Shimano 2019 XTR XC en Enduro (Persbericht XTR P5)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bedankt voor het compliment maar ook alweer 40 :-)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Kun je eigenlijk met een SRAM cassette rijden met deze XTR? Zo niet, dan vraag ik me af wanneer E13 met een cassette komt die de XTR spacing heeft, maar op een XD driver past.
v_schultinge

zonoskar schreef:Kun je eigenlijk met een SRAM cassette rijden met deze XTR? Zo niet, dan vraag ik me af wanneer E13 met een cassette komt die de XTR spacing heeft, maar op een XD driver past.
Ik vind de performance van mij E13 cassette niet heel goed. Dus houdt het maar bij origineel de volgende keer.

Maar er zijn al alternatieven voor de 12 speed cassette van Sunrace, Ingrid Components, Leonardi en Now8 components.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eens, E13 is goed, okay, bij 1x11 en bij gebrek aan beter, maar niet perfect, niet zo goed als wat ik eerder had van SRAM of Shimano.
Een volgende gelegenheid ben ik ook benieuwd naar het origineel van 1x12, zij het van Shimano danwel SRAM. Zolang er alleen XTR is tegen XTR prijzen, zal de beslissing blijven uitvallen ten gunste van SRAM.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Shimano zal wel weer redelijk vlot met XT komen.
De vraag is hoeveel sram 1x12 dan nog wordt gemonteerd op fietsen fabriek af.

XTR cassettes, zijn toch niet duurder dan de sram 12 speed varianten?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zou XT wel gewoon 2x11 blijven? Vind ik nog steeds fraaier dan die idioot lelijke 50t achter en praktischer qua schakelbereik.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

daniel1975 schreef:Zou XT wel gewoon 2x11 blijven? Vind ik nog steeds fraaier dan die idioot lelijke 50t achter en praktischer qua schakelbereik.
Er komt een XTR 2x12 dus er zal ooit ook wel een XT 2x12 komen :wink: (maar waar ik in beide gevallen de toegevoegde waarde ervan eigenlijk niet zo zie)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

nielsvo schreef:
daniel1975 schreef:Zou XT wel gewoon 2x11 blijven? Vind ik nog steeds fraaier dan die idioot lelijke 50t achter en praktischer qua schakelbereik.
Er komt een XTR 2x12 dus er zal ooit ook wel een XT 2x12 komen :wink: (maar waar ik in beide gevallen de toegevoegde waarde ervan eigenlijk niet zo zie)
Ik wel! Dat is momenteel de enige toegevoegde waarde van xtr tov sram. Het is met marathons op steile klims wel fijner vind ik. Veel kleinere stapjes en dus makkelijker de goede versnelling.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef:
nielsvo schreef:Er komt een XTR 2x12 dus er zal ooit ook wel een XT 2x12 komen :wink: (maar waar ik in beide gevallen de toegevoegde waarde ervan eigenlijk niet zo zie)
Ik wel! Dat is momenteel de enige toegevoegde waarde van xtr tov sram. Het is met marathons op steile klims wel fijner vind ik. Veel kleinere stapjes en dus makkelijker de goede versnelling.
Met dezelfde cassette zou het dan kunnen dat als je flink heen en weer schakelt tussen de twee voorste bladen dat je tussenstapjes kunt vinden, maar verder krijg je geen kleinere stapjes, tenzij iemand met een 11-32 cassette gaat komen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

https://www.futurumshop.nl/campagnolo-s ... yAQAvD_BwE

Ik denk niet dat dit gaat werken doordat de ruimte tussen de tandwielen kleiner is?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef:
schepp schreef: Ik wel! Dat is momenteel de enige toegevoegde waarde van xtr tov sram. Het is met marathons op steile klims wel fijner vind ik. Veel kleinere stapjes en dus makkelijker de goede versnelling.
Met dezelfde cassette zou het dan kunnen dat als je flink heen en weer schakelt tussen de twee voorste bladen dat je tussenstapjes kunt vinden, maar verder krijg je geen kleinere stapjes, tenzij iemand met een 11-32 cassette gaat komen!
Zo bedoelde ik het ook: geen toegevoegde waarde t.o.v. de huidige 2x11 xt/xtr (tenzij je vaak 38-11 trapt en toch nog steile klimmen wil kunnen nemen).
Ipv 2x12 XTR zou ik dan eerder voor de 2x11 xt Di2 groep kiezen op een bestaande fiets.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

1x12 geeft voldoende bereik en op de Nedelandse achtbanen is dat prima.

Maar ook ik mis voor langere stukken ardennen marathons de tussenstappen. daar zou 2x12 bij kunnen helpen met bv 11/36 cassette met 38/26 bv Dan wel de Di2 met synchorshift erop. Dan heb je echt amper door dat je voor schakelt.

Laten ze vooral de mogelijkheid hebben. Ik ben alleen bang dat het uitsterft omdat het voor fabrikanten financieel aantrekkelijk is fietsen met 1 voorblad uit te rusten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het verbaast mij dat er inderdaad nog geen externe fabrikant op is ingesprongen. De markt zal niet heel groot zijn, maar een paar 1000 cassettes met kleinere stappen per jaar is toch al interessant voor zo een fabrikant... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef:Het verbaast mij dat er inderdaad nog geen externe fabrikant op is ingesprongen. De markt zal niet heel groot zijn, maar een paar 1000 cassettes met kleinere stappen per jaar is toch al interessant voor zo een fabrikant... .
Bestaat al wel (gemodificeerde Ultegra CS6800 cassette): https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... 11-32-11v/ :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Micro Spline Update! Yes, to aftermarket DT Swiss freehub availability for new XTR!
https://bikerumor.com/2018/06/04/micro- ... r-new-xtr/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Itt de eerdere berichtgeving komt DT toch meteen met aftermarket endcaps, zodat ook je huidige wielen simpel kunnen worden aangepast aan de nieuwe XTR groep, toolfree.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie