Titanium, f*ck yeah!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!

Moderators: Rogier, Bommie

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9614
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 2 mei 2019, 21:27

Afbeelding

Geprint titanium. Verzin het maar, geen mogelijkheid te gek!!


Iets meer hier:
https://www.pinkbike.com/news/eight-bik ... ralia.html
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

do 2 mei 2019, 22:05

Deed Charge al in 2013 .... kwaliteit wordt langzaam beter, maar nog geen echt goed alternatief voor CNC voor de meeste parts.


Afbeelding

https://road.cc/content/news/84238-vide ... being-made
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9614
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 2 mei 2019, 22:16

yo-eddy schreef:
do 2 mei 2019, 22:05
Deed Charge al in 2013 .... kwaliteit wordt langzaam beter, maar nog geen echt goed alternatief voor CNC voor de meeste parts.
Dat weet ik, net als Robotbike/Atherton Bikes doet met de 'lugs'. Maar het mooie is dat je de vooruitgang ziet in de jaren en dat ding een heel slimme stap is voor de versteviging van parts. Natuurlijk ook niets nieuws als je 3D-printen volgt, maar mooi om te zien dat ze er ook bij bikes druk mee bezig zijn!
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 09:44

CNC is mooi maar additive manufacturing heeft een echte toekomst, op mijn werk hebben we een Ti 3D printer in gebruik. Er draaien al machines in productie met geprintte parts die anders weken levertijd zouden hebben, het betaalt zichzelf.

Er wordt ook R&D gedaan, en printen neemt de traditionele beperkingen van plaat en buis en CNC juist weg. Je bepaalt de belastingen en plaatst het materiaal aalleen daar waar het nodig is. Zoals altijd komt extra vrijheid met complexiteit, de grote machines komen met hun eigen software en die krijgt om het jaar een serieuze update. Het gaat hard.

Wen er maar vast aan, de wereld gaat er anders uitzien, constructies gaan meer op planten lijken. De plaatjes hier beneden zijn optimalisatie van klassieke parts die nog aan andere "buizen en platen" gemonteerd worden. Als er vanaf nul geintegreerd wordt gedacht print je hele assemblies zodat er veel minder gemonteerd hoeft te worden.

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
common sense was never common
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

vr 3 mei 2019, 11:49

Ja hoor, hebben we hier net een 5 assige cnc freesmachine gekocht, gelijk achterhaald! :lol:

Sowieso een artikel met hoog nsfw gehalte.

Dacht even dat het een project12 was...
Afbeelding

Fillet brazed porno!
Afbeelding
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 12:33

Heckler40 schreef:
vr 3 mei 2019, 09:44
CNC is mooi maar additive manufacturing heeft een echte toekomst, op mijn werk hebben we een Ti 3D printer in gebruik. Er draaien al machines in productie met geprintte parts die anders weken levertijd zouden hebben, het betaalt zichzelf.

Er wordt ook R&D gedaan, en printen neemt de traditionele beperkingen van plaat en buis en CNC juist weg. Je bepaalt de belastingen en plaatst het materiaal aalleen daar waar het nodig is. Zoals altijd komt extra vrijheid met complexiteit, de grote machines komen met hun eigen software en die krijgt om het jaar een serieuze update. Het gaat hard.

Wen er maar vast aan, de wereld gaat er anders uitzien, constructies gaan meer op planten lijken. De plaatjes hier beneden zijn optimalisatie van klassieke parts die nog aan andere "buizen en platen" gemonteerd worden. Als er vanaf nul geintegreerd wordt gedacht print je hele assemblies zodat er veel minder gemonteerd hoeft te worden.

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi en opent zeker nieuwe mogelijkheden, alleen is de materiaal structuur op dit moment minder geschikt dan bijvoorbeeld CNC gefreesde delen uit een gegoten blok titanium.

