Anne Terpstra op weg naar Tokio

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jurriaan schreef: ma 5 oktober 2020, 18:13 Die wielbasis :o :o :o :o :o :o Vind je het gek dat Anne zo goed daalt.
En mist ze daardoor net de punch in de klim?
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met zo een lange wielbasis heb je een langere ketting nodig en dan komt de kracht van je crankstel pas later bij het achterwiel aan en ben je dus trager. Logisch toch :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Lars TB schreef: ma 5 oktober 2020, 21:14 Met zo een lange wielbasis heb je een langere ketting nodig en dan komt de kracht van je crankstel pas later bij het achterwiel aan en ben je dus trager. Logisch toch :bier:
:bier:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

:lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

bouwpakket schreef: ma 5 oktober 2020, 21:04
Jurriaan schreef: ma 5 oktober 2020, 18:13 Die wielbasis :o :o :o :o :o :o Vind je het gek dat Anne zo goed daalt.
En mist ze daardoor net de punch in de klim?
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Vergeleken met ons reed ze natuurlijk als een trein naar boven.

Maar in vergelijking met pauline won ze tijd op de afdaling, maar verloor het vervolgens allemaal weer in de klimmen.
Dus ik kan Jurriaan wel volgen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

KarinMTB schreef: di 6 oktober 2020, 14:40
bouwpakket schreef: ma 5 oktober 2020, 21:04
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Vergeleken met ons reed ze natuurlijk als een trein naar boven.

Maar in vergelijking met pauline won ze tijd op de afdaling, maar verloor het vervolgens allemaal weer in de klimmen.
Dus ik kan Jurriaan wel volgen.
Kan jij mij dan uitleggen wat "die wielbasis" voor invloed heeft op "de punch" van Anne?

Dat ze in vergelijking met Pauline het iets minder deed in de klimmen was duidelijk. Jurriaan legt een verband tussen de wielbasis van de fiets van Anne en minder punch hebben. Dat vind ik heel bijzonder
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

De reactie hierboven is niet heel serieus ga ik vanuit *hik*.
Ben zelf ook best neiuwsgierig naar de uitleg.

Mijn eigen redenering zou zijn dat er meer buiten het middelpunt zit wat in de weg zit bij de pedal?
Als je het in het extreme trekt. Een fiets van 2,5 meter lang lijkt mij zeer onprettig klimmen.

(en aangezien ze daar zich al zorgen maken of de grammetjes)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Theoretisch zou een lange achtervork in zoverre een voordeel bieden dat het gewicht van de rijdster ver voor de achteras zit en dat je dus niet krampachtig voorover hoeft te zitten om het voorwiel aan de grond te houden. Waardoor je 'gemoedelijker' kunt klimmen. Zie ook de heuvelklim crossmotoren bijvoorbeeld.

Nadelen zitten er hooguit in dat de wendbaarheid erg gaat afnemen en dat je eerder met pedalen obstakels gaat raken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bouwpakket schreef: ma 5 oktober 2020, 21:04
Jurriaan schreef: ma 5 oktober 2020, 18:13 Die wielbasis :o :o :o :o :o :o Vind je het gek dat Anne zo goed daalt.
En mist ze daardoor net de punch in de klim?
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Verder dan een vraag kwam mijn kronkel niet. Op het oog leek klimmen haar meer moeite te kosten. Gewicht kan ook mee spelen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jurriaan schreef: di 6 oktober 2020, 21:41
bouwpakket schreef: ma 5 oktober 2020, 21:04
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Verder dan een vraag kwam mijn kronkel niet. Op het oog leek klimmen haar meer moeite te kosten. Gewicht kan ook mee spelen.
Waarom zoek je nu wéér een oorzaak in het materiaal?

Zou het zo kunnen zijn dat ze gewoon minder sterk was dan de winnares? Net als de rest?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

◼︎ Go round the outside.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Wat een gaaf frame en mooie specs. Ik zou zelf niet met zo'n frame gaan rijden maar bij haar past het perfect :-q
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 6 oktober 2020, 21:41
bouwpakket schreef: ma 5 oktober 2020, 21:04
Maar goed dat je er een vraagteken achter zet en geen uitroepteken. Ik vraag me af wat je gedachtekronkel is. En ik heb even gemist waar (nummer twee van deze wedstrijd) punch bergop gemist heeft
Verder dan een vraag kwam mijn kronkel niet. Op het oog leek klimmen haar meer moeite te kosten. Gewicht kan ook mee spelen.
Heb ff naar dag geo lijstje zitten kijken maar die frames lijken inderdaad enorm :o Maar ik heb ook geen idee wat normaal is voor XC wedstrijdframes. Op de xl zou ik languit voorover liggen en ben toch 1.91
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je ziet ook dat het zadel van Anne haar fiets geheel naar voren geschoven staat. Ergens kun je dus vraagtekens zetten bij de juistheid van de geometrie... .

En als je Sina Fei op haar fiets zag zitten, dan weet je zeker dat ze het niet echt menen bij Ghost :o
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
v_schultinge

Lars TB schreef: wo 7 oktober 2020, 11:43 Je ziet ook dat het zadel van Anne haar fiets geheel naar voren geschoven staat. Ergens kun je dus vraagtekens zetten bij de juistheid van de geometrie... .

En als je Sina Fei op haar fiets zag zitten, dan weet je zeker dat ze het niet echt menen bij Ghost :o
Hoe ver je, je zadel naar voren hebt, heeft volgens ook te maken met persoonlijke voorkeur en fysieke eigenschappen. De ene zit graag wat verder naar achter, de ander graag recht boven de crank. De ene zit graag wat gestrekter, de volgende weer wat rechter op. Ik zou daar niet meteen een link leggen naar de geometrie, maar ik ben natuurlijk geen expert.
Plaats reactie