SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Het mooiste van dit hele AXS systeem is dat het voor vrijwel Mountainbike & Road/CX/Gravel uitwisselbaar is,gravel bike rijders kunnen nu ook gewoon met een SRAM Eagle 10-50t cassette met Eagle AXS derailleur gebruiken in combinatie met SRAM RED AXS dropbar shifters.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Trekrules schreef: do 7 februari 2019, 20:05 Het mooiste van dit hele AXS systeem is dat het voor vrijwel Mountainbike & Road/CX/Gravel uitwisselbaar is,gravel bike rijders kunnen nu ook gewoon met een SRAM Eagle 10-50t cassette met Eagle AXS derailleur gebruiken in combinatie met SRAM RED AXS dropbar shifters.
Ik zat ook al aan wat mogelijkheden te denken: 10-35 op de mountainbike, racederailleur met mtb-shifter. Wel een XDR-achternaaf gebruiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jeroentune schreef: do 7 februari 2019, 16:40 Voordat ik de hele bende over me heen krijg .. ik ben electronica liefhebber en werk zelfs met allerlei electronica ..

Nu de vraag : Waarom ??? Waarom heb ik electronisch Schakelen nodig ? Wat is er mis met het huidige systeem ? wat gaat het mij extra brengen ?

Ik kan werkelijk niks bedenken .

Draadloos ? ... klink als een voordeel. maar bij goed onderhoud zou een kabel toch altijd blijven werken ..
Sneller ? Echt ? moet het NOG sneller , met de betere sram en shimano groepen schakel je toch heel snel , ik ben wellicht te simpel maar als je in een verkeerde versnelling zit heb je te laat geschakeld, dat zit echt niet in mili secondes , dat zit in vooruitdenken.
beter ? wat is de definitie van beter schakelen ? meet gevoel ? betere reactie ?

zeg t maar .


ooh Nadelen .. ergens midden op een berg staan met lega accus .. Water en elektronica gaan niet samen .. vroeg of laat krijg je een keer storing. storing van buiten af , bluetooth of Wfi Jammers enz ..

Ik begrijp t echt niet . . maar dat zal echt aan mij liggen .
In de diverse tests/rij-impressies staat ook gewoon het antwoord: omdat het in de praktijk toch wel heel erg lekker rijdt! Vooral die van NSMB.com is daarin erg, erg duidelijk!

En precies dat heb ik ook met bijvoorbeeld Di2: werkt werkelijk briljant in de praktijk. Inderdaad beter dan de mechanische uitvoering. Nodig? Nee, maar wel fantastisch. Ik zou er prima aan kunnen wennen als Shimano het niet zo nodeloos gecompliceerd gemaakt had.

SRAM ASX? Hmmm, wie weet. Maar ik rijd nu bewust 11 sp omdat ik 12 sp al niet als een voordeel zie. Maar de elektronische versie van 12 sp zie ik dan wel als een volgende stap. Gebaseerd op de ervaring met Di2. Maar nog steeds niet nodig. Voorlopig dus niet in huize TB.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het kleurt anders wel heel fraai bij je cranks....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 7 februari 2019, 20:25 Het kleurt anders wel heel fraai bij je cranks....
1 nier minder is niet zo problematisch... Die 2e ben ik iets zuiniger op :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

jeroentune schreef: do 7 februari 2019, 16:40 Ik kan werkelijk niks bedenken .
Ik wel. Afgelopen weken toch ook weer verschillende mensen gezien die niet meer konden schakelen omdat er water in hun derailleurkabel was gelopen en vervolgens bevroren :wink:
jeroentune schreef: do 7 februari 2019, 16:40 Draadloos ? ... klink als een voordeel. maar bij goed onderhoud zou een kabel toch altijd blijven werken ..
Ah, nog een voordeel: GEEN onderhoud :wink:
jeroentune schreef: do 7 februari 2019, 16:40 Sneller ? Echt ? moet het NOG sneller , met de betere sram en shimano groepen schakel je toch heel snel , ik ben wellicht te simpel maar als je in een verkeerde versnelling zit heb je te laat geschakeld, dat zit echt niet in mili secondes , dat zit in vooruitdenken.
beter ? wat is de definitie van beter schakelen ? meet gevoel ? betere reactie ?
Sneller schakelen, nauwkeuriger schakelen (eigenlijk nooit misschakelen), niet nadenken over ideale kettinglijn bij dubbel of triple voorderailleur (dat doet het systeem voor je), daardoor ook minder slijtage.
jeroentune schreef: do 7 februari 2019, 16:40 ooh Nadelen .. ergens midden op een berg staan met lega accus .. Water en elektronica gaan niet samen .. vroeg of laat krijg je een keer storing. storing van buiten af , bluetooth of Wfi Jammers enz ..
In 4 jaar tijd nu 2x storing gehad met di2, waarvan 1x door gebruik slechte USB oplader. Vind ik niet echt schokkend. En van water ook nog nooit last gehad. Tot nu toe voor mij meer voordelen dan nadelen en de prijs heb ik er voor over.

Zou de AXS shifter wel eens willen vergelijken met de di2 shifter. 1 paddle voor zowel op- als afschakelen lijkt me toch wel even wennen en benieuwd of dit met dikke winterhandschoenen ook nog lekker werkt. Aan de andere kant vind ik die sprint shift aan de voorkant van de shifter (te bedienen met wijsvinger) wel een mooi iets. Dat vind ik nog steeds een gemis t.o.v. mijn vorige (mechanische) push/pull shifters.

