordeel. De simpele conclusie is dan ook dat een lockout niet werkt.
Daarnaast heb ik zelf ook het 1 en ander gemeten zo rond 2005. Waar ik tot de foutmarge van het systeem (0,5%) ook geen verschil heb gemeten. In het terrein alleen maar voordelen (ondanks dat de wedstrijdrijders "voelden" dat ze duidelijk in het voordeel waren op de hardtail/ongeveerde fiets terwijl hun snelheid lager was en hartslag en vermogen hoger...).
Ja, je voelt een verschil als je een lockout inschakelt. En op een asfaltklim ga je misschien een half procentje winnen. Maar je bent jezelf voor de gek aan het houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 13:20
Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 12:46 Zal je zien dat je luchtreservoir halverwege je tocht van 6 uur leeg is. En je hem dus weer bij moet pompen.
Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Misschien co2 patronen toepassen, is ie leeg nieuwe er in en weer gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luc151 schreef: wo 14 augustus 2019, 21:02
zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 13:20
Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Misschien co2 patronen toepassen, is ie leeg nieuwe er in en weer gaan.
Je weet hoe slecht die dingen voor het milieu zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 19:40
dirtbikertje schreef: wo 14 augustus 2019, 19:25

In het kader van kinderachtigheid; wie deed de claim eerst :lol: ?

In het kader van daadwerkelijk onderbouwen; nee, ik kan oprecht toegeven dat ik dat niet met significante waarden kan onderbouwen, gezien er (tot mijn blijvende verbazing) bijzonder weinig wetenschap bestaat in de fietserij. Dus daar heb je me volledig. Maar het feit dat praktisch elke fietser die zichzelf serieus wedstrijdrijder noemt met een dergelijke setup aan de start staat zal ook puur en alleen sponsor belang zijn natuurlijk! :wink:

Verder laat ik mijn reactie voor wat het is, zonder verder te impliceren dat dit een feit is en geen mening :bier:
Je maakt je er erg makkelijk vanaf nadat je mij hebt beschuldigt van "ontzettend slap ongefundeerd gelul". Je zegt eigenlijk precies wat ik ook zeg: niet rationeel. Want functioneel win je er alleen tussen de oren mee. En dat maakt bij de wedstrijdrijder vaak het verschil.

Deze discussie hebben we eerder gevoerd. Toen kwamen 'we' met onderzoeken uit begin 2000 waar tot maximaal 2% verlies gemeten werd aan veersystemen. Op statische opstelling. Hooguit te vertalen naar een strakke asfaltweg.
De huidige demperafstelling en de veersystemen zelf zijn stukken efficiënter en het verlies zal dan ook tot niet eens een half procent beperkt zijn. Op strak asfalt EN als je niet als een chimpansee op de pedalen aan het rammen bent.

Mijn uitspraken zijn gedeeltelijk gebaseerd op testen in de diverse Duitse bladen van eind jaren negentig/begin 2000. Testen die je op het web inderdaad niet terug gaat vinden. Waar toen al bij sommige systemen op schotter geen verschil tot zelfs een voordeel voor geveerde fietsen gemeten werd. Ten opzichte van hardtail, gewichtsgecorrigeerd!! Zodra het echt terrein werd, was ieder veersysteem in het voordeel. De simpele conclusie is dan ook dat een lockout niet werkt.
Daarnaast heb ik zelf ook het 1 en ander gemeten zo rond 2005. Waar ik tot de foutmarge van het systeem (0,5%) ook geen verschil heb gemeten. In het terrein alleen maar voordelen (ondanks dat de wedstrijdrijders "voelden" dat ze duidelijk in het voordeel waren op de hardtail/ongeveerde fiets terwijl hun snelheid lager was en hartslag en vermogen hoger...).
Ja, je voelt een verschil als je een lockout inschakelt. En op een asfaltklim ga je misschien een half procentje winnen. Maar je bent jezelf voor de gek aan het houden.
Lars, je bent weer zeer eigenwijs en zelfs wat denigrerend bezig. Je doet je oude forumnaam behoorlijk eer aan.
Dus alle wedstrijdrijders houden zichzelf voor de gek/laten zich voor de gek houden?

Believe me, als die lock geen verbetering gaf voor een wedstrijdrijder, dan was ‘ie er al jaren geleden vanaf gehaald. Denk je ook niet? Welke wedstrijdrijders rijden zonder? Welke race/marathonfully-rijders hebben er geen op hun fiets zitten?
Hoe aardig is het om die hele groep weg te zetten als zichzelf voor de gek houdend?

