130 en 520Plus - 2 Nieuwe Edge modellen van Garmin

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

wps schreef:Ik ben soms wat kort door de bocht, maar hier even wat meer mijn achtergrond en tips :-).

Ik heb een aantal Garmin apparaten in bezit (gehad)(zumo, 660 forerunner 935, gpsmap 64st, edge 520, etc).

Even snel wat nadelen:
1.Een kaart update van een Garmin apparaat kan soms uren duren.
2.Een garmin heeft een langzame CPU en een klein scherm, niet ideaal om een nieuwe route te
bepalen en te bereken. Dit kan soms heel lang duren en onoverzichtelijk zijn of probeer eens in of uit te
zoomen.
3.Ik wil de route bepalen en geen slaaf zijn van een apparaat die mij verteld waar ik links of rechts af moet
slaan. Ik wil een duidelijk overzicht hebben van het gebied waar ik doorheen fiets.
4.Een kaart verversen en laden kost extra rekenkracht/batterij, terwijl het kleine scherm het al niet
praktisch maakt om een de kaart uberhaupt te lezen.
5.Meestal weet Garmin een apparaat te voorzien van net te weinig geheugen.
6.Weleens geprobeerd een nieuwe/extra kaart op een garmin te instaleren zonder vloeken?

Mijn conclussie is dat de meeste Garmin navigatie apparaten niet meer van deze tijd zijn en ben vervolgens naar de meest gebruiksvriendelijke oplossing gaan zoeken. Je moet een apparaat gebruiken voor het geen waar hij goed in is.

Mijn oplossing is:
1. Een smartphone gebruiken om (gpx) routes te genereren, dit moet uiteraard offline kunnen. Waarom een
smartphone gebruiken? Redelijk groot scherm, veel rekenkracht, veel geheugen om offline mappen te
kunnen opslaan, automatisch kaart updates etc.

Uiteindelijk ben ik voor dit gedeelte van mijn oplossing bij de app osmand+ terecht gekomen, voldoet
aan al mijn wensen, super veel mogelijkheden. Eigenlijk is dit een soort mobiele versie van basecamp.

2. Een Garmin apparaat dat CIQ apps ondersteunt, na een aantal apparaten getest te hebben kwam ik tot
de conclussie dat een edge 520 het beste voor mij werkt. Niet te duur, klein en weinig toeters en bellen.
Het eerste wat ik gedaan heb is de kaart van de edge 520 verwijderd, hierdoor verbeterd de accuduur.

3. Er moest een CIQ app onwikkeld worden die de gpx van Osmand+ vertaald naar een fit file die de edge
520 kan volgen/afspelen. De gpx files die osmand+ genereerd zijn hier uitermate geschikt voor, omdat
deze voorzien is van afslag informatie en zelfs straatnamen. Uiteindelijk heb ik met de ontwikkelaar van
de app Navmin het een en ander uitgewerkt. De fit files die Navmin genereerd is naar
mijn mening beter dan het geen wat garmin connect genereerd, omdat deze voorzien is van straatnamen
en kleine afslagen beter aangeeft.

Ik kan nu zonder tussenkomst van een computer en internet routes maken op mijn smartphone en deze affietsen met mijn edge 520. Met mijn smartphone heb ik het overzicht/snelheid en met de edge 520 de accuduur en leesbaarheid in zonlicht (De accuduur is meer dan genoeg voor 2 fietsdagen van ongeveer 8 uur) De edge 520 gebruik ik alleen voor het afspelen van routes, loggen doe ik met mijn forerunner 935.

Edge 520, 200euro
Navmin, Gratis
Osmand+, Gratis (uitgebreide versie 6euro)

Tel uit je winst :-)
Wij verschillen duidelijk heeel veel van mening en ervaring.

