Orbea 2019-2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

ik zou, jullie inschattende, niet snel voor de trail versie kiezen. Ga je toch spijt van krijgen als je een xc wedstrijdje rijdt vrees ik. Tenzij je je andere fiets erbij houdt....

erg mooie fiets inderdaad die Oiz :-q helemaal gaaf dat je hem in eigen kleurstelling kan laten maken....

Die M10 daar zit toch weinig slecht spul op qua afmontage
MTBArnhem
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Eigenlijk zou je ze beide moeten hebben maar ja lastige keuze idd. Je kunt de gewone versie met 120 mm pack kiezen voor 129 meer dan heb je 1 graad steiler. Daar twijfel ik nog steeds eigenlijk aan ondanks dat bestelling al deur uit is. Vork scheelt idd 300 gram maar zakt met achterdemper wel iets meer door denk ik, waardoor die wat luier aanvoelt dan bv die fx1. Mijn huidige spark fully heeft ook 100mm en voelt lekker vlot met 120 toch meer comfort maar minder racy karakter denk ik. Ik heb oranje grijs combi gekozen en die mio19 ook. Op de testfiets zat al wat speling op de dropperpost overigens, dropper scheelt ook 300 gr. Nooit gedacht dat die grammen toch relatief veel schelen qua aanvoelen, meer dan 11 kilo mot ie eigenlijk niet wegen.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Yeah Steel schreef: za 6 april 2019, 09:38 ik zou, jullie inschattende, niet snel voor de trail versie kiezen. Ga je toch spijt van krijgen als je een xc wedstrijdje rijdt vrees ik. Tenzij je je andere fiets erbij houdt....

erg mooie fiets inderdaad die Oiz :-q helemaal gaaf dat je hem in eigen kleurstelling kan laten maken....

Die M10 daar zit toch weinig slecht spul op qua afmontage
Thanks voor de reactie!

Oude fiets ga ik zeker erbij houden. Maar ben er echt van overtuigd dat een racefully op veel parcoursen behoorlijk sneller is dan een hardtail. Ik had dat verschil niet van te voren verwacht.

Ik had gisteren graag op de Oiz gereden in Groesbeek. Helaas reed mijn vrouw erop. Vandaag moet die weer terug. :cry:

In eerste instantie was het de bedoeling om alleen voor haar naar een fully te kijken, maar het zal nu om 2 fietsen gaan. :D

En op de M10 zit inderdaad weinig slecht spul op. Hij is voor de prijs gewoon goed afgemonteerd. Op den duur een beetje upgraden, maar daar zit het verschil niet zozeer in. Misschien een keer een setje mooiere wielen erin, maar standaard is die gewoon dik in orde.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

NelizRijn schreef: za 6 april 2019, 19:12 Eigenlijk zou je ze beide moeten hebben maar ja lastige keuze idd. Je kunt de gewone versie met 120 mm pack kiezen voor 129 meer dan heb je 1 graad steiler. Daar twijfel ik nog steeds eigenlijk aan ondanks dat bestelling al deur uit is. Vork scheelt idd 300 gram maar zakt met achterdemper wel iets meer door denk ik, waardoor die wat luier aanvoelt dan bv die fx1. Mijn huidige spark fully heeft ook 100mm en voelt lekker vlot met 120 toch meer comfort maar minder racy karakter denk ik. Ik heb oranje grijs combi gekozen en die mio19 ook. Op de testfiets zat al wat speling op de dropperpost overigens, dropper scheelt ook 300 gr. Nooit gedacht dat die grammen toch relatief veel schelen qua aanvoelen, meer dan 11 kilo mot ie eigenlijk niet wegen.
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de 100 en 120mm. Met iets meer luchtdruk in demper en vork, zal het verschil qua karakter niet groot zijn denk ik. Maar ik wil hem wel racy houden. Een dropper hoeft van mij niet en de hele grove banden ook niet. Dat scheelt al behoorlijk in gewicht.

Mooie kleurencombi! :-q
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Hoe bepalen jullie de mm's vering die je denkt nodig te hebben? In andere topics is/wordt er soms ook flink over gediscussieerd. Zo menigeen op dit forum vindt zelfs minimaal 120 mm nog in NL. Zelf ben ik niet meer dan een liefhebber en zeker geen wedstrijdrijder, ik rij veel en soms ver maar vrijwel alles in NL. Nu heb ik een Scott Spark RC uit 2018, daarvoor een Giant Anthem Advanced uit 2013. Op beide fietsen heb ik nog nooit de maximale vering van 100 mm gebruikt. Ik doe dan ook niet aan 'trail' of 'enduro' rijden. Ten eerste boeit het me niet en ten tweede vind ik hard door het bos jagen, liefst met wat hm's, het leukst.