Los daarvan: amateurs of fanatieke zondagrijders zoals ikzelf zouden niet kunnen ervaren wat ze nou eenmaal ervaren?
Als ik lock zit ik een tikje hoger op de fiets (geen sag meer), wat een iets fijnere en efficientere klimhouding met zich meebrengt, wat net wat krachtensparender klimt. Zeker als je bv 1,5u klimmen te gaan hebt.
En als ik lock kan ik hele stukken staand met meer kracht op de pedalen klimmen, bovendien zonder enig gedein te voelen van vork of demper. Ik kan staand zelfs stukjes omhoog sprinten zonder dat er iets irritant inveert. Heerlijk! Dat alleen al rechtvaardigt het bestaan van een lockout. Dat mensen het zo prettig vinden fietsen.
En als ik een worteltrap tegenkom, of keien, wat ben ik dan weer blij met de tractie van het ongelocked klimmen, dat vind ik net zo fijn! Heerlijk, dat gewoon kunnen kiezen.

Accepteer gewoon dat hordes rijders dat prettig vinden. En zeker, het zal zelfs ook een tik sneller zijn. Maar daar gaat het mij persoonlijk niet eens om. Misschien is het wel van wezenlijk belang voor degenen die om het podium vechten? Nog een goede reden om een lockout te monteren.

Het klimt en rijdt gelocked soms gewoon lekkerder. Heeft te maken met smaken en voorkeuren. Jij hebt misschien een andere smaak (weet ik natuurlijk wel zeker :winkie: ). Niks mis mee. Maar accepteer gewoon dat anderen gelocked rijden weer lekkerder/fijner vinden dan licht deinend rijden.

Wat is er eigenlijk uberhaupt tegen een lockout? Je hoeft ‘m niet te gebruiken als je niet wilt, toch?

Inmiddels noem je jezelf ‘Datingexpert tussen rijder en fiets’... ik vrees dat niet alle matches tussen rijder en fiets een match in heaven worden als we alleen zouden moeten afgaan op jouw inzichten. Maar gelukkig hoeven we dat ook niet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb nooit ontkent dat het 'lekkerder' is. Je mag er lekker mee blijven rijden.


Maar er komt geen enkel argument langs dat het daadwerkelijk beter is. En ik ken genoeg wedstrijdrijders die zich 'op gevoel' graag voor de gek laten houden, feiten dus gewoon negeren (tot de grootsten aan toe!). Dus accepteer dat het onzinnig is, dat je je zelf voor de gek aan het houden bent. Val mij er niet op aan tot je feiten hebt en geen onzin over dat wedstrijdrijders weten wat beter is. Laat staan dat 'zondagrijders' een idee hebben waar ze het over hebben... .

1 punt heb je gelijk in: de vering blijft hoger staan (achter!! Geen argument voor een lockout op de vork dus, sterker nog: een argument tegen een lockout op een vork dus!!). Dat is inderdaad een voordeel. Op asfalt dan... .


Stop nu met mij aanvallen, maar val de feiten aan. Je baseert je op je eigen inzicht dat veel te beperkt is. Je legt me woorden in de mond die ik nooit gebruikt heb... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Dacht wat te lezen over een dropper van BMC....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zijn we het toch weer ergens over eens...
De remote lock van demper en vork op mijn vorige fiets was stuk, is vervangen door een afzonderlijke lock voor de vork en een afzonderlijke lock voor de demper.
En inderdaad, ik klim zittend nog lekkerder met vering vork aan, zodat het front laag is, en demper gelocked, achterkant hoog dus. Tot ik staand ga klimmen, dan moet de vork natuuuurlijk op slot, he? Anders deint het teveel.

En verder blijf ik lekker tegen je ingaan, iemand moet je tenslotte weerwoord bieden, Lars. Je hebt niet alle waarheid in pacht.
En je hoeft je zeker niet aangevallen te voelen door iemand met zoveel beperkte kennis als ik :winkie: ...
Verder zwijg ik maar weer, kan het weer gaan over de dropper van BMC.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 14 augustus 2019, 22:38 Je hebt niet alle waarheid in pacht.
Die heb ik wel, je wil het echter niet begrijpen... Afbeelding



Geen moment waarop je met een goed argument komt. En ik ben de laatste die iemand gaat verbieden met iets onzinnigs te rijden. Ik houd het echter graag bij de feiten. Vanwege je eigen ervaring wil je echter niet zien dat het grote plaatje anders is, iets wat ik wel zie (geheel onbescheiden.. :roll: :winkie: )


En die zadelpen? Ach, leuk, maar gewoon een slechte uitvoering... . Hoe het beter moet? Als ik dat kon verzinnen... . Ik vind het idee van een pen die automatisch in gaat briljant, maar deze versie is daar ver van verwijderd... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Zo....en dan nu maar weer on-topic reacties op dropper van BMC. Reacties met feiten onderbouwd of gewoon op basis van gevoel zijn beiden mogelijk. Graag iedereen in zijn waarde laten en niet onnodig een confrontatie opzoeken. Beetje leven en laten leven en respect voor elkaar :bier: .
Plaats reactie