Jouw minpunten, mijn ervaring:
1- Zet de kaart op je SD kaartje, dat kan je namelijk in je pc stoppen en dan in enkele seconden vol schrijven. De 520 is dan een lastige keuze, want die heeft geen SD-slot omdat het een budget 820 is.
2- CPU is erg afhankelijk vh apparaat en een aantal types geven je de keuze in de setup. Snel, maar hoger stroomverbruik, of zuinig maar langzamer. Vooral de handhelds zijn bedoeld voor lang autonoom gebruik, dus zuinig. De 64s zou echter wel snel moeten zijn.
Scherm is klein, maar wil je een 17"scherm op je stuur ? :winkie:
3- Het is ook nooit goed. Iedereen wil navigatie, maar nu wil je de navigatie niet volgen. :tong
Gelukkig wordt je niet geëlektrocuteerd als je van de voorgestelde route afwijkt ;)
Je kan gewoon een ander pad inslaan. Of je laat de gps alleen een richting aangeven naar je bestemming, maar je kiest zelf de paden die ongeveer de goede kant op gaan.
Overigens zie ik niet hoe dit punt anders is op een ander toestel, bijv. bij navigatie met je telefoon, dus eigenlijk is het een non argument (Streep erdoor !)
4- Je komt weer terug op punt 2, feitelijk zeg je hetzelfde met andere woorden.
5- Toch weer die SD kaart. Werkt handig en snel in je PC en met 32 of 64 GB heb je echt geen geheugen probleem meer.
Weet je een flinke SD kaart toch vol te zetten, dan verklaart dat wellicht ook de traagheid die jij ervaart, want misschien ben je in de verleiding gekomen om heel Europa als topografische OSM kaart in je gps te zetten.
Of meerdere kaarten, en met een beetje pech zet je alle (overlappende) kaarten "aan". Met alle achterliggende data. Ergernis en vastlopen gegarandeerd. Sneller wordt het er in ieder geval niet op.
6-Ja, nog nooit zo eenvoudig kaarten geïnstalleerd als op de Garmin. Zelfs op Garmins waarop volgens Garmin helemaal geen kaart kan worden geïnstalleerd. Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat bij Garmin de illegale weg vaak eenvoudiger te bewandelen is dan de legale weg, zelfs bij kaarten die je legaal hebt aangeschaft...

Als ik het goed begrijp heb je nu een 520 op je stuur, een Forerunner om je arm en een smartphone in je zak.
De koppeling tussen 520 en je phone kan ik nog begrijpen, de telefoon doet wat de 520 niet kan, navigeren, en de 520 zit op stuur, een plek waar de smartphone zich meestal niet zo thuis voelt.
Maar waarom de forerunner, de 520 kan toch ook loggen ?
En als je de 520 dom en zonder kaart gebruikt, dan is de Edge 130 misschien wel beter geschikt ? :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Alien schreef:[…] alleen vanuit de eigen situatie geredeneerd.
Vorsprung durch Pedantik.
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

ThaSingleTrackMastah schreef:
wps schreef:Ik ben soms wat kort door de bocht, maar hier even wat meer mijn achtergrond en tips :-).

Ik heb een aantal Garmin apparaten in bezit (gehad)(zumo, 660 forerunner 935, gpsmap 64st, edge 520, etc).

Even snel wat nadelen:
1.Een kaart update van een Garmin apparaat kan soms uren duren.
2.Een garmin heeft een langzame CPU en een klein scherm, niet ideaal om een nieuwe route te
bepalen en te bereken. Dit kan soms heel lang duren en onoverzichtelijk zijn of probeer eens in of uit te
zoomen.
3.Ik wil de route bepalen en geen slaaf zijn van een apparaat die mij verteld waar ik links of rechts af moet
slaan. Ik wil een duidelijk overzicht hebben van het gebied waar ik doorheen fiets.
4.Een kaart verversen en laden kost extra rekenkracht/batterij, terwijl het kleine scherm het al niet
praktisch maakt om een de kaart uberhaupt te lezen.
5.Meestal weet Garmin een apparaat te voorzien van net te weinig geheugen.
6.Weleens geprobeerd een nieuwe/extra kaart op een garmin te instaleren zonder vloeken?

Mijn conclussie is dat de meeste Garmin navigatie apparaten niet meer van deze tijd zijn en ben vervolgens naar de meest gebruiksvriendelijke oplossing gaan zoeken. Je moet een apparaat gebruiken voor het geen waar hij goed in is.

Mijn oplossing is:
1. Een smartphone gebruiken om (gpx) routes te genereren, dit moet uiteraard offline kunnen. Waarom een
smartphone gebruiken? Redelijk groot scherm, veel rekenkracht, veel geheugen om offline mappen te
kunnen opslaan, automatisch kaart updates etc.

Uiteindelijk ben ik voor dit gedeelte van mijn oplossing bij de app osmand+ terecht gekomen, voldoet
aan al mijn wensen, super veel mogelijkheden. Eigenlijk is dit een soort mobiele versie van basecamp.

2. Een Garmin apparaat dat CIQ apps ondersteunt, na een aantal apparaten getest te hebben kwam ik tot
de conclussie dat een edge 520 het beste voor mij werkt. Niet te duur, klein en weinig toeters en bellen.
Het eerste wat ik gedaan heb is de kaart van de edge 520 verwijderd, hierdoor verbeterd de accuduur.

3. Er moest een CIQ app onwikkeld worden die de gpx van Osmand+ vertaald naar een fit file die de edge
520 kan volgen/afspelen. De gpx files die osmand+ genereerd zijn hier uitermate geschikt voor, omdat
deze voorzien is van afslag informatie en zelfs straatnamen. Uiteindelijk heb ik met de ontwikkelaar van
de app Navmin het een en ander uitgewerkt. De fit files die Navmin genereerd is naar
mijn mening beter dan het geen wat garmin connect genereerd, omdat deze voorzien is van straatnamen
en kleine afslagen beter aangeeft.

Ik kan nu zonder tussenkomst van een computer en internet routes maken op mijn smartphone en deze affietsen met mijn edge 520. Met mijn smartphone heb ik het overzicht/snelheid en met de edge 520 de accuduur en leesbaarheid in zonlicht (De accuduur is meer dan genoeg voor 2 fietsdagen van ongeveer 8 uur) De edge 520 gebruik ik alleen voor het afspelen van routes, loggen doe ik met mijn forerunner 935.

Edge 520, 200euro
Navmin, Gratis
Osmand+, Gratis (uitgebreide versie 6euro)

Tel uit je winst :-)
Wij verschillen duidelijk heeel veel van mening en ervaring.

Jouw minpunten, mijn ervaring:
1- Zet de kaart op je SD kaartje, dat kan je namelijk in je pc stoppen en dan in enkele seconden vol schrijven. De 520 is dan een lastige keuze, want die heeft geen SD-slot omdat het een budget 820 is.
2- CPU is erg afhankelijk vh apparaat en een aantal types geven je de keuze in de setup. Snel, maar hoger stroomverbruik, of zuinig maar langzamer. Vooral de handhelds zijn bedoeld voor lang autonoom gebruik, dus zuinig. De 64s zou echter wel snel moeten zijn.
Scherm is klein, maar wil je een 17"scherm op je stuur ? :winkie:
3- Het is ook nooit goed. Iedereen wil navigatie, maar nu wil je de navigatie niet volgen. :tong
Gelukkig wordt je niet geëlektrocuteerd als je van de voorgestelde route afwijkt ;)
Je kan gewoon een ander pad inslaan. Of je laat de gps alleen een richting aangeven naar je bestemming, maar je kiest zelf de paden die ongeveer de goede kant op gaan.
Overigens zie ik niet hoe dit punt anders is op een ander toestel, bijv. bij navigatie met je telefoon, dus eigenlijk is het een non argument (Streep erdoor !)
4- Je komt weer terug op punt 2, feitelijk zeg je hetzelfde met andere woorden.
5- Toch weer die SD kaart. Werkt handig en snel in je PC en met 32 of 64 GB heb je echt geen geheugen probleem meer.
Weet je een flinke SD kaart toch vol te zetten, dan verklaart dat wellicht ook de traagheid die jij ervaart, want misschien ben je in de verleiding gekomen om heel Europa als topografische OSM kaart in je gps te zetten.
Of meerdere kaarten, en met een beetje pech zet je alle (overlappende) kaarten "aan". Met alle achterliggende data. Ergernis en vastlopen gegarandeerd. Sneller wordt het er in ieder geval niet op.
6-Ja, nog nooit zo eenvoudig kaarten geïnstalleerd als op de Garmin. Zelfs op Garmins waarop volgens Garmin helemaal geen kaart kan worden geïnstalleerd. Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat bij Garmin de illegale weg vaak eenvoudiger te bewandelen is dan de legale weg, zelfs bij kaarten die je legaal hebt aangeschaft...

