Titanium, f*ck yeah!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Robertdj schreef: vr 3 mei 2019, 11:49 Ja hoor, hebben we hier net een 5 assige cnc freesmachine gekocht, gelijk achterhaald! :lol:
Nah, daar kun je nog hele mooie dingen mee maken 8)

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Metaal printen ja, het heeft beslist de toekomst alleen nu nog niet. Ik ben er vorig jaar voor mijn werk ook mee bezig geweest maar het is nog geen concurent voor cnc draai of freeswerk, ten minste niet de producten die wij maken.
bovendien de animaties hierboven geven geen reeel beeld van hoe een product uit een printer komt. Vaak moet je b.v. montagevlakken nog weer na bewerken omdat ze eenvoudig te ruw zijn. Een printer bouwt laagjes, de zijkant is dus betrekkelijk ruw.
maar zo als gezegd, het heeft beslist de toekomst en wij stappen ook zeker in alleen nu nog niet.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Luc151 schreef: zo 5 mei 2019, 17:46 Metaal printen ja, het heeft beslist de toekomst alleen nu nog niet. Ik ben er vorig jaar voor mijn werk ook mee bezig geweest maar het is nog geen concurent voor cnc draai of freeswerk, ten minste niet de producten die wij maken.
bovendien de animaties hierboven geven geen reeel beeld van hoe een product uit een printer komt. Vaak moet je b.v. montagevlakken nog weer na bewerken omdat ze eenvoudig te ruw zijn. Een printer bouwt laagjes, de zijkant is dus betrekkelijk ruw.
maar zo als gezegd, het heeft beslist de toekomst en wij stappen ook zeker in alleen nu nog niet.
Bedoel je concurerent qua prijs/arbeid of ook kwaliteit?
In sommige braches maakt prijs natuurlijk niets uit.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Wij doen in c n c draai en freeswerk, ik heb een aantal wat complexere producten die we al langer maken vergeleken met de geprinte versie ervan. Als is alles meeneemt, dus ook dat je sommige vlakken nog moet nabewerken ben je met printen nog steeds duurder uit.
Maar bij welke producten maakt kostprijs niets uit? Die wil ik wel in opdracht.
nog een kleine toevoeging, geprinte schroefdraad is vrijwel onbruikbaar, te onnauwkeurig.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bv Formule 1 het maken van bepaalde supercars, daar zit niet echt een limiet aan.
Luxe jachten etc. Er is echt wel een kleine markt waar prijs vrijwel geen rol speelt.

Schroefdraad kan ik me iets bij voorstellen, maar ook dat zal verbeteren.
Het staat nog in de kinderschoenen. Mooie intressante techniek.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: ma 6 mei 2019, 12:22 Bv Formule 1 het maken van bepaalde supercars, daar zit niet echt een limiet aan.
Luxe jachten etc. Er is echt wel een kleine markt waar prijs vrijwel geen rol speelt.
En om bij titanium te blijven:

Afbeelding

:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Die crank heb ik pas op een Cervelo S5 gemonteerd van een maat. Mooi ding!
Dat is er dus zo eentje waarbij prijs tot zekere maten ondergeschikt is.

1500 euro zonder bladen en spider dat dan wel, zit er wel een hele enkelzijdige stages bij.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Cube-Elite schreef: di 7 mei 2019, 13:44 Die crank heb ik pas op een Cervelo S5 gemonteerd van een maat. Mooi ding!
Dat is er dus zo eentje waarbij prijs tot zekere maten ondergeschikt is.

1500 euro zonder bladen en spider dat dan wel, zit er wel een hele enkelzijdige stages bij.
Volgens mij heeft Lars er ook ervaring mee :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Men probeert vaak AM (Additive Manufacturing, officiële benaming) te vergelijken met (CNC) draaien en frezen.
Hier sla je echter de plank compleet mis. AM levert pas meerwaarde op als je een product compleet gaat herontwerpen. Als je een frees deel gaat printen ben je NOOIT beter / goedkoper uit.

Het is dus wachten tot AM helemaal is geaccepteerd en de bijbehorende ontwerp vrijheid ook meegegeven wordt aan de constructeurs van de toekomst (studenten dus).

Het Duitse APworks (broertje van Airbus) heeft (delen van) een frame van een elektrische motor geprint welke een stuk lichter was dan zijn gefreesde voorganger. Echter zoals al eerder benoemd zijn de kosten nog te hoog.
Plaats reactie