SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
jaspertaurine
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 24 oktober 2008, 19:05

De enige reden waarom iemand dit koopt is toch gewoon omdat hij/zij er blij van wordt?

Iedereen die dit overweegt te kopen moet het blijkbaar kopen en is dus niet goed genoeg om een fiets gesponsord te krijgen.

En het zal voor ‘ons’ echt geen vijf seconden verschil maken ten opzichte van XT of XTR op de locale parcoursen.

Ik wens iedere koper er heel erg veel plezier mee!
Bezit fiets!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

jaspertaurine schreef: ma 11 februari 2019, 20:54De enige reden waarom iemand dit koopt is toch gewoon omdat hij/zij er blij van wordt?
Dat denkt hij/zij inderdaad, maar binnen no-time is de nieuwigheid er af en valt het blijheidsniveau weer terug naar wat het voor de aanschaf was. En denkt die persoon dat er weer wat nieuws aangeschaft moet worden om blij van te worden. Dit verschijnsel wordt hedonische adaptatie of ook wel de hedonische tredmolen genoemd. Marketing speelt hier natuurlijk gretig op in. Het grappige is dat het ook de andere kant op werkt: "downgraden" naar simpeler, goedkoper materiaal went ook snel en je blijft netto even blij :bier:
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik AXS graag proberen, maar heb er nu het geld ook niet voor over. Ik vind het er wel uitgedacht en strak uitzien. Het is nu praktisch onbetaalbaar, en realistisch gezien is het natuurlijk niet echt te verantwoorden... ik denk dat het nog wel doorzet naar de meer budgetvriendelijke groepen

Maar dat gaat met veel technieken zo, net zoals de eerste schijfremmen. Dat was niet nodig, duur, technisch complex, alleen voor patsers.... maar we weten allemaal hoe dat af is gelopen :wink: Ik ben benieuwd hoe we over 10 jaar naar dit topic terug kijken :bier:
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ik snap dat negatief doen nooit zo goed bij dit soort nieuwe onderdelen. Wees blij dat merken voor onze sport blijven ontwikkelen en beslis voor jezelf of je het nodig hebt of misschien gewoon leuk vindt om te kopen. Toch?

Dingen als non-boost --> boost --> super-boost vind ik een ander verhaal, daar worden we een beetje in verplicht te upgraden.

Ik vind het een mooi stuk techniek om te zien, maar voor mij nog veels te duur. In April komt aan de road kant al de "goedkopere" Force AXS, dus ben benieuwd wanneer we GX Eagle AXS kunnen verwachten. Misschien heeft Shimano tegen die tijd een crank/tandwielen voor de nieuwe XTR :bier: :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sram zal erg blij zijn met zoveel mogelijk kritiekloos positief publiek :-q
Daar draait de fietsbranche al jaren lekker op.

Die ontwikkelingen zijn er niet voor jouw plezier hoor, maar om geld te verdienen.
Waarom worden er elk jaar nieuwe aangepaste drivetrains op de markt gegooid, met een kransje meer of voorbladje minder? Zodat er telkens nieuwe koopimpulsen ontstaan, ook al is zo'n ontwikkeling lang niet altijd voor iedereen een goed idee (single ring drivetrains).

Een ècht goede ontwikkeling zou zich bijvoorbeeld richten op een duurzame, niet te zware en weinig verliezen gevende internal gearbox (a la Pinion). Maar dan verdien je maar één keer geld...

Nee, vanuit een verdienmodel gedacht is AXS een veel betere zet :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: di 12 februari 2019, 12:47 Sram zal erg blij zijn met zoveel mogelijk kritiekloos positief publiek :-q
Daar draait de fietsbranche al jaren lekker op.

Die ontwikkelingen zijn er niet voor jouw plezier hoor, maar om geld te verdienen.
Waarom worden er elk jaar nieuwe aangepaste drivetrains op de markt gegooid, met een kransje meer of voorbladje minder? Zodat er telkens nieuwe koopimpulsen ontstaan, ook al is zo'n ontwikkeling lang niet altijd voor iedereen een goed idee (single ring drivetrains).

Een ècht goede ontwikkeling zou zich bijvoorbeeld richten op een duurzame, niet te zware en weinig verliezen gevende internal gearbox (a la Pinion). Maar dan verdien je maar één keer geld...