Maar de ontwikkeling gaat snel en we houden het zeker in de gaten.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7223
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 12:44

Zeg Heckler en Robert, die machines kunnen jullie vast ook wel voor kleine klusjes na werktijd inzetten, toch? :winkie: :wink:
Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

vr 3 mei 2019, 12:51

suravida schreef:
vr 3 mei 2019, 12:44
Zeg Heckler en Robert, die machines kunnen jullie vast ook wel voor kleine klusjes na werktijd inzetten, toch? :winkie: :wink:
Dacht daar natuurlijk gelijk aan. :-q
We hebben hem pas net en mijn collega is druk bezig met instellingen enzo (komt stiekem toch wel wat bij kijken).
Maar op termijn is er hopelijk wel wat mogelijk. :-D
Heckler40
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 13:01

yo-eddy schreef:
vr 3 mei 2019, 12:33
Mooi en opent zeker nieuwe mogelijkheden, alleen is de materiaal structuur op dit moment minder geschikt dan bijvoorbeeld CNC gefreesde delen uit een gegoten blok titanium.

Maar de ontwikkeling gaat snel en we houden het zeker in de gaten.
Ik zeg Roy kom eens kijken, de cutting edge gaat echt heel erg hard. Als ik zie wat er al draait bij ons hebben ze de structuur wel onder controle, de kosten is een ander verhaal...... En even hobbyen is er bij ons niet echt bij vrees ik. Maar who knows.

Voorbeeld van integreren van het web:
Afbeelding

en deze voor de bikers:
Afbeelding

Enjoy!!
common sense was never common
Heckler40
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 13:10

Empire bikes is al bezig met een fabrikant van equipment Renishaw

Afbeelding

Afbeelding

Teveel vrije tijd, :winkie: :winkie:
common sense was never common
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9614
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vr 3 mei 2019, 13:44

Renishaw levert ook Robotbikes/Atherton volgens mij!
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Zwart, rood en een scharnierpunt

vr 3 mei 2019, 14:03

Leuk, dat spiderman-design maar een nachtmerrie om schoon te maken :roll:
Pivot
Dartmoor
Propain

-Life begins at the end of your comfort zone-
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 14:20

Heckler40 schreef:
vr 3 mei 2019, 13:01

Ik zeg Roy kom eens kijken, de cutting edge gaat echt heel erg hard. Als ik zie wat er al draait bij ons hebben ze de structuur wel onder controle, de kosten is een ander verhaal...... En even hobbyen is er bij ons niet echt bij vrees ik. Maar who knows.
Wat ik zeg, zeker interessant. Maar ik zie vooral renders en die blijven altijd wel heel :wink:
Die Charge drop-outs zijn voor een groot deel gebroken (maar dat was jaren terug).
Dit gaat zeker groeien in de fietsindustrie. Ben wel altijd benieuw op welke vlakken het de meeste voordelen gaat geven.
Kosten aspect zal snel verbeteren, het is een redelijk efficiente manier van materiaal gebruik, weinig restafval (alleen de support bridges) zal nog wel nabewerking nodig hebben voor bepaalde esthetiek.

En met de structuur bedoel ik vooral, wat doet het materiaal als je er b.v. een buis aan last. Puur Ti is nogal bros/hard daarom worden er ook verschillende legeringen gebruikt voor het frezen en/of buizen trekken van titanium.
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 15:05

TenZNL schreef:
vr 3 mei 2019, 14:03
Leuk, dat spiderman-design maar een nachtmerrie om schoon te maken :roll:
Ja, gewoon een rendertje "omdat het kan" voegt niets toe in mijn ogen
Heckler40
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 16:21

yo-eddy schreef:
vr 3 mei 2019, 14:20
En met de structuur bedoel ik vooral, wat doet het materiaal als je er b.v. een buis aan last.
Daar zit em de kneep, niet aan lassen denken, who needs buizen? 8)

Ik weet dat ik overdrijf, we kunnen nog niet een goed frame met alle nodige eigenschappen van buizen met AM maken. Maar dat hoeft ook niet. De crux is hier niet in beperkingen te denken maar in mogelijkheden en kijken waar het toe leidt. Er kunnen dingen die we nog niet voor mogelijk houden, we moeten ons denken eerst loslaten. De grenzen worden verlegd.

Enne, ik ga van het weekeinde op mijn ouderwets gelast buizenframe een fijn rondje doen :winkie:

Enjoy!!
common sense was never common
Plaats reactie