Als ik het goed begrijp heb je nu een 520 op je stuur, een Forerunner om je arm en een smartphone in je zak.
De koppeling tussen 520 en je phone kan ik nog begrijpen, de telefoon doet wat de 520 niet kan, navigeren, en de 520 zit op stuur, een plek waar de smartphone zich meestal niet zo thuis voelt.
Maar waarom de forerunner, de 520 kan toch ook loggen ?
En als je de 520 dom en zonder kaart gebruikt, dan is de Edge 130 misschien wel beter geschikt ? :tong

Leuk, dat doen wij zeker :-).

Ik noem het rommelen met sd kaarten, illegale kaarten en pc's niet meer van deze tijd. Voor 6 euro heb ik een hele goede+ legale offline kaart voor de hele wereld die zich automatisch update. Gebruiksvriendelijker en goedkoper kan het niet volgens mij.

Haha, navigeren wil ik alleen met een route die ik zelf bepaal en vervolgens wil volgen, niet met een route die automatisch berekend/bepaald is door een algoritme. Ik gebruik alleen navigatie wanneer ik lange (meerdaagse) toertochtjes ga fietsen. Tentje achterop en 's avonds de route voor de volgende dag bepalen. Wanneer ik dit thuis allemaal in Basecamp moet gaan maken kost mij dit veel spontaniteit tijdens het weekend.

Ik heb geen constante koppeling tussen mijn edge 520 en mijn telefoon. Ik heb mijn telefoon nodig wanneer ik een nieuwe route wil maken, deze laat ik vervolgens met Navmin in mijn edge 520. De log mogelijkheden met een forerunner 935 zijn beter dan de 520, maar noemde de forerunner alleen om aan te geven dat ik helemaal niks log met de 520 en dat dit ook de batterij minder belast.

Een Edge 520 is nooit gemaakt voor een kaart (zie geheugen), maar de Edge 130 draait geen ciq apps, dus helaas (want het is idd een mooi compact apparaat) valt deze hierdoor af.

Maar probeer mijn werkwijze zou ik zeggen en oordeel zelf :-)
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

Alien schreef:
Alien schreef:[…] alleen vanuit de eigen situatie geredeneerd.
Wat is jou situatie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben ouderwets, ik doe alles nog achter de pc/laptop ;)
De telefoon gebruik ik niet voor m'n fietstochten, tenminste niet op die manier.
Wel een appje om gpx te bekijken, wikiloc enz, maar ik vind het grote scherm vd laptop fijner.
Maar jouw gratis kaarten zijn waarschijnlijk gewoon op OSM gebaseerd, en dat is voor de pc en de Garmin ook gratis en gratis te updaten.
Waar ik nu woon is OSM gewoon ruk. Google (dus) ook. De straat waar ik aan woon staat er niet eens op.
Via via een topografische Garmin kaart gekregen en die is super gedetailleerd.
Maar wellicht aan mij de schone taak om OSM hier een beetje bij te werken...

Ik zat net snel ff te lezen en las ergens (bij DC?) dat de 130 wel ciq deed.

Verder is de 520 inderdaad niet bedoeld voor kaarten.
Dwz, Garmin heeft de 520 bewust geknepen omdat anders de 820 niet veel extra zou bieden.
Net als de Etrex 10 tov de 20 (en 30).
Had de Etrex10 een SD slot of meer geheugen aan boord, dan waren er stukken minder 20's verkocht.
Dus wat dat betreft heb je een punt als je zegt dat Garmin te weinig geheugen in z'n toestellen stopt. Bij de toestellen zonder SD.

Nu vraag ik me af of de 130 te "hacken" is als de Etrex10 en de 520, zodat er toch een kaart op kan worden getoond.
Met deze truc is het mij gelukt om een topo kaart van de complete Ardennen in 6MB te persen. incl hoogtelijnen.
Zou leuk zijn als dat bij de 130 ook lukt.
Hiervoor heb je wel wat (gratis) tooltjes nodig en een Windows pc/laptop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik ben ouderwets, ik doe alles nog achter de pc/laptop ;)
De telefoon gebruik ik niet voor m'n fietstochten, tenminste niet op die manier.
Wel een appje om gpx te bekijken, wikiloc enz, maar ik vind het grote scherm vd laptop fijner.
Maar jouw gratis kaarten zijn waarschijnlijk gewoon op OSM gebaseerd, en dat is voor de pc en de Garmin ook gratis en gratis te updaten.
Waar ik nu woon is OSM gewoon ruk. Google (dus) ook. De straat waar ik aan woon staat er niet eens op.
Via via een topografische Garmin kaart gekregen en die is super gedetailleerd.
Maar wellicht aan mij de schone taak om OSM hier een beetje bij te werken...

Ik zat net snel ff te lezen en las ergens (bij DC?) dat de 130 wel ciq deed.

Verder is de 520 inderdaad niet bedoeld voor kaarten.
Dwz, Garmin heeft de 520 bewust geknepen omdat anders de 820 niet veel extra zou bieden.
Net als de Etrex 10 tov de 20 (en 30).
Had de Etrex10 een SD slot of meer geheugen aan boord, dan waren er stukken minder 20's verkocht.
Dus wat dat betreft heb je een punt als je zegt dat Garmin te weinig geheugen in z'n toestellen stopt. Bij de toestellen zonder SD.

Nu vraag ik me af of de 130 te "hacken" is als de Etrex10 en de 520, zodat er toch een kaart op kan worden getoond.
Met deze truc is het mij gelukt om een topo kaart van de complete Ardennen in 6MB te persen. incl hoogtelijnen.
Zou leuk zijn als dat bij de 130 ook lukt.
Hiervoor heb je wel wat (gratis) tooltjes nodig en een Windows pc/laptop.
Hahah, een laptop neemt veel ruimte in beslag en heb je niet altijd bij je. Met osmand kan je redelijk makkelijk goede gpxjes maken die Navmin goed weet te vertalen tot een bruikbare route met tbt info en via bluetooth naar de edge 520 stuurt (overigens worden er veel meer Garmin/Wahoo apparaten ondersteund). Dit geeft je tijdens een meerdaagse fietsvakantie veel flexibiliteit. Ik snap niet dat Garmin zelf niet een dergelijke oplossing heeft ontwikkeld, nadat ze de ontwikkeling van basecamp mobile zijn gestopt.

OSMAND = OSM ANDROID, maar er zijn meer online bronnen te selecteren in de app en er is een mooie integratie met wikipedia. OSMAND wordt door heel veel wereldfietsers gebruikt en bijdrage aan kaartverbeteringen levert geloof ik bitcoins op ;-).

Op de 130 zijn alleen ciq datavelden en geen ciq apps te instaleren, anders was dit een heel mooi compact apparaatje geweest. Apparaten hacken doe ik niet meer, wil gewoon iets wat goed werkt of wat ik zonder veel poespas naar mijn hand kan zetten :-).
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

De edge 520+ is trouwens vertraagd DC rainmaker heeft de laatste firmware getest en zegt het volgende hierover (herkenbaar? ;-)):

It's improved the route calculation piece a fair bit. Still not perfect, but well into the 'functional' range, and mostly acceptable (still slow, but at least it mostly doesn't impede actual navigating).

I still had some freezes on Friday, they gave me another new firmware after that Friday night, but haven't had a freeze on that yet on my Sunday ride. Said absolute latest firmware has additional freeze debugging in it to try and figure out what's causing it. But since freezes didn't happen on absolutely every ride, I can't say for certain it's resolved. A bit more testing to occur.

I did actually use the 'Most direct route' home option yesterday morning though about 30KM away from home, which was kinda neat to see that work (largely well).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaardig.
Is Garmin veel te vroeg geweest met het introduceren van de 520plus ?
Hebben ze dat ding zelf wel getest ???
Blijkbaar niet.
Of waren alle goede programmeurs/ontwikkelaars/testers bezig met de Edge 130...

DC verteld in z'n 130 review dat de 520plus gewoon gebaseerd is op de 520 hardware.
Als dat zo is, dan moet de plus wel heel slim geprogrammeerd worden om beter te presteren dan de gewone 520.
Zelfde hardware + meer features = minder snelheid.

De Edge130 scoort stukken beter, maar de opmerking dat de gps ontvangst af en toe te wensen over laat baart ook zorgen.
DC Rainmaker schreef:And then the GPS performance was a bit lacking under bridges and near some tall buildings.
Zoiets (maar dan erger?) al eens meegemaakt met de Edge25.
Voorlopig blijft toch de Etrex op het stuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

Het blijft Garmin he! Daarom alleen gebruiken waar het goed in is, loggen/volgen. Allebei functies die niet te veel CPU gebruiken.