Nee, vanuit een verdienmodel gedacht is AXS een veel betere zet :-q
In Pinion is enorm veel kennis gegaan en ook dat is niet zo licht en efficient als een derailleur. Tja, misschien is het gewoon niet haalbaar! En als het wel haalbaar is dan is er vanzelf wel iemand die er mee komt want er is geen industry-wide complot tegen de klanten, fietsen zijn geen olie.

Dan verdien je maar één keer geld is leuk gezegd, alleen als Pinion hun systeem terug breng tot 2500 gram en even efficient weet te krijgen als een derailleur dan verdienen SRAM en Shimano een heel stuk minder geld en Pinion een heel stuk meer. Dat heet concurrentie!
Waar woke is, is vuur
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: di 12 februari 2019, 12:47 Sram zal erg blij zijn met zoveel mogelijk kritiekloos positief publiek :-q
Daar draait de fietsbranche al jaren lekker op.

Die ontwikkelingen zijn er niet voor jouw plezier hoor, maar om geld te verdienen.
Logisch, maar hier word al volop kritiek geleverd door mensen die het spul nog niet eens geprobeerd hebben, dat slaat natuurlijk nergens op.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

kermit schreef: di 12 februari 2019, 12:47 Sram zal erg blij zijn met zoveel mogelijk kritiekloos positief publiek :-q
Daar draait de fietsbranche al jaren lekker op.

Die ontwikkelingen zijn er niet voor jouw plezier hoor, maar om geld te verdienen.
Waarom worden er elk jaar nieuwe aangepaste drivetrains op de markt gegooid, met een kransje meer of voorbladje minder? Zodat er telkens nieuwe koopimpulsen ontstaan, ook al is zo'n ontwikkeling lang niet altijd voor iedereen een goed idee (single ring drivetrains).

Een ècht goede ontwikkeling zou zich bijvoorbeeld richten op een duurzame, niet te zware en weinig verliezen gevende internal gearbox (a la Pinion). Maar dan verdien je maar één keer geld...

Nee, vanuit een verdienmodel gedacht is AXS een veel betere zet :-q
Nou nou, nu ben je wel erg somber.... Uiteraard moet er geld worden verdiend, maar je doet het klinken alsof er bewust spullen worden achtergehouden om zo langer de winst te kunnen uitsmeren. Zal ongetwijfeld soms ook het geval zijn, maar als fabrikant kan je simpelweg ook niet té grote stappen maken. Dan haken je klanten af en ga je failliet. Daarnaast is er ook de noodzaak om langzaam zaken te ontwikkelen. Als SRAM ineens van 9 naar 12 versnellingen was gegaan was dat ongetwijfeld misgelopen. Daar moest eerst de derailleur met clutch voor worden uitgevonden, en de narrow wide chainring, en de geCNCde cassette met krappere toleranties etc etc.

Als ik verder kijk wat ons de laatste jaren allemaal door de strot is geduwd door die graaiers dan zie ik vooral heel veel winst voor de fietser. Droppers zijn behoorlijk betrouwbaar én betaalbaar, Eagle werkt prachtig voor een hele nette prijs bij GX, betaalbare naven zijn betrouwbaarder dan ooit, goede remmen kan je rond de 100,- al krijgen enz enz enz.

Ik zie vooral voordelen aan de vernieuwingsdrang van de industrie. En als je daar geen zin in hebt: 9 speed is nog steeds verkrijgbaar, net als V brakes. (zeg ik tegen iemand die de E-bike heeft omarmd....)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het wordt achtergehouden en uitgesmeerd om langer geld te kunnen verdienen.
Mag ik er aan herinneren dat Shimano al 25jaar geleden patent heeft aangevraagd op een 14-speed cassette?
We zijn nu bij 12 zpeed, dus je kan stellen dat dit soort zaken over lange tijd worden uitgesmeerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sama schreef: di 12 februari 2019, 17:53 ...
maar hier word al volop kritiek geleverd door mensen die het spul nog niet eens geprobeerd hebben, dat slaat natuurlijk nergens op.
Als het voor een vergelijlbare prijs te koop zou zijn, dan zou ik nog heel erg twijfelen.
Zoveel zaken die roet in het eten kunnen gooien, en dat allemaal voor boterzacht schakelen en een cleane look.
Maar voor €2000 extra laat ik het lekker aan anderen over.
Dus je hebt gelijk, ik heb het niet zelf geprobeerd en ik ben niet positief.
Heb ik dan een vooroordeel, of ben jij een techno-optimist?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 februari 2019, 18:34 Ja, het wordt achtergehouden en uitgesmeerd om langer geld te kunnen verdienen.
Mag ik er aan herinneren dat Shimano al 25jaar geleden patent heeft aangevraagd op een 14-speed cassette?
We zijn nu bij 12 zpeed, dus je kan stellen dat dit soort zaken over lange tijd worden uitgesmeerd.
Dat je het idee hebt, betekent niet dat je het product ook hebt. 14 sp (was dat geen hoax?) was misschien leuk, maar toentertijd waarschijnlijk niet in een bruikbare versie te produceren.

Hier en daar zal nog een patent rondzwerven dat de productie van een bepaald onderdeel tegen houdt, maar verder wordt er niets, werkelijk niets achter gehouden.

Hooguit kun je SRAM er van beschuldigen de AXS delen misschien een jaar achter gehouden te hebben. Maar die tijd hebben ze gebruikt om het spul echt probleemloos te maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 februari 2019, 18:39
sama schreef: di 12 februari 2019, 17:53 ...
maar hier word al volop kritiek geleverd door mensen die het spul nog niet eens geprobeerd hebben, dat slaat natuurlijk nergens op.
Als het voor een vergelijlbare prijs te koop zou zijn, dan zou ik nog heel erg twijfelen.
Zoveel zaken die roet in het eten kunnen gooien, :wink: en dat allemaal voor boterzacht schakelen en een cleane look.
Maar voor €2000 extra laat ik het lekker aan anderen over.
Dus je hebt gelijk, ik heb het niet zelf geprobeerd en ik ben niet positief.
Heb ik dan een vooroordeel, of ben jij een techno-optimist?
Jij hebt inderdaad een vooroordeel, en ik ben techno optimist :wink:

Maar zonder gekheid, voor mij is de prijs natuurlijk ook veel te bar, en ik zie de meerwaarde ervan ook niet zo goed hoor, maar om een product van tevoren al af te schrijven op betrouwbaarheid, terwijl het spul nog niet eens op de markt is, en de e-tap een prima reputatie heeft, vind ik iets te gortig.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies, de enige echte mening die je kan geven is of je het geld er voor over zou hebben of niet.
Verder kan je niks onderbouwen zolang je er niet mee gereden hebt.
Opmerkingen over electronica en water is natuurlijk grote onzin, onder je auto hangen ook allerlei electronischen zaken jaren lang water op te vangen zonder problemen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat "zonder problemen" kan wel eens tegen vallen.
Maar het zou moeten kunnen.
Anyway, ik ga er voorlopig nog geen ervaring mee opdoen, dat is zeker :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wat een gezaag hier allemaal. Ik kan mij dezelfde commentaren voorstellen x jaar geleden bij de introductie van de allereeste (dure) Sram Eagle groep. En nu rijdt de helft van ons tevreden rond met een betaalbare GX Eagle groep. Niemand verplicht je iets te kopen. Als er mensen zijn met een mooie spaarpot en met het nieuwste van het nieuwste willen rondrijden, dan mogen ze dat toch doen zeker. Het is overduidelijk (maar niet voor iedereen hier precies) dat deze groep momenteel bedoeld is voor gesponsorde wedstrijdrenners en de gefortuneerde amateur/passionist, niet voor de gemiddelde biker op zoek naar prijs/kwaliteit (genre GX of XT).

Natuurlijk wilt de fietsindustrie verkopen (wie niet?) maar je wordt nergens toe verplicht. Met een beetje onderhoud rijd je nog steeds op een 10- of 11-speed van 5-10 jaar geleden rond. Met de komst van alle webshops zijn al deze onderdelen gemakkelijk te vinden en nog goedkoper dan dat je ze vroeger bij de LBS kon vinden. Het is uiteindelijk de consument die beslist of hij meegaat met al die ontwikkelingen. Dus degenen die hier zo afgeven op de komst van een dure AXS groep, rijden zij nog rond op een fiets van >5j oud of kopen zij ook regelmatig iets nieuw?
Plaats reactie