SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nespresso schreef: ma 13 juni 2022, 18:56
Jwstoop schreef: zo 5 juni 2022, 21:54 Herkenbaar, die lege batterij :D Ik heb sinds een paar maanden ook GX AXS incl dropper op mn fiets, echt heerlijk. Nu ook gekoppeld aan Garmin (Edge 1030) en vind het wel lachen om wat meer inzicht te hebben in welke versnelling je rijdt, geen idee of ik daar echt wat aan ga hebben verder.
Hoe krijg je dat inzicht dan? Ik heb wel Sram AXS gekoppeld met de Garmin (1030+), en ik heb ook een scherm waar je kan zien in welke versnelling je rijdt, maar kun je achteraf dan nog ergens zien hoeveel % van de tijd je welke versnelling hebt gereden?
Inloggen op https://axs.sram.com/ met het account wat je hebt aangemaakt via de app. Dan krijg je per rit meer info dan in de app staat :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoelt, dan geef je meer info dan Sram uit de app kan halen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet altijd op Ja en Accepteren klikken, anders gaat ie niet verder :wink:

South Park had daar toch een aflevering van?
Met apple.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Nespresso schreef: ma 13 juni 2022, 18:56
Hoe krijg je dat inzicht dan? Ik heb wel Sram AXS gekoppeld met de Garmin (1030+), en ik heb ook een scherm waar je kan zien in welke versnelling je rijdt, maar kun je achteraf dan nog ergens zien hoeveel % van de tijd je welke versnelling hebt gereden?
nee dat bedoel ik inderdaad, al rijdend zien waar je zit op je scherm

MarkMeisner schreef: ma 13 juni 2022, 19:18 Inloggen op https://axs.sram.com/ met het account wat je hebt aangemaakt via de app. Dan krijg je per rit meer info dan in de app staat :-q
yes, die is ook fijn, wel erg irritant dat je dat niet gewoon in de app kunt zien, die vind ik wel erg basic tbh
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zo, net een upgradesetje binnen. Rival AXS. Lang getwijfeld om electronisch schakelen eens te proberen. Maar nu Shimano lekker agressief Hammerhead verplicht features te verwijderen van m'n Karoo v2 was dat het kleine druppeltje wat me heeft doen besluiten de GRX van m'n gravelracer te vervangen.

Nou staat op de doos van de achterderailleur "D1". Een beetje googlen en ik kon het antwoord niet vinden, maar wat betekent deze toevoeging precies?
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Dit staat voor welke versie je hebt.

Zie ook:

https://www.sram.com/en/service/article ... -code-info
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 juni 2022, 11:22 South Park had daar toch een aflevering van?
Met apple.

...human centipad... YOU DIDN'T READ IT sorry, de koffie ging hier bijna over het toetsenbord :lol:


Ik ben er ook niet altijd fan van om alles te delen, vooral niet voor iets wat 'wel leuk is'. Als het enkel zou gaan om welke versnelling ik gebruik, prima, maar ik zou de rest ook even lezen ivm doorzetten van locatie, snelheid ed.

Voor mezelf zou ik het op zich wel willen weten, maar dan meer om niet de hele tijd te hoeven kijken welk deel van de cassette ik veel gebruik.

Ik lees de laatste 2-3 jaar steeds vaker de gebruikersvoorwaarden van bv apps en dan met name over gegevensverzameling. Het is soms idioot waar je toestemming voor moet geven en dan vooral dat je apps toestemming geeft tot zaken waar die app zelf niets mee te maken heeft.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit al vanaf dat ik internet heb bij XS4all (helaas nu KPN...) en hun virusscanner voor op de telefoon kan voor elke geinstalleerde app aangeven wat voor toestemmingen die hebben gekregen toen je ze installeerde.

Da's best leerzaam :o Maar ondanks dat ik -denk ik- best sceptisch ben en helemaal niet veel apps op mijn telefoon heb staan zwicht ik ook voor het gemak van Whatsapp en Google Maps.... :oops:
Er bestaan wel privacyvriendelijkere alternatieven, maar voor iets als Whatsapp betekent dat dat anderen dat alternatief ook moeten gebruiken anders valt er alsnog weinig te communiceren :D

Maar ietsje meer on topic, ik kijk wel naar wat apps als die van Sram allemaal van je willen weten voordat ik zoiets installeer. Het gaat meestal onder het mom van gemak voor de gebruiker, maar de werkelijke reden is dat de producent er iets aan heeft. Vrijwel altijd als selling point en/of als gegevensverzamelaar. Je denkt toch niet dat een gigant als Sram een afdeling filantropie runt... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 8 juli 2022, 09:55 Ik zit al vanaf dat ik internet heb bij XS4all (helaas nu KPN...) en hun virusscanner voor op de telefoon kan voor elke geinstalleerde app aangeven wat voor toestemmingen die hebben gekregen toen je ze installeerde.

Da's best leerzaam :o Maar ondanks dat ik -denk ik- best sceptisch ben en helemaal niet veel apps op mijn telefoon heb staan zwicht ik ook voor het gemak van Whatsapp en Google Maps.... :oops:
Er bestaan wel privacyvriendelijkere alternatieven, maar voor iets als Whatsapp betekent dat dat anderen dat alternatief ook moeten gebruiken anders valt er alsnog weinig te communiceren :D

Maar ietsje meer on topic, ik kijk wel naar wat apps als die van Sram allemaal van je willen weten voordat ik zoiets installeer. Het gaat meestal onder het mom van gemak voor de gebruiker, maar de werkelijke reden is dat de producent er iets aan heeft. Vrijwel altijd als selling point en/of als gegevensverzamelaar. Je denkt toch niet dat een gigant als Sram een afdeling filantropie runt... :wink:
Er zijn natuurlijk genoeg redenen voor een bedrijf om een app te leveren. Unique selling point/de concurrentie heeft het ook/het wordt in deze tijd verwacht, maar ook om updates te kunnen leveren, batterij status controleren/melden, settings instellen etc. Ik denk dat een hightech draadloos apparaat in deze tijd er niet aan ontkomt. En hoeveel je prijs geeft ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Ik heb voor heel veel dingen "nep accounts" waardoor er geen koppeling is tussen bv e-mail adressen (moet je natuurlijk niet allemaal gmail gebruiken waarbij je hetzelfde herstel-adres hebt of ingelogd blijven bij google etc.). Maar een beetje info terugleveren waarmee ze hun producten kunnen verbeteren vind ik ook geen ramp.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik eigenlijk wel, als het om een betaald product gaat moet er niet via weggemoffelde achterdeurtjes nog data van mij verzameld worden die niet nodig zijn voor een correct functioneren van het betreffende apparaat.
Maar laat ik het daarbij houden, onbeperkt stokpaardjes berijden door moderators schijnt hier niet de bedoeling te zijn ;-) :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 8 juli 2022, 16:53 Ik eigenlijk wel, als het om een betaald product gaat moet er niet via weggemoffelde achterdeurtjes nog data van mij verzameld worden die niet nodig zijn voor een correct functioneren van het betreffende apparaat.
Maar laat ik het daarbij houden, onbeperkt stokpaardjes berijden door moderators schijnt hier niet de bedoeling te zijn ;-) :D
Let wel, ik bedoel om het product of de software te verbeteren, dus hoe vaak ik schakel, welke versnellingen ik het meeste gebruik etc. Mijn persoonsgegevens, contacten en foto’s hebben ze niks mee te maken en mijn lokatie alleen als het niet anders kan en dan ook alleen als ik de app gebruik.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik vond t best interessant om te zien dat ik op Amerongen+Leersum 329x geschakeld heb. En dat ik Sram inzicht gegeven heb dat ze kransje 18 het zwakst moeten maken zodat ik weer snel een nieuwe cassette moet kopen 😉
carbon bike, titanium collarbone...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jij snapt 't ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Opperhoofd schreef: di 5 juli 2022, 18:30 Zo, net een upgradesetje binnen. Rival AXS. Lang getwijfeld om electronisch schakelen eens te proberen. Maar nu Shimano lekker agressief Hammerhead verplicht features te verwijderen van m'n Karoo v2 was dat het kleine druppeltje wat me heeft doen besluiten de GRX van m'n gravelracer te vervangen.

Nou staat op de doos van de achterderailleur "D1". Een beetje googlen en ik kon het antwoord niet vinden, maar wat betekent deze toevoeging precies?
Nou, de AXS shifters heb ik nog niet gemonteerd. Eigenlijk zie ik de noodzaak helemaal niet meer in. Sterker nog, de nadelen zijn groter dan de voordelen. Een XDR body en 12 speed cassette kan nog wel. Maar ik kan mezelf niet overtuigen om een AXS gravel dropper aan te schaffen. Naast prijs (432 euro) is deze ook nog eens loodzwaar. Met accu net geen 600 gram. En 50mm drop. Dit vergeleken met de Crankbrothers van 360 gram (excl. kabel) en 60mm drop.

Heb de shifters nu maar ergens liggen. De derailleur zit nu op m'n Zwift bike met een setje wireless blips. Geweldig wat een eenvoud. Bullhorn bar, blips, derailleur en el cheapo ali 12s HG cassette! Weet iemand of je wireless blips kan installeren met een MTB shifter? Dan kunnen de gravel shifters weg en heb ik een reden om de MTB te upgraden naar AXS :D
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ben wel erg blij dat m'n GX AXS derailleur vorige week een keiharde aanrijding met een dikke tak heeft overleefd waarbij alleen het derailleurpad is gesneuveld. De overload clutch doet blijkbaar goed z'n werk. Ik heb wel de indruk dat de AXS derailleur door z'n enorme afmetingen vaker een tik krijgt dan een gewone. Zo ben ik al tweemaal het afdekkapje van de batterij kwijtgeraakt en is de batterij zelf ook wat beschadigd. Qua functionaliteit overigens dik tevreden over het elektronisch schakelen
Plaats reactie