Mijn 520 heeft ook problemen met het GPS signaal, dit treed meestal op na 3 a 4 uur fietsen. Ik ben niet de enige die dit probleem heeft, heb dit al op meerdere keren op verschillende fora's voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn besluit staat vast, de Etrex30 blijft !
Die logt nauwkeurig, want goede ontvangst dus nauwkeurige plaatsbepaling.
Navigeren (routeren) doet ie ook prima.
En dat tot 30 uur op 2 AA’s.

Maar zo’n 130!is wel een heel leuk apparaatje...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Heb een Edge 130 mtb bundle besteld als vervanging voor de Edge 800. Ben benieuwd. :)
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Tinman schreef:Heb een Edge 130 mtb bundle besteld als vervanging voor de Edge 800. Ben benieuwd. :)
wel benieuwd naar je ervaringen! ook aan het nadenken om de Edge 800 te vervangen voor de 130, en dan voor de race / mtb te gebruiken!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Niner65
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:24

Ik heb de Edge 130 nu een week in gebruik.
Kom van de edge 800. Was het ook zat om steeds via de computer mijn ritten te uploaden en routes op de edge te zetten.

De edge 130 is wel klein maar scherm perfect af te lezen. Connecten via iPhone gaat perfect. Ritten uploaden geen probleem. Koers maken in Garmin Connect naar Edge sturen en vervolgens fietsen gaat prima. Edge geeft route goed aan en duidelijke links/rechts-waarschuwingen. Segment waarschuwing en segment fietsen ook leuk.
Hartslag en snelheidsensor geen probleem.

Tot zover helemaal tevreden.

Waar ik niet tevreden over ben is de accuduur. Waar ik met de edge 800 de Drenthe200 mee kon uitfietsen (11 uur) laat de Edge 130 het na 5 1/2 uur al afweten.

Ik had Bluetooth uitstaan, route van 100 km (over weg) met navigatie gefietst en nog een tochtje van 2 uur. Dus na 5 1/2/ uur leeg.

Als ik Bluetooth aan laat staan om berichten van telefoon te kunnen krijgen onderweg loopt de accu nog sneller leeg.

Zal het dit weekend eens proberen om de gps ook uit te zetten en te kijken hoever ik dan kom.
Maar 15 uur beloven en nog niet de helft waarmaken is jammer. Misschien wordt de accu nog beter na een paar keer ontladen, geen idee.

Enfin een Top apparaat maar met kanttekening bij accuduur.

Benieuwd naar andere ervaringen
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Niner65 schreef:Ik heb de Edge 130 nu een week in gebruik.
Kom van de edge 800. Was het ook zat om steeds via de computer mijn ritten te uploaden en routes op de edge te zetten.

De edge 130 is wel klein maar scherm perfect af te lezen. Connecten via iPhone gaat perfect. Ritten uploaden geen probleem. Koers maken in Garmin Connect naar Edge sturen en vervolgens fietsen gaat prima. Edge geeft route goed aan en duidelijke links/rechts-waarschuwingen. Segment waarschuwing en segment fietsen ook leuk.
Hartslag en snelheidsensor geen probleem.

Tot zover helemaal tevreden.

Waar ik niet tevreden over ben is de accuduur. Waar ik met de edge 800 de Drenthe200 mee kon uitfietsen (11 uur) laat de Edge 130 het na 5 1/2 uur al afweten.

Ik had Bluetooth uitstaan, route van 100 km (over weg) met navigatie gefietst en nog een tochtje van 2 uur. Dus na 5 1/2/ uur leeg.

Als ik Bluetooth aan laat staan om berichten van telefoon te kunnen krijgen onderweg loopt de accu nog sneller leeg.

Zal het dit weekend eens proberen om de gps ook uit te zetten en te kijken hoever ik dan kom.
Maar 15 uur beloven en nog niet de helft waarmaken is jammer. Misschien wordt de accu nog beter na een paar keer ontladen, geen idee.

Enfin een Top apparaat maar met kanttekening bij accuduur.

Benieuwd naar andere ervaringen
Klink erg goed, tot het verhaal accuduur:)

Misschien is een paar x ontladen de oplossing, ben benieuwd!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Ik heb de mijne ook binnen. Zondag uitproberen. Is erg klein als je de Edge 800 gewend bent. Accuduur is hopelijk beter als wat hier boven wordt aangegeven.
Plaats reactie