Nieuwe Lastechniek 7075alu.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat gaat al die extra stijfheid wat ik steeds lees met comfort en demping van een frame doen?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jurf schreef: za 16 maart 2019, 12:33 Wat gaat al die extra stijfheid wat ik steeds lees met comfort en demping van een frame doen?
Metalen frames hebben geen demping in het materiaal zelf.

En sterkte is niet hetzelfde als stijfheid. Maar met een frame van sterker materiaal kan je een even stijf frame bouwen met een lager gewicht (zie antwoord Lars TB)
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 maart 2019, 11:37 Nee, natuurlijk niet. maar als heel de prodoductie eerst een paar uur in de oven moet voordat die het magazijn in kan, dan levert dat toch extra tijd, dus kosten op. 6000 alu behoeft geen temp.behandeling na het lassen, dus dat is nu het materiaal waar ze voor kiezen. Ze willen best switchen naar 7075, als wij de meerprijs maar betalen.
Het zal iets duurder zijn en er moet natuurlijk voor betaald worden.
Maar als er een lichter/sterker/stijver frame van gemaakt wordt, dan doen mensen dat graag.
Carbon frames worden ook genoeg verkocht en die zijn zelfs veel duurder.

Mijn eerste mountainbike die ik kocht, was een Trek 8000 uit 1994.
Dat was een gelijmd 7075 frame (T6) en zat qua prijs veel dichter bij hun stalen frames, dan bij die van carbon.
(Dat was nog in de tijd, dat een goed aluminium frame duurder was dan een goed stalen frame.)
Nu kunnen ze het dus lassen en gaat de prijs nog verder naar beneden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben benieuwd.
Het prijsverschil tussen een top alu frame en een een gemiddeld carbonframe is klein. Daar zou dit dan tussen moeten passen, of het 7075 frame moet een gem.carbon frame in technische zin overtreffen, zoals de huidige alu frames de budget carbon frames ook overtreffen.

We gaan het meemaken.
Maar met deze techniek hoeft 7075 niet meer gelijmd te worden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie