Pole Stamina 140

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het is al eind April en we hebben nog geen 2020 modellen trheads in nieuws. :lol:

Er is anders wel nieuws zat, de mannen van Pole zitten bijvoorbeeld niet stil. Dit is hun nieuwste worp, de Stamina 140. Wat is gebleven is het mad sciëntist frame in raw aluminium en de extreme geometrie. Nieuw is een 140mm 29” zeg maar “allround” trailbike package, En ik vind deze er heel fraai bijstaan, beter gelukt als geheel, zonder veel karakter in te leveren.

Afbeelding

Mooie details ook weer:
Afbeelding

En een nieuwe lay-out van de vering:
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi frame idd alleen die prijs, nog ex tax ook...
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Hele vette fiets, zou hem graag willen hebben mocht mn Smuggler in 2en breken.

Op de Pole site nu al in de sale, 3200eu voor een frameset. Koopje natuurlijk :o
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik kwam een tijdje terug iemand op een Machine tegen op de trail. Frame even goed bekeken, erg mooi qua details maar ben niet zo'n fan van de vorm van die bovenbuis. Qua vormgeving vind ik deze Stamina net wat strakker.

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar iets nieuws en dit interesseert mij wel. Ik ben vooral benieuwd hoe dit zich op de lange termijn gaat ontwikkelen. Het gerobotiseerde productieproces is interessant, wat ik ervan begrijp worden frames min of meer op bestelling gemaakt en wordt het ontwerp continu aangepast/verbeterd. Nog weinig info uit de praktijk over duurzaamheid. De Evolink frames van Pole bleken hier op de Shore niet goed bestand tegen de ruige trails.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ze zijn wel een beetje doorgeschoten in het low gedeelte van long, slank and low. Een zitbuis van 440mm op de XL is wel heel erg kort, en zet dit frame voor de langere mensch buitenspel. Jammer, de techniek achter het frame vind ik namelijk wel interessant.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: di 23 april 2019, 12:24 Ze zijn wel een beetje doorgeschoten in het low gedeelte van long, slank and low. Een zitbuis van 440mm op de XL is wel heel erg kort, en zet dit frame voor de langere mensch buitenspel. Jammer, de techniek achter het frame vind ik namelijk wel interessant.
Bedoeling is dat je een dropper met 200 mm drop monteert!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Lars TB schreef: di 23 april 2019, 13:55
Bedoeling is dat je een dropper met 200 mm drop monteert!
Dat snap ik Lars, maar met een afstand van 85cm tussen hart trapas en bovenkant zadel (wat nog niet eens zo extreem is), steekt de zadelpen simpel te ver uit het frame. Voor een XL was een zitbuis van om een nabij 480mm beter geweest. De verhouding tussen de lengte van het frame en de lengte van de zitbuis is helaas zoek geraakt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nordin schreef: di 23 april 2019, 14:49
Lars TB schreef: di 23 april 2019, 13:55
Bedoeling is dat je een dropper met 200 mm drop monteert!
Dat snap ik Lars, maar met een afstand van 85cm tussen hart trapas en bovenkant zadel (wat nog niet eens zo extreem is), steekt de zadelpen simpel te ver uit het frame. Voor een XL was een zitbuis van om een nabij 480mm beter geweest. De verhouding tussen de lengte van het frame en de lengte van de zitbuis is helaas zoek geraakt.
frame 440, dropper met 200mm drop en cranks van 175mm ...... daar komt nog de clamp, zadelhoogte en strop vd dropper bij ...... ik denk datje dan de 85cm wel voorbij bent ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

yo-eddy schreef: di 23 april 2019, 15:43
Nordin schreef: di 23 april 2019, 14:49

Dat snap ik Lars, maar met een afstand van 85cm tussen hart trapas en bovenkant zadel (wat nog niet eens zo extreem is), steekt de zadelpen simpel te ver uit het frame. Voor een XL was een zitbuis van om een nabij 480mm beter geweest. De verhouding tussen de lengte van het frame en de lengte van de zitbuis is helaas zoek geraakt.
frame 440, dropper met 200mm drop en cranks van 175mm ...... daar komt nog de clamp, zadelhoogte en strop vd dropper bij ...... ik denk datje dan de 85cm wel voorbij bent ;)
Hoho 85cm HART trapas bovenkant zadel.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik snap niet helemaal wat het uitmaakt. Dan steekt je 200mm dropper iets verder uit het frame, so what. Waarom is het beter als je bovenbuis hoger aansluit. Het enige wat je daarmee bereikt is minder standover.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je zegt dat een fiets er nou eenmaal beter uit ziet met een geslammed zadel (slam that saddle! nieuwe rage!), maar dan doe je dat toch even voor de foto :D
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Makkelijk schreef: di 23 april 2019, 16:06 Ik snap niet helemaal wat het uitmaakt. Dan steekt je 200mm dropper iets verder uit het frame, so what. Waarom is het beter als je bovenbuis hoger aansluit. Het enige wat je daarmee bereikt is minder standover.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je zegt dat een fiets er nou eenmaal beter uit ziet met een geslammed zadel (slam that saddle! nieuwe rage!), maar dan doe je dat toch even voor de foto :D
Je wil in ieder geval bereiken dat je dropper de minimale insteeklengte in het frame haalt, wanneer je zadel op de goede rijhoogte zit. Met een te korte zitbuis kan dat lastig worden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

baron062 schreef: di 23 april 2019, 15:46
yo-eddy schreef: di 23 april 2019, 15:43

frame 440, dropper met 200mm drop en cranks van 175mm ...... daar komt nog de clamp, zadelhoogte en strop vd dropper bij ...... ik denk datje dan de 85cm wel voorbij bent ;)
Hoho 85cm HART trapas bovenkant zadel.
:-{ ....... sorry, niet scherp van mij.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kapitein Iglo schreef: di 23 april 2019, 16:10
Makkelijk schreef: di 23 april 2019, 16:06 Ik snap niet helemaal wat het uitmaakt. Dan steekt je 200mm dropper iets verder uit het frame, so what. Waarom is het beter als je bovenbuis hoger aansluit. Het enige wat je daarmee bereikt is minder standover.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je zegt dat een fiets er nou eenmaal beter uit ziet met een geslammed zadel (slam that saddle! nieuwe rage!), maar dan doe je dat toch even voor de foto :D
Je wil in ieder geval bereiken dat je dropper de minimale insteeklengte in het frame haalt, wanneer je zadel op de goede rijhoogte zit. Met een te korte zitbuis kan dat lastig worden.
Hmmm, maar als ik dan kijk naar m'n eigen fall line 200mm, daar is eerder de maximale insteek een probleem.. het is een grote dropper!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je 85 cm nodig hebt wordt het inderdaad moeilijk.
Lengte Fall Line 200mm is 56 cm, min insertion 18 cm. Kan dus maximaal 56 - 18 = 38 cm uitsteken. 38 + 44 = 82 cm.
Lengte One Up 210 mm is 54 cm, min insertion 15 cm. 54 - 15 = 39 cm. 39 + 44 = 83 cm.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Je vergeet de dikte van het zadel er nog bij te tellen, dat zal minimum +/-50mm zijn. Dan kom je er weer wel. Veel overschot heb je wel niet :-D
Plaats reactie