Intense gaat voor elektrisch

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het hek is volledig van de dam. Vergeet de fatbike, e-mtb is de nieuwe buzz. En dat zal een buzz zijn die niet meer overwaait of verwoordt tot een niche. e-mtb wordt mainstream en de non e-mtb zal verwoorden tot een niche.

Om tijdig, edoch niet later dan hun fatbike, met een e-mtb op de markt te komen heeft internet fabrikant Intense zich nu ook gestort op de nieuwste manier om mtb's te verkopen. Daar waar ik vroeger als jonge mtber droomde om ooit op een Intense te rijden (het werd uiteindelijk een Rotwild) heeft Intense met deze creatie die droom definitief verbannen. Veel minder mooi heb ik in de afgelopen 25 jaar een mtb nog niet gezien.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is inderdaad een dikbuikig geval :wink:
Had 'm al gezien op e-bike specifieke sites, die ik nu natuurlijk ook een beetje in de gaten moet houden...

Dat de e-mtb een blijvertje is lijkt me geen vraag meer. Dat er nog heel veel ontwikkeld zal worden ook niet, over niet eens zoveel jaren zullen fietsen als deze al zwaar achterhaald zijn. En dat is meteen het nadeel van alles waar electronica aan zit, het verouderd sneller dan je portemonnee weer gevuld is na de aankoop :-{

Maar de looks zeggen niks over het rijden, wie weet rijdt deze Intense wel hartstikke goed...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat heb je dat weer keurig verwoord, Jurriaan. Echt een dikke 10 voor de tekst.
Zal eens kijken of ik dat ook kan.


Uit mijn hart dit.
Ik ben 51 jaar en de druppelsgewijze afname van conditie en het trager verloop van herstel na een rit begint zich sterker af te tekenen.
Deze dalende trend zal zich doorzetten wat dus kàn betekenen dat ik, als het gaat om mountainbiken, binnen 10 jaar voor een principiële keuze kàn komen te staan.
Rond die tijd wordt die keuze wellicht wel wat minder lastig omdat non-e-bikes dan vrijwel niet meer leverbaar zullen zijn.
Mogelijk zijn er dan nog wel sites die restantpartijen unplugged frames in de collectie hebben (zoals bijvoorbeeld bike-discount met hun 26er Cube framepjes) maar de doorsnee biker wil daar dan inmiddels liever niet bij daglicht op gezien worden.
Ik kan het helaas dus niet uitsluiten dat ik ooit op een, met de nodige fantasie op een mountainbike gelijkend, voor het voortbewegen noodzakelijk elektrisch ondersteund vervoermiddel word gezien.
Er is nog wel één ontwikkeling die nog hoop geeft, de farmaceutische industrie zit ook niet stil.
Misschien vinden zij een middeltje om die spieren in mijn benen een beetje op te fokken, soort van Ethanol als brandstof voor de spieren van 50 plussers.

Zou die realiteit zich niet zo duidelijk aftekenen, dan zou ik minimaal iets gezegd hebben zoals 'alle e-MTB's de wereld uit'. Ja, ook die rooie hier op het forum.
En over die afgrijselijke zombiebak, dat totaal mislukt ontwerpen gedrocht in de startpost zou ik iets gezegd hebben zoals.... Ho wacht, er zijn regels op forum.
Of 'ie lekker rijdt of niet doet er volstrekt niet toe.

Weet je, Jurriaan, je hebt bij het posten van dit bericht een lelijke, verwijtbare fout gemaakt.
Dit nieuwtje hoort thuis in de lounge bar van ons forum.
Want, hoewel de commercie ons dit wil doen geloven, gaat het principieel niet over een mountainbike.

Overigens, stiekem vind ik die rooie op het forum wèl mooi.
Soms heb je van die situaties dat het lastig is om een eerlijke mening te geven hé?