Batterijduur van 20 uur (reken maar op de helft bij veel schakelen of koud weer?) vind ik dan wel weer minder. Di2 laad ik eens in de zoveel maanden op en dan zit ik vaak nog pas op de helft van de capaciteit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bevroren kabels, dat heb ik werkelijk nog nooit gehad. En ik fiets pas sinds 1982 op derailleurfietsen ;-)

Vorig jaar een proefrit gemaakt op een fiets met XT Di2 1x11.
Dat schakelde prima, maar ik vond het niet schokkend beter dan een kabelbediende uitvoering. En ik geef nog steeds duidelijk de voorkeur aan een draaishifter boven knopjes, zelfs Di2.

Daar bovenop nog eens de forse prijs en voorlopig zie ik mezelf echt niet aan het electronisch schakelen gaan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Elektronische draaishifter moet geen probleem zijn om te maken. Dat is een kwestie of sram daar zin in heeft.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Marke schreef: vr 8 februari 2019, 10:49 Elektronische draaishifter moet geen probleem zijn om te maken. Dat is een kwestie of sram daar zin in heeft.
In feite heeft Sram tijdens de ontwikkeling van Eagle AXS al met een wireless gripshift geëxperimenteerd,voor als nog zijn ze de daar niet meer verder mee door gegaan & niemand weet wanneer ze erop terug komen voor in de nabije toekomst.
Afbeelding
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: vr 8 februari 2019, 10:29 Bevroren kabels, dat heb ik werkelijk nog nooit gehad. En ik fiets pas sinds 1982 op derailleurfietsen ;-)

Vorig jaar een proefrit gemaakt op een fiets met XT Di2 1x11.
Dat schakelde prima, maar ik vond het niet schokkend beter dan een kabelbediende uitvoering. En ik geef nog steeds duidelijk de voorkeur aan een draaishifter boven knopjes, zelfs Di2.

Daar bovenop nog eens de forse prijs en voorlopig zie ik mezelf echt niet aan het electronisch schakelen gaan...
Schakelkabel niet - wel een bevroren remkabel op de stadsfiets, vorige week. Kom je ook pas achter op het moment dat je die nodig hebt.. :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het zal misschien best wel goed werken, maar voor die €2.000,- koop ik toch echt liever een mooi fietsje!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

kermit schreef: vr 8 februari 2019, 10:29 Bevroren kabels, dat heb ik werkelijk nog nooit gehad. En ik fiets pas sinds 1982 op derailleurfietsen ;-)
Mooi-weer fietser zeker? :lol:
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Wel een heel mooi systeem.
Erg duur alleen, al snap ik dat ook wel weer want met 5 jaar ontwikkeling + kosten om zoiets te produceren etc ben je aardig wat geld kwijt.

Vind het persoonlijk een mooiere optie dan Di2 (niet mee gereden) mede omdat het compleet draadloos is.
Bij Di2 heb ik toch het idee van: elektronisch schakelen maar vanaf mn stuur naar de achter derrie loopt er toch een kabel, en of dat nou een elektra kabel of stalen kabel is maakt mij dan niet zoveel uit persoonlijk.

Voornamelijk het draadloze gebeuren gaat de fiets echt ''opruimen'' en rustiger laten ogen.

Hopelijk over een paar jaar dat het of goedkoper is of dat een of twee andere groepen deze techniek ook kunnen gebruiken.
En dan kunnen we het eens op de eigen fiets gaan proberen.

Maar voor nu: te duur.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het lijkt er inderdaad erg op dat de hele ketting en de cassette dezelfde afwerking hebben als de huidige eagle powerlinkjes. Ik ben benieuwd hoe dat blijft, want dat spul slijt er bij mij redelijk snel af. Die goudkleurige coating blijft beter intact.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvo schreef: vr 8 februari 2019, 14:00
kermit schreef: vr 8 februari 2019, 10:29 Bevroren kabels, dat heb ik werkelijk nog nooit gehad. En ik fiets pas sinds 1982 op derailleurfietsen ;-)
Mooi-weer fietser zeker? :lol:
Nee, daar is een heel simpele truc voor. Een buitenkabel uit 1 stuk.
Dus niet die racefiets achtige grammenneukerij met korte stukjes buitenkabel.
Een kabelset met doorlopende buitenkabel is onderhoudsvrij en gaat zeker, 2x zo lang mee als de meeste van ons met een fiets doen.

Net als bij de draadloze droppers zie ik mijzelf niet als potentiële koper.

Gewoon simpel, recht toe, recht aan.
Nieuw is niet altijd beter.
Jaja, dat is natuurlijk een flinke dooddoener, maar net als Jeroen ben ik van mening dat elektronica en slechte omstandigheden niet of maar heel moeilijk matchen.
Je haalt jezelf een hoop problemen op de hals die niet nodig zijn.
En dan nog het systeem zelf.
Zender met batterij/accu, een stukje ongecontroleerd medium, en dan weer een ontvanger met batterij.
Ook zonder water kan er al genoeg fout gaan.
Ik denk dat je dat niet moet willen.
Ik wil het in ieder geval niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie