World Cup MTB 2019

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

JasperGr schreef: di 6 augustus 2019, 08:55 Zoals bij elke sport kan je de vrouwen en mannen niet met elkaar vergelijken. Op kracht dan, want ik weet zeker dat Jolanda Neff bij de betere hoort qua fietsbeheersing.
Rob Meets met Jolanda: https://www.youtube.com/watch?v=q8efE3Pu4VU
◼︎ Go round the outside.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

In een directe vergelijking lijken de vrouwen minder spectaculair, maar de strijd net zo groot. Die zitten zo dicht bij elkaar dat je nooit weet wie er gaat winnen. PFP had begin van het seizoen nog een zware knieoperatie gehad en wint nu een WC wedstrijd, enorme prestatie. Jenny Rissveds kan zelf niet geloven dat ze op een 3e plek staat na een periode van zware depressie. Jolanda Neff laat altijd zien dat ze technisch de beste van het veld is. Zij zal altijd de A-lijn pakken, op alle parcoursen, en niet alleen het eerste rondje zoals veel anderen dat doen. Anne Terpstra won als eerste Nederlandse vrouw een WC wedstrijd. En dat notabene in Vallnord, het hoogstgelegen parcours van het seizoen. Het spannendste was nog de bijna overwinning van Anne Tauber in Nove Mesto. Ik zat echt op het puntje van mijn stoel die dag.

Natuurlijk was de manier waarop MvdP wegreed in datzelfde Nove Mesto 10x zo spectaculair om te zien. Mijn kaak viel op de grond toen hij het gas open trok en wegreed bij Schurter. In Val di Sole deed hij ongeveer hetzelfde. Het gat wat hij in een half rondje trok was absurd.
Als je nog een keer goed bedenkt wie Schurter is (hij won 2 jaar geleden nog letterlijk alles met ruime marge), dan is het nog indrukwekkender om te zien.

Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik kan me niet op zo'n zelfde manier vermaken met het kijken naar de DH.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

DH als wedstrijd boeit me iets minder, omdat er geen onderlinge strijd te zien is. Al vind ik het razend knap wat ze doen. Vind zelf technisch dalen trouwens ook het leukste en uitdagendste wat er is.
XC is ‘herkenbaarder’ qua terrein. XC gebied kom ik in mijn omgeving nog wel tegen, ‘dat fiets je zelf ook in het wild om de hoek’. DH gebied niet, dat maakt de afstand tot die tak van sport misschien ook wat groter.
XC vind ik ook wat breder, allrounder, qua presteren: je moet en hard omhoog en hard omlaag kunnen fietsen. De hedendaagse parcoursen zijn gelukkig ook lekker technisch. XC is meer man tegen man, cq vrouw/vrouw, strijd, dus.
Maar hard met een DH fiets naar beneden knallen, ook knap en spectaculair. (Wat ik nog leuker zou vinden: zoiets als de Megavalance, met zijn allen (al zijn er dat wel heel veel tegelijk), met meer man tegelijk, de berg afknallen. Is het meteen weer meer strijd).
Enfin... verschillende takken van dezelfde sport, allebei mooi. XC voor mij wat aansprekender, wat herkenbaarder, denk ik.
En dan MvdP zo zien demarreren bergop... terwijl Schurter en Fluckliger nou ook bepaald geen koekebakkers zijn... niet normaal wat een prestatie!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: di 6 augustus 2019, 11:21XC is ‘herkenbaarder’ qua terrein. XC gebied kom ik in mijn omgeving nog wel tegen, ‘dat fiets je zelf ook in het wild om de hoek’. DH gebied niet, dat maakt de afstand tot die tak van sport misschien ook wat groter.
Hmm, ik heb toch eerder het omgekeerde... WorldCup XC tracks lijken in de verste verte niet op de XC routes die je zelf kunt vinden (Beringen is de voornaamste uitzondering die me te binnen schiet), terwijl het verschil tussen de DH tracks die je gewoon zelf kunt rijden en WorldCup tracks niet gigantisch is (als je niet gewoon 80~90% van de WorldCup Track zelf kunt rijden). Idem voor EWS...

(Wat ik nog leuker zou vinden: zoiets als de Megavalance, met zijn allen (al zijn er dat wel heel veel tegelijk), met meer man tegelijk, de berg afknallen. Is het meteen weer meer strijd).
Wat houd je tegen...? Geen UCI punten voor nodig. UCC heeft zelfs een DH Marathon (of hoe ze het ook noemen) series met Vallnord, Cervinia, Meribel, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Wat ik dan wel weer leerzaam vind van de DH wedstrijden en runs is dat ze non-stop hun vork en demper aan het tunen zijn. Fox maakt nu per weekend een aantal video's hoe ze dat aanvliegen. Aanrader om naar te kijken.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

cheeta schreef: di 6 augustus 2019, 11:54
(Wat ik nog leuker zou vinden: zoiets als de Megavalance, met zijn allen (al zijn er dat wel heel veel tegelijk), met meer man tegelijk, de berg afknallen. Is het meteen weer meer strijd).
Wat houd je tegen...? Geen UCI punten voor nodig. UCC heeft zelfs een DH Marathon (of hoe ze het ook noemen) series met Vallnord, Cervinia, Meribel, ...
Hij bedoeld om naar te kijken (op tv) in dit geval denk ik.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JasperGr schreef: di 6 augustus 2019, 13:03Fox maakt nu per weekend een aantal video's hoe ze dat aanvliegen. Aanrader om naar te kijken.
Vooral Vergier 😂
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

cheeta schreef: di 6 augustus 2019, 14:24
JasperGr schreef: di 6 augustus 2019, 13:03Fox maakt nu per weekend een aantal video's hoe ze dat aanvliegen. Aanrader om naar te kijken.
Vooral Vergier 😂
Ik heb medelijden met die Fox monteurs.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

KarinMTB schreef: di 6 augustus 2019, 14:04
cheeta schreef: di 6 augustus 2019, 11:54
Wat houd je tegen...? Geen UCI punten voor nodig. UCC heeft zelfs een DH Marathon (of hoe ze het ook noemen) series met Vallnord, Cervinia, Meribel, ...
Hij bedoeld om naar te kijken (op tv) in dit geval denk ik.
Klopt, om het nog spannender/aantrekkelijker voor de kijker te maken. Meerdere heats, en de snelsten eindigen in een finale heat, zoiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Uhhh, ze hebben al meerdere heats en een finale heat.

Het is overigens een dramatisch concept om kostenefficient live in beeld te brengen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prima, dan gaan ze lekker door met 1 voor 1 naar beneden rijden. Wel erg knap, maar helaas geen man tegen man gevechten te zien. Blijft het toch een beetje een veredelde tijdrit :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik vind het vooral jammer dat ze ook niet helemaal 1 voor 1 gaan bij de Downhill. In de finale op zijn minst.

Meestal mis je een heel stuk uit de run als je live kijkt, dan zit hop ineens op 2 minuten van de run en lopen ze al een heel stuk achter.
En niemand die weet (ook het commentaar niet) waar dat aan gelegen heeft.

Die runs zijn maximaal 5 minuten. Laat ze dan ook stuk voor stuk helemaal zien. (A.k.a. laat de volgende pas starten als de ander beneden is)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het probleem is dat ze max 5~6 camera's (in ieder geval niet oneindig) beschikbaar hebben bij WorldCup DH. Dan moet je keuzes maken waar je die set en da's in het algemeen waar je met 1 camera >20s kan coveren. Dat betekent dat sommige cruviale sectors, meestal in het bos, niet in beeld komen.
Ben Cathro wees in een van zijn VdS Cathrovisiond op zo'n sectie.

5 minuten tussen de rijders betekent:
a) nog minder rijders aangezien er dan maar 12 per uur rijden, en/of
b) nog grotere verschillen in de conditie voor rijders terwijl je dat juist zo veel mogelijk wil beperken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Net de wedstrijd van de heren kunnen terug kijken.
Geweldig sterk van vd Poel, hij begint zo langzamerhand overal goed in te worden.

- In de live uitzending zie je niet hoe moeilijk het parcours is, dat zie je wel in de uitgebreide verkenning met Annie Last.
Ik denk dat een groot gedeelte van dit forum (incl mijzelf) dit parcours niet eens rondkomt.

- Vd Poel en ook bijv Schurter strekken hun benen duidelijk in bepaalde afdalingen.
Daardoor lijkt het alsof ze stijf op de fiets staan, maar dat is niet het geval, puur een moment van rust en ontspanning.

- Erik Groen top 60, maar Robbert top 100+, maar volgens mij is Robbert uit koers genomen, 80% regel.
Die jongen rijdt hier alles op een hoop en in zo'n WC.. kun je nagaan hoe bizar het niveau is.
Ook hij moest zelf even slikken voordat ie een bepaalde drop met blinde landing op het parcours kon nemen las ik op zn Instagram

- Ik als HT liefhebber denk dat een fully gewoon de beste oplossing is op deze WC parcoursen.
Onze parcoursen in NL zijn hier niks bij vergeleken, hier klagen we al over een wortel.
Niet voor het comfort, maar de fully zal hier gewoon sneller zijn.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Flow&Co schreef: di 6 augustus 2019, 15:43
cheeta schreef: di 6 augustus 2019, 14:24 Vooral Vergier 😂
Ik heb medelijden met die Fox monteurs.
Zo nogal, Elke keer is er wel wat haha! Het is wel leerzaam.

Het is maar goed dat de WC Parcours zo zwaar en technisch zijn. Anders zou elke beetje elite renner er gaan rijden. Ik vond het afgelopen weekend al super druk.
Plaats reactie