O ja, die knipoog smilie plaats ik bewust niet, de lezer die mij een beetje kent kan die in gedachte zelf wel op de juiste plaats erbij denken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan Willem schreef:Overigens, stiekem vind ik die rooie op het forum wèl mooi.
Dankjewel ;-)

En of het wel of niet een mtb is, ik zou zeggen, try one yourself. Het blijft toch echt zelf trappen, zij het lichter dan je nu gewend bent.
Maar pas op, voor je het weet wil je er ook een en dan gaat het geld kosten. Zelfs als je niet voor zo'n dikbuikige Intense gaat :D

Het kan ook een stuk mooier dan die Intense, Norco heeft imo iets fraais neergezet:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jan Willem schreef: vr 16 november 2018, 12:34
Uit mijn hart dit.
Ik ben 51 jaar en de druppelsgewijze afname van conditie en het trager verloop van herstel na een rit begint zich sterker af te tekenen.
Deze dalende trend zal zich doorzetten wat dus kàn betekenen dat ik, als het gaat om mountainbiken, binnen 10 jaar voor een principiële keuze kàn komen te staan.
Mijn vader is inmiddels 72, en bij hem hoef ik echt niet aan te komen met een E-mtb. Ik merk bij hem en zijn maten van dezelfde leeftijd dat ze er juist heel erg van genieten dat ze dit nog kunnen zonder ondersteuning. Ik denk dat met het vergaan van de jaren het sportieve juist belangrijker gaat worden (dat valt mij bij hun iig op).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is geen principiële keuze hoor JW, het is gewoon een ander type fiets ;-)

Ieder bepaalt voor zichzelf of hij/zij er ooit aan wil beginnen. Er spelen een aantal factoren die voor iedereen anders zijn. Zo lees ik dat de vader van JC met een groepje rijdt, dan is het niet ideaal als er een of twee met een e-mtb rijden en de rest niet (ervan uitgaand dat de groep van een min of meer gelijkwaardig niveau is).

Ik rijd regelmatig met gasten die (veel) jonger zijn als ik, en naast het leeftijdsverschil slik ik ook nog bètablokkers. Nou, dan kun je je explosiviteit wel vergeten (die dingen verlagen je hartslag, voor de noobs). Op elke klim is het rustig aan omhoog peddelen en dan zelfs beginners voorbij zien komen (waar je vervolgens in de afdalingen binnen drie tellen weer in het wiel zit... een typisch UHR scenario voordat ik de Merida kocht).

Ik had maar twee twijfels voordat ik die fiets kocht: de aanschafprijs, en de actieradius die je op dit moment met één accu kunt halen. Het budget had ik wel, dus dat was alleen maar even slikken voordat ik die beslissing nam. En dat ik nu een reserveaccu mee moet nemen op een Alpendag, tsja. Ik had ook nog een paar jaar kunnen wachten met de aanschaf en een hoop mooie ritten in de tussentijd missen.
Bijna iedereen waarmee ik hier vervolgens over sprak kwam met opmerkingen in de YOLO-richting, zelfs mijn vriendin :kiss:
En het vervolg is bekend.... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jan Willem, tijd om samen eens zo’n e-Intense te gaan testen. Zijn ze al binnen bij Basta Bikes?
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Jurriaan schreef: vr 16 november 2018, 16:36 Jan Willem, tijd om samen eens zo’n e-Intense te gaan testen. Zijn ze al binnen bij Basta Bikes?
Nope en gaat er ook niet komen, zoiets lelijks gaan we niet neerzetten :-D

Ben wel blij met de Norco's :wink: De Demo Fluid HT+ e-bikes komen wel naar Basta in februari. De Sight is nog even afwachten.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Nee Jurriaan, Thnx. Nu nog even niet.
Wat JC's pa betreft, die man is blijkbaar gewoon kerngezond, mentaal sterk en heeft voor zijn leeftijd een topconditie.
Dat zijn imho toch meer mensen die een uitzondering op de regel vormen.
Hoe sterk je mentaal bent, is naast je gezondheid / lichamelijke conditie, volgens mij de belangrijkste factor die bepalend is voor hoelang je op de MTB actief blijft (onze Ad), er is voor iedereen echter een moment dat het gewoon echt op is.
Met de sterkste mentaliteit ga je dan wel door tot het echt niet meer lukt.
Zou het dan toch nog weer wat beter gaan dan pak je het toch weer op weer op. Het is dan wel de vraag of dat voor je lichaam nog wel zo goed is.
De opkomst van e-MTB maakt het mogelijk om op een vroeger moment zo'n e-bak aan te schaffen waarmee je dan uiteindelijk langer kunt blijven meedraaien dan wanneer je volledig human propelled blijft doorfietsen.
Als ik het verhaal in de e-SYS van Kermit zo lees, denk ik dat dat een goed moment was om een overstap te maken; doorgaan tot je omvalt en je je maten tot ballast wordt is niet dat wat je wilt.
Ik zie dus wel degelijk voordelen.

