.... Astma bij MTB'ers Absalon, Kerschbaumer, Schurter ....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Jurf schreef:Beetje gekke gedachte, maar wat is er mis met na een sportcarrière een andere arbeidscarrière te volgen?
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat je zoveel moet verdienen dat je daarna met zeer vervroegd pensioen kunt.
Omdat veel topsporters hun leven opzijzetten om op niveau te kunnen presteren. Vervolgens zijn ze tegen de 40, zonder opleiding en zonder (relevante) werkervaring. Als je dan niet het verstand hebt om een opleiding te volgen of om als trainer/coach aan de slag te gaan wordt het nogal lastig.

Vervroegd pensioen hoeft natuurlijk niet, maar een financieel vangnet om die achterstand op te vangen is wel lekker.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Garmins inleveren, Oortjes inleveren, allemaal op dezelfde fietsen fietsen, onderweg Snelle Jelles, wafels, bananen en sportdrank bij een gezellig pauzeplekje, en knallen maar, dat de beste moge winnen :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef:
Jurf schreef:Beetje gekke gedachte, maar wat is er mis met na een sportcarrière een andere arbeidscarrière te volgen?
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat je zoveel moet verdienen dat je daarna met zeer vervroegd pensioen kunt.
Omdat veel topsporters hun leven opzijzetten om op niveau te kunnen presteren. Vervolgens zijn ze tegen de 40, zonder opleiding en zonder (relevante) werkervaring. Als je dan niet het verstand hebt om een opleiding te volgen of om als trainer/coach aan de slag te gaan wordt het nogal lastig.

Vervroegd pensioen hoeft natuurlijk niet, maar een financieel vangnet om die achterstand op te vangen is wel lekker.

Zijn er ook voldoende die dat voor een eigen bedrijf doen en het ook niet redden... .


Daarnaast is de insteek normaal gesproken ook niet er rijk van te worden. Kijk naar al die sporten 'in de marge', waar mensen ook hun hele leven voor opzij zetten en waarbij ze weten dat ze er nooit iets aan gaan verdienen. Topsport bestaat bij de gratie van het publiek... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Lars TB schreef: Zijn er ook voldoende die dat voor een eigen bedrijf doen en het ook niet redden... .


Daarnaast is de insteek normaal gesproken ook niet er rijk van te worden. Kijk naar al die sporten 'in de marge', waar mensen ook hun hele leven voor opzij zetten en waarbij ze weten dat ze er nooit iets aan gaan verdienen. Topsport bestaat bij de gratie van het publiek... .
Niet echt te vergelijken. Als je 10+ jaar in je bedrijf steekt, het niet redt maar er volgens ook geen relevante ervaring uit hebt gehaald is er wel meer fout gegaan. Daarnaast is topsport per definitie tijdelijk, een eigen bedrijf niet.

Natuurlijk bestaat topsport bij de gratie van het publiek. Wij als publiek mogen echter niet klagen als 'onze' topsporters voorbij worden gestreefd door sporters uit landen waar een beter topsportklimaat heerst.
Ik vind overigens niet dat topsporters bepaalde salarissen 'verdienen', maar ik begrijp wel waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Voor ons is sport een hobby, voor hen is het vaak werk in een onzeker tijdelijk dienstverband.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En een keuze waar niemand ze toe gedwongen heeft.
De hoeveelheid geld die in de topsport rondgaat is niets anders dan pure waanzin. En dan valt het bij wielrennen nog mee.

Bovendien hebben de meeste mensen tegenwoordig een tijdelijk onzeker dienstverband, zelfs bij een vast contract... Bij mij wordt die onzekerheid helaas niet gecompenseerd door een wat hoger salaris ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef:En een keuze waar niemand ze toe gedwongen heeft.
De hoeveelheid geld die in de topsport rondgaat is niets anders dan pure waanzin. En dan valt het bij wielrennen nog mee.

Bovendien hebben de meeste mensen tegenwoordig een tijdelijk onzeker dienstverband, zelfs bij een vast contract... Bij mij wordt die onzekerheid helaas niet gecompenseerd door een wat hoger salaris ;-)
Is jouw huidige carrière bij voorbaat klaar voor je 35ste (als je het al zo lang vol houdt)? Is de kans aanwezig dat je door een werkgerelateerde blessure plots niet alleen je baan maar je complete carrière verliest? Moet je weken lang achter elkaar je vrienden/familie/kinderen missen?

Er is inderdaad niemand die ze daartoe dwingt (buiten wat fanatieke ouders :oops: ). Maar als er niets dan onzekerheid tegenover staat zullen er heel wat toptalenten een andere carrière zoeken.

Grappig dat je zegt dat het bij wielrennen nog mee valt, is volgens mij een van de weinige sporten waar je in Nederland je brood mee kan verdienen?

Nogmaals, ik vind niet dat ze bij voorbaat een topsalaris 'verdienen'.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik kijk graag een rondje tour de france maar laten we niet doen alsof die jongens zielig zijn met hun salarissen. Wat verdienen de dames met wielrennen? Wat verdienen ultra-marathon renners (een vriendin van mij is daar een wereldsubtopper in) of vele andere sporten?
Die werken allemaal gewoon voor hun geld en sporten daarnaast. Renners verdienen toch gewoon een hoop geld, kunnen tien jaar sparen en zich voorbereiden op een leven na het rennen (de "slechtste" schijnen ongeveer modaal te verdienen, maar dat kan ook zomaar 2-3 worden). Lijkt me dat ze daarmee een behoorlijk start hebben.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Precies je kan gewoon goed geld verdienen als wielrenner. Een marathon loper verdient 10 % van wat wielrenner verdient als die wint krijgt die 800 Euro em kan 1 a 3 marathons per jasrlopen als wielrenner kan je makkelijk 50 ritten per jaar fietsen. Roeien ook een sport waar je wat zakgeld krijgt meer een studenten sport.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Dat is jouw en mijn werk ook :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Roberdtj:
Er zijn heel veel beroepen waarbij als je lijf niet meewerkt of je een werkgerelateerde blessure oploopt je carrière over is. Denk bijv aan mensen in de bouw of mensen in de zorg.
Het lijkt mij super als je je volledig op je sport kunt focussen, maar ik denk wel dat de insteek moet zijn dat men daarna gewoon aan de bak gaat.
Mensen die niet de kwaliteiten hebben om een opleiding etc te volgen...hadden zonder sport dat probleem ook.

Ik zit daarin heel erg op 1 lijn met Lars. Een uit de hand gelopen hobby waar je zo goed in bent dat je je daar tijdelijk op kunt focussen en even niet hoeft te werken. Is dat moment voorbij dan gaan we weer verder met de normale gang van zaken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
En dat zeg jij? :lol:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jurf, tijdelijk niet hoeft te werken? Als je met sport geld verdient is dat toch werken? En als je er geen geld mee verdiend kan het nog steeds werken zijn of kan de sporter dat als werken zien.

Als coach en trainer zie ik mijn conditie en techniek onderhouden/ verbeteren als werken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Dat is jouw en mijn werk ook :winkie:
Ik reken er ook niet op rijk te worden.


Andersom ben ik al rijk, want ik ben gewoon de hele dag aan het hobbyen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Mensen staren zich blind op die 5% die er hun brood er mee kan verdienen. Die 95% die het net niet haalt vergeten we maar even. Ik noem dat gewoon een stukje jaloezie.

Over doping terug te komen denk ik niet dat er verschil zit tussen doping gebruik in de 95% groep tov. de broodrijders...
Plaats reactie