Orbea 2019-2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
PaganiProductions

De Nieuwe Alma 2019
https://www.youtube.com/watch?v=GNE1I6LLKac" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.orbea.com/nl-nl/brands/alma/" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuw 2019 Oiz
https://www.orbea.com/nl-nl/brands/oiz" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op ma 27 januari 2020, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Vooral de oiz vind ik gaaf.
Zijn er echt nog geen merken die de bekabeling van de demperlockout intern geïntegreerd hebben in het frame?
Sneeuwmonster
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Nog meer moeite om die lockout te verwijderen ;)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

sama schreef:Vooral de oiz vind ik gaaf.
Zijn er echt nog geen merken die de bekabeling van de demperlockout intern geïntegreerd hebben in het frame?
De nieuwe Canyon Lux heeft het ook.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

RuudRuud schreef:Nog meer moeite om die lockout te verwijderen ;)
Idd. Dan kun je beter een ht kopen.
Sneeuwmonster
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Dit topic maar eens afstoffen.

Onlangs de Orbea Oiz getest. Wat is dit een mooi afgewerkte en super strakke fiets. Op de plaatselijke trails was de fiets erg snel, goed te controleren en zeer makkelijk sturend. Ook het klimwerk ging verrassend makkelijk. Ik rij zelf op een hardtail en verwachtte niet dat de Oiz zo makkelijk omhoog ging.

Inmiddels ook een aantal andere fully's getest, maar de Oiz reed vooralsnog het makkelijkst. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel de mooiste fully op dit moment.

Zeer waarschijnlijk zal dit de nieuwe bike gaan worden.

Ik twijfel eigenlijk alleen nog tussen de TR (120mm vork en demper) en de gewone versie met 100mm veerweg. Voor de marathons (en in de winter xc wedstrijdjes) denk ik dat 120mm een beetje overkill is.

Voor een marathon fully zijn er niet veel andere goede opties in mijn optiek. Zeker niet waarbij de mogelijkheid gewenst is om 2 bidons mee te nemen. Dan houd je de Canyon Lux en de Specialized Epic over volgens mij. De Canyon is momenteel vrijwel niet leverbaar en de Specialized is beduidend duurder.

Zijn er al anderen die ervaring met de nieuwe Oiz hebben?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Waarom is 120mm overkill? Welk nadeel ga je ervan hebben t.o.v. 100mm?
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Flow&Co schreef: wo 3 april 2019, 15:41 Waarom is 120mm overkill? Welk nadeel ga je ervan hebben t.o.v. 100mm?
Ik denk dat het niet nodig is voor wat ik rijd. Wat het nadeel precies zou zijn weet ik eigeniljk niet. Momenteel rij ik op een hardtail met 100mm veerweg. Het is meer daarop gebasseerd en op xc/marathon gebruik waar veelal 100mm veerweg gebruikt wordt.

De Geometrie veranderd hierdoor een klein beetje. Balhoofdhoek 69gr voor de 100mm en 68gr voor de 120mm. Zitbuishoek van 75gr naar 74gr. Is dat te merken tijdens het rijden?

Het gewicht zal minimaal hoger zijn voor de 120mm versie. Dat is mijns inziens geen issue.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Helmuth schreef: wo 3 april 2019, 16:03
Flow&Co schreef: wo 3 april 2019, 15:41 Waarom is 120mm overkill? Welk nadeel ga je ervan hebben t.o.v. 100mm?
Ik denk dat het niet nodig is voor wat ik rijd. Wat het nadeel precies zou zijn weet ik eigeniljk niet. Momenteel rij ik op een hardtail met 100mm veerweg. Het is meer daarop gebasseerd en op xc/marathon gebruik waar veelal 100mm veerweg gebruikt wordt.

De Geometrie veranderd hierdoor een klein beetje. Balhoofdhoek 69gr voor de 100mm en 68gr voor de 120mm. Zitbuishoek van 75gr naar 74gr. Is dat te merken tijdens het rijden?

Het gewicht zal minimaal hoger zijn voor de 120mm versie. Dat is mijns inziens geen issue.
Een 120 mm bike kun je net iets comfortabeler rijden door een wat grotere sag. En anders kun je de luchtdruk iets verhogen, dan krijg je mijns inziens hetzelfde veergevoel als de 100 mm variant. Ik denk dat je het verschil in geo maar minimaal gaat merken. Waarschijnlijk zal de 120 mm iets rustiger sturen, maar ik weet niet of je dat gelijk merk. Prachtige keuze maak je!
Sneeuwmonster
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Helmuth schreef: wo 3 april 2019, 15:24 Dit topic maar eens afstoffen.

Voor een marathon fully zijn er niet veel andere goede opties in mijn optiek. Zeker niet waarbij de mogelijkheid gewenst is om 2 bidons mee te nemen. Dan houd je de Canyon Lux en de Specialized Epic over volgens mij. De Canyon is momenteel vrijwel niet leverbaar en de Specialized is beduidend duurder.

Zijn er al anderen die ervaring met de nieuwe Oiz hebben?
Deze boys claimen een oplossing hievoor te hebben:

https://www.on-lynecomponents.com/colle ... -multitool

https://www.lynecomponents.com/post/can ... alpel-2019

https://www.lynecomponents.com/post/sco ... rc900-2017

https://www.lynecomponents.com/post/santacruz-blur-2018

https://www.lynecomponents.com/post/sco ... 016-carbon

Oiz is overigens wel een supermooie bike. Is ook getest in een paralleltest tussen 100 en 120mm. Doe er je voordeel mee...

https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbe ... e-kies-je/

Succes.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Bedankt voor de reacties.

Leuk stuk op Vojomag:
"Deze Orbea Oiz TR opent de deuren voor een nieuw tijdperk, deze van de XC-fietsen die met wat extra veerweg voor heel wat meer doeleinden geschikt zijn. Hij heeft het gewicht van een pure XC-fiets, maar de veringen van een trailfiets. En vooral ook het vurige temperament van een echte Orbea. Je hebt al begrepen dat we meer dan een zwak hebben voor deze versie. Enkel als je aan xc-competitie doet valt er nog over te discussiëren, maar anders is er volgens ons geen twijfel mogelijk, dan is deze TR-versie de beste keuze."

Verrassend ook dat de TR versie als sneller wordt ervaren zowel naar boven als naar bedeneden.

Hierdoor neig ik toch meer naar de 120mm versie. Wellicht voor hier op de Veluwe dan de vork en demper iets harder zetten en voor tripjes naar de Bergen iets comfortabeler zetten.

Keuzestress…
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Toffe bidonhouders. Ziet er beter uit dan de meeste andere oplossingen.

Over de 120 vs 100mm keuzestress. Ik denk dat juist voor een marathon die 120mm een voordeel is en andere merken doen precies hetzelfde bij hun XC fullies juist om er marathon versies van te maken. Denk aan de Canyon Lux en de Speci Epic EVO. Net iets meer comfort houd je net iets langer fris. Dat beetje extra controle maakt de kans op stomme fouten kleiner als je uitgeput bent. De extra controle komt niet alleen van 20mm extra veerweg maar ook van hogere stijfheid van de 34 vs 32. Volgens de reviews is het verschil in stijfheid tussen die twee noemenswaardig terwijl het extra gewicht wel meevalt. Ik zou het wel weten, maar ik hou er dan ook een eeh "speelse" rijstijl op na.

Oh ja, en de TR wordt zo te zien geleverd met dropper. Even ongeacht wat voor fiets je hebt, dit is in mijn optiek altijd pure winst!

Een fietsmaat heeft overigens de 100mm versie, die heeft een rubber-aan-de-grond rijstijl. Hele mooie fiets om te zien. Goede designdetails en heel netjes afgewerkt.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Een "speelse rijstijl" heb ik zelf niet zo. Ben meer van de wielen op de grond houden. Lekker sturen, wortels en af en toe een klein dropje vind ik mooi, maar grote sprongen doe ik liever niet.

Voor de routes waar ik rij heb ik ook nog nooit een dropper gemist, maar ik heb ook nog nooit een dropper gehad. Wellicht dat ik hem uiteindelijk wel eens zou gebruiken als ik er een zou hebben, maar zie er voor mij persoonlijk de echte meerwaarde (nog) niet van in.

Ben er inmiddels wel van overtuigd dat een racefully vrijwel overall sneller is dan een hardtail. Meer controle, beduidend meer tractie en veel meer comfort. Ook op vlakke hobbeligestukken kan je gewoon doorblijven trappen terwijl op een hardtail je dan soms echt de benen moet stil houden.