Ik volg soms niet meer wat 'men' denkt nodig te hebben. Volgens mij als je vooral marathons en XC-wedstrijden fietst, en je dan (dus) getraind en licht bent, heb je aan 100 mm zat voldoende. Het haalt de scherpe randjes van de oneffenheden (meer dan) t.o.v. een hardtail af. Een 29'er met een moderne geometrie met 100 mm kan ook behoorlijk wat 'ruig' pad aan. Op al die lange stukken waarop je 'gewoon' hard fietst en een beetje van je beschikbare mm's gebruikt lijkt me 120 mm echt overkill. Ik twijfelde of de Spark RC niet te 'racy' was voor een liefhebber zoals ik. Nou ik kan je zeggen dat mijn oude Trek Fuel EX uit 2007 pas 'racy' was... Ook 100mm maar met slechts 26" wielen én hoeken... De Anthem was al veel 'mellower' en de Spark RC helemaal. Een non-RC Spark heeft bijna dezelde waarden (stack, reach etc.) als de RC. Volgens mij geldt dat ook voor de Oiz en andere bikes. Als je veel en snel fietst is 100 mm meer dan genoeg. Bovendien ben je dan waarschijnlijk goed genoeg om die ene keer met meer en lastiger ruig het ook aan te kunnen.

Succes met de keuze. Gelukkig zijn dit de zogenaamde 'luxe-problemen'.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als je marathon wedstrijden rijdt, en je wilt een knappe uitslag rijden, zou ik voor 100mm kiezen.
Voldoet absoluut voor marathons, en elk beetje telt.
Is het frame hetzelfde van de 100 en 120mm ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Als je marathon wedstrijden rijdt, en je wilt een knappe uitslag rijden, zou ik voor 100mm kiezen.
Ik ga hier gevoelsmatig in mee. Maar ik heb nog nooit op een 120 mm fully gereden dus ik weet het niet zeker.... Mijn hardtail heeft wel een 120 mm vork en dat is echt een groot verschil, ik twijfel of de "racyness" er niet afgaat bij die 20 mm extra... teveel druk in je vering neemt het comfort ook weer weg vrees ik

Zelf heb ik een Epic brain 2018, bij elke rit gebruik ik de volle 100mm veerweg bijna, maar toch heb ik nog het gevoel dat ik best efficient staand kan accelereren. Al ben ik een type rijder die meestal in zijn zadel blijft zitten, daarom is voor mij een fully ook zo fijn. Wat ook meespeelt is dat het echt flink de scherpe randen eraf haalt, dat vindt mijn rug wel prettig :-q

De oiz is qua geometrie bijna identiek, dus ik schat hem hoog in qua rij eigenschappen....
MTBArnhem
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik zou ook voor 100mm gaan. De Camber waar ik jarenlang op heb geraced had 120/110mm en die was best 'hoog' van de grond. Nu ik op een Giant Anthem rijdt merk ik pas hoe hoog ik toen zat. Ik vind het toch wel fijner om zo laag te zitten; fijner in bochtenwerk op het vlakke, je zit lager en vangt minder wind (niet onbelangrijk bij marathons ...). Het voelt echt als een race machine (ik noem hem ook wel eens buikschuiver).
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Eerder in dit topic pleitte ik voor de 120mm versie. Dat is ook zeker de fiets die ik persoonlijk zou kiezen. Ik ben van mening dat je overal iets aan een dropper hebt, ook als type wielen aan de grond rijder. De 34 ipv 32 zou ook echt een plus zijn voor mij. Die extra veerweg zitten mij niet in de weg tijdens wedstrijdjes, maar het gaat mij ook meer om het meedoen dan om het winnen en wedstrijden staan zeker niet centraal in mijn hobby.
Als je meer rijd zoals Brambo beschrijft, dan denk ik nog steeds dat je met een 120mm fiets geen slecht figuur slaat, maar het zal vooral tussen je oren gaan zitten en dat kan killing zijn voor je plezier.
Tijdens wedstrijdjes zal je wellicht dat racey gevoel missen en je zal steeds denken "was ik met 100mm sneller geweest?". Dat is niet goed voor het moraal, dus als wedstrijdjes of gewoon hard knallen centraal staan in je hobby, 100mm.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Bedankt voor alle reacties!

Brambo67 schreef: ma 8 april 2019, 11:24 Hoe bepalen jullie de mm's vering die je denkt nodig te hebben?
Waar gebruik je de fiets voor, wat zijn de adviezen van gelijkgestemde rijders met ervaring en wat zijn de veviews. Dit alles samen tot een eigen conclusie trekken en dan achter je beslissing staan.