Jammer vind ik het dan zoals het gaat bij een bikemaat waarmee ik in het jaren '80 BMX tijdperk veel ging BMX'en.
Die gozer kan beregoed fietsen, tot 2010 heb ik nog regelmatig met hem gemountainbiket.
Heeft nu ook een e-MTB gekocht; lichamelijk kerngezond, topconditie.
In zo'n situatie zie ik een e-bike als een grote stap achteruit, je begint imho te vroeg aan 'voorzieningen om je ouwe dag door te komen' waarmee je je lichaam in feiten eerder helpt een stap achterwaarts te maken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Intense, net zoals Jurriaan vond ik het altijd mooie fietsen. Als ik ooit eens het geld zou hebben, dacht ik dan...
Maar in de loop der jaren vind ik de modellen van Intense minder worden. Of het ligt gewoon aan het feit, dat er een steeds groter wordende wereld voor me open ging met daarbij steeds meer fietsmerken die in de niche opereren.

Maar deze Intense doet echt afbreuk aan het eens zo mooie merk.

De Norco die Kermit dan weer post, is wel een plaatje. Alleen al vanwege de kleur eigenlijk :winkie: . Had Intense nou maar weer een rode fiets..

Met 42 hou ik me nog even buiten de discussie vanaf wanneer het verantwoord is tegenover jezelf om een e-mtb aan te schaffen. Maar dat is voor ieder persoon weer anders. JW fietst graag nog zo lang mogelijk door op de analoge mtb's. Eerlijk gezegd denk ik er ook zo over, maar ik kan me het punt van Kermit ook heel goed indenken. Goed dat er medicijnen zijn om sommige nadelige gezondheidskwesties te bestrijden, keerzijde is dus een ander soort conditie van het lichaam en welke inspanning deze nog aankan. Dan kan ondersteuning bij het fietsen, en daarmee ook het plezier behouden wel erg prettig zijn.

LP's en cassettebandjes zijn er ook nog steeds... En iedereen dacht ook dat die verloren zouden gaan met de komst van de cd... en later de mp3 spelers en i-pods..
Analoge mtb's zullen er vast wel blijven. Ook nu is er nog steeds een grote markt voor de retromodellen...
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Jan Willem schreef: vr 16 november 2018, 12:34 Wat heb je dat weer keurig verwoord, Jurriaan. Echt een dikke 10 voor de tekst.
Dat ben ik niet je eens. In de openingszinnen staan voor mij zoveel onbekende (wsl. uit het Engels afkomstige) kreten dat ze voor mij onbegrijpelijk zijn.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: vr 16 november 2018, 12:07 Had 'm al gezien op e-bike specifieke sites, die ik nu natuurlijk ook een beetje in de gaten moet houden...
Kan één van de moderators een ban vorderen aub :D
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tsjibiti schreef: vr 16 november 2018, 22:06
Jan Willem schreef: vr 16 november 2018, 12:34 Wat heb je dat weer keurig verwoord, Jurriaan. Echt een dikke 10 voor de tekst.
Dat ben ik niet je eens. In de openingszinnen staan voor mij zoveel onbekende (wsl. uit het Engels afkomstige) kreten dat ze voor mij onbegrijpelijk zijn.
Ik heb het 5 keer over gelezen, en ik kom niet verder dan dat Buzz het enige engelso woord is, dus vertel mij maar welke volgens jou dan nog zo moeilijk zijn...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mainstream staat er ook, eventueel fatbike en vergeet niet dat niche ook lastig is.
Als we het daarmee al voor Tsjibiti lastig maken stel ik voor en masse op het gehele forum op engels over te schakelen :bier:
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Tsjibiti schreef: vr 16 november 2018, 22:06
Jan Willem schreef: vr 16 november 2018, 12:34 Wat heb je dat weer keurig verwoord, Jurriaan. Echt een dikke 10 voor de tekst.
Dat ben ik niet je eens. In de openingszinnen staan voor mij zoveel onbekende (wsl. uit het Engels afkomstige) kreten dat ze voor mij onbegrijpelijk zijn.
Alsof jouw onderschrift voor iedereen duidelijk is.Ik vind het een nette tekst. Point!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie