Shimano 2019 XTR XC en Enduro (Persbericht XTR P5)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Die crank is wel sexy trouwens. De eerste die ik weer echt mooi vind na de 960 serie.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Hier gaan ze de oorlog niet mee winnen! Ik rij met 2x11 xtr maar ga nooit van zn leven mn wielen ombouwen voor 1x12 van Shimano,..dan gewoon lekker een xd body erop en sram Eagle,..of een e13 9-46
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En in het Nederland ziet het er zo uit:

---------------------------------------------------------------------------------------------
XTR M9100: ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van competitieve mountainbikers van het hoogste niveau.

Als er één ding zeker is in de mountainbikewereld, dan is het dat de grenzen steeds worden verlegd.
Mountainbike-races ontwikkelen zich jaar na jaar, waarbij de parcoursen veeleisender worden en de fietsen
geavanceerder. Of de MTB’er nu de lichtste set-up nodig heeft, de meeste controle over zijn fiets wenst of
de meest veelzijdige aandrijflijn voor elke situatie wil, de nieuwe XTR heeft het. Met een groot aantal
componentontwikkelingen is de nieuwe XTR-groepset klaar om cross-country-, marathon- en enduro-racers
een uitgekiende balans tussen snelheid, focus en controle te bieden voor overwinningen op profniveau.

De nieuwe XTR M9100 is voorzien van een baanbrekende 12-speed cassette met een 10-45T of 10-51T bereik,
remmen met 2- of 4-pistons en een naaf met SHIMANO's nieuwe MICRO SPLINE-technologie. Daarnaast krijgt
de bevestiging van de rem- en schakelgrepen een nieuw ontwerp die is aan te passen aan de behoefte van de
gebruikers, inclusief een XTR-schakelaar voor een verstelbare zadelpen, om de rijder optimaal te positioneren
voor comfort of snelle actie en alles daar tussenin.

Deze ontwikkelingen zorgden voor een gewichtsbesparing van meer dan 150 gram voor cross-country-rijders
en meer dan 90 gram voor enduro-rijders. XTR biedt een meer intuïtieve schakel-set-up voor een betere focus
op het parcours.

Bas Van Dooren, Shimano Europe Product team leader: “Snelheid, focus en controle waren de sleutelwoorden
in de ontwikkelingsfase. We hebben de nieuwe XTR ontworpen om de acceleratie en snelheid te verbeteren
door het krachtverlies drastisch te verminderen met een opnieuw ontworpen aandrijflijn. Onze focus voor precisie
is terug te zien in de intuïtieve stuur set-up en de controle dankzij XTR’s nieuwe remoplossingen. De nieuwe XTR
is geen update van de M9000, het is een re-design vanaf het begin om de beste componenten te creëren voor
cross-country, marathon en enduro".


DE SNELHEID VAN EEN NIEUWE GENERATIE
Cassette:
het startpunt in de ontwikkeling van de aandrijflijn was het minimaliseren van de stappen tussen de
versnellingen, om rijders het ultieme ritme en de cadans te geven tussen elke versnelling om uiteindelijk
de optimale gemiddelde snelheid te genereren. Het resultaat is het 51T tandwiel, dat gelijke versnellingsstappen
van zes tanden in de laatste drie tandkransen heeft (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T) voor een gelijkmatige cadans.

XTR introduceert ook een 10-45T 12-speed cassette (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T) voor snellere
en minder steile onverharde parkoersen. De 10-45T (CS-M9100-12) configuratie is voor cross-country rijders die
kleine stappen tussen de versnellingen en de lichtste set-up prefereren. De 10-51T (CS-M9100-12) is voor de
trailrijder om elke berg te beklimmen waar ze voor staan. Beide cassettes gebruiken verschillende metalen voor
verschillende tandwielen voor de beste balans tussen het gewicht en de duurzaamheid. De grootste tandwielen zijn
van aluminium, de middelste tandwielen zijn van titanium en de kleinste tandwielen zijn van staal.

De derde cassette-optie (CS-M9110-11) is voor XTR-rijders die specifiek op zoek zijn naar een stijvere en lichtere
wielset. Deze optie is gebaseerd op de 10-51T-cassette zonder het 51T-tandwiel wat zorgt voor een 11-speed
cassette met 12-speed versnellingsafstand. Het voordeel van deze optie is dat het renners de kans biedt om een
lichtere fiets en stijvere wielen te maken die kunnen worden gebruikt met dezelfde ketting en schakelinrichting als
de 12-speed set-up.

Naaftechnologie:
om de 12-speed set-up passend te krijgen, herstructureerde SHIMANO het ontwerp van de naaf met de
MICRO SPLINE-technologie. Daarnaast is de SCYLENCE-technologie in de achternaaf toegepast. Deze nieuwe
technologie vervangt de pallen door een ratelsysteem om de weerstand tijdens het vrijlopen te verminderen en
een vrijwel geruisloze naaf te creëren, zodat de rijder zich meer kan concentreren op de route. De voornaven
zijn verkrijgbaar in een 100 of 110 mm breedte met een 15 mm steekas, de achternaven zijn 142 of 148 mm
(Boost-specificatie) breed met een 12 mm steekas (HB-M9110/-B / FH-M9110/-B).

Crankset:
naast een speciale 12-speed ketting (CN-M9100) met een 12-speed QUICK LINK komt een 12-speed crankstel
(FC-M9100/M9120-1) met de fameuze hol gesmede crankarm. Cross-country single speed (1x12)-rijders hebben
keuze uit een breed scala aan direct mount kettingbladen die tot 80 gram in gewicht besparen en verkrijgbaar
zijn vanaf 30T-38T. 1x12 enduro-renners kunnen de XTR- ketting geleider (SM-CD800 E-mount, D-mount of
ISCG05-type) toevoegen om de ketting retentie te ondersteunen en ze hebben met het FC-M9120 crankstel
een bredere Q-factor om in meerdere frameafmetingen te passen. Rijders die controle willen over alle soorten
terrein voor lange races met veel klimwerk, hebben de optie van een 2x12 crankstel (FC-M9100/M9120-B2)
met 38-28T dat kan worden gekoppeld aan de 10-45T cassette voor het maximale versnellingsbereik met kleine
stappen tussen de versnellingen.

Derailleurs:
op XTR-niveau zijn er drie achterderailleurs verkrijgbaar. De RD-M9100-SGS/GS met lange of korte kooi of de
RD-M9120-SGS met dubbele kettingring met lange kooi. Ze hebben allemaal een slank, agressief en hoekig
geanodiseerd aluminium ontwerp. Om de schakelprestaties verder te verbeteren en de kettingretentie te vergroten
gaan de derailleurwieltjes van 11T (XTR M9000) naar 13T. Samen met het SHIMANO SHADOW RD+ ontwerp van
de achterderailleur, minimaliseert dat het klapperen van de ketting. De voorderailleur is ook verkrijgbaar in drie
verschillende stijlen, afhankelijk van het frame waarop het wordt gemonteerd. De D-type, E-type en M-type mounts
zijn allemaal voorzien van de SIDE SWING-technologie voor moeiteloos soepel schakelen.

SHIFT OF FOCUS
Shifters:
de theorie achter het shifterontwerp was om rijders in staat te stellen zich onmiddellijk aan te passen aan snel
veranderende omstandigheden met verbeterde cockpitintegratie voor het winnen van cruciale tienden van seconden.
Dat is gelukt door de creatie van het I-SPEC EV-ontwerp, het bevestigingssysteem van SHIMANO met de integratie
van de schakelversteller en de remhendel. Het nieuwe I-SPEC-EV-ontwerp geeft een 14 mm zijdelingse afstelling
en 60 graden rotatie mogelijkheid, zodat rijders hun meest ergonomische handpositie op de rem- en
versnellingshendels kunnen vinden en een cleane cockpit hebben. Daarnaast introduceert SHIMANO een speciale
XTR-hendel voor een verstelbare zadelpen (SL-MT800-IL) met een I-SPEC-EV-vatting die compatibel is met alle
gangbare verstelbare zadelpentypes, waaronder de PRO Koryak Dropper post.

De XTR M9100-shifters zijn lichter te bedienen waardoor rijders met intuïtieve en minimale vingerbewegingen
kunnen schakelen, wat een aanzienlijke afname in de uit te oefenen kracht om te schakelen geeft en meer
bedieningsgemak biedt ten opzichte van XTR M9000. Functies zoals RAPIDFIRE Plus, 2-WAY RELEASE en
MULTI-RELEASE zijn overgenomen van de vorige generatie XTR.

Nieuw voor de M9100-shifters is een 11-naar-12-speed omvormer (SL-M9100-R/-IR) op de achterste shifter
voor rijders die de bredere 11-speed naaf set-up kiezen. Voor 2x12 rijders heeft de linker shifter (SL-M9100-IL /
SL-M9100-L) een innovatief nieuw mono-hendelontwerp met een vereenvoudigde en intuïtieve bediening,
waarmee er met één hendel omhoog of omlaag kan worden geschakeld.

BLIJF IN CONTROLE
Remmen:
Voortbouwend op wat de standaard is en waar alle remmen in de markt naar streven, is het ontwerp van de
XTR M9100-remhendel (BL-M9100/M9120) gewijzigd met een opnieuw geplaatste klemband en hendelbehuizing.
De klem beweegt naar het midden van de remhendelbody en de rand van de body wordt slim tegen het stuur
gepositioneerd om een stijvere rem te creëren met een directer contactgevoel en een betere controle. De optie
met 2-pistons (BR-M9100) wordt geleverd met een lichtere XC-remhendel en de mogelijkheid om het bereik
van de hendelarm aan te passen. De 4-piston remset (BR-M9120) heeft ook een speciale remhendel, met een
bereikafstelling dat zonder gereedschap kan worden aangepast. Deze remhendel heeft een vrije slag afstelfunctie
en is toegerust met SHIMANO's Servo Wave-technologie voor een snelle actie van het remblok naar de remschijf.
Beide remklauwen zijn gemaakt van aluminium en maken gebruik van een zeer stijve remleiding en ze hebben een
kortere vrije slag voor een snellere reactie.

Remblokken en remschijven: om bij de nieuwe remklauw vorm te passen, is ook de vorm van het remblok aangepast.
Rijders die voor de 4-piston remklauw kiezen, hebben de remblokken met radiator vinnen (N03/4A resin/metaal)
nodig, terwijl de 2-piston remklauwen op de remblokken zonder vinnen passen (K02/4S resin/metaal, met optioneel
K02/4Ti titanium steunplaten). Het remschijf ontwerp maakt gebruik van een vernieuwde ICE-TECHNOLOGIES
FREEZA-constructie om het gewicht te verminderen en de warmteafvoer te bevorderen. De 140 en 160 mm remschijven
wegen respectievelijk 5 en 10 gram minder, terwijl de 180 en 203 mm schijven tijdens het testen 20 graden koeler
waren, de 203 mm rotor is ook 30 gram lichter dan het vorige XTR type (RT99).
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Prijs van XTR 1x12sp op Bike-Components
https://www.bike-components.de/de/Shima ... -o1311393/
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dus: 2000,- /hele 1x 12 groep, incl. remmen en naven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

uitgebreide uitleg met veel plaatjes:
https://nsmb.com/articles/2019-shimano- ... 2spd-here/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

Ook Vojomag heeft een uitgebreid artikel
https://www.vojomag.nl/presentatie-shim ... or-enduro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Shimano heeft op FB een video geplaatst met de introductie van XTR door Scotty Laughland. De naaf is stil, héél stil. Check die maar eens op 3.21
modder zuigt!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:Dus: 2000,- /hele 1x 12 groep, incl. remmen en naven.
Doei doei Shimano,..gaat toch niemand kopen als je je wielsets moet gaan ombouwen terwijl je met sram op elke naaf een xd body kan gooien,..als die er al niet opzit. Ik zou met mijn 2 reserve wielsets dus ook nooit een nieuwe fiets meer kopen met Shimano xtr. Ik ben best teleurgesteld aangezien ik momenteel met xtr 2x11 rij
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Komt vanzelf beschikbaar voor bestaande naven/ wielen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef:
aurelius schreef:Dus: 2000,- /hele 1x 12 groep, incl. remmen en naven.
Doei doei Shimano,..gaat toch niemand kopen als je je wielsets moet gaan ombouwen terwijl je met sram op elke naaf een xd body kan gooien,..als die er al niet opzit. Ik zou met mijn 2 reserve wielsets dus ook nooit een nieuwe fiets meer kopen met Shimano xtr. Ik ben best teleurgesteld aangezien ik momenteel met xtr 2x11 rij
Net als SRAM, dat koopt ook niemand!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afbeelding

Afbeelding

Onpraktisch:
Afbeelding
:wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De cassette is iig een stuk mooier geworden.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Het is een aardige tweelingsbroertje van sram... remmen lijken veel op elkaar. Zelfde cranksysteem incl. Pre load ring. Derailleurkooi hebben ze aardig weten te kopiëren en om er maar niet helemaal op te lijken hebben ze een 51! Ipv 50... en dan de prijs manmanman
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Die prijs is toch gewoon een adviesprijs en dat die hoog is voor XTR is toch niks nieuws? Waarom krijgen mensen hier spontaan krampaanvallen van? Dit is de profs/tandartsen/enthusiastelingen groep. Die dingen komen vanzelf wel in XT, SLX en zelfs Deore terecht. :bier:

En dat iedereen elkaar kopieert.. dat gaat links en rechts, over en weer. Moeten we ook maar gaan spugen op SRAM en Campa omdat Shimano is begonnen met electronisch schakelen? "Ja het werkt wel, maar het is na-aperij van Shimano... de kliko in met die spullen" :lol:

Ik begrijp de emotie niet zo.. als het werkt is het toch prima? Als het duurder is dan SRAM, tsja dan kopen we toch SRAM? In plaats van dat bokken ben ik veel meer benieuwd of het op een hoger niveau is geraakt 8)
Plaats reactie