De adviezen van een aantal gelijkgestemde rijders hier op het forum vind ik persoonlijk wel belangrijk. Er zijn hier veel verschillende rijders en evenveel verschillende meningen en adviezen. Dan is het juist wel fijn als je weet wat voor een rijder er achter de naam zit en inmiddels ken ik een aantal van jullie.

Al met al denk ik dat ik met een 100mm de beste keuze maak.

Ik ben geen rijder voor overwinningen, maar wil wel graag het beste uit mezelf halen en zo af en toe een leuke uitslag rijden. Daarnaast zijn de trainingsritjes van de MTB vereniging halve XC wedstrijden, dus daar zal een 100mm ook goed van pas komen.

Gisteren de testfiets weer ingeleverd met pijn in het hart... Daar ook nog even op een L met 100mm gezeten en die voelde meteen goed. Nu kijken of we een goede deal kunnen maken en natuurlijk nog de kleuren samenstellen.

Dat het een Oiz gaat worden staat inmiddels wel vast!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het kan wel eens lastig zijn om tussen de adviezen door te navigeren naar wat nu echt bij jou past en het lijkt erop dat dat aardig gelukt is.
Nu je dat zo verteld is het misschien handig als we voortaan allemaal bij ons advies vertellen wat voor rijder we zijn. :tong

Maar het is nu dus alleen nog even afwachten hoe creatief je met kleuren bent haha. Ik vind die mint kleur wel heel erg vet.
Er komt wel een fotootje als je hem hebt toch?
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Flow&Co schreef: di 9 april 2019, 09:27 Het kan wel eens lastig zijn om tussen de adviezen door te navigeren naar wat nu echt bij jou past en het lijkt erop dat dat aardig gelukt is.
Nu je dat zo verteld is het misschien handig als we voortaan allemaal bij ons advies vertellen wat voor rijder we zijn. :tong

Maar het is nu dus alleen nog even afwachten hoe creatief je met kleuren bent haha. Ik vind die mint kleur wel heel erg vet.
Er komt wel een fotootje als je hem hebt toch?
Klopt inderdaad! Dit topic ging alleen over in een advise topic. Op voorhand was dat niet helemaal de bedoeling, maar wordt zeker gewaardeerd! :-q

Als ik hem heb, dan zal ik proberen om een fototje te plaatsen (tegen die tijd even uitvogelen hoe het werkt).
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Helmuth schreef: di 9 april 2019, 08:33
Al met al denk ik dat ik met een 100mm de beste keuze maak.

Gisteren de testfiets weer ingeleverd met pijn in het hart... Daar ook nog even op een L met 100mm gezeten en die voelde meteen goed. Nu kijken of we een goede deal kunnen maken en natuurlijk nog de kleuren samenstellen.

Dat het een Oiz gaat worden staat inmiddels wel vast!
Dat lijken me een keuze. Gefeliciteerd. Denk op basis van wat je gezegd hebt denk ik ook dat 100 mm goed gaat passen. Veel plezier bij het kopen, da's toch een van de leukste dingen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Helmuth schreef: di 9 april 2019, 09:33
Klopt inderdaad! Dit topic ging alleen over in een advise topic. Op voorhand was dat niet helemaal de bedoeling, maar wordt zeker gewaardeerd! :-q

Als ik hem heb, dan zal ik proberen om een fototje te plaatsen (tegen die tijd even uitvogelen hoe het werkt).
En dan 2 voor de prijs van 1 omdat je vrouw er ook 1 wilt? En dan ook nog dezelfde kleur kiezen?
Worden jullie net zo'n ANWB stelletje :winkie: :lol: :winkie:
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Brambo67 schreef: di 9 april 2019, 10:31 Dat lijken me een keuze. Gefeliciteerd. Denk op basis van wat je gezegd hebt denk ik ook dat 100 mm goed gaat passen. Veel plezier bij het kopen, da's toch een van de leukste dingen.
Het uitzoeken en samenstellen is inderdaad wel een van de leukste dingen! Op het erop rijden na dan.
ducatif1 schreef: di 9 april 2019, 10:50 En dan 2 voor de prijs van 1 omdat je vrouw er ook 1 wilt? En dan ook nog dezelfde kleur kiezen?
Worden jullie net zo'n ANWB stelletje :winkie: :lol: :winkie:
:lol: Ja klopt! En zoals je weet rijden we ook al in hetzelfde pakkie… Kunnen we mooi achter jullie aan. 2 ANWB-stelletjes achter elkaar! :bier:

Maar de kleuren zullen zeker anders worden. :tong
Plaats reactie