Van het weekend nog maar eens goed over nadenken en dan na het weekend een keuze maken. De keuze voor een Oiz M10 19 is al gemaakt. Nu alleen beslissen of het de TR wordt of de "gewone". En dan nog de kleur kiezen...
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik heb ook lang getwijfeld tussen de TR versie en de gewone, zeker na de lofzang op Vojomag wiens reviews ik wel hoog heb zitten. Ook andere testers gaven aan de TR is een superfiets ,ik heb m onlangs getest. Met die test wel hard gevallen en ribben gekneusd maar toch indruk opgedaan. Wat een superfiets, stuurt bijna vanzelf, korte draai en eigenlijk houd ik ook wel van t stevige rammelwerk naar beneden. Toch heb ik onbereden voor de 100mm versie gekozen en zelf kleuren samengesteld wel 3 maanden levertijd. De reden is dat jij net als ik ook wedstrijdjes doe en dan is die TR toch wel zwaarder en logger, hij zakt iets dieper in en voelt niet agressief aan hierdoor. Dit verwacht ik wel van de xc versie want die is sowieso 7 ons lichter qua onderdelen had ik uitgezocht. Dat lijkt niet veel maar in de praktijk toch wel voelbaar als de fully te zwaar is qua op gang houden. Wel jammer van de fox 34 die is echt wel beter dan de 32. De TR versie was 11.6 zonder pedalen in XL maar ik heb L gekozen dus moet ruim onder 11 kilo komen. Mijn Lux die ik een maand heb getest was ook zoiets 11.6 en niet echt op gang te krijgen. Die heb ik geretourneerd de Oiz voelde veel beter aan. Op beide moet ik zeggen dropper niet echt nodig te hebben gehad omdat ik gewend ben rijden zonder. Bij jumpbulten was t wel fijner met landen maar ben gewend achter t zadel te hangen steil bergaf. Ik heb ook nog fx1 van Olympia getest ook een superfiets qua handeling en looks maar duurder en minder afgemonteerd dan de oiz.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

NelizRijn schreef: vr 5 april 2019, 20:27 Ik heb ook lang getwijfeld tussen de TR versie en de gewone, zeker na de lofzang op Vojomag wiens reviews ik wel hoog heb zitten. Ook andere testers gaven aan de TR is een superfiets ,ik heb m onlangs getest. Met die test wel hard gevallen en ribben gekneusd maar toch indruk opgedaan. Wat een superfiets, stuurt bijna vanzelf, korte draai en eigenlijk houd ik ook wel van t stevige rammelwerk naar beneden. Toch heb ik onbereden voor de 100mm versie gekozen en zelf kleuren samengesteld wel 3 maanden levertijd. De reden is dat jij net als ik ook wedstrijdjes doe en dan is die TR toch wel zwaarder en logger, hij zakt iets dieper in en voelt niet agressief aan hierdoor. Dit verwacht ik wel van de xc versie want die is sowieso 7 ons lichter qua onderdelen had ik uitgezocht. Dat lijkt niet veel maar in de praktijk toch wel voelbaar als de fully te zwaar is qua op gang houden. Wel jammer van de fox 34 die is echt wel beter dan de 32. De TR versie was 11.6 zonder pedalen in XL maar ik heb L gekozen dus moet ruim onder 11 kilo komen. Mijn Lux die ik een maand heb getest was ook zoiets 11.6 en niet echt op gang te krijgen. Die heb ik geretourneerd de Oiz voelde veel beter aan. Op beide moet ik zeggen dropper niet echt nodig te hebben gehad omdat ik gewend ben rijden zonder. Bij jumpbulten was t wel fijner met landen maar ben gewend achter t zadel te hangen steil bergaf. Ik heb ook nog fx1 van Olympia getest ook een superfiets qua handeling en looks maar duurder en minder afgemonteerd dan de oiz.
Niels, Wat grappig dat je dezelfde keuzes had. Ik heb ook een proefritje op de Olympia FX1 gemaakt. Ook een fijne fiets en mooie afwerking. Prijs-kwaliteit vond ik alleen beduidend minder dan de Oiz. Daarnaast ook geen mogelijkheid om een extra bidon erop te zetten, zonder aparte opties/adapters e.d.

Wat voor een kleursamenstelling heb je gedaan? En welke uitvoering heb je gekozen? Ook de M10-19?

Ik heb op een super luxe uitvoering getest: Oiz M-LTD 19 en dan wel in de TR variant.

De TR versie is inderdaad een stukje zwaarder, maar je kan ook een TR suspensionpack op de "gewone" laten zetten. Dan scheelt het alleen het gewicht van de vork (een kleine 300gr.)
Plaats reactie